Megjelent: 6 éve

Vállalati nyelvoktatás újragondolva

Élmény alapú nyelvoktatás, nyelvi coaching, blended tanfolyamok - az utóbbi években számos új nyelvi képzéstípus jelent meg a piacon. Mi lehet az oka, hogy a hagyományos üzleti nyelvtanfolyamok helyett egyre több felnőtt nyelvtanuló gondolkodik új alternatívában?

Manapság már szinte minden munkahelyen elvárás az idegen nyelvtudás. A gyakorlati tapasztalat azonban azt mutatja, hogy a vállalati nyelvoktatásban részvevők jelentős hányada hosszú hónapok, akár évek elteltével sem rendelkezik tárgyalóképes nyelvtudással, nem tud prezentálni idegen nyelven, vagy nem mer a megbeszéléseken megszólalni. Ha a munkavállalók nem szerzik meg ezen idegen nyelvi készségeket a tanfolyamokon, a ráfordított befektetés sem térül meg közvetlenül az őket alkalmazó cégnek. Így nyelvtanulóként nem tudnak megfelelni a munkáltatói elvárásoknak, amelyek gyakran egybeesnek saját célkitűzéseikkel is. A kudarcélmények hatására pedig sokan döntenek úgy, hogy szüneteltetik vagy abbahagyják a tanulást, holott továbbra is szükségük lenne az aktív nyelvtudásra.

Mi lehet az oka, hogy a hagyományos üzleti nyelvtanfolyamok ma már kevéssé felelnek meg a piac elvárásainak?

Általában az, hogy olyan évek, évtizedek óta használt üzleti tankönyvekre épülnek, amelyek téma és nem kompetencia vagy készség alapúak. Tehát mindenki tanul egy-egy fejezet erejéig a globalizációról, kereskedelemről, pénzügyekről, marketingről, stb. függetlenül attól a területtől, amiben dolgozik. A csoportbeosztásoknál is inkább a nyelvi szint, mintsem a diákok hasonló munkaköre, és ebből kifolyólag a hasonló kompetenciák fejlesztésére való igény számít. Többek között ennek is köszönhető, hogy kialakult a piaci igény olyan új képzési formákra, amelyek közvetlenül a tanulók igényeire reflektálnak. A kulcs minden esetben a személyre szabott képzésekben rejlik, amivel újra felkelthető a tanulási kedv. A vállalatok számára a megtérülés pedig könnyen tetten érhető a célirányos képzésekben, aminek köszönhetően az alkalmazottak tudják hozni a kívánt eredményeket, mivel az órán tanultakat immár át tudják ültetni a mindennapi munkájukba. Az idegen nyelven elért munkahelyi sikerek hatására pedig a munkavállalók elégedettsége és elkötelezettsége is nő.

De melyek a legnépszerűbb módszertanok?

Az élmény alapú oktatás célja, hogy tanulási folyamat újra pozitív élménnyé váljon a diákok számára. Vállalati kontextusban ez leginkább akkor valósulhat meg, ha a munkavállalók már kezdő szinttől olyan gyakorlatias nyelvtudást szereznek, ami növeli önbizalmukat nyelvhasználóként és munkavállalóként egyaránt. Ennek megfelelően az élmény alapú oktatás mindig a nyelvtanulók igényeiből indul ki, és olyan témákat helyez előtérbe, amiket a munkavállalók nap mint nap megtapasztalnak a munkájuk során. A lényeg ugyanis a kompetenciák fejlesztése, szem előtt tartva a nyelvhelyességet és a szókincsbővítést is.

Ehhez azonban a tanár szerepe is szükségszerűen átalakul. A frontális tudásátadás helyett a tanár segíti a tanulást, ösztönzi az együttműködést és konstruktív visszajelzést ad a diákoknak. A csoportok kialakításánál is fontos, hogy a munkavállalók hasonló területről érkezzenek, így az órákon munkahelyi helyzetek szimulálásával és szituációs feladatokkal tudnak készülni az „éles” helyzetekre. Az élmény alapú tanulás tehát jó eséllyel ismét megszeretteti a nyelvet a tanulókkal, és hozzásegíti őket ahhoz, hogy alkalmazni is tudják a tanultakat, azaz meg merjenek szólalni a megbeszéléseken vagy könnyebben prezentáljanak a külföldi kollégák előtt.

