Megjelent: 16 éve

Téveszmék a motiválásról

Nemcsak az interneten, hanem a menedzsmenttel foglalkozó szakkönyvekben is rengeteget lehet olvasni a munkatársak motiválásának módszereiről. Divatos tréningeken is oktatják, ennek ellenére a beosztottak ösztönzése a legnagyobb problémája a vezetők többségének. Lehet, hogy valamit nem tanítanak, valami hiányzik a látványos eredmények eléréséhez?

A munkatársak motiválásában rengeteg divatos irányzat és még több módszer létezik, azonban tapasztalataink szerint a téma túl van bonyolítva. Az igazság az, hogy sokkal egyszerűbb már eleve motivált munkatársakat találni, és egy kis plusz motivációt adni nekik, mint megpróbálni motiválni azokat, akik magukat önállóan egyáltalán nem képesek.

Demotiválás "művészete"

Sőt valójában hihetetlen nehéz embereket motiválni, viszont annál könnyebb a motiváltságukat letörni, azaz demotiválni őket. Motivációs szempontból olyanok, mint az a bizonyos kiselefánt, aki rendkívül nehezen tanul, de annál gyorsabban felejt. Természetesen vannak olyan zseniális menedzserek, akik a lehetetlen esetnek számító munkatársakat is tudják valahogy ösztönözni, lelkesedésre sarkallni, de ők ebben általában kivételes tehetségek.

Tegye fel saját magának őszintén a kérdést! Eddig hány demotivált munkatársát sikerült "felébresztenie"? Ráadásul nem egy-két napra, hanem hosszú hónapokra, netán egy évre?

Ha a válasz "nem sok", vagy "eddig senkit", akkor ideje változtatnia! Sokkal egyszerűbb és bárki számára működőképesebb megoldás már eleve motivált, ambíciózus munkatársakat felvenni, mint a már rég kiégett beosztottainak "újraélesztésével", megváltoztatásával, motiválásával bajlódni.

Példamutatás és morál

Régen a hadvezérek nagyon odafigyeltek a harci morálra, mert ezen maga a csata múlhatott. Az is köztudott volt, hogy a leggyengébb csapatok mindig a zsoldosok voltak, mert hát a legalacsonyabb motiváció a pénz. Ennek ellenére nem kevés cégvezető próbálkozik mindenféle cseles, furfangos fizetési rendszer kidolgozásával, hogy na attól aztán majd igazán elkezdenek dolgozni az egyébként teljesen demotivált munkatársai.

Ugyan sokat használjuk a morál nevű szót, de mit is jelent igazán? Valójában egy csoport motiváltságát hívjuk morálnak, ami a következőkből áll:
- annak az érzése, hogy van egy közös cél,
- elkötelezettség egy közös feladat mellett,
- az egymásba fektetett bizalom,
- bátor hozzáállás a csapattagok részéről (akár önfeláldozás is lehetséges),
- a teljesítmény után érzett büszkeség,
- hűség.

A hiányzó láncszem sok vezetőnél, hogy ez a meghatározás rá is vonatkozik, a vezető ugyanis szintén a csoport része. Nem létezik olyan, hogy van egy magas morálú csoport, de a vezetője nem felel meg ezeknek a kritériumoknak! A vezető a csoport ugyanolyan része, mint bármelyik munkatárs, amennyire ő nem felel meg a fenti kritériumoknak, olyannyira nem fognak a beosztottai sem.

Nem véletlen, hogy felméréseink szerint a leggyakrabban előforduló demotiváló tényező a vezetői önkényesség és a személyes példamutatás hiánya. Sok cégtulajdonos azt hiszi, mivel neki nincs főnöke, az ő tulajdona minden a vállalkozásában, akkor ő bármit megtehet. Ebben végül is igazuk van, mert a saját cégükben ők az "Isten után az elsők", de nem számolnak tetteik következményeivel.

A motivált, magas morálú, kiemelkedő teljesítményt nyújtani képes munkatársak nem tűrik az önkényeskedéseiket, ezért inkább elmennek. Így alakul ki minden "parancs uralomban" működő cégben egy hajbókoló, ezt a stílus eltűrő csapat, akik teljesítményétől viszont nem szabad csodát várni, mert a moráljuk rendkívül alacsony.

Erkölcsi elismerés

A személyes példamutatás után következő fő motiváló tényező az erkölcsi elismerés. Sokan ezt beazonosítják azzal, hogy "minden nap meg kell simogatni valamelyik beosztottjuk buksi fejét". Nem véletlen a szarkasztikus megfogalmazás, hanem mert sok vezető tényleg így gondolja, és sajnos ilyen lenézően áll hozzá a beosztottai elismeréséhez. Éppen ezért inkább nem dicsér semmiért, viszont minden apró hibáért szól. Sok szülő a gyermekeit is így neveli, és az ilyen gyermekből ilyen vezető lesz. Ez volt a minta.

Az erkölcsi elismerés ennél sokkalta kifinomultabb és főleg őszintébb dolog. Gyakran egy jókor elhangzó "köszönöm" elég hozzá. Alapja a személyes példamutatás, és őszinteség, mert ez adja meg a hitelességét. Egy köztudottan hazudozó vezető szájából elhangzó dicséret értéke eléggé megkérdőjelezhető, míg egy hiteles, példamutató vezető szavai hegyeket mozgathatnak meg.

