Átváltozások - a bankok a coachingra voksolnak
A mai felgyorsult világban már nincs arra idő, hogy valaki hosszú évek alatt váljon szakmailag jó vezetővé, ezért a coachinggal fel kell gyorsítani ezt a fejlődési folyamatot - véli Rigó Imre. A Raiffeisen Bank HR igazgatója szerint a szakmai tudás mellett az interperszonális felkészülés is fontos. Így látják ezt az MNB-nél is, ahol a coaching gyökeres változást hozott a szervezet életébe.
Coachnak lenni minimum bizalmi viszony
A vezető magányos, nincs akivel megbeszélje a problémáit, ezért kell egy olyan külső, független szemlélő, aki ezekre rátekint - mutatott rá Rigó Imre. A coach legyen nyílt, sokoldalú, előítéletmentes személyiség, legyen jártas a közép és felső vezetői világban, határozott, aki tud ellenvéleményt megfogalmazni. Coachnak lenni minimum bizalmi viszony - fogalmazott a HR igazgató. Rigó Imre ugyanakkor kiemelte: nem jó, ha a coach önállósodni kezd egy cégnél, a vezetőnek nem szabad tőle függeni. A coaching a Raiffeisen Banknál elsősorban a bankra és a közvetlen környezetére irányul, a munkatársak a szakemberrel 2-3 hetente találkoznak.
Személyre szabott fejlesztés a Magyar Nemzeti Banknál
Az MNB-nél szélesebb körben értelmezik a coachingot, beletartozik a személyzetfejlesztés, szervezetfejlesztés és a változáskezelés is - tájékoztatott Csentericsné Arnold Zsuzsanna, HR igazgató. Mint mondta, a bank az elmúlt hat évben radikális változáson ment keresztül a szakmai munkát és hatékonyságot tekintve, ami leginkább a coaching alkalmazásának köszönhető. Mindenekelőtt szerették volna a vezetői stílust, a szervezet és a vezetők változási és változtatási képességét, valamint a munkatársak problémamegoldó készségeit, kreativitását fejleszteni. Korábban ugyanis gyakran azt tapasztalták, hogy a munkatársak a problémákat feltolták a vezetői szintre, ezen azonban úgy változtattak, hogy a vezetőknek megtanították, miként kísérjék figyelemmel a probléma megoldásának folyamatát.
A Magyar Nemzeti Banknál háromféle coaching működik. A belsőt a felettes folytatja, és elsősorban a készségfejlesztést és a teljesítményfejlesztést célozza. Alkalmaznak külső coachokat és csoportos coachingon is részt vehetnek a munkatársak - fejtette ki Csentericsné Arnold Zsuzsanna.
Coaching vezető és beosztott között
A vezető és a beosztott között zajló coaching egyfajta tanácsadás, mentorálás annak érdekében, hogy a problémákat a dolgozó meg tudja oldani. Először meg kell állapítani, mi az igazi gond, majd el kell érni, hogy a munkatárs megoldásokban gondolkozzon. Fontos, hogy egy ilyen beszélgetés mindig cselekvési tervvel záródjon - hangsúlyozta Csentericsné Arnold Zsuzsanna.
Vezetésfejlesztés külső coach segítségével
A Magyar Nemzeti Bank a képzésekre 5-6 millió forintot áldoz évente, ebből külső szakembert is szoktak alkalmazni, általában egy évre, a felettes, a HR vezető vagy az érintett vezető kezdeményezésére. A szolgáltatásait akkor veszik igénybe, ha a vezető új és magasabb beosztásba kerül, vagy nagy a régi és az új pozíció közötti különbség. Emellett coachot vettek igénybe akkor is, amikor tartós, ismétlődő konfliktus volt a vezető és a csapat között, vagy változott az adott tevékenység jövőképe, új kihívások jelentek meg, amihez mozgósítani kellett a munkatársakat. A coaching emellett önismeretet, stresszkezelést és a kreatív problémamegoldást is fejlesztette.
A csapatot erősítő coaching
Mint a HR vezető elmondta, a csoportos coachinggal a csapatmunkát, az együttműködést akarják erősíteni. A coach először mindenkivel külön találkozik, és miután megismerte a munkatársak szakmai pályafutását, megállapítják a fejlesztendő kompetenciákat. A vezetők havonta találkoznak egymással a felettes vezető nélkül, és az elmúlt időszakban felmerült kérdéseket, problémákat vitatják meg, de 2-3 havonta a felettesükkel is leülnek egy beszélgetésre.