Egy nyelvi coach is ugyanezen munkahelyi helyzetekben segíti a nyelvtanulót, miután pontosan feltárta, hogy az egyéni esetben mi az, ami miatt valaki megreked az örökös újrakezdő szerepben, vagy ami hátráltatja nyelvi fejlődését. Hozzájárul, hogy az ügyfél önállóan le tudja küzdeni ezeket az akadályokat és kitűzze aktuális célját, például hogy magabiztosabban beszéljen az adott idegen nyelven, vagy hogy egy munkahelyi kihívásnál helyt tudjon állni. Tudja képviselni a cég érdekeit egy tárgyaláson, képes legyen idegen nyelven networkingelni vagy „el tudja magát adni” egy állásinterjún. A nyelvi coachingban az ügyfél maga vállal felelősséget a fejlődéséért, ő határozza meg, hogy mit és hogyan szeretne tanulni. A coach „csak” segíti a coachee-t célja elérésében a jól és jókor feltett kérdéseivel és további, alaposan megválogatott coaching eszközökkel. A nyelvi coaching alapja a mérföldkövekkel szegélyezett akcióterv, ami egy meghatározott időtartamra szól, hogy követhető és jól átlátható legyen a tanulási folyamat. Ez ahhoz is hozzájárul, hogy a kitűzött célt mindig szem előtt lehessen tartani. Következésképpen az ügyfél biztosan és személyre szabottan azt kapja, amit igényként megfogalmazott a képzés elején.

A blended képzések népszerűsége is azzal magyarázható, hogy elfoglalt munkavállalóknak nyújt egyéni alternatívát korszerű eszközök bevonásával. Már a blended elnevezés is utal arra, hogy ez egy kevert módszer, ami a gyakorlatban az e-learninget kombinálja a hagyományos nyelvoktatással. A különböző munkahelyi kompetenciák fejlesztésére szolgáló idegen nyelvi e-learninges tananyagok bármikor, legtöbbször már bármilyen eszközről elérhetőek a résztvevők számára. Bizonyos időkeret áll rendelkezésére a munkavállóknak, hogy ezeket az anyagokat a tanulási stílusuknak megfelelően feldolgozzák. Egy-egy önálló tanulási szakaszt mindig személyes konzultáció követ, ahol a szóbeli kommunikációs készségfejlesztésen és az egyéni tanácsadáson van a hangsúly.

Aki tehát a hatékonyságot és a munkában könnyen alkalmazható nyelvtudást keresi, az az általános és átfogó készségfejlesztésre és tankönyvi tematikára épülő hagyományos nyelvtanfolyamok helyett már a fenti módszertanok közül is kedvére válogathat. Az egyéni igényfelmérés és a személyre szabott megoldás közös, de a módszer, ami a használható nyelvtudáshoz vezet, eltérő. Így mindenki igény szerint megtalálhatja a számára legmegfelelőbbet.

Csender Anikó
nyelvtanár, tankönyv szerző, nyelvi coach
www.irodaiangol.hu

  • 2024.04.04Six Sigma Black Belt képzés 9 napos gyakorlatorientált, intenzív képzési program, amely készségszintre fejleszti a résztvevőket a 6 Sigma ismeretek elsajátításában, alapoktól a Green Belt ismereteken át magas szintű hatékonyságjavító projektek megvalósításáig. info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.04.04Az Év Irodája Konferencia & Díjátadó Kíváncsi vagy, hogy kié lesz Az Év Irodája díj, érdekelnek a legmodernebb irodai megoldások, valamint a magyar és nemzetközi piacot meghatározó szakemberek tapasztalatai? Akkor ott a helyed! KIKET FOGUNK DÍJAZNI?info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.04.23Humán controlling mutatószámok a gyakorlatban A képzés célja: A HR munka modern személetének és mérésének, számításának gyakorlati ismerete. A humán controlling egyes eszközeit konkrét példákon mutatjuk be, a résztvevőkkel közösen értékeljük azok alkalmazását.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.04.30NewLeadership – Vezetői eszköztár bővítése Önmaguk fejlesztését is fontosnak tartó középvezetőknek, frissen kinevezett döntéshozóknak szóló komplex és intenzív vezetőfejlesztő program sok gyakorlattal. Különlegessége, hogy a résztvevők átgondolhatják és megoszthatják egymással aktuális kihívásaikat és még a kritikus vezetői helyzetek megoldásáról is tanulhatnak egymás jó gyakorlatából is!info button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
Álláskeresés és szórakozás egy csomagban: az idei első nagy állásbörzén jártunk

Helyben akarnak interjúzni vagy legalább a szakmai vezetővel beszélni, élményt szeretnének gyűjteni munkakörökről, inspirációt meríteni a... Teljes cikk

Így tudják megszólítani a Z generációs munkavállalókat a vállalatok

Az interaktív kommunikáció és a nyitottság is elengedhetetlen, ha egy el szeretne érni egy Z generációs fiatalt. Teljes cikk

Idén a fizetések még az eddiginél is fontosabbak lesznek

Immár harmadik éve készíti el munkavállalói visszajelzések alapján a legjobb munkahelyek – Top Employers – listáját a Munkahelyeink.hu. A ma... Teljes cikk