Az információ és a tudás a legfontosabb
Minél több egy termék vagy szolgáltatás információ-, illetve tudástartalma, annál nagyobb az esélye arra, hogy a piacon versenyelőnyre tegyen szert.
Ezeket a tapasztalatokat figyelembe véve 2003 januárjában készült egy felmérés a Berzsenyi Dániel Főiskola könyvtár- és információtudományi tanszékén, amely pontosan rávilágít a már említett jelenségre, és egyúttal a magyar vállalatok által favorizált információtípusok, döntéseket segítő információs tevékenységek, módszerek és eszközök feltérképezésére irányult.
Minden cég nap mint nap használ és állít elő információs tartalmakat. Ez sikerének, versenyképességének szükségszerű és egyben elengedhetetlen feltétele. Ennek függvényében H. Lesca, az ismert szakértő szerint a vállalatok szempontjából alapvetően háromféle információt különböztethetünk meg:
>> Működési: a szervezet és egységei működéséhez többé-kevésbé nélkülözhetetlen operatív információ. Formalizált, szabványosított, többnyire számítógéppel kezelt és tárolt, a szervezeten belüli információfajták közül ez a legnagyobb arányú.
>> Fejlődési: a szervezet környezetének előrelátását, ezen keresztül a lehetőségek felmérését, a veszélyek elkerülését lehetővé tevő információ.
>> Befolyásolási: célja a fontos szervezeti egyének döntéseinek befolyásolása, koordinálása. Megléte a szervezet fennállásának feltétele, ez a szervezeten belüli információ "cementje".
A fenti tipizálás egyben az adat-információ-tudás spektrum szintjein való mozgást is érzékelteti, az operatív célokat szolgáló adatoktól kezdve egészen a döntést szolgáló információkig, illetve a szervezeti tudás alkalmazásáig. Az egyes intézmények is a fentebb említett három csoportba sorolható információkkal foglalkoznak. A szükségesnek ítélt információk típusa azonban cégről cégre változik, de alapvetően elmondható: tevékenységi területtől függetlenül a marketinggel kapcsolatos információk a legkeresettebbek.
A magyarországi vállalatok körében elsősorban a piaci és a szakterületi információk iránt van a legnagyobb igény, de hasonlóan nagy szerepet kapnak a cég-, a jogi, az általános, a statisztikai és a pénzügyi információk is. A sorrend élén nem véletlenül áll a piac, a szakterületek és a cégek világa, ugyanis ezek a leginkább változásérzékeny területek.
Információkra tehát szükség van, ezért megszerzésük hatékonyabbá tétele cégen belül az egyik legbiztosabban megtérülő befektetés. A felmérés tanúsága szerint hazánkban a cégek mintegy 77,7 százaléka közvetlen munkatársai által elégíti ki információs szükségleteit. Egyéb lehetőségeket - külső intézmény, piackutató intézet, gazdasági kamara, infobróker - elsősorban vállalatméret, vagy működési terület miatt lényegesen kisebb arányban vesznek igénybe. A Strabag Építő Rt. illetékese mindezt azzal magyarázza, hogy a belső munkatársaknak - amellett, hogy ez munkájuk részét is képezi - lényegesen nagyobb rálátásuk van a céges folyamatokra, mint egy külsősnek. Jól látszik tehát, hogy a vállalkozások leginkább a közvetlen kommunikációból szerzik az infomációt üzleti döntéseikhez, ezért lényegében minden munkatárs szerez és feldolgoz belső és külső forrásokat egyaránt. Ez a tevékenység szervesen épül be a mindennapi feladatok végzésébe. A kérdés inkább a beszerzés hatékonysága. Természetesen az információszerzés szerződéses kiadását több tényező is befolyásolhatja, úgymint a felmerülő igények gyakorisága, mennyisége, minősége, bizalmassági szintje, a megfelelő kereső szakember meglétének kérdése.
A Campona Italgyártó és -Forgalmazó Kft. szintén rendelkezik saját szakemberekkel, de az ergonómiai, grafikai kérdésekben, vagy a meghódítandó piacokról szóló információk beszerzésére számos esetben külső erőforrásokat is igénybe vesz. Imre Lászlóné ügyvezető igazgató úgy véli, a belső alkalmazottak kevésbé állnak rendelkezésre a döntésekhez elengedhetetlen speciális információk felkutatására és előállítására. A "belsősök" alkalmazása sok esetben kevésbé hatékony, és segítségükkel csak felszínes tudás állítható elő. Ezért a hatékonyság növelése érdekében alkalmaznak megbízásos formában külső információs szakembereket is. A Camponánál ilyen feladat lehet egy-egy ismeretlen külföldi megrendelő vagy beszállító megbízhatósági vizsgálata, vagy a krémlikőrök piacából való részesedésük megállapítása.
