kapubanner for mobile
Megjelent: 7 éve

Aki kérdez: Szénási Adrienn

HR Szubjektív rovatunkban Szénási Adrienn, a Misco Business Services Kft., HR Business Partnere kérdez, miután válaszolt Szabó Szilvia, a Deichmann személyzetfejlesztési vezetője kérdésére.

Pro és kontra milyen érzés multikulturális környezetben dolgozni?

Izgalmas, kreatív, sokrétű, állandó rugalmasságot, tettrekészséget és alkotást igénylő valamennyi munkafolyamatunkat tekintve. Az érem másik oldala: a sokszínűségből fakadó különböző nézőpontok, elvárások összehangolása olykor több időt emészt fel. Nézzük röviden a multikulturális közeg legfőbb HR vonatkozásait:


Az alapkörnyezet, amiben működünk - vállalati és HR stratégia



Az anyavállalati irányoknak való megfelelés alapvetően formálja a mindennapjainkat. Az elmúlt hetekben a szolgáltató központunk és az általunk kiszolgált 5 ország amerikai tulajdonból angol tulajdonba került. Az új tulajdonosok prioritásként a szolgáltatási portfoliók és a stratégiai jelentőségű munkafolyamatok áttekintésével foglalkoznak, mi ezzel párhuzamosan HR oldalon több csatornás kommunikációval kezdtük meg a szervezeti kultúra áthangolását. A szolgáltató központunk jövőképe és küldetése egy olyan multikulturális partneri közeget körvonalaz, amely standard alapokon, valamennyi lehetőség rugalmas kihasználásával nyújt a támogatott országainknak testreszabott szolgáltatást. A szabványosítás és a testreszabás látszólag ellentmond, a mi esetünkben azonban nemcsak megfér egymással, de kifejezett üzleti elvárás is. Pl. Más csatornákon kezeljük kinnlevőségeinket: olasz területen - a minél hangosabb  - élő szóban hisznek, míg a holland kultúrkörben elsősorban az írásos kommunikáció hatékonyabb.


Toborzás-kiválasztás



A sokszínű, sok nemzetiségű közeg kialakítása és megtartása folyamatos kihívást jelent a Recruitment csapatunk számára. Mindegyik munkakörünkben legalább középfokú, aktív, folyékony angol nyelvtudást várunk el, hiszen ez a közös európai és helyi kommunikációnk alapja; emellett a szolgáltatás alapvetően a támogatott országok nyelvén zajlik. Jelenleg angol, holland, olasz, spanyol és svéd piacokat támogatunk Budapestről. Az ügyfélszolgálati, értékesítési és kintlevőség kezelési területeken a szóbeli kifejezésmód különös jelentőséggel bír, ezért itt megköveteljük az anyanyelvi vagy azt megközelítő magas szintű nyelvtudást. A munkaköreink természetéből fakadóan pályakezdő pozícióknál rugalmasak vagyunk, jellemzően az aktív nyelvtudást preferáljuk a szakmai gyakorlattal szemben. Egyes szakértői pozícióknál azonban nem vállalhatunk kompromisszumot, a nyelvtudás és a szakmai gyakorlat egymást kell erősítse. Gondoljunk pl. a HR operációra, ahol a kollégáinknak tudniuk kell a támogatott országuk nyelvét, valamint alapvető munkajogi, munkaügyi és bérszámfejtési alapelveiket is.

Jelenleg 17 különböző nemzetiségű kollégával büszkélkedhetünk, amelyek között brazil, venezuelai, iráni, üzbég, indiai vagy tunéziai is szerepel. A külföldi nemzetiségű kollégáink bevonzására a leghatékonyabb eszközeink a social media - Facebook, LinkedIn, egyéb portálmegjelenések - és a belső ajánlási rendszerünk. Az olaszok nagyon összetartanak munkahelyen belül és kívül is, ezért gyakran előfordul, hogy egy nálunk dolgozó olasz kolléga a személyes hálózatából ajánl valakit. Jövőbeni terveink között szerepel az egyetemi kapcsolataink célzott bővítése is.


Képzés és szervezetfejlesztés



Hogyan tudjuk a vállalati értékeket a mindennapokban tetten érni? Mit jelent a teljesítmény alapú kultúra? Mikor teremt elkötelezettséget az on-boarding folyamat? Mi szolgálja a megtartást és ad stabilitást a folyamatosan változó környezetünkben? Ezekre a kérdésekre keressük a mindig aktuális válaszokat képzési és szervezetfejlesztési projektjeinknél. A feladat már akkor is kihívást jelenthet, ha kizárólag magyar munkavállalók fejével próbálunk gondolkodni. 17 különböző nemzetiség egy központban tömörítése pedig tovább növeli a komplexitást, megsokszorozza a lehetőségek számát, de önmagában garanciát nyújt a kreatív problémamegoldásra, a másokra való odafigyelésre, az eltérő nézőpontok iránti nyitottságra. Gondoljunk csak arra, hogy milyen súlya lehet egy holland kultúrkörre jól felépített interkulturális tréning tematikának, ha hollandok is ülnek a teremben. A lehetőség itt szakmaisággal és felelősséggel társul, mi pedig vállaljuk.