Új szervezeti kultúra honosodott meg
A coaching hatására önkritikusabbakká váltak a bank vezetői, divattá vált a jó példák említése, követése, tudatosabbá vált a saját erősségek és gyengeségek megértése - sorolta az eredményeket az MNB HR igazgatója. Mint mondta, a szervezet most már szembe tud nézni a konfliktusokkal, a kollegák megfogalmazzák az eltérő véleményeket, könnyebben tudnak közös álláspontot kialakítani, javult a kommunikáció is és rendszeressé váltak az értékelések, visszajelzések. Új szervezeti kultúra honosodott meg és Csentericsné Arnold Zsuzsanna elmondása szerint a coaching már tovább gyűrűzik, vagyis a vezetők a beosztottakon alkalmazzák, tudásukat, tapasztalataikat átadják.
www.hrmesterkurzus.hu
Szilágyi Katalin
- 2024.04.30NewLeadership – Vezetői eszköztár bővítése Önmaguk fejlesztését is fontosnak tartó középvezetőknek, frissen kinevezett döntéshozóknak szóló komplex és intenzív vezetőfejlesztő program sok gyakorlattal. Különlegessége, hogy a résztvevők átgondolhatják és megoszthatják egymással aktuális kihívásaikat és még a kritikus vezetői helyzetek megoldásáról is tanulhatnak egymás jó gyakorlatából is! Részletek Jegyek
- 2024.05.02Munkaviszony létesítése és megszűntetése – Dr. Berke Gyula Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerni. Részletek Jegyek
- 2024.05.09Egy jól működő csapat titka – Vezetői reziliencia fejlesztése A vezetői reziliencia fejlesztése képzésünk arra világít rá, hogyan lehet úgy tekinteni a tényekre, hogy relativizáljuk őket, kezelhető megvilágításba helyezzük a nehézségeket és igyekezzünk megőrizni a racionalitásunkat, hogy ebben a nehéz helyzetben is fejlődni tudjon a csapatunk. Segítve a csapattagoknak abban, hogy a problémalátásukat a megoldás keresés fókusza váltsa fel és megváltozzon az interakcióik minősége. Részletek Jegyek
- 2024.05.09Munkaidő, pihenőidő – Dr. Takács Gábor Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerni Részletek Jegyek
2019 és 2022 között 54 százalékkal nőtt a life coachok száma, így ez az egyik leggyorsabban növekvő szakma az Egyesült Államokban. Népszerűsége... Teljes cikk
Bár sok cég vallja magáról, hogy emberközpontú, legyen szó, akár az ügyfelekről vagy a munkavállalókról, és valószínűleg bizonyos folyamataik... Teljes cikk
Hogyan vált a fiatalkori céltalanság társadalmi jelenséggé és mit tehetünk ellene? Mennyiben hibás a közösségi média? Ez az cikk segíthet a... Teljes cikk
- Százmilliárd forintos felújítási program indul a szakképzésben 3 hete
- Hankó Balázs: A kormány célja, hogy Magyarország világbajnok legyen a szakképzésben 4 hete
- Pölöskei Gáborné: az idei év a látványos fejlesztések éve lesz a szakképzésben 1 hónapja
- Sämling Solution Szervezetfejlesztő (OD) tanácsadó képzés - Miért érdemes Szervezetfejlesztővé válni? 1 hónapja
- NGM-államtitkár: a kormány gyors ütemben, a lehető legtöbb uniós forrást el szeretné juttatni a vállalkozásoknak 1 hónapja
- A tanár is munkavállaló!? 1 hónapja
- Mentorprogram indul a kertészeti szakma utánpótlásának érdekében 1 hónapja
- Jelentősen bővültek a doktori képzésekben résztvevők lehetőségei 2 hónapja
- A gyógyszerész nélküli gyógyszertár ellen foglaltak állást 2 hónapja
- Újabb 15 milliárdos szakaszra pályázhatnak a cégek munkahelyi képzéseik megvalósításához 2 hónapja
- 15 milliárd forintra lehet pályázni a GINOP plusz program munkahelyi képzés harmadik szakaszában 2 hónapja