kapubanner for mobile
Megjelent: 7 éve

Hogyan lehet hatékonyabban vezetni?

Még csúcsvezetőként sem úszható meg a személyes kommunikáció. A magyarokat másképp kell vezetni, mint az osztrákokat. A coaching egy sor előítéletet lebont a vezetőkben. Többek között ez hangzott el a budapesti Osztrák Nagykövetség Kereskedelmi Osztályának és a WIFI Hungária Oktató és Továbbképző Intézet „Austrian Business Circle“ nevű rendezvényén, amelyen osztrák hátterű cégek vezetői osztották meg legjobb gyakorlataikat. Kiderült az is, hogy a betanított munkások zöme a közhiedelemmel szemben nem Ausztriába távozott Mosonmagyaróvárról.

„A sikerem titka az, hogy oda korcsolyázok,  ahol a korong lesz, és nem oda, ahol volt - idézi Wayne Gretzky kanadai jégkoronglegendát vitaindító előadásában Földváry Beáta, a WIFI Hungária ügyvezetője. „A jó vezető legnagyobb titka ugyanez. Közeli és távoli jövőben gondolkodik. Előre lát és ennek megfelelően keresi saját fejlődési lehetőségeit.”

A szakmai ismeret szükséges, de nem elég

Mi kell még a hatékony vezetéshez? „Szaktudás és érzék az emberekkel való bánásmódhoz” summáz Christian Kallinger, a mosonmagyaróvári VNT Metal Hungary Kft. ügyvezetője. „Aki szakmailag nem ért a területéhez, az nagyon könnyen érzelmekkel teli és nem a szakmai tényekre alapozva reagál.” Ő maga már 23 évesen menedzseri kinevezést kapott, 200 technikus tartozott a felelősségi körébe, tíz évvel később pedig az első vezetői szintre lépett elő.

„A legnagyobb hiba a vezetői kinevezéseknél az, hogy a szakma legjobbjait juttatják ilyen munkakörbe, akik nem tudnak embereket irányítani” - fűzi hozzá Thomas Schauer, a szállítmányozással foglalkozó Gebrüder Weiss magyarországi ügyvezetője. Neki első munkahelye a Gebrüder Weiss, a vezetői feladatokra pedig egy két éves utánpótlásképzésen készítette fel munkaadója. „Szerepelt benne személyiségfejlesztés, coaching, és itt szereztem meg a hatékonysághoz szükséges vállalaton belüli kapcsolatrendszert is.”

Kommunikálni személyesen

Ugyan a technológiai újításokkal sokkal több csatornán érhetőek el a munkavállalók, a személyes kommunikáció nem iktatható ki, bármennyire is sok a feladat - mondják egybehangzóan a vezetők. Thomas Schauer szerint látványos az eredménye annak, amikor az irodai vezetők a fizikai dolgozókkal személyesen elbeszélgetnek igényeikről, problémáikról, motivációjukról. Christian Kallinger a cégben zajló változások idején - új tulajdonos, új stratégia - emeli ki a vezetői beszélgetések fontosságát. „Kísérni kell a dolgozókat, fogni a kezüket, a vezető ezt nem spórolhatja meg.”

Megismerni a nemzeti sajátosságokat

Christian Kallinger hozzáteszi, nem lehet ugyanazt a vezetői sémát alkalmazni minden országban, mert mással motiválhatóak a különböző országokban élők: mások az igényeik, a számukra fontos értékek. „Például Magyarországon a betanított munkásoknak minden folyamatot alaposan meg kell mutatni. Ha ez megvan, akkor tökéletesen végrehajtják és nagyon lojálisak. Ausztriában részben a gyakorlatiasabb oktatás miatt kreatívabbak, jobb problémamegoldók a fizikai dolgozók, akkor is, amikor nincs rá szükség” - fűzte hozzá mosolyogva Christian Kallinger. Egy másik példával a kommunikációs félreértésekre világít rá. „Mosonmagyaróváron egyik kolléganőm nagyon keveset beszélt hozzám németül. Amikor ezt megemlítettem neki azt válaszolta, fél attól, hogy nyelvtani hibákat vét. Erre azt mondtam, sokkal fontosabb a folyamatos kommunikáció, mint a nyelvtani hibák. Az anyanyelviek sem beszélnek tökéletesen.”

Mintát adni és képezni

Szinte minden cég megfogalmaz értékeket, ami mentén a munkavállalók dolgoznak, működnek, kommunikálnak. Milyen a jó érték? Egyszerű, érthető. A vezetésnek pedig következetesen képviselnie kell, csak így kezdenek el a munkatársak is így viselkedni.

Christian Kallinger úgy látja, növeli a cég vonzerejét két évvel ezelőtt kialakított belső képzési rendszerük. Évi 330 kurzus zajlik a VNT - WIFI Akadémia szervezésében, többek között a művezetők vehetnek részt tréningen.

Arra a kérdésre, hogy nem áll-e fenn az a veszély, hogy a cég pénzén kiképzett munkaerő Nyugat-Európa felé veszi az irányt, az ügyvezető úgy reagál, nincs más választásuk és a képzés versenyelőnyt jelent más cégekkel szemben. Hozzáteszi, minimális fluktuáció még egészséges is egy vállalatnál, ugyanis új gondolatok, megközelítések érkeznek a szervezetbe.

