kapubanner for mobile
Megjelent: 7 éve

Ettől az 5 dologtól érezzük magunkat jól egy munkahelyen

Elgondolkodtunk-e már azon, mi az ideális alkalmazotti élmény, amely köztudottan nagy munkateljesítményhez és pozitív munkakultúrához vezet? Mi hajtja a boldog dolgozókat? Egy tanulmány, 23.000 munkavállaló, 45 ország. Az eredmények azt mutatták, hogy az 5 tényező megléte esetén jóval az elvárásokon túl teljesítünk a munkánkban.

Az IBM Smarter Workforce Intézete és a Globoforce's WorkHuman® Kutatóintézet globális tanulmányában - amely 23 ezer munkavállaló és 45 ország megkérdezésével készült - hasonló kérdésekre kereste a választ. Az eredmények arra vezették a kutatókat, hogy elkészítsék a munkavállalói élményindexet, amely azt méri fel, mi áll a pozitív munkavállalói élmény hátterében. A kutatók ezt az 5 kulcsfaktort találták:

Hovatartozás - a csapat, a csoport vagy a szervezet részének lenni
Cél - megérteni, miért számít a munka
Eredmény - az eredményesség érzete az elvégzett munkában
Elégedettség - az a kellemes érzés, amely a munka és annak körülményei miatt keletkezik
Erő - az energia jelenléte, lelkesedés és izgatottság a munkában

Néhány fontos megállapítás


Azok a munkavállalók, akik a hovatartozás, a cél, az eredmény, a boldogság és az erő érzetét is megtapasztalták, sokkal nagyobb valószínűséggel végeztek magasabb szintű munkát, és teljesítettek az elvárások felett, ráadásul esetükben kevésbé volt valószínű a felmondás.

A pozitív munkahelyi élményekkel rendelkező alkalmazottak diszkrecionális, vagyis saját belátás szerinti, nem kívülről elvárt erőfeszítésekről számoltak be. A tanulmány arra mutat rá, hogy a diszkrecionális erőfeszítés majdnem kétszer valószínűbben jelentkezett, amikor az alkalmazott élménye pozitív volt munkájával és munkahelyével kapcsolatban.

Tehát amikor a vezetők arra kötelezték magukat, hogy olyan környezetet teremtsenek, ahol az alkalmazotti élmény optimális szinten van, akkor a munkavállalók érzelmi elkötelezettsége olyan erőfeszítésekre sarkallta őket, amelyek túlmutattak szokásos feladatköreiken és az elvártakon.

Mi ösztönzi a pozitív munkavállalói élményt?


A mélyreható vizsgálat középpontjában álló millió dolláros kérdés az, hogy mit tehetünk az alkalmazotti élmény javítása érdekében. Nem meglepő módon minden a vezetőknél és menedzsereknél kezdődik, akiknek tiszta irányokat és támogatást kell nyújtaniuk, és olyan munkahelyi gyakorlatot kialakítaniuk, amelyek előidézik a pozitív munkavállalói élményt.

A tanulmány szerint ezeknek a feltételeknek kell teljesülniük következetes módon és magas szinten:

Szervezeti bizalom

Az alkalmazottak egyre inkább elvárják, hogy bízni tudjanak a cégükben. Amikor ez a feltétel teljesül, a válaszadók 83%-a pozitív munkavállalói élményt ír le.

Együttműködő munkakapcsolatok

A tanulmány azt találta, hogy a támogató munkatársak szintén fontos hajtómotorjai a pozitív munkaélményeknek. Amikor ezek a kapcsolatok a munkahelyen is teljesülnek, a munkavállalók sokkal pozitívabb munkavállalói élményről számolnak be, mint amikor a támogatás hiányzik.

