Hogyan menedzseljük magunkat sikeres vezetővé?
Ön elmenne egy olyan üzleti reggelire, ahol megtudhatná a titkot, mi az, amitől igazán jó vezető válik önből? Én elmentem, és legalább három olyan jó ötlettel gazdagodtam, amiket akár szabadúszóként, saját magam főnökeként is tudok alkalmazni.
Az önreflexiótól a támogatók kereséséig
A beszélgetőpartnerek egyetértettek abban, hogy jó vezető abból válhat, akinek saját indíttatása is van arra, hogy tényleg az legyen. Ahhoz, hogy ezt meg is tudja valósítani, nagyfokú önismeret, és rendszeres önreflexió szükséges. A megszólalók szerint a jó vezető tisztelettudó, kedves, érdekes és színes egyéniség. Figyel arra, hogy mindig betartsa az ígéreteit, és arra hogy következetes és korrekt legyen a kollégáival. A jó vezetői attitűd magában foglalja a példamutatást, azt, hogy vezetőként sem ijed meg a munkától, egy nehezebb projekt megvalósításában ugyanúgy részt vállal, mint a többi kolléga. A rendszeres önreflexió pedig segít rávilágítani arra, milyen helyzetek érintenek meg bennünket. Már maga a tudatosítás is sokat segít, de igazán fejlődni akkor tudunk, ha foglalkozunk az érzéseinkkel, elakadásainkkal. A fejlődésben segíthetnek támogató szakemberek (coach, mentor, tréner), de saját kollégáink is, akiktől kérhetünk rendszeres visszajelzést a munkánkat illetően.
Látni és látszani
A self-branding, az önmarketing is fontos jellemzője a jó vezetőnek. Reménykedhetünk abban, hogy a tulajdonos, a kollégák, és a partnereink észreveszik az általunk végzet jó munkát, de ha nem teszünk érte, akkor sajnos erre kevés esély van. Ha vannak eredményeink, publikáljuk azokat! Ne gondoljunk rögtön egy ömlengő PR-cikkre, írjunk úgy, hogy csupán tényeket állapítunk meg magunkról és a munkánkról. Ehhez persze az kell, hogy észrevegyük csapatunk mérföldköveit, pozitív erényeit. Ha mi magunk nem vesszük észre, akkor mástól se várjuk el ezt. „Nem elég jónak lenni, jónak is kell látszani.” - hangzott a reggeli egyik kulcsmondata. És hogy mi haszna van annak, ha egy vezető látszik a szervezeten belül? Rengeteg. A kollégák és beosztottak jobban elköteleződnek egy olyan cég mellett, aminek a vezetőjén azt látják, hogy elhivatott, és ugyanúgy a csapat része, mint ők, ráadásul képviseli az érdekeiket. Jó, ha a vezető nem csak a cégen, hanem a szakmán belül is látható. Ha egy hiteles arc képviseli a céget, akkor az tud az ismertsége által új kapcsolatokat építeni. Nagyon fontos, hogy a network-építésbe vonja be a vezető az arra alkalmas kollégákat is, jelenjenek meg minél több szakmai szervezeti rendezvényen, tegyenek eleget közszereplésre invitáló meghívásoknak, és teremtsenek alkalmat arra is, hogy leüljenek egy pohár borra akár a konkurenciával is, ha ezt a helyzet úgy kívánja.
Mi ezt ajánljuk!
A beszélgetés végén mindenki elmondhatta, mi az ő „best practice”-e, azaz a bevált gyakorlata, amiről azt gondolja, hogy ez teszi jó vezetővé. Ezek a következők voltak:
Személyes kapcsolattartás
Nagyon fontos, hogy mind a kollégáinkkal, mind a partnereinkkel legyen személyes kapcsolatunk. Ez néha időigényes, és energiát felemésztő feladat, ugyanakkor a hatása megfizethetetlen.
Feedback kérése
Érdemes rendszeres jelleggel (mondjuk félévente) visszajelzést kérni a beosztottainktól, partnereinktől magunkra vonatkozólag. Ha nincs összhangban azzal, amit mi gondolunk magunkról, akkor nem árt ezen elgondolkodni, esetleg coach segítségét kérni.
Őszinte kommunikáció
Ne csak a sikerektől legyen hangos az irodai folyosó. Teremtsünk olyan munkahelyi közeget, amiben őszintén lehet beszélni a hibákról, kudarcokról, félelmekről is. Ha arról is tudunk őszintén beszélni, ami nem megy annyira jól, azzal egy hiteles és őszinte vállalati kultúra alapjait teremthetjük meg.
Haladjunk a korral
Használjuk bátran a social média felületeit eredményeink publikálására, kapcsolatteremtésre, vagy ügyfélszerzésre. Ha nem vagyunk ebben járatosak, kérjük bátran valamelyik kolléga segítségét az alapok elsajátításához.
ÉN helyett MI
Soha ne helyezzük nyilvánosan a saját egyéni céljainkat előtérbe, hanem gondolkodjunk a csapatunk fejével. Ha az én helyett a mi dominál, sokkal könnyebben tudjuk motiválni a kollégákat.
Cikkünk több oldalas! Lapozzon!
1. oldal - Hogyan menedzseljük magunkat sikeres vezetővé?
2. oldal - 7 lépés a szokások átalakításhoz