Szerző: Berta László
Megjelent: 5 éve

A HR lehet a gépi tanulás egyik haszonélvezője, de övé a kultúrsokk kezelése is

A gépi tanulás olyan segítség, ami felszabadíthatja az embert a rabszolgaság alól. De mindenki szeretné, hogy fel legyen szabadítva? Nem biztos. Mindenesetre az autonóm rendszerek térhódításának a HR lehet az egyik haszonélvezője, amennyiben az alkalmazottaknál csökken a hibázási lehetőség, kevesebb és érdekesebb feladatot kell elvégezni, ezáltal csökken a stressz. Másrészt egy ekkora változást az egyik ember kulturális átállásként és lehetőségként él át, egy másik pedig kultúrsokként. Fekete Zoltánnal, az Oracle felhő szakértőjével beszélgettünk minderről.

Mi a különbség az automatizáció és autonómia között?

Az autó analógiáját használva egy automatizált gépkocsiban automata sebességváltó, a tempomat és egyéb önjáró részfunkciók egyszerűsítik a működtetést, de egy ilyen jármű sosem fogja önmagát vezetni, erre a lényegesen magasabb szintet megvalósító önálló gondolkodásra képes autonóm önvezető autó lesz képes. Szerintünk a jövő technológiája az autonóm felhő, amely, ha kellő fejlettségi szintet ér el, mentesítheti az IT csapatokat a mindennapos működtetési feladatoktól, és az autonóm szolgáltatások, maguk gondoskodnak a napi üzemeltetésről. Ezek jelenleg egy IT-s munkanapjának nagy részét teszik ki, egy adatbázishoz kapcsolódó költségeknek pedig körülbelül 75 %-át jelentik az emberi munkaerő költségek.

Mit jelent az autonóm felhő?

Az informatikai rendszerek autonóm működése már régi álom volt. A valóság kapuján most lépünk be az Oracle új autonóm működésű rendszereivel. 2018 márciusában kezdte értékesíteni autonóm adatbázis felhő szolgáltatását. Az autonóm szolgáltatások piaca fiatal, ezért kevés a gyakorlati megvalósítás. Az önvezető autókhoz hasonlóan most kezd tudatosodni, hogy mekkora lehetőség a vállalatirányításban a mesterséges intelligencia használata az autonóm rendszereknél és a HR és más alkalmazásoknál a háttérben működve, továbbá az elemző rendszerekben az előtérben használva.
Fekete Zoltán, az Oracle felhő szakértője

Amellett, hogy magasfokú védelmet biztosít a rendszerek számára, mentesít az olyan mindennapos IT feladatoktól, mint például a telepítések, mentések, magas rendelkezésre állás létrehozása, teljesítményhangolás és a biztonsági és karbantartási feladatok - köszönhetően a mesterséges intelligencia (AI), gépi tanulási és automatizációs technológiáknak, amelyek mindezt elvégzik az ember helyett.
 
Mi foghatja meg a vállalatokat ebben? 
 
Úgy látjuk, hogy elsődlegesen az üzleti lehetőség fogja meg a vállalatokat, sokkal gyorsabban és kevesebb emberi munkával tudják végrehajtani az üzlet által kért projekteket, magasabb szintű innovációval. Amit az autonóm felhő önvezérelt működés jelent, vagyis a szolgáltatás működése közben automatikusan biztonsági mentéseket és finomhangolásokat végez, a rendszer folyamatos működése közben. Így az autonómia növeli a hatékonyságot, csökkenti a költségeket, mindezt kevesebb emberi munkaerővel, illetve megelőzi az emberi eredetű hibákat. Kiemelten fontos az üzlet kiszolgálásának gyorsasága. Nem mindegy, hogy egy új, fontos informatikai fejlesztés a hagyományosan működő IT száz elemből álló priorizált feladatlistájának a végére kerül, vagy rövid idő alatt megvalósítható. A szervezetben az IT ideje és erőforrásai korlátozottak, de ez nem tetszik az üzletnek, szeretne ennél gyorsabban lépni, így az autonóm rendszerekkel segíti az IT-t. 

Az IT-sok hogyan reagálnak erre a helyzetre?
 
Egy paradigma váltás, egy új helyzet gyakran bizonytalanságot okoz és félelmeket szül. Ha például egy IT-s akkor is ragaszkodik a gépesíthető napi rutinmunkához, amit autonómmá lehet tenni a fejlesztések jelen állása szerint, akkor valószínűleg attól tart, hogy el fogja veszíteni az állását. Úgy tapasztaljuk, hogy ez a bizalmatlanság az ismeretek megszerzése közben feloldódik, mert az a legfontosabb, hogy időben hajtsuk végre a feladatokat, amire már nem elég 24 óra az IT-nek. A megismeréssel ezek a félelmek eltűnnek, mert az emberek nagy része kedveli az értelmes és érdekes tevékenységet. Ha nagyban gondolkodunk, akkor akár egy HR által támogatott, a változáskezelést megkönnyítő csapatot is érdemes létrehozni.
 
