kapubanner for mobile
Megjelent: 6 éve

Nemcsak vezetői eszköztár: A megértés javításának eszköze - az önreflexió

Saját viselkedésünkre, kapcsolatainkra és a világra adott reakcióink jobb megértése javíthat a működésünkön, a kapcsolataink minőségén, a környezet eseményeire adott válaszainkon. Mindez végső soron javulást jelent a teljesítményünkben, jobblétet az életünkben. Vezetőként, fejlesztőként, coachként, emberként mindannyian ezt szeretnénk, ugye?

A CHN Nemzetközi Vezetőfejlesztő Akadémia szeptemberi workshopjának előadója Mark Bisson (UK) az önmagunk megértéséhez szükséges eszközök közül az önreflexiót választotta és egy azonnal használható eszközt is bemutatott.

A workshop délelőtti részében az önreflexió értelmét, hasznát ismerhettük meg a vezetői, fejlesztői mindennapokban is kiválóan használható modell a Gibbs féle reflexiós ciklus által. “Nem elég csak csinálni, és nem elég csak gondolkodni. A tapasztalatokból való tanulás magában foglalja a csinálni és gondolkodni rész egymáshoz kapcsolását.” (Graham Gibbs, 1988) E megállapítás az önreflexió lényegére mutat rá: A reflexióból nyert meglátások egyenesen a jövőbeni gyakorlathoz adnak információkat. Így ez pedig nem más, mint tanulás. Tehát az önreflexió a cselekedetek és gondolkodás összekapcsolásával ad lehetőséget a jövőbeni cselekvéseink, viselkedésünk, kapcsolódásunk és teljesítményünk javítására. Mi kell ahhoz, hogy ezt megvalósítsuk? Mi jellemzi ezt a tanulást? A reflektív tanulás 3 alapvető jellemzője:

● Elfogulatlan, nyitott gondolkodásmód - az alternatívák figyelembe vétele.
● Teljes odaadás (teljes szívvel csinálni) - belemerülés a folyamatba.
● Személyes felelősségvállalás - elfogadás.

A felnőttképzés (andragógia) alaptételeinek egy nagyon fontos eleme is szóba került: a felnőttek belülről motiváltak és önirányítók. (A Motivációs Térkép™ modell mögötti elmélet és teszteredményei is ezt igazolják.) Az önreflexió általi tanulás tehát nagymértékben az egyén saját motivációi által irányított folyamat. Nem hagyható ki azonban az sem, hogy a felnőttek cél és relevancia orientáltak, élettapasztalatokra alapoznak, gyakorlatiasak, illetve szeretik ha tiszteletet kapnak. (Malcolm Knowles)

Mark BissonMark Bisson: Az önreflexió általi tanulás tehát nagymértékben az egyén saját motivációi által irányított folyamat.
Az önreflektív tanulás tehát a felnőtt tanulási folyamat egy kiváló megvalósítása. A reflexió “kívánatos gyakorlat és annak megvalósítását gátló akadályok feltárásának lehetőségét nyitja meg és így tervezhetővé válik az akadályok leküzdésére egy cselekvés, bármi legyen is az akadályok forrása” (Johns, 2013). A workshop keretében ennek megfelelően több gyakorlatra is sor került, például a résztvevők megvizsgálták, mi akadályozza őket az önreflexióban. Ez egy reflexió volt az önreflexióról, vagyis a saját tanulási folyamataikról reflektáltak.

Az egyik legértékesebb eszköz, - amelyet Mark Bisson bemutatott, - az említett Gibbs féle reflexiós ciklus volt: [Leírás/megállapítás - Mi történt?] - [Érzelmek - Mit éreztünk és mit gondoltunk?] - [Értékelés - Mi volt jó és mi rossz ezzel a tapasztalattal kapcsolatban?] - [Elemzés - Milyen egyéb meglátásaim vannak a helyzetről?] - [Következtetés - Mi mást tudok még csinálni?] - [Cselekvési terv - Mit fogok legközelebb csinálni?] - [ a ciklus elejére lépés, ha szükséges ]

Ez a modell segít egy-egy tapasztalat rendszerszerű végiggondolásában. Természetesen egyes fázisok átugorhatóak, vagyis a modell intuitív, kreatív módon is használható.

