kapubanner for mobile
Megjelent: 12 éve

Mura - Muri - Muda: veszteségkezelési megoldások

A Toyota Termelési rendszere a veszteségeket három csoportba sorolja. Cikkünkben ezeket foglaljuk össze.

A MURA a hullámzó terhelésekből fakadó felesleges folyamatokat jelenti. Vannak olyan osztályok, csoportok, munkakörök, ahol a ciklusok váltakozása a munka természetes része. Ilyen például a kontrolling, a jelentésszolgálat, a könyvelés, bérszámfejtés és a pénzügy is.

Érdekes módon a gyártó vállalatok döntő többsége BO területeken nem használja a veszteségkezelési megoldásait. Pedig rengeteg lehetőséget találhat, aki bevonja a háttérterületeken dolgozókat és nem csak két mérnök foglalkozik folyamatok elemzésével, racionalizálásával.

A havi zárás alapjaiban határozza meg ezeknek a kevésbé látványos munkát végző, de nélkülözhetetlen szervezeti egységeknek a működését.

Épp a kritikus időpontok, amikor a vezető igazán hitelesen kérdezheti meg:

- Kinek van kaizen* ötlete arra, hogyan tudunk egyszerűsíteni, hogy tartani tudjuk a határidőt?

Segítséget jelenthet, ha az adatbekérés minőségén és pontosságán változtatunk. A legnagyobb stressz faktor a más területek adataira, számláikra, vezetők aláírásaira, programok lefutására történő várakozás.

A holtidő kitöltése és az előre dolgozás sok esetben csak megszokások megváltoztatásán múlik. Az adatszolgáltatás gyakran olyan nagy mennyiségű információt tartalmaz, hogy túl bonyolult és nehezen értelmezhető az elkészített jelentésből a vállalatunk aktuális helyzetének értékelése. Igyekezzünk egy oldalban megfogalmazni a mutatószámok és statisztikák hatását. Kerüljük a feleslegesen bonyolult megoldásokat.

A MURI a túlterhelésből fakadó veszteségfajtákat jelenti. Kevés HR Osztály használ teszteket és még kevesebben ellenőrzik a nyelvtudás meglétét és az informatikai felkészültséget a kiválasztás során. Sajnos a felvételi hibák mellett gyakori az oktatások elmaradása miatti lassúság és kompetencia hiány. Az olcsóbb munkaerő és a nem megfelelő létszám, a régi munkatársakat is álláskeresésre készteti. A túlfoglalkoztatás talán még rosszabb, mintha kevés ember áll rendelkezésre. Amikor a munkatárs nem érti pontosan a feladatot, rengeteg erőt, energiát és motivációt veszt. Jellemzően nem mer kérdezni, fél elmondani, hogy nem érti, nincs eszköze, nem tudja elvégezni az adott munkát. A környezetét is rombolja és zavarja. Előfordul, hogy a vezető menet közben változtat a kérésen és a munkatárs kezdheti elölről. Nem ritkán a betegség és a kieső emberek okoznak nehezen kezelhető napokat.

A vezető operativitásának megőrzésével, személyes figyelmével, jelenlétével a területén, be tud segíteni ilyen esetekben a csoportjának. Társterületektől áthívott munkatárs, vagy kismama is áthidalhat nehéz pillanatokat. Egyre inkább a rugalmas munkaidő és a home-office alkalmazások tudják megadni a gyors reagálást és a szükséges és támogató rugalmasságot.

A MUDA = Alapvető veszteségek, melyek irányulhatnak:
1.Túltermelésre
2.Információ termék, vagy anyag felesleges mozgatására
3.Felesleges készletre
4.Felesleges Mozgásra
5.Hibákra, selejtre
6.Várakozásra
7.Túl bonyolított folyamatok egyszerűsítésérre

*Kaizen: Olyan pici, apró változtatás a saját munkámban, ami veszteség, egyenetlen, hullámzó terhelés felszámolását segíti. Nem jár informatikai beruházással, de ennek ellenére, költséget takarít meg, és/vagy gyorsabban, egyszerűbben dolgozunk a változásnak köszönhetően. Legfőbb ismérve, hogy vevői elégedettséget növel. (külső és belső vevő egyaránt lehet)

Alapvető minőségi kritériuma, hogy a p (PLAN) d (DO) c (CHECK) a (ACT) ciklus alkalmazásával jussunk el a probléma valós gyökeréig és ne csak a felszínt kezelve, egy gyors látszólag logikus lépést kezdjünk el alkalmazni mindenfajta, egyeztetés, mérés és szabványosítás nélkül.

Kiindulási pontja lehet:

- Folyamat személyes megfigyelése

- Vevői reklamáció

- Az üzleti, gazdasági, jogszabályi környezet gyors, és/vagy nem várt változása

- A létszám megváltozása a területen

- Munkakörváltozás, friss szem effektus és bizonyítási vágy, tettre készség

- Lustaság, mint hajtóerő, az egyszerűsítés józan keresése, időnyerés arra, amivel szívesen és örömmel foglalkozunk

- Irodai, vagy informatikai 5S

www.lean-hr.hu
  • 2024.04.30NewLeadership – Vezetői eszköztár bővítése Önmaguk fejlesztését is fontosnak tartó középvezetőknek, frissen kinevezett döntéshozóknak szóló komplex és intenzív vezetőfejlesztő program sok gyakorlattal. Különlegessége, hogy a résztvevők átgondolhatják és megoszthatják egymással aktuális kihívásaikat és még a kritikus vezetői helyzetek megoldásáról is tanulhatnak egymás jó gyakorlatából is!info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.02Munkaviszony létesítése és megszűntetése – Dr. Berke Gyula Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerni.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.09Egy jól működő csapat titka – Vezetői reziliencia fejlesztése A vezetői reziliencia fejlesztése képzésünk arra világít rá, hogyan lehet úgy tekinteni a tényekre, hogy relativizáljuk őket, kezelhető megvilágításba helyezzük a nehézségeket és igyekezzünk megőrizni a racionalitásunkat, hogy ebben a nehéz helyzetben is fejlődni tudjon a csapatunk. Segítve a csapattagoknak abban, hogy a problémalátásukat a megoldás keresés fókusza váltsa fel és megváltozzon az interakcióik minősége.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.09Munkaidő, pihenőidő – Dr. Takács Gábor Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerniinfo button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
Semmit nem lehet már rutinból csinálni - Sándorné Bosnyák Ágnes, a DENSO HR menedzsere

A folyamatos változás ma már alap, nem lehet rutinból vagy akár tavalyi tapasztalatok alapján működni, mondta el Sándorné Bosnyák Ágnes, a DENSO... Teljes cikk

Bele lehet szeretni ebbe a hivatásba: interjú Szalavics Mariann NAV-elnökhelyettessel

Öt évvel ezelőtt érkezett a Nemzeti Adó- és Vámhivatalhoz. Első állása a közigazgatásban és azt mondja, hogy bele lehet szeretni ebbe a... Teljes cikk

Elfelejthetjük, hogy a jövőben csak a helyi piacon fogunk versenyezni a munkavállalókért - interjú Kalmár Ákossal, a Continental Csoport országos HR vezetőjével

HR mutatók szempontjából sikeres évet zárt 2023-ban a Continental Csoport Magyarország: nem kívánt fluktuációjuk jelentősen csökkent a megelőző... Teljes cikk