kapubanner for mobile
Megjelent: 17 éve

Eretnek gondolatok az outsourcingról - az OTP volt alvezérétől

A társadalmi munkamegosztást az outsourcing korai formájaként jellemezte hozzászólásában Braun Péter, az OTP Bank igazgatósági tagja a IX. CIO Fórum egyik panelbeszélgetésen. A fórumon azt vitatták meg, hogy az erőforrások kihelyezése vagy bevonása a helyes menedzsmentdöntés. Mfor.hu tudósítás.

images

images

Siófokon az április 26-27-én megtartott kétnapos IX. CIO Fórum több tucatnyi előadása közül talán a legeredetibb - akár eretnek is mondható - gondolatokkal teli hozzászólás volt Braun Péteré, aki sajátos szemszögből közelített a napjainkban oly sokat emlegetett "outsorcing vagy insourcing" dilemmához.

Sikk lett "outsourcingolni"

Ha egy informatikai eseményszervező nyerő konferenciatémát keres, szinte az elsők között vetődik fel az erőforrás-gazdálkodás fenti slágerkérdése. A zömében informatikai szervezeteket irányító konferencia-látogató informatikusok nem lankadó figyelme érthető.

Mi az outsourcing?

Az outsourcing szó az 1980-as években került be az üzleti élet lexikonjaiba. Többnyire azt fejezi ki, hogy a nem kulcsfontosságú tevékenység(ek) elvégzésével olyan külső szervezetet bíznak meg, amely arra specializálódott. Az erőforrás-kihelyezés melletti döntés gyakran azért születik, hogy csökkentsék a cég működési költségeit. További cél lehet, hogy a világszerte meglévő munkaerőt, tőkét, technológiát és egyéb erőforrásokat nagyobb hatékonysággal hasznosítsák. Ők ugyanis két csoportra oszthatók: egy részük már átesett erőforrás-kihelyezésen (vagyis tapasztalták már, milyen az, amikor munkatársaktól kell megválni, hogy később szolgáltatóként lássák viszont őket, és tudják, mit jelent, ha külső szolgáltatótól kell megkövetelni azt, amit korábban a kollégák nyújtottak), mások viszont még előtte állnak ennek a megrázkódtatásnak.

Erősen leegyszerűsítve üzletviteli, szakmai (esetünkben: informatikai) és nem utolsósorban emberi vonatkozásai vannak az outsourcingnak, s a szakmai közönség hajlamos mellőzni az elsőként említett vetület alapos elemzését.

Ma már a magát korszerűnek tartó menedzsment számára "outsourcingolni" olyan természetes, mint a levegővétel, mi több, talán sikk is.

Braun: megosztjuk-e a profitunkat?

Braun Péter a problémát a gyökerénél ragadta meg, és üzletviteli szempontból tárta fel az erőforrás-kihelyezéssel járó kockázatokat. Mondandója az egybegyűltekben visszhangot keltett, hiszen napjaink üzleti életében több esetre is emlékeztethették őket szavai.

Egy belső tevékenység kihelyezésekor valószínűleg arról is döntünk, hogy megosztjuk a profitunk egy részét a tevékenységet a továbbiakban számunkra szolgáltatásként nyújtó külső vállalkozóval, fejtegette Braun.

E megállapítás meglehetősen egyedinek mondható abban az érvzuhatagban, amely a szakmai közönségre évek óta zúdul, és amely az erőforrás-kihelyezés mellett tör lándzsát. (Az outsourcingra vállalkozó szolgáltató cégek a szinte folyamatos kampányban azt mint "mindenféle áfium elleni orvosság" mutatják fel.)

A kilencvenes évek közepén, amikor az informatikai szakma először esett szerelembe az úgynevezett nyílt rendszerekkel, Braun az Informatikai Vállalkozások Szövetségének egyik menedzsertalálkozóján azt találta mondani, hogy a bankok a zárt rendszereket szeretik.

Most pedig arra figyelmeztet, hogy érdemes józanul, egyszerű, de lényegre törő kérdéseket megválaszolva mérlegelni, mit nyerhet vagy veszíthet a vállalat, ha a rá nehezedő nyomást egyes tevékenységek kihelyezésével szándékozik nagy sebesen enyhíteni.


  • 2024.04.30NewLeadership – Vezetői eszköztár bővítése Önmaguk fejlesztését is fontosnak tartó középvezetőknek, frissen kinevezett döntéshozóknak szóló komplex és intenzív vezetőfejlesztő program sok gyakorlattal. Különlegessége, hogy a résztvevők átgondolhatják és megoszthatják egymással aktuális kihívásaikat és még a kritikus vezetői helyzetek megoldásáról is tanulhatnak egymás jó gyakorlatából is!info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.02Munkaviszony létesítése és megszűntetése – Dr. Berke Gyula Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerni.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.09Egy jól működő csapat titka – Vezetői reziliencia fejlesztése A vezetői reziliencia fejlesztése képzésünk arra világít rá, hogyan lehet úgy tekinteni a tényekre, hogy relativizáljuk őket, kezelhető megvilágításba helyezzük a nehézségeket és igyekezzünk megőrizni a racionalitásunkat, hogy ebben a nehéz helyzetben is fejlődni tudjon a csapatunk. Segítve a csapattagoknak abban, hogy a problémalátásukat a megoldás keresés fókusza váltsa fel és megváltozzon az interakcióik minősége.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.09Munkaidő, pihenőidő – Dr. Takács Gábor Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerniinfo button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
Több az álláshirdetés februárban, közel 32 000 munkakör vár betöltésre

Januárról februárra 29 172-ről 31 665-re nőtt a magyar weben meghirdetett álláshirdetések száma. Ez közel 2500-zal több az előző hónapnál, egy... Teljes cikk

Melyek a legnagyobb üzleti szolgáltatóközpontok? - Itt a lista

A shared service vagy business service iparág az utóbbi tizenöt év jelentős munkahelyteremtője, már mintegy 100 000-en dolgoznak ilyen egységekben,... Teljes cikk

Muszáj feljebb lépni a munkahelyi "táplálékláncban"!

A mesterséges intelligencia óhatatlanul egyre nagyobb teret nyer a szolgáltatóközpontok (BSC) működésében is. Ugyanakkor a legtöbb cégnél még... Teljes cikk