A felelős vállalat. Mókusvakítás?
A profit aránytalan és nem igazságos, így az a minimum, hogy a cégek visszacsorgassanak valamit a tönkretett természetnek vagy a kizsákmányolt embermillióknak. Ehhez hasonló meggondolásból mennek a munkahelyi apró stiklik: a munkahelyi fénymásolót legtöbben magáncélra is gond nélkül használják. Ligeti György szervezetfejlesztő írása.
Friedmannak, a Nobel-díjas közgazdásznak bizony igaza van. A társadalmi felelősségvállalás (CSR) zászlóvivői ezt a megközelítést ördögtől valónak tartják. Azzal érvelnek, hogy egy szervezetnek (esetünkben természetesen egy profitorientált vállalkozásnak) igenis dolga, hogy aktívan hozzátegyen az őt körülvevő természeti vagy társadalmi környezet jobbulásához. Ezzel a szemlélettel önmagában természetesen nincsen semmi baj, a mögötte meghúzódó attitűd adhat inkább okot aggodalomra: a kontinentális Európában a vállalatok aktív hozzájárulását követelők álláspontja szerint a piacon megszerzett profit igazságtalan és aránytalan, így az a minimum, hogy a cégek visszacsorgassanak valamit a tönkretett természetnek vagy a kizsákmányolt embermillióknak.
Gondoljunk csak bele, mit mond Friedman: a vállalkozás a profitját a jogszabályok betartása, illetve az etikai elvek figyelembe vétele mellett szerezze meg. Ilyen módon tehát felesleges családi napot szervezni évente egyszer a betanított munkások és gyerekeik számára strandolási lehetőséggel és ingyen osztogatott csokoládéval. Ehelyett bőségesen felelős szervezeti magatartás például, ha a túlórák a jogszabály által előírt módon kerülnek elszámolásra.
Mit mond a marketing-„guru”?
Magyarországon sokan rajonganak Philip Kotler Corporate Social Responsibility: Doing the Most Good for Your Company and Your Cause című könyvéért. Ahogyan azt már az írás címe maga is közvetíti: kössük össze a kellemeset a hasznossal, azaz tegyünk jót, lehetőleg olyat, ami kedvez a vállalatnak.
De hát mi ezzel a baj? Miért hőzöng bárki is azon, hogy a kecske és a káposzta is? Kelet-Európából nézve igazán progresszív hozzáállásnak tűnik úgy hajtani a profitért, hogy közben jót tesz (jelentsen ez bármit is) a vállalat a világgal. Az ilyen típusú haszonelvű, vagy gyakorlatias felfogás és az etikus magatartást valóban csak egy hajszál választja el, ám ennek az írásnak éppen az a célja, hogy ezt a finomságot feltárva arra ösztönözze az olvasót, picit nézzen a dolgok mélyére.
Egy magatartásmód nem attól lesz etikailag helyes vagy helytelen, hogy a cselekvő esetünkben a vállalat) jót vagy rosszat tesz a környezetének, hanem a mögötte lévő szándéktól. Márpedig Kottler és tettestársa, Nancy Lee legfőbb érve az, hogy a helyes magatartás a cég részéről marketingelőnyhöz vezet.
Jogszerűség vagy kis stikli?
Az Exxon Valdez tankhajó 1989-ben történt balesete nyomán Alaszka partjainál 11 millió hordó nyersolaj került a tengerbe. Becslések szerint 100 ezer madár, valamint a tengerben élő állatok sokasága pusztult el. A partvidék 1400 km hosszan szennyeződött. Több mint ezer fokozottan védett rozmár hullott el. Az olajipari vállalat döntése, hogy tankhajóit a legmagasabb biztonsági előírásoknak megfelelően készíti fel, a hajón szolgálatot teljesítőket maximálisan felkészíti a navigációs szabályok betartására és a többi. Ez természetesen befektetés, azaz közvetlenül profitot nem eredményező pénzköltés. Az etikus magatartás tehát nem az, hogy a felsővezetők a sajtó kíséretében látványosan fácskákat ültetnek a cég irodaháza melletti parkban, vagy rozmárkölyköket simogatnak.
Betartani a jogszabályokat önmagában nagyon komoly kihívás. Ha egy szervezet betartja az élelmiszer-biztonsági előírásokat, akkor szinte garantált, hogy a vevői nem betegednek meg a termékek elfogyasztása nyomán. Jogszerűen működni sok esetben versenyhátrányt jelent, hiszen ha a többi szereplő nem teszi ezt - például feketén foglalkoztatja munkavállalói egy részét - tisztességtelen versenyelőnyhöz jut azáltal, hogy csökkenti a munkáltatás költségeit.
A társadalmi felelősségvállalás azt jelenti, hogy az adott szervezet a tevékenységét úgy végzi, hogy betartja a jogszabályokat, valamint tekintetbe veszi az összes stakeholder jogait, érdekeit.
A működésével nem csak egy csoportot, egyetlen stakeholdert (tulajdonosok vagy vevők) szolgál ki. A fenti példáknál maradva a biztonságosabb tankhajó a természeti környezet (egy a stakeholderek, azaz érintettek közül) érdekeit is tekintetbe veszi. Ehhez hasonlóan: a munkavédelem kialakítása során figyelembe veszi a dolgozók érdekeit.
