Mit várnak a szolgáltatóktól a HR-esek? - egy felmérésből kiderül
A cégek 16 százaléka egyáltalán nem vesz igénybe HR tanácsadói szolgáltatást - derül ki az OHE irányításával készült felmérésből. A kutatásban arra is keresték a választ, hogy a vállalati HR-esek hogyan látják a tanácsadói oldalt, miben kellene fejlődni ahhoz, hogy a szolgáltatások színvonala emelkedni tudjon és melyek a leggyakrabban igénybe vett szolgáltatások.
A kérdőívet közel száz HR vezető töltötte ki, akik 50-1000 főig foglalkoztatnak munkavállalókat, jellemezően a szolgáltató és termelő iparágakban tevékenykednek, továbbá egyenlő arányban képviseltetik magukat a hazai és a nemzetközi tulajdonosi háttérrel rendelkezők. Ezeknél a vállalatoknál jellemzően 10 fő körül mozog a HR szervezet létszáma.
A HR súlya, szerepe, tevékenysége a szervezeten belül
A felmérés kiértékelése alapján megállapítható, hogy a HR vállalaton belüli szerepe elsősorban szolgáltatás, ezt szorosan követi a stratégiaalkotó, meghatározó szerep. Ezek az eredmények egyre inkább azt tükrözik, hogy a HR szerepe a vállalaton belül meghatározó, az elmúlt években elindult trend egyre erősödik, melyek annak szerepét a végrehajtó és a szolgáltató szerepkörből stratégiai partnerré emelik. A HR szerepkörét összevetve a HR által végzett főbb tevékenységi körök a klasszikus szolgáltató szerepkörhöz tartoznak, ezek azok a tevékenységek, amelyeket 80 százalékban végeznek a HR szervezetek:
1. HR adminisztráció (munkaügyi nyilvántartások, a nyilvántartások karbantartása
2. TB, bérszámfejtés, létszámtervezés
3. Toborozás, kiválasztás
4. Képzések, tréningek
5. Teljesítményértékelés
A HR szervezett munkáját támogató tevékenységek és szolgáltatások
A HR szervezetek jelenleg a következő szolgáltatásokat veszik igénybe a leggyakrabban külső szolgáltatótól:
1. Képzések, tréningek
2. Toborozás, kiválasztás
3. Coaching
4. Vezetőfejlesztés
5. Tanácsadás
A válaszok alapján megállapíthatjuk, hogy a HR szervezetek a jövőben is ugyanezeket a szolgáltatásokat szeretnék a külső tanácsadóktól igénybe venni. Nem tervezik új szolgáltatások igénybe vetélt a jövőben.
Az igénybe vett szolgáltatásokon kívül a HR vezetők a következő információszerzési fórumokat használják a munkájuk során:
1. Internet/HR Portál/LinkedIn
2. Szakmai konferenciák /Szakmai közösségek/képzések
3. Személyes kapcsolatok/külsős szakértők
4. Szakmai anyagok /Menedzsment fórum/OHE sajtófigyelő/ Munkaügyi szemle
A HR szakmai munkát elsősorban a vállalati (19,8 százalék) és ahhoz szorosan kapcsolódó HR stratégia (18,1 százalék), valamint a vezető igénye (18,1 százalék), munkatársak igénye (13,7 százalék) határozza meg. Ebből arra következtethetünk, hogy a HR szervezetek igyekeznek a különböző igényeket kiegyensúlyozottan figyelembe venni és azok alapján végezni a munkájukat. A vállalatok többsége a HR tevékenységet önálló költségvetésből (60,9 százalék), valamint különböző pályázati forrásokból (21,7 százalék) finanszírozza.
A szükséges döntést túlnyomó részben a helyi HR vezetés javaslatai alapján a menedzsment hozza meg (35,3 százalék). 20 százalékban a HR és az üzleti vezetés közös javaslatai alapján a menedzsment dönt. 18,8 százalékban az anyacég határozza meg az irányelveket és a helyi menedzsment hozza meg a döntést mind a tartalom, mind a költségek tekintetében. Ezek a számok is a HR szerepének erősödését mutatják, mivel ezekkel a költségekkel előre terveznek, és nem ad hoc módon döntenek a finanszírozásról. Fontos tényként azt is megállapíthatjuk, hogy a vállalatok többségénél a működéssel kapcsolatos tevékenységeket mérik.
Főbb mérési szempont a fluktuáció. Ezt a cégek 14,5 százalékánál mérik, a teljesítményt 14,2 százaléknál, a dolgozói elégedettséget 12,4 százalékban, míg a megkérdezettek csupán 1,1 százaléka nem fordít erre plusz erőforrást. A tervszerű és az igények alapján történő működésnek ellentmondani látszik az a tény, hogy a vállalatok többségében ad hoc jelleggel (62 százalék) tárják fel az igényeket, míg 32 százalék éves rendszerességgel végzi az igények összegyűjtését. Az igények elsősorban a tulajdonosoktól/felső vezetőktől (30,3 százalék), illetve munkatársaktól (28,9 százalék) érkeznek.
A válaszadók nagy részben (78 százalék) követnek bizonyos HR trendeket:
A HR terület benchmark tevékenység igénye:
A megkérdezettek 35 százaléka szerint vállalatuknak nincs szüksége benchmarkra.
A kutatásban résztvevő személyek átlagosan 4-10 napot (63,3 százalék) fordítanak saját szakmai továbbképzésükre, a legtöbben kompetenciafejlesztést (22 százalék), vezetőfejlesztést (21,3 százalék), illetve a HR rendszerek megismerését, használatát (17,3 százalék) választanák továbbképzéseik céljául (évente).
