kapubanner for mobile
Megjelent: 19 éve

A teljesítményértékeléshez kapcsolódó képzés és kommunikáció

A teljesítményértékelési rendszer - más vállalati rendszerekhez viszonyítva - nem drága. Ha jól értékelnek a vezetők, a ráfordított költségekhez képest nagy hasznot hajthatnak, de csak akkor, ha jól használják. Tapasztalatok azt mutatják, hogy a vezetők korántsem tudatos értékelők, sem az értékelés módszertanát, sem annak szervezeti hatásait nem ismerik eléggé. Pedig az értékelés, függetlenül bármilyen rendszertől, a vezetői munka elválaszthatatlan része.

A vállalati gyakorlat azt mutatja, hogy feltétlenül képzéssel kell oktatni a teljesítményértékelő rendszereket. Az oktatás során a következő elemekre célszerű kitérni:

1. Az alkalmazott rendszer részletes megismertetése és használatának begyakoroltatása.

2. Az értékelési rendszerben alkalmazott elvi, elméleti megfontolások ismertetése, megvitatása.

3. Az értékelés kommunikációs és viselkedési készséget érintő elemeinek megismerése, a készségek gyakorlása.

4. A beszélgetés forgatókönyvének megismerése, az elemek gyakorlása.

Célszerű a képzés után utókérdezéssel, interjúkkal vagy fókuszcsoportokkal ellenőrizni, milyen módon zajlottak le a teljesítményértékelések.

Új rendszer beindításánál minden vezetőt - a felsővezetőket is - feltétlen ki kell képezni. Ahogy a felettes vezető értékeli beosztott vezetőjét, úgy fogja ő is értékelni munkatársát. Követi azt a mintát, amit a felsővezető, illetve a fölérendelt vezető tanúsít vele szemben.

Külön gondot kell fordítani a munkatársak képzésére. A tapasztalat azt mutatja, hogy ezt az oktatást leginkább az értékelő vezetőnek magának kell megtennie, mert ahogy ő érti, gondolja, amilyen hozzáállással dolgozik, az lesz meghatározó a munkatársak számára. A vezetői oktatásnak további haszna, hogy a vezetők valóban elsajátítják a rendszert. Szükséges időről-időre frissítő képzés is az értékelőknek. Ezek leginkább irányított konzultációk, esetmegbeszélések.

A képzéseket belső és külső tanácsadók egyaránt tarthatják, a legjobb, ha belsősök és külsősök együtt dolgoznak a képzés idején. Egyikük a szervezeti jellemzőket, gondolatokat képviseli, míg a másik a készségek, elméletek, technológia szintjén tud dolgozni. Ilyen módon a belső oktatók kiképzését is meg lehet valósítani a nagyobb szervezetekben.

Vezetői visszajelzések arról tanúskodnak, hogy bár a képzés idején sokan úgy gondolják, hogy minek szükséges ilyen egyszerű dolgot tanítani, de amikor az "éles" értékelés történik, mégis vissza kell nyúlniuk a képzés elemeihez. Ennek oka, hogy az értékelő megbeszélés pszichológiailag nehéz helyzet, amelyben korántsem mindenki tudja azt a képet nyújtani, amit előre eltervezett, arról nem is beszélve, hogy az értékelés szervezeti hatékonyságát nem tudja biztosítani. Vannak vezetők, akik művészei a módszernek. Ők mindig igen kiváló teljesítményt érnek el egységeikkel úgy, hogy ott jó a munkalégkör és magas a motivációs szint.

A teljesítményértékelési rendszer sikeres bevezetésének kulcskérdése a kommunikáció.
Minél több munkatársat kell bevonni a kidolgozás idején, hogy vállalati specialitások, hagyományok, értékek, kultúra tükröződjenek a rendszerben. Talán nem az a legfontosabb, hogy szakmailag a legmodernebb elképzelések érvényesüljenek - erre inkább csak törekedni lehet -, a legfontosabb cél az, hogy a vállalat teljesítmény-visszajelzési és motivációs kapacitása növekedjen. Természetesen a rendszer jó működéséhez mindenképpen kultúraváltozás szükséges.

A munkatársakkal kapcsolatban a rendszer minden elemének - szabályozások, eljárások, dokumentumok, azok kezelése - teljesen nyitottnak és kontrollálhatónak kell lennie. Ha egyszer is azt tapasztalják, hogy a rendszer alkalmazása során nem tartják be a személyiségi jogokat, vagy másra használja a vállalat a teljesítményértékelést, mint amire meghirdették, akkor évekig nem lehet semmiféle teljesítményértékelési rendszert használni, és vezetés egészében veszti el munkatársai bizalmát.

Forrás: Személyügyi ABC
  • 2024.04.30NewLeadership – Vezetői eszköztár bővítése Önmaguk fejlesztését is fontosnak tartó középvezetőknek, frissen kinevezett döntéshozóknak szóló komplex és intenzív vezetőfejlesztő program sok gyakorlattal. Különlegessége, hogy a résztvevők átgondolhatják és megoszthatják egymással aktuális kihívásaikat és még a kritikus vezetői helyzetek megoldásáról is tanulhatnak egymás jó gyakorlatából is!info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.02Munkaviszony létesítése és megszűntetése – Dr. Berke Gyula Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerni.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.09Egy jól működő csapat titka – Vezetői reziliencia fejlesztése A vezetői reziliencia fejlesztése képzésünk arra világít rá, hogyan lehet úgy tekinteni a tényekre, hogy relativizáljuk őket, kezelhető megvilágításba helyezzük a nehézségeket és igyekezzünk megőrizni a racionalitásunkat, hogy ebben a nehéz helyzetben is fejlődni tudjon a csapatunk. Segítve a csapattagoknak abban, hogy a problémalátásukat a megoldás keresés fókusza váltsa fel és megváltozzon az interakcióik minősége.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.09Munkaidő, pihenőidő – Dr. Takács Gábor Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerniinfo button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
Az X generációsok tudják: ha nem tanulsz, véged - avagy miért jó megtartani a középkorú munkavállalót?

Nincsenek könnyű helyzetben manapság az X generációs (jellemzően 1960 és 1979 között született) munkavállalók. Könnyen kerülhetnek... Teljes cikk

Az év eleje a felmondások ideje?

Az év elején történő felmondások aránya bár változó lehet, azonban sok cégnél ebben az időszakban, az év végi bónuszok kifizetését követően... Teljes cikk

Menni vagy maradni? Váltási dilemmák év elején

Hiába gondolkodik a munkavállalók közel fele munkahelyváltáson, Szemán Zoltán karrier-tanácsadó szerint ez inkább a vágyat fejezi ki, nem a... Teljes cikk