Kompenzáció



Az üzleti szolgáltató központok világát a többszörös versenyhelyzet jellemzi: egyrészt a kiszolgált országok tekintetében kell hozzáadott értéket teremtenünk egy lényegesen alacsonyabb költségbázison, másrészt HR eszközök teljes skáláját kell latba vetnünk a megfelelő munkatársak megszerzéséért és megtartásukért országhatáron és Budapesten belül is. A kompenzációs elveinkre fokozottan érvényes a rugalmasság: ami tegnap még működött, mára már kérdésessé válhat a sikere. A multikulturális közeg fenntartásáért folyamatosan törekszünk naprakész - olykor európai szintű - benchmark adatok gyűjtésére és a magas szintű ritka - pl. svéd, holland - nyelvtudást igénylő pozícióknál nyelvi felárak beépítésére.


Szociális élet



A mindennapi munkában hamar megnyilvánul a különböző nemzetiségű kollégák eltérő habitusa, attitűdje, tempója, logikája, szokásai. Tiszteletben tartva mindezt törekszünk az összecsiszolódásra, ami többször egy-egy ebéd, kávé, cigi, konyhai beszélgetés, csocsóparti, közös hétvégi kirándulás vagy esti program formáját ölti. Törzshelyünk a közeli Grund, ahol - legyen szó farsangról vagy egy egyszerű sörözésről - rendszerint színes forgatagot képezünk. Képzeljük csak el milyen szórakoztató is tud lenni a déli népek pozitív életszemlélete egy fárasztó munkahét végén! Büszkék vagyunk arra, hogy nálunk barátságok és közösségek születnek, amik a munkán túl is összetartják a csapatot. A vállalat rendkívül élénk szociális életét egy kifejezetten erre a célra létrejött, önkéntes munkavállalókból álló bizottság szervezi a HR tevékeny támogatásával és a HR kezdeményezésekkel összhangban, amiért minden munkatársunk nevében nagy köszönettel tartozunk.

A vállalatról röviden
Az üzleti szolgálató központot 2013-ban alapították Budapesten Systemax Business Services Kft. néven, amely 2017 márciusában a tulajdonosváltásnak köszönhetően Misco Business Services Kft-re változott. A Misco vezető szolgáltató IT termékek, megoldások és szolgáltatások értékesítésében, irodákkal az Egyesült Királyságban, Olaszországban, Spanyolországban, Hollandiában és Svédországban. A szolgáltató központ jelenleg 350 főnek ad munkahelyet a Corvin Plázában található modern irodában.


Kérdésem Hajdú Szilviához, az ELMÜ személyzetfejlesztési vezetőjéhez szól:
Milyen tapasztalatokat szereztek a vállalatnál az Ulrich-modell bevezetése nyomán?
  • 2024.04.30NewLeadership – Vezetői eszköztár bővítése Önmaguk fejlesztését is fontosnak tartó középvezetőknek, frissen kinevezett döntéshozóknak szóló komplex és intenzív vezetőfejlesztő program sok gyakorlattal. Különlegessége, hogy a résztvevők átgondolhatják és megoszthatják egymással aktuális kihívásaikat és még a kritikus vezetői helyzetek megoldásáról is tanulhatnak egymás jó gyakorlatából is!info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.02Munkaviszony létesítése és megszűntetése – Dr. Berke Gyula Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerni.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.09Egy jól működő csapat titka – Vezetői reziliencia fejlesztése A vezetői reziliencia fejlesztése képzésünk arra világít rá, hogyan lehet úgy tekinteni a tényekre, hogy relativizáljuk őket, kezelhető megvilágításba helyezzük a nehézségeket és igyekezzünk megőrizni a racionalitásunkat, hogy ebben a nehéz helyzetben is fejlődni tudjon a csapatunk. Segítve a csapattagoknak abban, hogy a problémalátásukat a megoldás keresés fókusza váltsa fel és megváltozzon az interakcióik minősége.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.09Munkaidő, pihenőidő – Dr. Takács Gábor Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerniinfo button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
Egy lassú előre, két gyors hátra: foglalkoztatási pávatánc

Rövidített munkaidő és home office, nem csak hálás konferenciatéma vagy hatásos márkaépítési üzenet kellene, hogy legyen, hanem valódi people... Teljes cikk

Hogyan zajlik egy globális szervezeti kultúra átalakítása cégegyesülést követően? - válaszol Lőrinczi Máté, a Danfoss Industrial globális HR vezetője

HR Szubjektív rovatunkban Lőrinczi Máté, a Danfoss Industrial divíziójának globális HR vezetője kérdez, miután válaszolt Bondici Flóra, a Chorus... Teljes cikk

Így zajlik a szervezeti evolúció a szemünk előtt

„Nem a legerősebb szervezet lesz a túlélő, nem is a legintelligensebb, hanem az, amelyik a leginkább fogékony a változásra” – mondta Charles... Teljes cikk