kapubanner for mobile
Megjelent: 7 éve

Nem lesz mindenki távmunkás, marad az iroda

Az egyterű irodák pár éve mindent átíró trendje nem fog megtörni - bár egyre több látszik a hátrányokból is. Szó sincs róla, hogy megszűnne az iroda és mindenkit távmunkába küldenek, a formák és a terek viszont átrajzolódnak.

A közösségi terek egyre több négyzetmétert foglalnak el a mostani irodaház-terveken. A szakemberek úgy látják, az új munkaszervezési modellek nem igazán hatottak az irodapiacra, legalábbis nem abban az értelemben, hogy a bérlők kisebb területeket keresnének a távmunka, vagy az osztott munkahely gyakorlatának terjedése miatt.


Kell a saját asztal, de a közös is



- A területre akkor is szükség van, ha az employer branding stratégia része a távmunka, vagy az otthoni munkavégzés lehetősége és a shared desk-modell is nehezen gyűrűzik be a hazai munkakultúrába. A csapatmunka az irodában folyik, és az emberek szeretik, ha van saját asztaluk. A belső tér kialakítását ma a kommunikáció változása határozza meg. A cégeknél az agy a meghatározó: nem a vezető mondja meg a tutit, hanem közös gondolkodás, együttműködésen alapuló alkotómunka eredményeként születik meg a termék vagy a szolgáltatás. A kollaboratív munka kollaboratív tereket igényel. Nem olyan tárgyalókat kell kialakítani, ahol mindenki feszeng az asztal körül, hanem inspiráló közösségi tereket babzsákfotellel és bárszékekkel, vagy akár a szabadban.

Emellett terjed a rapidmeeting. Az erre szolgáló tárgyalóba nem is kellenek székek, elég egy tábla vagy flipchart. Más tárgyalóra van szükség viszont a nemzetközi konferenciabeszélgetéshez. Kell tehát olyan kommunikációs területre, ahol két-három ember tud Skype-konferenciát tartani, de az is lehet, hogy az épületben lévő kávézóban lesz a gyors megbeszélés ebéd után. A dolgozóknak vagy sokszor még a vezetőknek sincs falakkal leválasztott szobájuk, de vannak helyek, ahová elvonulhatnak kikapcsolódni, telefonálni. A közösségi terek is több funkciót töltenek be. A munkavégzés ugyanis nem akkor hatékony, ha valaki egész nap a számítógép előtt ül, hanem ha megszakítja aktív pihenőidővel, beszélgetésekkel - mondja Kalmár Zoltán, az iroda.hu ügyvezetője.

A mai irodabelső tehát nagy egybefüggő terekből, kisebb különböző funkció szerint kialakított kommunikációs szobákból és közösségi terekből - meditációs szoba, pingpongterem, kávézó - áll azért, hogy az emberek hatékonyan dolgozzanak és pihenjenek a munkaidejükben. Azok a terek, amelyek arra ösztönzik a kollégákat, hogy kikapcsolják az agyukat, legalább olyan fontossá váltak, mint azok, amelyek szorosan a munkavégzéshez kötődnek.

Nincs jobb az egyterűnél

Arról megoszlanak a vélemények, hogy jó gyakorlat-e az egyterű iroda - van, aki szerint leginkább a pletykálkodást segíti -, de ma szinte nincs más - mondja a szakértő. Egyébként a tapasztalatok szerint adatvédelmi szempontból is az egyterű iroda a legrizikósabb. Nincs más, és nem is lesz, hisz csak hatalmas területigény-növekedéssel lehetne újból külön szobákba ültetni az egyes munkacsoportokat, ennek a költségét pedig senki nem vállalja.

- A hibái ellenére sem találtak ki az egyterűnél hatékonyabb formát, jóllehet a problémái is látszanak már. A megoldásként az imént említett kommunikációs területek kialakítása rajzolódik ki - fogalmaz Kalmár.

Az építészeti és berendezési megoldásoknak jelentős hatásuk van a dolgozók hangulatára. Az üres falú és nagy belmagasságú helyiségekben például kicsinynek és jelentéktelennek, míg a faburkolatú és szövetekkel dekorált kisebb helyiségekben biztonságban érzik magukat az alkalmazottak.A jól tervezett iroda csökkenti a fluktuációt, de még a cég költségeit is. A serkentő, szerethető munkakörnyezet sem afféle hóbort, Y vagy Z generációs elvárás, hanem cégérdek. Minél előbb belátjuk ezt, annál hamarabb változtathatjuk meg gondolkodásunkat ennek fényében, és learathatjuk az új szemlélet termését.
  • 2024.04.30NewLeadership – Vezetői eszköztár bővítése Önmaguk fejlesztését is fontosnak tartó középvezetőknek, frissen kinevezett döntéshozóknak szóló komplex és intenzív vezetőfejlesztő program sok gyakorlattal. Különlegessége, hogy a résztvevők átgondolhatják és megoszthatják egymással aktuális kihívásaikat és még a kritikus vezetői helyzetek megoldásáról is tanulhatnak egymás jó gyakorlatából is!info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.02Munkaviszony létesítése és megszűntetése – Dr. Berke Gyula Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerni.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.09Egy jól működő csapat titka – Vezetői reziliencia fejlesztése A vezetői reziliencia fejlesztése képzésünk arra világít rá, hogyan lehet úgy tekinteni a tényekre, hogy relativizáljuk őket, kezelhető megvilágításba helyezzük a nehézségeket és igyekezzünk megőrizni a racionalitásunkat, hogy ebben a nehéz helyzetben is fejlődni tudjon a csapatunk. Segítve a csapattagoknak abban, hogy a problémalátásukat a megoldás keresés fókusza váltsa fel és megváltozzon az interakcióik minősége.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.09Munkaidő, pihenőidő – Dr. Takács Gábor Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerniinfo button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
Home office munka

A home office az otthonról végezhető munkát jelenti. Lehetősége szélesebb körben a koronavírus-járvány idején terjedt el. A pandémia óta az ilyen... Teljes cikk

Egyre több vállalatnál döntenek a home office megszüntetése mellett

A home office a COVID előtt, jellemzően multinacionális vállalatnál dolgozók kiváltsága volt, a járvány alatt viszont irodai munkakörökben... Teljes cikk

Jön a 4 napos nyári munkahét a PwC-nél, de később le kell dolgozni

Egy újabb 4 napos munkahét projekt! A PwC Magyarország könyvvizsgálati üzletágának 280 munkatársa hétfőtől csütörtökig fog dolgozni a három... Teljes cikk