kapubanner for mobile
Megjelent: 5 éve

Lean megoldások a kkv szektor számára

A köztudatban elterjedt az a téves nézet, hogy a lean termelés szervezés a nagyvállalatok sajátja, ott szokták alkalmazni, ott van erre szükség, a kisebb vállalkozásoknak ez nem megfelelő. A lean szemléletű megoldások a nagyvállalatokon kívül már a kkv-k számára is elérhetőek. Ezen eszközök alkalmazásával enyhíthetik a rájuk nehezedő nyomást, ami a megnövekedett rendelés állomány, a fokozódó árverseny, az emelkedő munkabérek, az egyre erősödő szakember és általános munkaerőhiány jelent számukra.

images

images


A kkv szektor mind szolgáltatóként, mind beszállítóként jelentős szerepet vállal a gazdaságban. Termékeikkel és szolgáltatásaikkal szembeni elvárások mind a lakossági, mind a nagyvállalati vevőkör esetében megnőttek, pozíciójuk megtartásához szükséges a nagyobb vállalkozásokéval azonos hatékonyság elérése. A kisebb vállalkozásokban sajnos megszokott, csúszások, minőségi és szállítási problémák hamar az ügyfelek elvesztéséhez vezetnek. Ennek alapvető oka a szervezetlenség, a régi kisvállakozói korból áthozott évtizedes megszokások és rutinok megtartása, mint például a tulajdonosi mindennapos kézi irányítás és beavatkozás.

Az első lépés, hogy a vállalkozás vezetője vagy tulajdonosa észlelje ezeket a problémákat és felismerje, hogy változásra van szükség, valószínűleg külső szakértői segítséget kell igénybe vennie a további fejlődéshez. Ez a pillanat az egyik legfontosabb momentum, hiszen arról van szó, hogy a vezető felismeri, hogy az általa épített vállalkozás további fejlődésének részben ő maga a korlátozója. Ez egy nagyon nehéz dolog számára.

Sokan az automatizálás, robotok alkalmazása, és az Ipar 4.0 felé fordulnak megoldást keresve. A gond, hogy ezek megvalósítása jelentős beruházást igényel és hosszú átfutási idővel kell számolni, mire az új technológia valóban stabilan kezd el termelni és a befektettet összeg megtérül. Külön hozadéka az ilyen irányú fejlesztésnek, hogy további, eddig nem létező problémák jelentkeznek, mint a robotok karbantartási és szervizigénye, szükség esetén pluszenergia-ellátás kiépítése, informatikai hálózat bővítés, munkavédelmi és adatkezelési kérdések, a rendszert működtető képzett szakemberek megtalálása és kifizetése. Az ilyen változásokat a vállalkozások jelentős része nem engedheti meg magának tőkehiány miatt.

A lean nem csak elmélet

Számukra jelenthet megoldást a lean szemléletű hatékonyság fejlesztés, amely mentes az előbb felsorolt negatívumoktól, azonban minimális befektetéssel jelentős fejlődést jelenthet a vállalkozások számára. Ez nem csak egy filozófia vagy elmélet, a megvalósításhoz konkrét, bevált eszközök állnak rendelkezésünkre. Alkalmazása megoldja az olyan gyakori problémákat, mint a keresgélésből adódó időveszteség, a rendszeres vevői reklamációk, félreértések a belső kommunikációban, ingadozó termék minőség, jelentős selejt százalék, kicsinek tűnő raktár, rendszeres túlórázás, rossz anyagellátás, lassú rendelés teljesítés, gyakori és drága „tűzoltás” a napi munka során.

Példaként tudnám említeni egy miskolci fémfeldolgozó esetét, ahol egy lean alapképzés után a csoportvezetők az új szemléletnek megfelelően kezdték átalakítani a gyártási területet.

Az 5S bevezetésével és a visual management alkalmazásával: megszűnt a keresgélés, a tévesztések elkerülésével csökkent a selejt százalék

  • A kanban rendszer alkalmazásával: megszűnt az alapanyagra várakozás,
  • A lean logisztika alkalmazásával: az anyag feltöltési rendszer módosításával közelebb lehetett tenni egymáshoz a gépeket, és ezáltal lett hely egy újabb gép számára is.
  • Az ergonómia fejlesztésével: ergonomikusabb ezáltal gyorsabb lett az anyagmozgatás.

A lean módszerrel fejleszthetőek a folyamatok szolgáltatói környezetben is. Eredményeképpen kedvezőbb árakkal, nagyobb rugalmassággal, rövidebb szállítási határidőkkel állhatnak vevőik rendelkezésére. A veszteségek csökkentésével a felszabaduló időt és energiát további fejlesztésekre fordíthatják vagy megoldhatják a munkaerőhiányból származó problémáikat. A dolgozói ötletek megfelelő kezelése nemcsak a hatékonyságot tudja növelni, hanem javítja a dolgozók lojalitását és javítja a csapat összetertását. A lean eszközök alkalmazása jelentős versenyelőnyt biztosít alkalmazójának a konkurens vállalkozásokkal szemben.

Tatai István
Lean szakmérnök
Leonardo Group


  • 2024.04.30NewLeadership – Vezetői eszköztár bővítése Önmaguk fejlesztését is fontosnak tartó középvezetőknek, frissen kinevezett döntéshozóknak szóló komplex és intenzív vezetőfejlesztő program sok gyakorlattal. Különlegessége, hogy a résztvevők átgondolhatják és megoszthatják egymással aktuális kihívásaikat és még a kritikus vezetői helyzetek megoldásáról is tanulhatnak egymás jó gyakorlatából is!info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.02Munkaviszony létesítése és megszűntetése – Dr. Berke Gyula Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerni.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.09Egy jól működő csapat titka – Vezetői reziliencia fejlesztése A vezetői reziliencia fejlesztése képzésünk arra világít rá, hogyan lehet úgy tekinteni a tényekre, hogy relativizáljuk őket, kezelhető megvilágításba helyezzük a nehézségeket és igyekezzünk megőrizni a racionalitásunkat, hogy ebben a nehéz helyzetben is fejlődni tudjon a csapatunk. Segítve a csapattagoknak abban, hogy a problémalátásukat a megoldás keresés fókusza váltsa fel és megváltozzon az interakcióik minősége.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.09Munkaidő, pihenőidő – Dr. Takács Gábor Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerniinfo button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
Semmit nem lehet már rutinból csinálni - Sándorné Bosnyák Ágnes, a DENSO HR menedzsere

A folyamatos változás ma már alap, nem lehet rutinból vagy akár tavalyi tapasztalatok alapján működni, mondta el Sándorné Bosnyák Ágnes, a DENSO... Teljes cikk

Bele lehet szeretni ebbe a hivatásba: interjú Szalavics Mariann NAV-elnökhelyettessel

Öt évvel ezelőtt érkezett a Nemzeti Adó- és Vámhivatalhoz. Első állása a közigazgatásban és azt mondja, hogy bele lehet szeretni ebbe a... Teljes cikk

Elfelejthetjük, hogy a jövőben csak a helyi piacon fogunk versenyezni a munkavállalókért - interjú Kalmár Ákossal, a Continental Csoport országos HR vezetőjével

HR mutatók szempontjából sikeres évet zárt 2023-ban a Continental Csoport Magyarország: nem kívánt fluktuációjuk jelentősen csökkent a megelőző... Teljes cikk