kapubanner for mobile
Szerző: Filius Ágnes
Megjelent: 12 éve

Érdemes-e váltani? Erre készülnek idén a cafeteria szolgáltatók

Meglepődve, de a fennálló helyzethez rugalmasan alkalmazkodva vették tudomásul a hazai papír-alapú béren kívüli juttatásokat forgalmazó vállalatok a cafeteria piac számukra kevésbé előnyös változásait. Igyekeznek azokra az előnyökre építeni, ahol az állami cég, illetve a bankok még nem érték be őket. Ezek a széleskörű elfogadóhelyek, a juttatási szolgáltatás nyújtásában szerzett tapasztalat és az a tény, hogy mindössze 20 százalék a költség-differencia a két termékcsoport között.

images

Az étkezési utalványok jelentek meg először a hazai juttatási piacon. Már 1990-tól sok nagyvállalat szerződést kötött különböző hipermarket-láncokkal, és csak náluk beváltható étkezési utalványt adtak dolgozóiknak. Az összeg évről évre nőtt, és az adómentes juttatást megszerették a dolgozók. Az ezredfordulóra megérkeztek a többnyire francia tulajdonú utalványt forgalmazó cégek is, amelyek olyan terméket dobtak a hazai piacra, amellyel bármelyik élelmiszer-áruházban lehetett vásárolni hideg, meleg élelmiszert. 2006-ban megszűnt az adómentesség, és kedvezményes adózású juttatásként kaphatták tovább a munkavállalók a juttatást.

Az idei személyi jövedelemadó-változás előtt is sok vállalat hitte azt, hogy csak a szokásos "számmisztika" folytatódik tovább: növekszik az adótétel, csökken a felhasználhatóság lehetősége. 2011 végén azonban egészen másfajta döntés született.

Törvényesített állami monopólium

Étkezést a munkáltató ezentúl vagy a saját üzemi étkezdéjében, havi 12.500 forintos értékhatárig adókedvezményesen, vagy az úgynevezett Erzsébet utalvánnyal juttathat. Fata László, a Cafeteriaternd-2012 című kiadvány szerkesztője a periodikában arról ír, hogy ez a papíralapú utalvány pénzt helyettesítő fizetőeszköz, mellyel a dolgozó vásárolhat. Bemegy a boltba, az étterembe, és az étkezes után a kapott csekktömbből kitép pár lapot, ezzel fizet. 2012-ben az Erzsébet utalvány fogyasztásra kész étel vásárlására és vendéglátóhelyeken is felhasználható lesz. Így egy bolti vásárláskor, de vendéglőben is fizethetünk vele. Erzsébet utalványhoz a Magyar Nemzeti Üdülési Alapítványnál juthatunk - írja a szerző.

A másik, adókedvezményes lehetőség a SZÉP kártya vendéglátó alszámlájára töltött, évente maximum 150.000 forintos juttatás.

Megtakarított az anyavállalat: Posta Paletta

A nagy utalványforgalmazók közül egyedül a Posta Paletta van magyar tulajdonban, a Magyar Posta leányvállalataként tavaly áprilisban kezdték működésüket. Krátky Attila, vezérigazgató, a HR Portálnak elmondta, hogy miután a Posta Paletta kilépett a piacra, épp akkor változtak meg a jogszabályok. Ez terveik módosítását igényelte, de a Palettát egyébként sem egyszínűnek szerették volna látni, ezért 2012-ben újabb termékek és szolgáltatások indítását tervezik. A vezérigazgató szerint a Posta már azzal sok millió forintot spórolt, hogy tavaly pár hónapig nem vette az utalványokat és a bérleteket külsős cégtől, hanem magának állította elő. A Palettának mindig is az volt a célja, hogy nyereséges vállalkozásként segíteni tudja a Magyar Posta üzleti céljait.

A kedvezményben részesülő juttatások megnövekedett adóterhei önmagukban is erősíthetik a már jelen lévők pozícióját, hiszen a vezető szerint " bár a cafeteria lehetőségek némiképp csökkentek és a fő vonal a SZÉP kártya, illetve az Erzsébet utalvány, az adózás változásával csökkent a különbség a kedvezményes és a többi juttatás bekerülése között. Így a már bejáratott, bizonyított utalványoknak is van létjogosultságuk, és 2012-ben mindenképpen van szerepe a papír alapú utalvány forgalmazóknak is a hazai piacon."