A munka értelmessége

Ez annyit jelent, hogy a munkavállalók készségeiket és tehetségüket teljes mértékében kihasználják, és igazodni tudnak az alapvető értékekhez. Amikor a munkavállalók egyetértenek abban, hogy a munkájuk összhangban áll a szervezet alapvető értékeivel, akkor 80%-uk sokkal pozitívabb munkavállalói élményről számol be (szemben a 29%-al, akik nem értenek egyet ezzel.) Amikor a munkavállalók úgy érzik, hogy a munkájuk által jól ki tudják használni a képességeiket, akkor 81%-uk még pozitívabb munkavállalói élményről tud beszámolni (összehasonlítva a 41%-al, aki nem érzi így).

Felismerés, visszacsatolás és növekedés


Amikkor a visszajelzés és a teljesítmény elismerése, valamint a lehetőségek a szakmai fejlődésre találkoznak, akkor pozitív lesz a munkavállalói élmény. A tanulmány rávilágít, hogy az alkalmazottak 83% számol be pozitív munkavállalói élményről, ha elismerik a teljesítményüket, és 80%-uk teszi ugyanezt, ha visszajelzést kap.

Megerősítés és hangadás

Amikor a munkavállalók úgy érzik, hogy az üzeneteik és javaslataik számítanak, akkor kétszer nagyobb valószínűséggel számolnak be pozitív munkavállalói élményről, mint azok, akik nem. Hasonló tendencia mutatkozott azoknál a munkavállalóknál, akik szabadon dönthettek arról, hogyan végzik a munkájukat.

Munka-magánélet egyensúlya

A sokkal pozitívabb munkavállalói élmény kapcsolatban áll a munka rugalmasságával is, azzal, hogy a munkavállalók miként tudják menedzselni a munkájukat és életük egyéb aspektusait. Amikor a munkavállalók egyetértettek azzal, hogy a munkaidejük elég rugalmas ahhoz, hogy családi és személyes kötelezettségeiket is megfelelően kielégíthessék, akkor 79%-uk számolt be sokkal pozitívabb élményről.

Az Inc cikke nyomán

Bánosi Eszter / HVG Kiadó Zrt.
  • 2024.04.30NewLeadership – Vezetői eszköztár bővítése Önmaguk fejlesztését is fontosnak tartó középvezetőknek, frissen kinevezett döntéshozóknak szóló komplex és intenzív vezetőfejlesztő program sok gyakorlattal. Különlegessége, hogy a résztvevők átgondolhatják és megoszthatják egymással aktuális kihívásaikat és még a kritikus vezetői helyzetek megoldásáról is tanulhatnak egymás jó gyakorlatából is!info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.02Munkaviszony létesítése és megszűntetése – Dr. Berke Gyula Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerni.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.09Egy jól működő csapat titka – Vezetői reziliencia fejlesztése A vezetői reziliencia fejlesztése képzésünk arra világít rá, hogyan lehet úgy tekinteni a tényekre, hogy relativizáljuk őket, kezelhető megvilágításba helyezzük a nehézségeket és igyekezzünk megőrizni a racionalitásunkat, hogy ebben a nehéz helyzetben is fejlődni tudjon a csapatunk. Segítve a csapattagoknak abban, hogy a problémalátásukat a megoldás keresés fókusza váltsa fel és megváltozzon az interakcióik minősége.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.09Munkaidő, pihenőidő – Dr. Takács Gábor Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerniinfo button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
Az X generációsok tudják: ha nem tanulsz, véged - avagy miért jó megtartani a középkorú munkavállalót?

Nincsenek könnyű helyzetben manapság az X generációs (jellemzően 1960 és 1979 között született) munkavállalók. Könnyen kerülhetnek... Teljes cikk

Az év eleje a felmondások ideje?

Az év elején történő felmondások aránya bár változó lehet, azonban sok cégnél ebben az időszakban, az év végi bónuszok kifizetését követően... Teljes cikk

Menni vagy maradni? Váltási dilemmák év elején

Hiába gondolkodik a munkavállalók közel fele munkahelyváltáson, Szemán Zoltán karrier-tanácsadó szerint ez inkább a vágyat fejezi ki, nem a... Teljes cikk