kapubanner for mobile
Megjelent: 5 éve

A távmunkában dolgozók jobban teljesítenek

A távmunka megállíthatatlanul terjed, egyes előrejelzések szerint ez a jövő foglalkoztatási formája, és tíz éven belül minden harmadik munkavállaló a munkahelyétől távol fog dolgozni. A távmunkában dolgozók jellemzően otthonról, kávézókból és coworking irodákból dolgoznak, utóbbiak száma hazánkban is ugrásszerűen megnőtt az elmúlt években - derül ki a lapunknak küldött sajtóközleményből.

Világszerte, így hazánkban is egyre népszerűbb a távmunka: a munkavállalók nagyobb szabadságot élveznek és gyakorlatilag bárhonnan dolgozhatnak, míg a munkáltató jelentős költségeket takaríthat meg egy fix munkaállomás megszüntetésével. Egy friss tanulmány annak járt utána, hogy mi van a trend mögött: mit csinálnak a távmunkában dolgozók a munkaidejükben és mennyire elégedett ezzel a főnökük? Az 500 fő megkérdezésével készült kutatás szerint a távmunkában dolgozók 23%-a sosem végez személyes feladatokat munkaidőben, 64%-uk válaszolta azt, hogy néha intéz személyes ügyeket, míg 13%-uk azt mondta, hogy mindig beiktat egy-egy személyes intéznivalót a munkaóráikba.

De számít-e, hogy mit csinálnak a munkavállalók munkaidőben, ha az eredménnyel elégedett a főnökük? A tanulmány szerint míg a távmunkában dolgozók 50%-a minősítette átlagon felülinek a teljesítményét, addig a munkáltatók 60%-a vélekedett így a távmunkában dolgozó alkalmazottaikról, vagyis a főnökök sokkal elégedettebbek az alkalmazottaik teljesítményével, mint ők maguk. Más szóval mindegy, hogy az alkalmazott mennyi ideig sétáltatja a kutyáját munkaidőben, amíg a rá bízott feladatot időben megcsinálja, addig a főnök elégedett lesz a teljesítményével.

Vajon a főnök elégedettsége azt is jelenti, hogy a távmunkában dolgozók hatékonyabbak, mint az irodában ülő társaik? Erről megoszlanak a vélemények, minden esetre a Stanford Egyetem két éven át tartó kutatása azt találta, hogy a távmunkában dolgozók 13%-kal hatékonyabban végzik a munkájukat, mint az irodából dolgozó társaik. Ráadásul kevesebb szabadnapot vesznek ki és nagyobb valószínűséggel dolgozzák végig a teljes munkaidejüket, mint a többi kolléga.

Hazánkban is működik jó néhány olyan vállalkozás, ahol az alkalmazottak sosem tartózkodnak egy fizikai térben: egymástól földrajzilag távol töltik a munkaidejüket és online eszközök segítségével dolgoznak ugyanazokon a projekteken. Ahhoz, hogy egy csapat át tudjon állni a távmunkára, számtalan feltételnek kell teljesülnie. A legfontosabb feltétel a megfelelő eszközök megléte, amelyek biztosítják a hatékony kommunikációt és a munkavégzés átláthatóságát. „A résztvevőink harmada alkalmazott, akik akkor is dolgoznak, amikor épp a világ másik felén vesznek részt a túráinkon. Szinte mindegyikük használ valamilyen projektmenedzsment-szoftvert és gyakori az is, hogy videókonferencián keresztül tartják a kapcsolatot a főnökeikkel, munkatársaikkal. A leggyakrabban használt szoftver a Slack és az Asana, de sokan szeretik a Teams és a Trello nevű alkalmazásokat is.” - mondja Matykó Noémi, a digitális nomád túrákat szervező The Paradise Project társalapítója.

A szoftveres megoldásokon kívül természetesen bizalomra is szükség van a főnök részéről: bíznia kell a munkatársaiban és abban, hogy elvégzik a rájuk bízott feladatot akkor is, ha nem ülnek az irodában. Emellett szükséges a rendszeres kapcsolattartás és a célok világos kijelölése. A heti gyakoriságú videókonferenciázás pedig nemcsak a transzparenciát segíti, hanem csökkentheti a távmunkában dolgozók izoláltságérzését is.

Fotó: Pixabay
  • 2024.04.30NewLeadership – Vezetői eszköztár bővítése Önmaguk fejlesztését is fontosnak tartó középvezetőknek, frissen kinevezett döntéshozóknak szóló komplex és intenzív vezetőfejlesztő program sok gyakorlattal. Különlegessége, hogy a résztvevők átgondolhatják és megoszthatják egymással aktuális kihívásaikat és még a kritikus vezetői helyzetek megoldásáról is tanulhatnak egymás jó gyakorlatából is!info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.02Munkaviszony létesítése és megszűntetése – Dr. Berke Gyula Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerni.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.09Egy jól működő csapat titka – Vezetői reziliencia fejlesztése A vezetői reziliencia fejlesztése képzésünk arra világít rá, hogyan lehet úgy tekinteni a tényekre, hogy relativizáljuk őket, kezelhető megvilágításba helyezzük a nehézségeket és igyekezzünk megőrizni a racionalitásunkat, hogy ebben a nehéz helyzetben is fejlődni tudjon a csapatunk. Segítve a csapattagoknak abban, hogy a problémalátásukat a megoldás keresés fókusza váltsa fel és megváltozzon az interakcióik minősége.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.09Munkaidő, pihenőidő – Dr. Takács Gábor Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerniinfo button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
Home office munka

A home office az otthonról végezhető munkát jelenti. Lehetősége szélesebb körben a koronavírus-járvány idején terjedt el. A pandémia óta az ilyen... Teljes cikk

Egyre több vállalatnál döntenek a home office megszüntetése mellett

A home office a COVID előtt, jellemzően multinacionális vállalatnál dolgozók kiváltsága volt, a járvány alatt viszont irodai munkakörökben... Teljes cikk

Jön a 4 napos nyári munkahét a PwC-nél, de később le kell dolgozni

Egy újabb 4 napos munkahét projekt! A PwC Magyarország könyvvizsgálati üzletágának 280 munkatársa hétfőtől csütörtökig fog dolgozni a három... Teljes cikk