Csekély költségkülönbözet és nagy szolgáltatási előnyök: Edenred

Az egyik legnagyobb, hazai utalványforgalmazót, az Edenredet meglepte, hogy az iparági szereplőket ---– sem a cafeteria piac szereplőit, sem HR szakértőket ---– egyáltalán nem vonták be vagy kérdezték meg a változtatásokat megelőzően. A HR Portal számára adott nyilatkozatukban elmondták, hogy az Edenred tovább kívánja erősíteni pozícióját, így készek a termékeiket oly módon átalakítani és igazítani, hogy azok megfeleljenek a megváltozott pénzügyi szabályozásnak.

Ezen felül szakmai szolgáltatási palettájuk további bővítését tervezik, a tanácsadói szolgáltatást is beleértve. Több mint egy évtizedes múlttal a hátuk mögött, a piac egyik kulcsszereplőjeként hiszik, hogy igazán ismerik, és jó rálátásuk van a szegmens igényeire és jelenlegi félelmeire.

Az Edenred úgy ítéli meg, hogy a változásokat övező zavaros kommunikáció közepette fontos hangsúlyozniuk, hogy a Ticket Restaurant étkezési, és az ajándék utalványok használata még mindig lehetséges 51,17 százalékos adóval, amely így is sokkal kedvezőbb, mintha a munkáltató a juttatást bérben nyújtaná a dolgozóknak. A költségkülönbség munkáltatói oldalról az Erzsébet utalvány és a megfelelő Edenred utalvány használata között elhanyagolható, nem beszélve a tényről, hogy a két utalvány az 5.000 forintos értékhatár felett ugyanolyan mértékben adózik. Például egy átlagos havi 12000 forintos juttatás esetén a különbség mindössze 660 forint.

Ezen felül meggyőződésük, hogy cégük ereje a teljes körű szolgáltatás portfóliójában rejlik: a rendelés feldolgozás rugalmassága és a gyors visszajelzés, gyors kiszállítás, a kompenzációs csomagok összeállításának megtervezésében segítséget nyújtó online alkalmazásuk, vagy akár az egyedi kalkulátoraik és a többi szolgáltatás segíti a cafeteriával foglalkozó szakértők munkáját.

Mindezek ellenére nekik is szembesülniük kell a jelenleg zajló zavaros kommunikáció eredményével: ügyfeleik és partnereik bizonytalan helyzetbe kerültek, úgy érzik, munkavállalóik lojalitását fenyegetik a változások. Nem áll rendelkezésükre a szükséges információ, melynek birtokában felelős döntést hozhatnának a jövőbeni kompenzációs csomagok összeállításáról.

Kovács Anna, az Edenred marketing menedzsere beszámolt arról is, hogy jelenleg egy olyan felmérést készítenek, melynek segítségével jobban megérthetik az ügyféloldalon meglévő bizonytalan helyzetet. Az országszerte lefolytatott kutatás eredményei heteken belül nyilvánosságra kerülnek.

Az Edenred együtt érez a HR és cafeteria szakemberekkel, akik előtt most nehéz küzdelem áll, hogy megpróbálják elkerülni a munkaerő fluktuációt és munkavállalóik lojalitásának elvesztését. Az információhiánynak, a negatív hangvételű pletykáknak és az olyan kampányoknak köszönhetően, melyek semmilyen tényekkel és számokkal nincsenek alátámasztva, a munkáltatók nem képesek munkavállalóik számára előremutató választ adni a kompenzációs csomagokkal kapcsolatban. Mivel ezen szakemberek legtöbbjével már több mint egy évtizede partnerként együtt dolgoznak, így most feladatuknak tekintik, hogy átvezessék őket ezen a nehéz időszakon megfelelő termékek és elfogulatlan tanácsok biztosításával. Ebből a célból létrehoztak egy külön Internetes platformot is. A www.edenredcafeteria.hu oldalon segítséget és teljes körű tanácsadást nyújtanak ebben az időszakban a hozzájuk forduló vállalati szakembereknek.