Ezt sokan megértik?
 
Igen. Az ilyen helyzetekben azok tudnak talpon maradni, akik fejlődnek és újat találnak ki. A mesterséges intelligencia és a gépi tanulás alkalmazása kézenfekvő külső segítség, hogy felszabaduljunk a „rabszolgaság” alól. De nemcsak az IT dolgozók gondolkodásában kell változást elérni, az üzletnek is el kell hinnie, hogy immár képes az ötleteit, új projektjeit gyorsabban megvalósítani. Az igény a mindennapi munkából fakad, például amikor a marketing új kampányt indítana egy új rendszerrel vagy egy új analitikus adatpiaccal szeretné lehetővé tenni a hatékony lekérdezéseket, de a cégben nincs szabad IT humánerőforrás erre, akkor úgy dönt a vezetés, hogy csináljuk meg autonóm felhőben, mert más lehetőséget nem lát a fejlődésre.  
 
Mit jelent a gyakorlatban, hogy kevesebb „favágó” rabszolgamunkát kell végeznie az IT-nek?
 
Az autonóm felhő használata sok időt szabadít fel kreatívabb tevékenységekre. Az önvezérelt rendszerek gyorsan fogják elvégezni az üzemeltetést, kevesebb lesz a hibalehetőség, a rendszer saját magát frissíti, véd a külső és belső veszélyforrások ellen és még sorolhatnám.  A hagyományosnak nevezhető rendszerek sok tényezőn állnak vagy buknak, először is megfelelő emberekre van szükség, akik összehangolják és működtetik az operációs rendszereket, hálózatokat, ügyelnek a biztonságra, működik az állandó figyelem, és csak ezután kezdődhet az üzlet számára lényeges munka. Ilyen a felhasználói élmény javítása, az alkalmazások fejlesztése, a biztonság, problémák kiderítése stb. Amíg valaki a leállított rendszerén javítócsomagokat telepít, addig ez az autonóm felhőben működés közben automatikusan megy végbe, ez önmagában is jobb szolgáltatás, versenyelőny. Az informatikával foglalkozók oldaláról ez az újítás úgy képzelhető el, hogy az egyik kezük felszabadul. Nézzünk egy példát: egy önvezérelt autonóm adatbázis rendszer néhány kattintást követően 2 perc után már működik, míg a hagyományos rendszerek 3 hónap mérnöki előkészítése és nagy beszerzés után jutnak el ide. Ez óriási különbség az autonóm rendszerek javára. 

Az Oracle felhőben automatikusan titkosítva vannak az adatok, aminek titkosítási kulcsait csak a felhasználó ismeri


Mi történik a kattintás után?
 
Az Oracle felhőben az ügyfél által kiválasztott Oracle adatközpontban néhány perc után létrejön az adott rendszer és azonnal használatba vehető, továbbá a napi rutin működtetéssel sem kell foglalkozni. 

Lehet, hogy gyorsabb és biztonságosabb, de arra, hogy olcsóbb lesz, a gyakorlati alkalmazás kezdeti fázisában szerintem nehezen lehet hivatkozni. Mi szól amellett, hogy anyagilag megéri a húsvér informatikusok munkáját - vagy annak egy részét - becserélni az autonóm felhőre?

Az adatbáziskezelő rendszerek összköltségének akár a 75%-a humán költség egy IDC tanulmány szerint (az IDC számítástechnikai tartalmakat ad ki - a szerk.), mi úgy gondoljuk, hogy e téren évek során komoly megtakarítás érhető el az autonóm működéssel, sőt ezzel az üzletnek és az IT-nek is időt spórolunk meg, kevesebb lesz az emberi hiba is. 

Kis, közepes vagy nagyvállalatok engedhetik meg maguknak az autonóm rendszerek használatát?

Egy kisebb vagy éppen induló cég könnyebben dönthet innovatív autonóm megoldás használata mellett, pláne ha kevés IT emberi erőforrással rendelkezik. A nagy cégek IT csapatai pedig kellőképpen túlterheltek, hogy számukra új megoldásba kezdjenek, ehhez a kezdeti félelmeiken kell túljutniuk, ehhez pedig a kipróbálás adja meg a kezdő lökést. Mindenki belevághat egy ilyen projektbe, hogy tapasztalatot gyűjtsön, hiszen néhány adatbázis szolgáltatás díja teljes mértékben használat alapú, azaz ha kevesebb számítási teljesítményre kapcsolom vagy leállítom, akkor arányosan kevesebbet fizetek a számítási teljesítményért. Skálázni ráadásul szintén működés közben lehet, ha például a havi csúcsidőszakra több erőforrásra van szükség, ennek beállításához le sem kell állítani a rendszert, mindez röptében történik.

Mondjon néhány olyan, informatikusok által elkövetett hibát, ami gyakran előfordul, ezért bizonyos tevékenységeket érdemes átadni a gépi tanulásnak, illetve a mesterséges intelligenciának.
 