A vállalatvezető kezében van a döntés, hogy a bizalmas információ beszerzésében szakértő külső vállalkozót vagy a megbízhatóbbnak gondolt belső munkatárs munkáját veszi-e igénybe. A kérdést sokszor az időtényező dönti el, ugyanis a versenyelőny szempontjából perdöntő kérdések beszerzésének ideje szinte mindig rövid. A külső szolgáltató tehermentesíti is a belső szakembereket. Nem mindegy ugyanis, hogy a magas órabérű belső kutató vagy menedzser - akinek ráadásul nem is ez szakterülete - foglalkozik információkereséssel, vagy egy külső szakember, mondjuk információbróker.
A hazánkban is egyre jobban megélénkülő információs és tudáspiacon felértékelődnek az információbrókeri tevékenységek, azaz a rugalmas, nyitott, az egyes vál-lalatok sajátos információs igényeihez alkalmazkodó információ- és tudásszolgáltatások. Bizonyos információkat sokkal gyorsabban és hatékonyabban képes egy infobróker szolgáltatni, mint a cég bármely belső alkalmazottja, ezáltal pedig időt és pénzt takaríthat meg a vezető saját vállalatának.
- 2024.04.04Six Sigma Black Belt képzés 9 napos gyakorlatorientált, intenzív képzési program, amely készségszintre fejleszti a résztvevőket a 6 Sigma ismeretek elsajátításában, alapoktól a Green Belt ismereteken át magas szintű hatékonyságjavító projektek megvalósításáig. Részletek Jegyek
- 2024.04.04Az Év Irodája Konferencia & Díjátadó Kíváncsi vagy, hogy kié lesz Az Év Irodája díj, érdekelnek a legmodernebb irodai megoldások, valamint a magyar és nemzetközi piacot meghatározó szakemberek tapasztalatai? Akkor ott a helyed! KIKET FOGUNK DÍJAZNI? Részletek Jegyek
- 2024.04.23Humán controlling mutatószámok a gyakorlatban A képzés célja: A HR munka modern személetének és mérésének, számításának gyakorlati ismerete. A humán controlling egyes eszközeit konkrét példákon mutatjuk be, a résztvevőkkel közösen értékeljük azok alkalmazását. Részletek Jegyek
- 2024.04.30NewLeadership – Vezetői eszköztár bővítése Önmaguk fejlesztését is fontosnak tartó középvezetőknek, frissen kinevezett döntéshozóknak szóló komplex és intenzív vezetőfejlesztő program sok gyakorlattal. Különlegessége, hogy a résztvevők átgondolhatják és megoszthatják egymással aktuális kihívásaikat és még a kritikus vezetői helyzetek megoldásáról is tanulhatnak egymás jó gyakorlatából is! Részletek Jegyek
Nem jogerősen egy év felfüggesztett szabadságvesztésre ítélt az Egri Járásbíróság egy ittasan dolgozó buszsofőrt Egerben - közölte a Heves... Teljes cikk
A Bács-Kiskun Vármegyei Főügyészség jelentős mennyiségű kábítószerre elkövetett kábítószer-kereskedelem, új pszichoaktív anyaggal... Teljes cikk
Ha egy olyan kollégánk vonul nyugdíjba, aki különösen kedves számunkra, természetes hogy szeretnénk őt meglepni valamivel. De mi lehet a megfelelő... Teljes cikk
- A Debreceni Egyetem hallgatója nyerte a nemzetközi pénzügyi befektetési versenyt 4 hónapja
- Kétszáz munkahelyet hoz létre egy kínai beruházó Kaposváron 8 hónapja
- 3+1 tipp: így kerüld el a rossz vezetői döntéseket! 9 hónapja
- 120 millió forint extrajuttatást kaptak az Erste dolgozói 9 hónapja
- Személyre szabott dolgozói élmény vs. egyszerűsítés: hogyan férnek meg egymás mellett? - Belley Éva, a Deutsche Telekom IT Solutions új HR vezetője 11 hónapja
- Újabb Covid-hatás: Aggasztóan romlik az amerikai iskolások tudásszintje 12 hónapja
- Munkaerő-tervezés nélkül nem megy 12 hónapja
- A diákok harmada szerint nem kaptak megfelelő digitális tudást az iskolában 1 éve
- Felsővezetők: szakmailag kiválóak, de gyakran frusztráltak és stresszesek 2 éve
- Ezek a legnépszerűbb beruházási területek Magyarországon 2 éve
- Mi a Solana vásárlás menete? 2 éve