kapubanner for mobile
Megjelent: 12 éve

Tippek teljesítményértékelő beszélgetésre

Az év eleje sok vállalatnál a teljesítményértékelés ideje. Sok múlik ezeken a beszélgetéseken, például ekkor dőlhet el az előrelépés, a fizetésemelés, ekkor történik a célok kitűzése. Hogyan zajlik ez a céges világban? Miért fontos a visszajelzés a munkavállalónak?

images

A munkahelyi vezetők jelentős része vagy nem tart vagy gyorsan túl akar lenni a teljesítményértékelő beszélgetésen. "Nincs erre időm.", "Úgyis tudja mindenki, mi az elvárás". Ilyen és ehhez hasonló kifogásokat hallani. Pedig a munkatársakkal történő négyszemközti beszélgetések fontos motivációs eszközök.


Kell az oldott hangulat és a konkrétum



Bármilyen hatékonyan is kidolgozott egy-egy teljesítményértékelő rendszer, a munkavállalók gyakran szoronganak az ilyen megmérettetések előtt. Mindezt leginkább a céges oldal tudja hatékonyan ellensúlyozni. Rengeteget segíthet, ha mindvégig objektíven, oldott hangulatban zajlik az értékelés - de az is, ha nem nyúlik irreálisan hosszúra.

"Tanácsos a munkavállalók számára konkrét, tényszerű, számadatokon alapuló visszajelzéseket adni. Az általánosítás, a ködösen megfogalmazott indokok feltétlenül kerülendőek. Utóbbi mindig kérdőjeleket hagy maga után és rossz érzéseket kelt"- ad tippet a teljesítményértékeléshez Dömök Gabriella, a Kozák HR szervezetfejlesztési szakértője.


Először online nyilatkoznak a munkavállalók



Fontos szerepe van az értékelésnek a Grafton Recruitment személyzeti tanácsadónál is, hiszen az eredmény a fizetési íveken is visszaköszön. "Teljesítményorientált alapú értékelési rendszert alkalmazunk - a munkavállalók fizetése is alapbérből és a hozzá mozgó bérként kapcsolódó jutalékból tevődik össze, így az értékelések végeredménye a bérükre is befolyással van"- magyarázza Fehér Tamás ügyvezető. A cég többek között a behozott pénzt, a jelöltkezelést, az ügyfélközpontúságot, a fejlődőképességet értékeli. A munkavállalók először online felületen töltik ki az értékeléshez szükséges listát. Ezt a lépcsőfokot aztán személyes beszélgetés követi, amely a fejlődési tervek és a célkitűzések ismertetésével, a munkavállaló karriercéljának áttekintésével 1 órás is lehet.


360 fok: értékelés minden irányból



A 360 fokos módszerrel értékel a Factory Creative Studio ügynökség. Ez azt jelenti egy munkavállaló minden oldalról - felettes, (ha van) beosztott, kollégák - kap visszajelzést. " Évente két értékelő beszélgetésre kerül sor: az év elején kitűzzük a célokat - év közben a már addig elért eredményeket értékeljük" - mutatja be módszerüket Szénási Enikő HR-vezető. A rendszer kompetenciaalapú, minden munkakörre kidolgoztuk az értékelés szempontjait. Ezek közül kettő - a pontosság és az üzleties szemlélet - mindenkire érvényes - több szempont - csapatmunka, analitikus gondolkodásmód - azonban már a munkakörtől függ. A rendszer 6 fokozatú skálán értékeli a munkavállalókat, a jelzőlámpák elve alapján az 1-2-es piros, a 3-4-es sárga, az 5-6-os érték a zöld: utóbbi elérése a kívánatos cél minden egyes munkavállalónál. A végső számérték a 360 fokos rendszerben részt vevő felek értékeléséből áll össze. Az értékelés az objektív számadatokra - például az éves forgalom és bevétel növekedésére, a kiemelt üzleti figyelemre alapul.


Hasznosabb a folyamatos visszajelzés?



Nem szereti a teljesítményértékelés szót Treiber Miklós a Novartis gyógyszerforgalmazó HR-igazgatója. Nem tartja célravezetőnek a múltra koncentráló megközelítést. "A teljesítményértékelés helyett inkább a folyamatos teljesítménymenedzsmentet tartom eredményesnek. Ez a napi szintű tapasztalatcserét, a kontaktust és a munkavállalók folyamatos támogatását is feltételezi. Emellett hatékonyan segítheti az eredményességet, ha a csapat tagjai folyamatosan megosztják egymással saját best practice-eiket" - mondja Treiber Miklós.


Öt tipp a hatékony teljesítményértékelő beszélgetéshez



1. A vezető szánjon rá megfelelő időt. Az érdemi beszélgetéshez legalább 30 perc szükséges.
2. Megkönnyíti a beszélgetést, ha a munkatárs írásban küld egy rövid értékelést saját eredményéről, a cégről, a jó és az őt zavaró tényezőkről egy előre összeállított szempontremdszer szerint. Így hatékonyabb lesz a beszélgetés.
3. Kezeljék egymást partnerként a felek. Nem célravezető, ha a vezető magas lóról beszél és az sem jó, ha a munkatárs nem meri elmondani a véleményét.
4. A megjegyzések mindkét részről legyenek tényekkel, számokkal, történésekkel alátámasztva, kerüljük a személyeskedést.
5. Ne csak a múltról szóljon, hanem a fejlődési lehetőségekről, az egyéni karriertervről is. A munkatárs ekkor megfogalmazhatja, mire van szüksége a jobb teljesítményhez (képzés, eszköz), hová szeretne eljutni és ehhez mi szükséges.
  • 2024.04.30NewLeadership – Vezetői eszköztár bővítése Önmaguk fejlesztését is fontosnak tartó középvezetőknek, frissen kinevezett döntéshozóknak szóló komplex és intenzív vezetőfejlesztő program sok gyakorlattal. Különlegessége, hogy a résztvevők átgondolhatják és megoszthatják egymással aktuális kihívásaikat és még a kritikus vezetői helyzetek megoldásáról is tanulhatnak egymás jó gyakorlatából is!info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.02Munkaviszony létesítése és megszűntetése – Dr. Berke Gyula Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerni.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.09Egy jól működő csapat titka – Vezetői reziliencia fejlesztése A vezetői reziliencia fejlesztése képzésünk arra világít rá, hogyan lehet úgy tekinteni a tényekre, hogy relativizáljuk őket, kezelhető megvilágításba helyezzük a nehézségeket és igyekezzünk megőrizni a racionalitásunkat, hogy ebben a nehéz helyzetben is fejlődni tudjon a csapatunk. Segítve a csapattagoknak abban, hogy a problémalátásukat a megoldás keresés fókusza váltsa fel és megváltozzon az interakcióik minősége.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.09Munkaidő, pihenőidő – Dr. Takács Gábor Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerniinfo button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
Az X generációsok tudják: ha nem tanulsz, véged - avagy miért jó megtartani a középkorú munkavállalót?

Nincsenek könnyű helyzetben manapság az X generációs (jellemzően 1960 és 1979 között született) munkavállalók. Könnyen kerülhetnek... Teljes cikk

Az év eleje a felmondások ideje?

Az év elején történő felmondások aránya bár változó lehet, azonban sok cégnél ebben az időszakban, az év végi bónuszok kifizetését követően... Teljes cikk

Menni vagy maradni? Váltási dilemmák év elején

Hiába gondolkodik a munkavállalók közel fele munkahelyváltáson, Szemán Zoltán karrier-tanácsadó szerint ez inkább a vágyat fejezi ki, nem a... Teljes cikk