kapubanner for mobile

A toborzás külső forrásai - álláshirdetés, munkaügyi kirendeltségek

Vannak helyzetek, amikor nem lehetséges, illetve nem is ajánlott belső forrásból pótolni a munkaerőt, mert vagy elégtelen tudással rendelkeznek munkavállalóink az adott munkaposzthoz, vagy éppen egy új szemléletmódra van szükségünk a belefásulni készülő vezetés helyett. Ekkor kénytelenek vagyunk külső forrásra támaszkodni, s a cég falain túllépve felkutatni a szervezet számára megfelelő végzettségű jelentkezőket.

Álláshirdetés
Az álláshirdetés a toborzás leggyakoribb formája, hiszen egyszerű, gyors és sokak számára elérhető. Fontos, hogy a hirdetés pontos és - stílusában, valamint tartalmában - a szervezethez illő legyen, mivel a pályázónak látnia kell, hogy olyan komoly állásajánlatot tart a kezében, amely konkrétan meghatározva a lényeges elvárásokat képes megszűrni a jelentkezőket. Ezzel elkerülhető akár több száz tökéletesen alkalmatlan pályázat átfutása és a beküldők elutasító válaszleveleinek elküldése.

Az álláshirdetésben törekedni kell arra, hogy:
– jó helyen, azaz a megfelelő médiumon és megfelelő időben kell elhelyezni
– figyelemfelkeltő, kreatív legyen
– megfelelő célcsoportot fogjon be
– cégembléma, logo szerepeljen, ezzel nagyobb presztízst kölcsönözve a vállalatnak
– kellő információt szolgáltasson a cégről (bemutatni elhelyezkedését, tevékenységi körét, jelenlegi alkalmazottak számát, jövőjét)
– tartalmazza a munkakör pontos leírását, a munkavégzés helyét
– megfogalmazza a pályázóval szemben támasztott követelményeket
– tájékoztasson a szükséges dokumentumokról
– utaljon a megszerezhető jövedelemre, egyéb juttatásokra, karrierlehetőségre
– közölje a jelentkezés módját, határidejét

Hol és hogyan érdemes hirdetni?
Korunk legnagyobb hirdetőfelületén, a televízióban nem érdemes hirdetni, hiszen túl nagy és csak nehezen szegmentálható célcsoportot lehet általa megszólítani, ráadásul nem ad lehetőséget többször is, részleteiben átfutni a hirdetést. Maradnak tehát a jól bevált újságok: az alacsony képzettségűeket napilapokban érdemes elhelyezni, az intellektuálisabbját, azaz a vezető beosztásúakat pedig speciális szaklapokban ajánlatos hirdetni.
Természetesen a formátum sem mindegy: a hirdetés képi világát nem árt a céglogón kívül valami egyéb grafikai mutatvánnyal is feldobni, ha belefér a keretbe, akár egy profi reklámcéget is megbízhatunk vele. Ugyanilyen fontos egy jó szlogen, figyelemfelkeltő mondat alkalmazása, amitől valósággal kiviláglik a hirdetés a karakterrengetegből.


Munkaügyi kirendeltségek

Amennyiben kevesebbet szeretnénk vesződni, munkaerőhiányunk megoldásához külső segítséget is igénybe vehetünk. A munkaügyi kirendeltségek a munkaügyi központok irányításával működnek, feladatuk pedig a munkanélkülivé váltak aktivizálása egyfajta útmutatás formájában.

A munkaügyi központ tehát információt nyújt:
– az át- és továbbképzési lehetőségekről,
– a munkaügyi kirendeltségekről, illetve további hasznos tudnivalókról (nyilvántartásba vétel, munkanélküli járadék, támogatási, szolgáltatói formákról)
– az álláslehetőségekről,
– más humánszolgáltató szervezetek címéről, telefonszámáról
– valamint egyéb közérdekű információkról.

A munkaügyi kirendeltségek javára írható, hogy hatalmas adatbázissal rendelkeznek a régióban található aktív álláskeresőkről, akár a diplomás-, akár a szakmunkásrétegről legyen szó; hátránya viszont, hogy olykor túlontúl is a munkavállalók érdekeit nézik, leginkább azok érdekében járnak el, akár a gazdálkodó szervezetekkel szembeszállva.