Mark Bisson“Először coachold magad!”
Kreativitás és intuitivitás. Ez volt a workshop második részének két kulcsszava. Ekkor inkább a gyakorlatokon volt a hangsúly. Pl. a résztvevők kimentek a “terepre” és a környezetet használták egy saját témával kapcsolatos önreflexiós eszközként. Volt, aki sétálva szemlélődött és így kapott ötleteket a reflexiójához, volt olyan is, aki fotókat csinált. Egy másik, hatásos önreflexiós eszközt is kipróbáltak, a kreatív írást. Ez lehet blog, lehet vers, lehet próza, lehet direkt reflexió, vagy éppen metafora. A kreatív írás egy, a nézőpontok megváltoztatására is alkalmas kiegészítéseként Bisson megismertette a 9 szó technikát, amely egy spontán folyamatban megírt szövegből “csatornázással” 9 szóból álló “sűrítményt” alkot és ezt használja a tudatos reflexióhoz. Ez nagyszerűen kapcsolja össze az intuitív meglátásokat a tudatos megoldásokkal és akcióterv készítéssel.

Mark Bisson szerint fontos, hogy először magunkkal foglalkozzunk, akár vezetőként, akár fejlesztőként, coachként. A workshop mottója: “Először coachold magad!” Az önreflexióval pedig ezt valósíthatjuk meg.

Vezetőként a vezetés, a munkatársakhoz kapcsolódás egy véget nem érő tanulási folyamat. Ezt a tanulást teszi hatékonyabbá az önreflexió. Természetesen ez is “mértékkel fogyasztandó”, nem feltétlenül kell túl analizálni a cselekvéseinket, viselkedésünket, ám elhanyagolni sem érdemes.

Kinek kinek a vérmérséklete szerint, de valamennyi önreflexió mindenkinek ajánlott!

Dr. Gogolák Zoltán
coach, szervezetfejlesztő, Motivációs Térkép™ tanácsadó

Fotók: Peredi Ágnes

  • 2024.04.30NewLeadership – Vezetői eszköztár bővítése Önmaguk fejlesztését is fontosnak tartó középvezetőknek, frissen kinevezett döntéshozóknak szóló komplex és intenzív vezetőfejlesztő program sok gyakorlattal. Különlegessége, hogy a résztvevők átgondolhatják és megoszthatják egymással aktuális kihívásaikat és még a kritikus vezetői helyzetek megoldásáról is tanulhatnak egymás jó gyakorlatából is!info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.02Munkaviszony létesítése és megszűntetése – Dr. Berke Gyula Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerni.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.09Egy jól működő csapat titka – Vezetői reziliencia fejlesztése A vezetői reziliencia fejlesztése képzésünk arra világít rá, hogyan lehet úgy tekinteni a tényekre, hogy relativizáljuk őket, kezelhető megvilágításba helyezzük a nehézségeket és igyekezzünk megőrizni a racionalitásunkat, hogy ebben a nehéz helyzetben is fejlődni tudjon a csapatunk. Segítve a csapattagoknak abban, hogy a problémalátásukat a megoldás keresés fókusza váltsa fel és megváltozzon az interakcióik minősége.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.09Munkaidő, pihenőidő – Dr. Takács Gábor Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerniinfo button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
Mindenki coach, aki coachol? - avagy a life coaching sötét oldala

2019 és 2022 között 54 százalékkal nőtt a life coachok száma, így ez az egyik leggyorsabban növekvő szakma az Egyesült Államokban. Népszerűsége... Teljes cikk

Milyen az igazi emberközpontú munkahely?

Bár sok cég vallja magáról, hogy emberközpontú, legyen szó, akár az ügyfelekről vagy a munkavállalókról, és valószínűleg bizonyos folyamataik... Teljes cikk

Mi leszel, ha nagy leszel? - miért céltalanok a mai fiatalok és mit tehetünk ellene?

Hogyan vált a fiatalkori céltalanság társadalmi jelenséggé és mit tehetünk ellene? Mennyiben hibás a közösségi média? Ez az cikk segíthet a... Teljes cikk