Nem mentek Ausztriába a betanított munkások

Egy meglepő kutatási eredményükről is beszámol Christian Kallinger. „Felmértük, hová távoznak tőlünk a munkavállalók. Azt gondoltuk - az osztrák határ 10 kilométeres közelsége miatt, biztosan Ausztriában helyezkedtek el. A 280 megkérdezett munkavállalóból - nagyrészt betanított munkások - mindössze heten dolgoztak Ausztriában, talán még 10-en idénymunkásként segítenek nyaranta a mezőgazdaságban. Tehát nem igazolódott az a feltételezés, hogy nyugat felé vették az irányt. Aki már oda akart menni, az ott van. Persze más a helyzet a szakképzett, nyelvet beszélő munkavállalókkal.”

Hogyan dolgozik a coach?

A közbeszédben misztikum övezi a coachingot és a coach személyét. Paul Binder tanácsadó, a WIFI szakmai partnere egy példával hozta közelebb a szakmát. Egy női cégvezető azzal keresett meg, hogy sokkal gyengébben ad el női, mint férfi döntéshozóknak. Azt a célt tűzte ki, hogy mindkét félnek ugyanolyan hatékonysággal értékesítsen. Feltevése szerint a különbség abból adótott, hogy a nők nőtől nem szívesen vásárolnak, konkurenciát látnak egymásban. „Coachként a kérdéseimmel azt az elvet követtem, hogy 'tartsd meg mindazt, ami bevált, a kivételekben pedig próbálj meg szabályszerűséget keresni.” A hölgy arra jutott, hogy azokban az esetekben, amikor személyes témákkal kezdte a beszélgetést, sikeresebb volt, amikor gyorsan beleugrott a szakmai kérdésekbe, akkor kevéssé. Mindez pedig független volt attól, kinek adott el”. Néhány ülés után felhívta Paul Bindert és örömmel újságolta el, hogy nagy megbízást kapott egy női ügyféltől, tehát hibás volt a feltételezése. Paul Binder megjegyzi, a coaching kis változtatással látványos eredményt hozhat. A coach nem szállítja a megoldást, hanem célzott kérdésekkel rávezeti az ügyfelet arra, hogy saját maga találja meg. Olyan szempontokat hoz elő, amire a vezető nem is gondol.

Magát is coacholhatja a vezető

„10 évvel ezelőtt egyik napról a másikra neveztek ki vezetővé. Szinte azonnal elborítottak az operatív feladatok és mások problémái és kollégából hirtelen váltam vezetővé” - osztotta meg tapasztalatát Földváry Beáta. Előfordult, hogy csak este kezdhetett neki saját feladatai elvégzésének, amikor már mindenki hazament. „Akkor jöttem rá, hogy én ismerem legjobban a saját helyzetemet, hogy egy jó vezetőnek meg kell tanulnia kérdezni önmagától, el kell távolodnia a napi feladatoktól és ebből a távolságból kell rálátnia a saját tevékenységére.” Ez a tapasztalat is közrejátszott abban, hogy elkészült egy német nyelvű, két napos kurzus a „Vezetői coaching helyesen, hatékonyan” címmel Paul Binder közreműködésével. A résztvevők szűk körben cserélhetnek tapasztalatot, élményeket. Megtanulhatnak és kipróbálhatnak jól bevált módszereket. Mindezt egy gyakorlatorientált tréning keretein belül.

Osztrák állami támogatás igényelhető

Herbert Stemper, a WIFI International regionális vezetője elmondta, az osztrák központú cégek 50 százalékos támogatást igényelhetnek a külföldi leányvállalatok - közte a magyar cégek - dolgozóinak képzése után. A WIFI képzéseinek 90 százaléka a támogatható körbe tartozik. Nyelvi, csapatépítő és kötelezően előírt képzések nem támogathatók.

Karácsony Zoltán
  • 2024.04.30NewLeadership – Vezetői eszköztár bővítése Önmaguk fejlesztését is fontosnak tartó középvezetőknek, frissen kinevezett döntéshozóknak szóló komplex és intenzív vezetőfejlesztő program sok gyakorlattal. Különlegessége, hogy a résztvevők átgondolhatják és megoszthatják egymással aktuális kihívásaikat és még a kritikus vezetői helyzetek megoldásáról is tanulhatnak egymás jó gyakorlatából is!info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.02Munkaviszony létesítése és megszűntetése – Dr. Berke Gyula Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerni.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.09Egy jól működő csapat titka – Vezetői reziliencia fejlesztése A vezetői reziliencia fejlesztése képzésünk arra világít rá, hogyan lehet úgy tekinteni a tényekre, hogy relativizáljuk őket, kezelhető megvilágításba helyezzük a nehézségeket és igyekezzünk megőrizni a racionalitásunkat, hogy ebben a nehéz helyzetben is fejlődni tudjon a csapatunk. Segítve a csapattagoknak abban, hogy a problémalátásukat a megoldás keresés fókusza váltsa fel és megváltozzon az interakcióik minősége.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.09Munkaidő, pihenőidő – Dr. Takács Gábor Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerniinfo button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
Az empatikus munkahelyi vezetés sokkal hasznosabb, mint egy szál nőnapi virág!

Március 8-án ünnepeljük a nemzetközi nőnapot. Azonban az egynapos ünneplésnél sokkal fontosabb, hogy a nők minden nap komfortosan és biztonságosan... Teljes cikk

Nincs több email áradat szabadság után - így segít az AI felvenni újra a fonalat

Egy mesterséges intelligencia (AI) alapú alkalmazásnak köszönhetően többé nem kell órákat töltenie a munkavállalónak a hosszabb szabadság alatt... Teljes cikk

Álláskeresés és szórakozás egy csomagban: az idei első nagy állásbörzén jártunk

Helyben akarnak interjúzni vagy legalább a szakmai vezetővel beszélni, élményt szeretnének gyűjteni munkakörökről, inspirációt meríteni a... Teljes cikk