Bejáratott szolgáltatás, extra megoldások: Sodexo

A papír alapú utalványoknak továbbra is helyük van a cafeteria rendszerekben- áll a Sodexo Motivációs Rendszerek-nek a HR Portal számára adott nyilatkozatában. Az Erzsébet utalvány és a SZÉP kártya megjelenése után a piacon elérhető többi utalványnak is megvannak a kompetitív előnyei. A Sodexo Melegétel utalványt például 40 ezer helyen lehet beváltani. Sztankovits Mónika vállalati és ügyfél-kommunikációs vezető meglátása szerint az a munkaadó, akinek az alkalmazottai nem az Erzsébet utalvány jelenlegi beváltó partnereinél szeretnék elkölteni ezt a béren kívüli juttatást, ezután is a Sodexo ajánlatát találja majd a legkedvezőbbnek.

Természetesen, ahogy a többi piaci szereplő, úgy a Sodexo sem csak papír-alapú utalványokat bocsát ki. A Sodexo forgalomba hozott már korábban egy, úgynevezett Sodexo Ételkártya terméket, amely azért nem szerzett még nagyobb részesedést, mert a kártyahasználat társadalmi igénye, kedve viszonylag alacsony Magyarországon.

A szakember úgy látja, hogy a változások nyomán megnő a jelentősége annak, hogy két évtizedes tapasztalat alapján segítik a HR szakemberek és a cégvezetők munkáját cégre szabott cafeteria megoldásokkal, naprakész tanácsadással. A cafeteria rendszer szabályozásának idei átalakításával még nagyobb hangsúlyt kap a hatékonyság, vagyis hogy a bevezetett rendszer gördülékenyen működjön a vállalat és alkalmazottai szemszögéből is. Ezért létrehozták már tavaly a Sodexo Motiválasztót. "Ez egy testre szabható cafeteria szolgáltatás és szoftver, amely segítségével az ügyfelek ezután egy a korábbinál átfogóbb, motivációs tanácsadói szerepben számíthatnak ránk" - állítja Sztankovits Mónika.

Ami pedig a tapasztalatot illeti, a szakember szerint az első visszajelzések azt mutatják, hogy a munkaadók opcióként megtartották a nyilatkoztatásnál a Sodexo Melegétel utalványt és a Sodexo Ételkártya termékeket 51,17 százalékos adó mellett is, a munkavállalók pedig továbbra is szívesen illesztik be a "mixbe", mert ismerik és bíznak könnyű és általános felhasználhatóságában.
  • 2024.04.30NewLeadership – Vezetői eszköztár bővítése Önmaguk fejlesztését is fontosnak tartó középvezetőknek, frissen kinevezett döntéshozóknak szóló komplex és intenzív vezetőfejlesztő program sok gyakorlattal. Különlegessége, hogy a résztvevők átgondolhatják és megoszthatják egymással aktuális kihívásaikat és még a kritikus vezetői helyzetek megoldásáról is tanulhatnak egymás jó gyakorlatából is!info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.02Munkaviszony létesítése és megszűntetése – Dr. Berke Gyula Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerni.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.09Egy jól működő csapat titka – Vezetői reziliencia fejlesztése A vezetői reziliencia fejlesztése képzésünk arra világít rá, hogyan lehet úgy tekinteni a tényekre, hogy relativizáljuk őket, kezelhető megvilágításba helyezzük a nehézségeket és igyekezzünk megőrizni a racionalitásunkat, hogy ebben a nehéz helyzetben is fejlődni tudjon a csapatunk. Segítve a csapattagoknak abban, hogy a problémalátásukat a megoldás keresés fókusza váltsa fel és megváltozzon az interakcióik minősége.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.09Munkaidő, pihenőidő – Dr. Takács Gábor Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerniinfo button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
5 milliárd forintnyi alvó pénz van a SZÉP-kártyákon

A megnövekedett költési kedv ellenére hozzávetőlegesen 5 milliárd forintnyi "alvó pénz" ragadt benn a SZÉP-kártya tulajdonosoknál. A kártyákon... Teljes cikk

Melyek a legnagyobb egészségpénztárak?

Három nagy szereplő határozza meg az egészségpénztárak piacát. A tavalyi évben mind taglétszámban, mind vagyonban nőtt a piac. Kik a nagy... Teljes cikk

Juttatási keret 2024-ben

Már 2022-ben látszott, hogy a 2019 óta tartó juttatási keret csökkenésének trendje megfordult. Az éves keretösszeg 2024-re is további növekedést... Teljes cikk