Így építsük be a tanultakat a szervezetbe
A mai munkaerőhiányos Magyarországon az elkötelezett, jól teljesítő munkatársak megtartása kulcsfontosságú. A megfelelő ember megtalálása vezető, illetve kulcspozíciókba pedig a kiválasztás egyik legfontosabb kérdése. Mindkét kihívásra megoldást jelenthet egy igazán jól működő utánpótlás- vagy tehetségprogram. Ennek részleteiről kérdeztük Tormássy Krisztinát és Kosztra Balázst a Concordia Kft. munkatársait egy gyakorlatban is megvalósult eset kapcsán, amiről a Tréning Kerekasztal Konferencián is beszélni fognak.
Hogyan kapcsolódik a téma márciusi Tréning Kerekasztal konferenciához?
„Mitől működik a tréning?” - témájú workshopunkhoz egy ilyen utánpótlás programsorozatot választottunk példának.
Az mára már közismert tény - és mégis hányszor belefutunk ilyen igényekbe -, hogy az önmagában álló tréning hatékonysága igen alacsony. Inspirációkat kapnak a résztvevők, felismerésekre, elhatározásokra jutnak, de mindezeket a munkába visszatérve sokszor elmossa a mindennapi rutin, a bejáratott kapcsolati minták.
A tréning attól „működik”, hogy beágyazottsága van a szervezet életében, sokféle feladaton keresztül sokszor vissza-visszavezetjük a résztvevőket a tanultakhoz. Ezt manapság divatos szóval blended learning-nek nevezik.
Hányféle csatornán lehet és érdemes ráerősíteni a tréningen tanultakra, segíteni a gyakorlatba való átültetést?
Ennek igazából csak a képzelet szab határt. Nagy a résztvevő felelőssége abban, hogy hogyan tartja magát az elhatározásához, de legalább ilyen fontos a közvetlen vezető, illetve vezetői csapat hozzáállása, segítsége.
Fontos, hogy a vezető időt szánjon a munkatársával a tréningre való felkészülésre (elvárások megfogalmazása), a tanultak megmutatására, a gyakorlási lehetőségek biztosítására. Ebben a konkrét esetben a program egy felsővezetői elvárásmegfogalmazással kezdődött, kompetencialeírások kialakításával, majd ezek mentén önértékelés és development center keretében felmértük a jelölteket (itt volt egy döntési pont, hogy ezt, vagy másfajta fejlesztést kap a munkatárs). A kiválasztott csoporttal tréning és csoportos coaching módszerrel is dolgoztunk. Emellett a szervezet meghatározott a vállalat egységeit átívelő projekteket, amiket kisebb csoportokban kellett előkészíteniük, prezentálniuk (előterjeszteni) és megvalósítaniuk a résztvevőknek.
Hasznosnak tartjuk továbbá a játékosítással dolgozó utókövetéseket, a tudásmegosztó fórumokat - ahol mindenki tovább viszi, a tréning témáit a saját munkacsoportjába - a tréning témájától függő extra feladatokat (szintén saját kisebb szervezeti egységen belül), és persze azt, hogy mind a vezetőtől, mind a közvetlen munkatársaktól rendszeres visszajelzést kapjanak a releváns helyzetekben tanúsított viselkedésükről.
Mitől más az ilyenfajta tanulás a csupán tantermihez képest?
Egy, a fent vázolthoz hasonló, jól beágyazott fejlesztési folyamat lehetőséget ad a résztvevőknek, hogy szélesedjen a szervezeten belül a kapcsolati hálójuk, új emberekkel, új szituácókba kerüljenek, és gyakorolják a tanult készségeket. A belső projektek által láthatóbbak is lesznek, ami többnyire nagyobb felelősségérzettel, ezzel összefüggésben nagyobb kezdeményezőkészséggel jár. Nem csak a tudásuk, készségeik fejlődnek, hanem a fontosság érzetük is nő (ún. mattering), ami az elkötelezettséget, motivációt növeli. Ez utóbbin keresztül pedig a vállalat megtartó ereje is erősödik, ami a mai munkaerő piaci helyzetben kulcsfontosságú. Hogy visszatérjünk a nyitó gondolatunkhoz...
- 2024.04.04Six Sigma Black Belt képzés 9 napos gyakorlatorientált, intenzív képzési program, amely készségszintre fejleszti a résztvevőket a 6 Sigma ismeretek elsajátításában, alapoktól a Green Belt ismereteken át magas szintű hatékonyságjavító projektek megvalósításáig. Részletek Jegyek
- 2024.04.04Az Év Irodája Konferencia & Díjátadó Kíváncsi vagy, hogy kié lesz Az Év Irodája díj, érdekelnek a legmodernebb irodai megoldások, valamint a magyar és nemzetközi piacot meghatározó szakemberek tapasztalatai? Akkor ott a helyed! KIKET FOGUNK DÍJAZNI? Részletek Jegyek
- 2024.04.23Humán controlling mutatószámok a gyakorlatban A képzés célja: A HR munka modern személetének és mérésének, számításának gyakorlati ismerete. A humán controlling egyes eszközeit konkrét példákon mutatjuk be, a résztvevőkkel közösen értékeljük azok alkalmazását. Részletek Jegyek
- 2024.04.30NewLeadership – Vezetői eszköztár bővítése Önmaguk fejlesztését is fontosnak tartó középvezetőknek, frissen kinevezett döntéshozóknak szóló komplex és intenzív vezetőfejlesztő program sok gyakorlattal. Különlegessége, hogy a résztvevők átgondolhatják és megoszthatják egymással aktuális kihívásaikat és még a kritikus vezetői helyzetek megoldásáról is tanulhatnak egymás jó gyakorlatából is! Részletek Jegyek
Az HR és az üzleti gondolkodás összekapcsolása kiemelkedő fontosságú a vállalatok sikere szempontjából. A humán erőforrás szakembernek ugyanakkor... Teljes cikk
Új felnőttképzési program indul tavasztól a váci Apor Vilmos Katolikus Főiskola és a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) együttműködésében. Teljes cikk
Több mint 50.000 munkavállaló számára fejeződött be az a szakképzés, amelyen a résztvevők a gyorsan fejlődő akkumulátoripari értékláncban... Teljes cikk
- Melyek a legnagyobb tréningcégek? Itt a lista 2 hónapja
- Hányan vannak azok, akik munka nélkül egyáltalán nem engedhetnék meg maguknak a tanulást? 2 hónapja
- Melyek a legnépszerűbb diákmunkák és mennyit lehet keresni? 2 hónapja
- Így lehet gördülékeny a szakember-utánpótlás 4 hónapja
- Sport vagy tanulás, sport vagy munka? - itt a segítség, hogy ne kelljen választani 4 hónapja
- Extremitás és az intuíció 4 hónapja
- 4 tipp a tudatos utánpótlás-tervezésre 5 hónapja
- Még kilenc napig lehet pályázni az Év trénere díjra 5 hónapja
- Ebben a hivatásban a szeretet a cél és az eszköz 5 hónapja
- Hollandia előzte a briteket: erre megy tanulni a magyar diák 6 hónapja
- Stratégiai együttműködést kötött a Mol és a Miskolci Egyetem 6 hónapja