kapubanner for mobile
Szerző: Illyés Bence
Megjelent: 6 éve

Épületek az emberekért - WELL Building építészet

Felismerve az épülettervezés fontosságát, a WELL Building standard az élhető, egészséges irodai terek megvalósítását tűzte ki célul.

A modern, nagyvárosi ember ideje mintegy 90%-át épületekben tölti, ennek nagy részét a munkahelyén, az irodában. Az épületek kialakítása, elhelyezkedése, világossága és hangulata hosszú távon komoly hatással van a benne élőkre és dolgozókra. Mindenki számára magától értetődik, hogy otthonát igyekszik kényelmes, környezetkímélő, stresszmentes és egészséges hellyé alakítani, hasonlóképpen volna okos eljárni az irodák megtervezésekor is. Felismerve a tervezés fontosságát, a 2004-ben indult WELL Building standard az élhető, egészséges irodai terek megvalósítását tűzte ki célul, és különböző kritériumok alapján osztályozza az irodaépületeket.

Mi az a WELL Building?



Az épületek tervezésekor a már régebb óta jelenlévő környezetvédelmi szempontok mellett jelentek meg az épületek emberre gyakorolt hatásait szem előtt tartó különféle értékelési standardek (pl: WELL, LEED, BREEAM, DGNB).

A WELL mellett például a környezettudatos zöld építkezést célzó LEED, az épületeket és projekteket a fenntarthatóság szempontjából vizsgáló BREEAM és az ugyancsak fenntarthatóságot és a gazdasági hatékonyságot mérő DGNB. A felsorolt minősítők közül a WELL leginkább azzal tűnik ki, hogy az épület emberre és az egészségre gyakorolt hatását kezeli legfőbb szempontként, míg a többi a környezettudatosságot és a fenntarthatóságot.

A WELL értékelési szempontjait egy hét éven át tartó kutatás alapozta meg, amelyben tudományos és orvosi vizsgálatokat végeztek az épületek emberre gyakorolt hatásáról. A WELL Building minősítést az International Well Building Institute által adott nemzetközi besorolás jelenti, amely az irodaépületek emberi szervezetre, egészségre, közérzetre gyakorolt hatását vizsgálja és értékeli hét fő kategória szerint. Az alapvető értékelési szempontok: a levegőellátás, a víz, az egészséges táplálkozás lehetősége, a természetes fény, a testmozgás, a kényelem és a szellemi frissesség fenntartásának biztosítása.

Ezeken belül sok kisebb szempontnak és előírásnak is meg kell felelnie az épületeknek. A minősítéssel az a cél, hogy olyan legyen a munkahelyi környezet, ahol a környezetvédelmi szempontokkal együtt az ott dolgozók mentális és fizikai egészségét, komfortérzetét, hangulatát, a stresszcsökkentés lehetőségeit is figyelembe veszik.

Például a levegőellátást tekintve a WELL minősítésű épületet - a sztenderdnek megfelelő - jó minőségű légszűrőkkel és egyéb speciális berendezésekkel kell felszerelni. Az irodai dolgozók gyakran szenvednek mozgáshiánytól, hátfájástól, érrendszeri betegségektől, ezért a WELL egyik kiemelt szempontja a testmozgás. Az épületnek, irodának rendelkeznie kell a testmozgást segítő, a dolgozókat aktív mozgásra ösztönző berendezésekkel és lehetőséggel - például egy sportolásra, mozgásra elkülönített helyiséggel, benne többféle súlyzóval és erősítő eszközökkel. Elvárás az is, hogy az épület közelében legyen park vagy fitneszterem. A felsorolás hosszú lenne, de ez közel sem minden, hiszen a levegő és testmozgás kategóriában ezeken túl számos követelményt teljesítenie kell az épületnek a minősítéshez, az adott kategóriák feltételeivel itt lehet részletesebben megismerkedni.