Például ha egy elírás, biztonsági incidens vagy elmaradt feladat miatt leáll a rendszer, az komoly veszteséget, a cég jó hírének csorbulását is jelentheti. Egy másik példa: a teszt rendszerben kellene törölni a munkatársnak egy adatkört, de véletlenül az az élesben végzi el; vagy ha nem telepíti időben a javító csomagot, és így nyitva marad egy biztonsági rés és támadható lesz-e a rendszer. Amíg a hagyományos felhőben a felület felajánlja a javítócsomagok feltelepítését - ami leállással is járhat - és az IT dönt ennek elvégzéséről, az autonóm rendszer pedig működés közben észrevétlenül feltelepíti. Ha egy sérülékenységre megszületik a javítás, akkor azt a felhőben az összes autonóm rendszerben rövid idő alatt végrehajtja az önvezérlő rendszer, ami leállás nélkül az összes felhasználónál azok összes autonóm rendszerében megtörténik.
 
Személyes adatok kiszivárgására milyen esély van az autonóm felhőben?
 
Gonosz támadók mindig lesznek, a másik, „jó” oldalon védekezni kell, vagy gyorsan reagálni a sérülésre. Ha az autonóm felhőben sok önvezérelt rendszer van, az sok mindent megold, például az Oracle felhőben automatikusan titkosítva vannak az adatok, aminek titkosítási kulcsait csak a felhasználó ismeri. Az is szabályozható, hogy honnan lehet a felhőben a rendszerhez hozzáférni. Az is fontos, hogy a gyanúsan viselkedőket kitilthatja a rendszer, például gyanús, ha ugyanaz a felhasználó rövid időn belül húsz bejelentkezést húsz különböző gépről végez, vagy különböző városokból különböző jelszavakkal próbálkozik. Elmondható mindezek alapján, hogy gyakran az felhőben nagyobb biztonságban vannak az adatok, mint az ügyfél saját adatközpontjában.
 
A céges belső HR örülne annak, ha kevesebb informatikai szakembert kellene toboroznia, mert az igazán nehéz feladat. Az autonóm rendszer bevezetésében ezek szerint önök jó partnerre találnak a vállalati HR-ben? 
 
Tény, hogy egyre több értékes informatikai szakember megy külföldre, és ezáltal az informatikai rendszerekhez tartozó technológia tudás sem gyarapodik, még nehezebb a HR számára a jó szakembereket kiválasztani. Ez a HR munka mellett az üzletmenetet is negatívan érinti, ezért fontos, hogy néhány kattintással gyors feladatmegoldás és maximális rendelkezésre állás érhető el.


Cikkünk több oldalas! Lapozzon!
1. oldal - A HR lehet a gépi tanulás egyik haszonélvezője, de övé a kultúrsokk kezelése is
2. oldal - A HR feladata oldani a kultúrsokkot
  • 2024.04.04Six Sigma Black Belt képzés 9 napos gyakorlatorientált, intenzív képzési program, amely készségszintre fejleszti a résztvevőket a 6 Sigma ismeretek elsajátításában, alapoktól a Green Belt ismereteken át magas szintű hatékonyságjavító projektek megvalósításáig. info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.04.04Az Év Irodája Konferencia & Díjátadó Kíváncsi vagy, hogy kié lesz Az Év Irodája díj, érdekelnek a legmodernebb irodai megoldások, valamint a magyar és nemzetközi piacot meghatározó szakemberek tapasztalatai? Akkor ott a helyed! KIKET FOGUNK DÍJAZNI?info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.04.23Humán controlling mutatószámok a gyakorlatban A képzés célja: A HR munka modern személetének és mérésének, számításának gyakorlati ismerete. A humán controlling egyes eszközeit konkrét példákon mutatjuk be, a résztvevőkkel közösen értékeljük azok alkalmazását.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.04.30NewLeadership – Vezetői eszköztár bővítése Önmaguk fejlesztését is fontosnak tartó középvezetőknek, frissen kinevezett döntéshozóknak szóló komplex és intenzív vezetőfejlesztő program sok gyakorlattal. Különlegessége, hogy a résztvevők átgondolhatják és megoszthatják egymással aktuális kihívásaikat és még a kritikus vezetői helyzetek megoldásáról is tanulhatnak egymás jó gyakorlatából is!info button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
Az üzleti hallgatók készen állnak a mesterséges intelligencia munkahelyi használatára

A brit gazdasági szakos hallgatók szerint az ügyfélszolgálati munkakörökre lesz a legnagyobb hatással a mesterséges intelligencia - derül ki egy... Teljes cikk

Iskolapadba ültetheti a vezetőket a mesterséges intelligencia forradalma

A generatív mesterséges intelligencia forradalmasítja a bankvilágot és új lehetőségek sokasága nyílik meg a pénzintézetek és ügyfeleik előtt.... Teljes cikk

Pánik és potenciál: Mit tanultak a dolgozók a mesterséges intelligenciáról 2023-ban?

A mesterséges intelligencia eddig is jelentős hatással volt a munkánkra, és a jövőben is komoly változásokat eredményezhet. Lássuk, milyen... Teljes cikk