Toborzási stratégiák

Mielőtt a toborzás műveletéhez folyamodnánk, érdemes tisztázni céljainkat, elvárásainkat, anyagi lehetőségeinket. Felvételi politikánk ugyanis a későbbiekben számos emberi erőforrás folyamatra (ösztönzésmenedzsment, juttatási rendszer, képzési szisztéma, vállalati kultúra) hatással lehet.

Stratégiai kérdések

Elsőként érdemes eldöntenünk, hogy belső vagy külső forrásból kívánjuk betölteni az állást. Belső forrás esetén egy már jól ismert, eredményes alkalmazottat léptetünk elő (vagy helyezünk át), aki nemcsak magáénak tudja a cég politikáját, vállalati kultúráját, de a korábbi (speciális) képzéseknek köszönhetően az újfajta elvárásokra, nagyobb felelősségvállalásra is kellően fel van készítve. Bizonyos (általánosabb) munkaköröknél azonban a külső munkaerőpiacra is bátran támaszkodhatunk, hiszen így felfrissíthetjük a vállalat kompetenciakészletét, miközben képzésre alig-alig költünk. A toborzás forrásain tehát a képzés, illetve a bérszint, bérstruktúra kialakítása is múlik.

A toborzási stratégia meghatározásakor értelemszerűen a kiválasztás szempontjait is figyelembe kell venni, nem mindegy ugyanis, hogy a jelöltek szűrése a betöltendő munkakör vagy valamilyen szervezeti igény (pl. vállalati kultúra, rugalmasság stb.) alapján történik. Sok - főként hierarchikus felépítésű cégnél az egymástól jól elhatárolható munkakörök következtében a munkakörhöz szükséges kompetenciákat vizsgálják, míg máshol a szervezeti jövőbeni igényei a hangsúlyosak. E dilemma során a szaktudás, a jártasság áll szemben a személyiségjegyekkel: az előbbi azonnali teljesítményt, az utóbbi alakíthatóságot, befolyásolhatóságot biztosít a vállalat számára.

A toborzási stratégiákat már csak a toborzás időbelisége miatt is alaposan át kell gondolnunk, hiszen nemcsak a hirdetés megjelenésének idejével kell számolnunk, hanem az azt előkészítő, illetve befejező folyamatokkal. Időt kell hagynunk a kívánt kompetenciák meghatározásának, az anyagi javak biztosításának, a pályázókat fogadó személy kijelölésének, illetve a pályázatok feldolgozásának, ami nem ritkán 2-3 hónappal is kitolhatja a toborzás-kiválasztás műveletét.