A legfontosabb alapelv, hogy az erkölcsi elismerés a másik személyének, szaktudásának, munkájának, eredményeinek az elfogadását és tiszteletét jelenti, így ez messze több a dicséretnél. Ha a beosztott érzi, hogy fontos a munkája, mert hetente visszajelzéseket kap (pozitívat és negatívat is), ha érzi, hogy őszinte hozzá a főnöke, hogy a munkáját vagy az egész csoportot érintő dolgokban megkérdezik a véleményét vagy be is vonják a döntések előkészítésébe, hogy bíznak benne, akkor ő is így fog a főnökéhez hozzáállni. Úgy is mondhatnánk, hogy összességében egy korrekt hozzáállás a beosztottakhoz csodákra képes.

Kivételezés, csókosok

Az erkölcsi elismerés azonban egyáltalán nem jelenti a hibák elnézését. Az elnéző vezető ugyanúgy hihetetlenül demotiváló tud lenni, mint a túl kritikus, ráadásul az ilyen vezetőt egyáltalán nem tisztelik a beosztottai.

A leggyakoribb hiba, amikor a vezető egyes munkatársaival kivételez, amikor "csókosai" vagy "súgóemberei" vannak. A többi pedig azt gondolja, hogy "minek dolgozzak, ha úgysem az eredmények számítanak". Már egy csókos teljesen hiteltelenné tud tenni egy vezetőt, aki így az esélyét is elveszíti, hogy embereit komolyabb teljesítmények elérésére motiválja.

Versenyszellem

A motiváció csúcsa a versenyszellem, az újabb és újabb csúcsok, mások számára lehetetlen célok elérése iránti vágy. Jó példa erre, amikor az értékesítők abban versenyeznek egymással, hogy ki tud egy évek óta bevehetetlennek bizonyuló céghez bejutni és ott eladni. A versennyel csak az a baj, hogy a munkatársak körülbelül 10-20 százalékát motiválja. Igaz, hogy őket aztán nagyon, ráadásul az értékesítésben az a tapasztalat, hogy az árbevétel 80 százalékát éppen ez a 10-20 százalék hozza.

A versenyek másik baja, hogy mindig csak egy győztese van, míg általában a második, harmadik is kiemelkedő teljesítményt tett le az asztalra. Ilyenkor sokkal jobban bevált módszer az "elitklub", amikor mindenki, aki egy előre meghatározott teljesítményt elér, nyertesnek minősül és kap valamilyen jutalmat érte.

Példamutatás, erkölcsi elismerés

Összefoglalva az emberek motiválásának legfontosabb eszközei a vezetői példamutatás, erkölcsi elismerés és legvégül a versenyek. A motiválás érdekében kerülendő a vezetői önkényesség, a kivételezés, és az inkorrektség.

Kelkó Tamás
www.szemelyzetkivalasztas.hu


  • 2024.04.04Six Sigma Black Belt képzés 9 napos gyakorlatorientált, intenzív képzési program, amely készségszintre fejleszti a résztvevőket a 6 Sigma ismeretek elsajátításában, alapoktól a Green Belt ismereteken át magas szintű hatékonyságjavító projektek megvalósításáig. info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.04.04Az Év Irodája Konferencia & Díjátadó Kíváncsi vagy, hogy kié lesz Az Év Irodája díj, érdekelnek a legmodernebb irodai megoldások, valamint a magyar és nemzetközi piacot meghatározó szakemberek tapasztalatai? Akkor ott a helyed! KIKET FOGUNK DÍJAZNI?info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.04.23Humán controlling mutatószámok a gyakorlatban A képzés célja: A HR munka modern személetének és mérésének, számításának gyakorlati ismerete. A humán controlling egyes eszközeit konkrét példákon mutatjuk be, a résztvevőkkel közösen értékeljük azok alkalmazását.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.04.30NewLeadership – Vezetői eszköztár bővítése Önmaguk fejlesztését is fontosnak tartó középvezetőknek, frissen kinevezett döntéshozóknak szóló komplex és intenzív vezetőfejlesztő program sok gyakorlattal. Különlegessége, hogy a résztvevők átgondolhatják és megoszthatják egymással aktuális kihívásaikat és még a kritikus vezetői helyzetek megoldásáról is tanulhatnak egymás jó gyakorlatából is!info button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
Menni vagy maradni? Váltási dilemmák év elején

Hiába gondolkodik a munkavállalók közel fele munkahelyváltáson, Szemán Zoltán karrier-tanácsadó szerint ez inkább a vágyat fejezi ki, nem a... Teljes cikk

Kitüntetett autóbusz-vezetők: 9 ezerszer kerülték meg a Földet baleset nélkül

Közel 460 munkavállaló teljesítményét jutalmazta idén a Volánbusz kitüntetéssel, illetve elismeréssel – közülük mintegy 300 autóbusz-vezető... Teljes cikk

TÉR típushibák, avagy mit ne kövessünk el

Jártamban-keltemben a minap, megkérdezték tőlem, hogy tudnék-e valami jótanáccsal szolgálni egy bevezetés előtt álló, egészen friss... Teljes cikk