Szervezetfejlesztés - A 4EL modell

Egy-egy új rendszer bevezetése előtt mindig érdemes mérlegelni, milyen előkészítéssel tudnánk megkönnyíteni annak elfogadását, illetve jövőbeni alkalmazását, hiszen az emberek általában "a legkisebb ellenállás irányába haladnak", ami többnyire mindenfajta változás ellen irányul. Erre kiváló módszer a 4EL modell, amely a folyamatot külön szakaszokra bontva próbálja szép lassan meggyőzni az alkalmazottakat az új rendszer létjogosultságáról.

A modell szakaszai:

1. Ellenállás
Minden változás, változtatás során megjelenik, hiszen az ember alapvetően a biztonságra, a biztosra törekszik, s természetes módon idegenkedik az újtól. Az effajta csalfa érzeteket kell megszüntetnünk a lehetőségek részletes bemutatásával.

2. Elégedetlenség a jelennel
A múltból eredő, de ma is fennálló problémák meghatározzák az emberek hozzáállását, ezekre építve könnyebben változástatásra, az új szisztéma követésére bírhatjuk őket.

3. Elképzelt jövő
Egy vonzó jövő felvázolása reményt ad az alkalmazottaknak, hiszen lesz miért energiát fektetniük az új rendszerbe. Kellő buzdítással, de azért a realitás talaján maradva egyfajta belső szükséglet jelenhet meg a változások iránt.

4. Első lépés:
Fontos, hogy a kitűzött célokat elemeire bontsuk, mivel a megvalósításhoz konkrét lépések sorozatai szükségeltetnek. Az első lépés megtétele - és a többi meghatározása - nélkül hiú ábránd marad a szervezetfejlesztés.