A legnagyobb kérdés az, hogy miért veszi figyelembe az adott cég a munkavállalók érdekeit? Mi munkál a döntéshozók fejében, amikor például úgy döntenek, hogy az üzemcsarnokban sárga műanyagtáblákkal jelzik, ha egy-egy szakaszon csúszós a padló? Azért döntenek így, mert mindenkinek fáj, ha kitöri a bokáját függetlenül attól, hogy milliós jövedelmű vezérigazgató vagy a létminimum közelében élő betanított munkás? Avagy nagyon tartanak egy munkavédelmi pertől? Esetleg egy ilyen per nyomán a szervezet megítélésének romlásától? Avagy a törött bokájú munkavállaló hiányozni fog és nincsen elég ember, aki munkára fogható lehet a műszak során?
A vezetők szemlélete előbb-utóbb megjelenik a legutolsó üzemcsarnok leghátsó zugában is. Ahol a félelem, vagy pusztán további haszonszerzés reménye kényszeríti a döntéshozókat az etikusnak tűnő magatartás felé, ott a beosztottak is azonnal a maguk rövidtávú hasznát fogják keresni, amint közvetlen főnökük egy pillanatra is elfordítja a fejét.
Nagyon banális példát hozva: sok szervezet elnézi a dolgozóknak, hogy magáncélokra használják a fénymásolót. Ez a rendkívül pitiáner szintű trükk is csalás. (Hallotta már az olvasó az iskolában, hogy a szülők fénymásoljanak a munkahelyen, ha tudnak? Lehet, hogy már a közoktatás falai között megkezdődik a mutyi-szocializáció?) A szervezeteken belüli egyéni ügyeskedések döntő hányada kisméretű. Enron-botrány csak tíz évente egyszer fordul elő a nagyvilágban.
A mikroméretű ügyeskedések hátterében három szervezeti betegség szokott meghúzódni:
1. a nem kielégítő fizetés
2. az időgazdálkodás hiánya
3. az elégedetlenség artikulálásának hiánya.
Mindezekről a következő részben lesz szó.
(A cikk elkészítésében vállalt szerepéért köszönet Lukács Alexandra gyakornok kollegámnak.)
Friedman, Milton (1970): The Social Responsibility of Business is to Increase its Profits. The New York Times Magazine, September 13, 1970.
Philip Kotler, Nancy Lee (2005): Corporate Social Responsibility: Doing the Most Good for Your Company and Your Cause. Wiley, Ney York.
- 2024.04.30NewLeadership – Vezetői eszköztár bővítése Önmaguk fejlesztését is fontosnak tartó középvezetőknek, frissen kinevezett döntéshozóknak szóló komplex és intenzív vezetőfejlesztő program sok gyakorlattal. Különlegessége, hogy a résztvevők átgondolhatják és megoszthatják egymással aktuális kihívásaikat és még a kritikus vezetői helyzetek megoldásáról is tanulhatnak egymás jó gyakorlatából is! Részletek Jegyek
- 2024.05.02Munkaviszony létesítése és megszűntetése – Dr. Berke Gyula Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerni. Részletek Jegyek
- 2024.05.09Egy jól működő csapat titka – Vezetői reziliencia fejlesztése A vezetői reziliencia fejlesztése képzésünk arra világít rá, hogyan lehet úgy tekinteni a tényekre, hogy relativizáljuk őket, kezelhető megvilágításba helyezzük a nehézségeket és igyekezzünk megőrizni a racionalitásunkat, hogy ebben a nehéz helyzetben is fejlődni tudjon a csapatunk. Segítve a csapattagoknak abban, hogy a problémalátásukat a megoldás keresés fókusza váltsa fel és megváltozzon az interakcióik minősége. Részletek Jegyek
- 2024.05.09Munkaidő, pihenőidő – Dr. Takács Gábor Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerni Részletek Jegyek
A digitalizáció nem csak a pénzügyi világot alakította és alakítja át, de többek között a karitatív szervezetek munkáját is hatékonyabbá... Teljes cikk
A vállalatok nagy többsége szerint az ESG a jövőben rendkívül vagy nagyon fontos lesz üzleti működésük szempontjából – mutat rá a BDO... Teljes cikk
A hazai cégek elkötelezettek a társadalmi felelősségvállalás (CSR) tekintetében, de távol vannak attól, hogy valódi megoldásokat nyújtsanak a... Teljes cikk
- Felpörgött a monori akkugyártó, átrendeződés a MÁV Csoportnál - létszámtrendek 3 hónapja
- György László: a cél, hogy 2030-ra minden mai általános iskolás rendelkezzen szakmával vagy továbbtanuljon 5 hónapja
- 500 ezerrel több munkavállalóra lesz szükség 2030-ra 6 hónapja
- Te fizetsz szóköz lenyomásért a versenyszférában? 7 hónapja
- Tömeges leépítések jönnek a Soros György által alapított Nyitott Társadalom Alapítványoknál 9 hónapja
- Több millió magyar nyugdíjaskora került veszélybe 11 hónapja
- Elindult Az Év Felelős Foglalkoztatója pályázat 12 hónapja
- A Tescónál kétszázzal kevesebben dolgoznak, a takarítócégnél közel ötszázzal többen - létszámtrendek 12 hónapja
- Egy takarítócég nőtt a legnagyobbat, kevesebben dolgoznak a Postánál és a Lidlnél - létszámtrendek 1 éve
- Piaci szakemberek segítik a Metropolitan HR-képzésének fejlesztését 1 éve
- Ők hozhatnak be külföldi vendégmunkásokat minősített foglalkoztatóként 1 éve