A HR szervezetek és tanácsadók együttműködésének keretei
A vállalatok legtöbb esetben projekt alapon (38 százalék), illetve konkrét probléma esetén veszik igénybe a tanácsadók szolgáltatásait, míg a megkérdezetteknek 16 százaléka nem bíz meg tanácsadókat.
A tanácsadók kiválasztásának szempontjai:
A kiválasztás egyéb szempontjai:
A megkérdezett HR vezetők tanácsadóval szemben megfogalmazott elvárásai az alábbi kulcsszavak és kifejezések köré csoportosulnak.
A kapcsolat minőségét tekintve kulcsfontosságúak:
- bizalom, őszinte párbeszéd, közös nyelv, korrektség, coaching jellegű tevékenység, proaktivitás, rugalmasság, gyorsaság.
A szolgáltatás/tevékenység tartalmát tekintve kulcsfontosságúak:
-cégre szabott, szakmailag megalapozott, megújuló, egyedi, értékteremtő, feladatközpontú, best practice, trendek, stratégiai szemlélet, rendszerszemlélet, utókövetés, megfizethetőség.
Tehát megállapítható, hogy a HR vezetők elvárása és így megelégedettsége is legalább oly mértékben függ kapcsolati tényezőktől, mint szakmai - tartalmi tényezőktől.
A tanácsadók munkáját a következő szempontok alapján értékelik a szervezetek:
Ezen öt kritérium közel azonos fontossággal/súlyozással jelenik meg. Viszont az alábbi két tényezőt nem tekintik kellően fontosnak:
A HR szakemberek véleménye szerint a velük együttműködő tanácsadóknak az alábbi területeken kell fejlődniük:
A HR szakemberek többségében az alábbiakat emelték ki, amikor konkrét pozitív tapasztalat felidézése volt a kérdés:
A HR munkatársak azokról a tanácsadókról őriznek pozitív emléket, akikkel megtapasztalták a személyes és céges szintű egymásra hangolódást (kapcsolati igény), akik megújuló és magas színvonalú megoldásokat hoztak (szakmai - tartalmi igény). A munkatársak egy része nevezte meg csupán, hogy megelégedettségét a fejlődéshez, pozitív irányú változáshoz (is) köti.
A HR tanácsadói felmérés az OHE Tanácsadói tagozat égisze alatt a Bewise Tanácsadó Kft. és HuCap Tanácsadó Kft. közreműködésével készült.
- 2024.04.30NewLeadership – Vezetői eszköztár bővítése Önmaguk fejlesztését is fontosnak tartó középvezetőknek, frissen kinevezett döntéshozóknak szóló komplex és intenzív vezetőfejlesztő program sok gyakorlattal. Különlegessége, hogy a résztvevők átgondolhatják és megoszthatják egymással aktuális kihívásaikat és még a kritikus vezetői helyzetek megoldásáról is tanulhatnak egymás jó gyakorlatából is! Részletek Jegyek
- 2024.05.02Munkaviszony létesítése és megszűntetése – Dr. Berke Gyula Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerni. Részletek Jegyek
- 2024.05.09Egy jól működő csapat titka – Vezetői reziliencia fejlesztése A vezetői reziliencia fejlesztése képzésünk arra világít rá, hogyan lehet úgy tekinteni a tényekre, hogy relativizáljuk őket, kezelhető megvilágításba helyezzük a nehézségeket és igyekezzünk megőrizni a racionalitásunkat, hogy ebben a nehéz helyzetben is fejlődni tudjon a csapatunk. Segítve a csapattagoknak abban, hogy a problémalátásukat a megoldás keresés fókusza váltsa fel és megváltozzon az interakcióik minősége. Részletek Jegyek
- 2024.05.09Munkaidő, pihenőidő – Dr. Takács Gábor Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerni Részletek Jegyek
Ne csak a hirdetési költségeket számoljuk egy munkavállaló felvételénél, hanem a toborzó munkaóráinak költségét és a próbaidő alatti... Teljes cikk
Van egy olyan vezetői réteg az iparban, akikről, ha nem vesszük tudomásul, hogy egészen más bánásmódot igényelnek, mint a többi vezető, akkor... Teljes cikk
Egy év alatt 13 százalékkal kevesebb a magyar weboldalakon az álláshirdetés az Állásportál.hu friss statisztikája szerint. Január közepén 29 172... Teljes cikk
- Így csábítanak a cégek a HVG Állásbörzén 6 napja
- Toborzási előny, ha egy cég home office-t tud ajánlani 1 hete
- Stagnáló munkaerő-felvétel? - Erre számíthatunk idén a munkaerőpiacon 2 hete
- Hangosabbnak kell lennie a HR-nek: karriersztorik a Mercedesnél és a Molnál 2 hete
- Sikeres az Iskolában az erdő program 3 hete
- Minden váltáson gondolkodó munkavállaló potenciális jelölt 1 hónapja
- Mennyibe kerül egy sikertelen munkaerő-felvétel? 1 hónapja
- Megkezdte a munkavállalók toborzását az épülő debreceni gyárába a kínai Eve Power 1 hónapja
- Így áll a munkaerőpiac 2024-ben: hány jelentkezést nyújt be egy átlagos álláskereső? 1 hónapja
- NGM-államtitkár: a kormány gyors ütemben, a lehető legtöbb uniós forrást el szeretné juttatni a vállalkozásoknak 1 hónapja
- Csak a dolgozók fele tesz félre váratlan egészségügyi kiadásokra 1 hónapja