Kétségkívül pozitív kezdeményezés a WELL Building, ugyanakkor jogos kritikák olvashatók róla. Ezek hibaként említik meg, hogy az épületek emberre gyakorolt hatását teljesen külön kezeli a fenntarthatóság és környezetvédelmi szempontoktól, holott sokak szerint a kettő nagyon mélyen összefügg. Egy másik nézőpontból ez a standard csak óriás beruházások és hatalmas komplexumok számára teljesíthető, éppen ezért nem terjeszthető ki a kisebb vállalkozásokra, kevesebb embert foglalkoztató cégek irodáira, holott ebből is rengeteg van, és az ő egészségükkel ugyanolyan fontos lenne foglalkozni.

A WELL minősítést eddig 34 irodaépület kapta meg. Európában az elsők között a Futureal-csoport három projektje szerezte meg a WELL Platina előminősítését. A vállalat fejlesztései közül a budapesti Váci úton épülő Advance Tower, az Őrmezőn készülő Budapest One irodapark, illetve a Corvin Sétányon fejlesztett Corvin Technology Park kapta már meg az előminősítést.

A Budapest XIII. kerületében megvalósuló Advance Tower 11 900 négyzetméteres lesz. A 36 millió euró értékű (11,2 milliárd forint) beruházásban egy hatszintes, A kategóriás irodaház épül. A projekt BREEAM-tanúsítvány szerint készül, így a legszigorúbb fenntarthatósági követelményeknek is meg kell felelnie. A Budapest One irodaház földszintjén kiskereskedelmi zónát alakítanak ki, érdekesnek ígérkezik, hogy az épületben megoldanak egy belső parkot kerttel és vízfelülettel, a tetején futópályával.

Nyitókép: Advance Tower

Fotó: Futureal
  • 2024.04.30NewLeadership – Vezetői eszköztár bővítése Önmaguk fejlesztését is fontosnak tartó középvezetőknek, frissen kinevezett döntéshozóknak szóló komplex és intenzív vezetőfejlesztő program sok gyakorlattal. Különlegessége, hogy a résztvevők átgondolhatják és megoszthatják egymással aktuális kihívásaikat és még a kritikus vezetői helyzetek megoldásáról is tanulhatnak egymás jó gyakorlatából is!info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.02Munkaviszony létesítése és megszűntetése – Dr. Berke Gyula Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerni.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.09Egy jól működő csapat titka – Vezetői reziliencia fejlesztése A vezetői reziliencia fejlesztése képzésünk arra világít rá, hogyan lehet úgy tekinteni a tényekre, hogy relativizáljuk őket, kezelhető megvilágításba helyezzük a nehézségeket és igyekezzünk megőrizni a racionalitásunkat, hogy ebben a nehéz helyzetben is fejlődni tudjon a csapatunk. Segítve a csapattagoknak abban, hogy a problémalátásukat a megoldás keresés fókusza váltsa fel és megváltozzon az interakcióik minősége.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.09Munkaidő, pihenőidő – Dr. Takács Gábor Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerniinfo button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
Kihirdették Az Év Irodája verseny győzteseit - mutatjuk a legtrendibb munkatereket

Folyamatos az innováció az irodapiacon, amely az elmúlt évek változásaira új megoldásokat és alternatívákat kínál. A legfontosabb trendek... Teljes cikk

Honnan tudhatjuk, hogy már nem egészséges az, amennyit dolgozunk?

"Ha elfelejtjük, hogy kell feltöltődni. Elfelejtjük, hogy az este nem arra való, hogy hazavigyük a munkát és otthon folytassuk, hanem arra, hogy... Teljes cikk

Hogyan támogassuk a stresszel küzdő kollégát? - Ezt tanácsolja a mentálhigiénés szakértő

Egy friss felmérés szerint az Egyesült Királyság tízből kilenc dolgozó érzett magas vagy extrém mértékű nyomást és stresszt az elmúlt egy... Teljes cikk