Szervezetfejlesztés módszerei - Egyénre ható módszerek

A szervezetfejlesztésben az egyénre és a struktúrára ható módszereket különböztetjük meg. Előbbi kizárólag az alkalmazottak fejlődését célozza (az eredmény közvetve nyilvánul meg a szervezet teljesítményében), míg az utóbbi a munka tartalmára is kihat a dolgozók közötti viszony újraértelmezése közben.

Egyénre ható módszerek

Vezetői rács
A Robert R. Blake és Jane S. Mouton által kidolgozott módszer 5 különböző vezetési stílust különböztet meg két tengely (feladat- és személyközpontú) mentén. A két szakember szerint akkor hatékony a vezetés, ha mindkét dimenzióra maximális figyelmet fordít a vezető (lásd csoportközpontú vezetés).

Emberközpontú vezetés (Country Club Management): az ilyen vezető az emberi kapcsolatok jótékony energiáiban bízik, a kellemes, baráti légkör megteremtésétől várja a jó teljesítményt.

Csoportközpontú vezetés (Team Management): a teljesítményt a csoportmunka minősége határozza meg, a hangsúly a bizalmon, az együttműködésen van.

Kompromisszumos vezetés (Organization Management): a munkával és a dolgozóval egyaránt a kellő mértékben foglalkozik, egyensúlyt teremt a munkaköri követelmények és az ember szociális igényei közt.

"Fél" vezetés (Impoversished Management): a szervezeti viszonyok fenntartását célzó vezetési forma, az elvégzett munka helyett az adott munkakörbe, munkahelybe való bebetonozás az elsődleges (pl. közszféra).

Teljesítményorientált vezetés (Authority-Obedience): az emberi kapcsolatokat feláldozza a teljesítmény oltárán, a lényeg, hogy a feladat be legyen fejezve, a dolgozó szempontjai lényegtelenek.


Csapatépítés
Egy szervezet sikerének kritikus pontja a munkatársak együttműködési készsége, kapcsolatrendszerének minősége. A csapatmunka felgyorsítja a munkafolyamatokat, elősegíti a tapasztalatcserét, megkönnyíti a kommunikációt, miközben kielégítve az alapvető szociális igényeket ösztönzőleg hat az alkalmazottakra. Mindehhez természetesen úgy kell tálalni a megoldandó problémát, hogy a közös cél valóban összekovácsolhassa a csoport tagjait, s mindenkor képességeiknek megfelelően csatlakozhassanak a projekthez, hogy végül maguktól is egy emberként legyenek képesek reagálni a piaci változásokra.


Érzékenységet célzó tréning
Ennél a módszernél a résztvevők saját magukról kialakított képüket, illetve a közös munka során kialakított bonyolult viszonyrendszerüket elemzik, hogy rávilágíthassanak viselkedésük okaira, várható következményeire. Rendkívül sokat segít a helyes önértékelésben, különösen, mivel a tréner csak úgymond távolról, közvetve irányítja az eseményeket, a jelenségek feltárását, a tapasztalatok megvitatását meghagyja a résztvevőknek.

Felmérésről szóló visszajelzés
A felmérésről szóló visszajelzés a legrégibb és egyben legnépszerűbb szervezetfejlesztési módszer. Lényege, hogy egy felmérés segítségével kipuhatoljuk az alkalmazottak hozzáállását, látásmódját, hogy aztán a tapasztalatokat megosztva a megfelelő irányba fejlesszük tovább a szervezetet.

Folyamatkonzultáció
A folyamatkonzultáció során egy tanácsadó segítségét vehetjük igénybe, aki a szervezeti struktúrát, illetve kultúrát áttekintve gyorsan és tudományos alapossággal képes szembesíteni minket a szervezet hiányosságaival. Feladata továbbá, hogy tudása, illetve látásmódja átadásával megteremtse a lehetőségét annak, hogy az esetleges későbbi elemzéseket magunk is elvégezhessük.

Csoportközi viszonyok fejlesztése
Az egyes csoportok közötti feszülő ellentétek, rivalizálások jelentős mértékben csökkenthetik a szervezeti hatékonyságot, ezért különösen fontos, hogy mielőbb megszüntessük őket. A módszer segítségével újragondolhatjuk az egymásról kialakított képet, s az előítéletek felszámolásával csökkenthetjük a konfliktusokat.