kapubanner for mobile
coach 
Szilágyi Katalin
Megjelent: 17 éve

Pszichoterápia, tréning vagy coaching? - Helyzetek és megoldások

Hazánkban még főleg felsővezetőknél és topmenedzsereknél alkalmazzák a coachingot. A vezetési képességek fejlesztésének ez a módja ott hatékony, ahol jól működik a teljesítményértékelési rendszer - állítja Petuhov Erzsébet. A coach-ként is dolgozó szakember szerint a legeredményesebb módszer a belső coaching.

A versenyszféra mellett ma már a közszférából is érkezik igény a coachingra, amely abban segíti a vezetőt, hogy a meglévő kompetenciáit fejlessze, ezáltal a szükséges kompetenciákhoz közelítse - mondta Petuhov Erzsébet, a Perlo Oktató és Humánszolgáltató Kft. ügyvezetője, a HR Mesterkurzus keretében tartott előadásában. A szakember szerint a coaching elsődleges célja, hogy a vezető hatékonyabban lássa el feladatát, legyen meg a teljesítménye, hozzon megalapozottabb döntéseket.

Amikor a coaching helyett van más megoldás
Előfordult már, hogy coachingot kértek egy depresszióban szenvedő vezető mellé, mert lassabban hozott döntéseket, dekoncentráltabb volt, a munkájához szükséges kompetenciák ugyanakkor megvoltak - mondta Petuhov Erzsébet, rámutatva: ebben az esetben a pszichoterápia jelenthet segítséget. A szakember a mentori folyamatot és a tréninget sem tekinti coachingnak, mert az mindig konkrét feladatra és képzésre irányul. Nem szabad engedni azt sem, hogy ez a fejlődési folyamat személyes gondviseléssé váljon, és a vezető a coach nélkül ne legyen képes döntést hozni - hangsúlyozta. Konfliktusok esetén ez a módszer Petuhov Erzsébet szerint csak abban tud segíteni, hogy a konfliktusmegoldó képességet fejleszti, de az ellentéteket nem lehet csak ezzel feloldani.

Mint mondta, az sem a coach feladata, hogy egy új munkakör esetén kitalálja a feladatokat, de nem helyettesíti a teljesítményértékelést, és nem tudja korrigálni a kiválasztást sem. Ha nem a megfelelő kompetenciákkal vesznek fel valakit egy adott pozícióra, a coach nem tudja az illető képességeit az adott szintre fejleszteni. Petuhov Erzsébet példaként említette, hogy egy szoftvergyártó cégnél az egyik kiváló programozót akarták egy csoport irányítójaként alkalmazni, akinek nem volt vezetői tapasztalata. A coach nem tudja fejleszteni azokat a képességeket, amelyekkel nem rendelkezik a kliens, egy programozó habitusából adódóan - introvertált személyiség, nem szeret emberekkel foglalkozni, délután, éjszaka akar dolgozni -
nem való vezetőnek, ezért a cég végül belátta, érdemesebb kívülről felvenni valakit a posztra - fejtette ki a szakember.

A hatékony coaching záloga a jó szerződés
A coachingot mindig elő kell készíteni, a szerződésben sok mindent tisztázni kell, gyakran a HR vezetővel - hívta fel a figyelmet Petuhov Erzsébet. A coaching folyamatok általában ott eredményesek, ahol jól működik a teljesítményértékelési rendszer. Pontosan meg kell határozni, hogy az adott területen mi a teljesítmény, és ennek mik a kritériumai. A kompetencia térkép lesz ugyanis a coaching alapja. Fel kell térképezni a meglévő és a szükséges kompetenciák közötti különbséget, ezt kell a szakembernek leredukálnia. Petuhov Erzsébet szerint fontos, hogy a kliens és a coach egymásra találjon, és a vezető el tudja fogadni a segítő személyét, hatékonyan tudjon vele együttműködni.

A piramis coaching
Bár a coachingnak több fajtája létezik, a szakember azt vallja, jelentősebb eredményeket lehet elérni, ha a cégek belső coachokat képeznek és nem külső szakembert alkalmaznak. Ezt a szisztémát követi a piramis coaching, amelyet a vállalatoknál kevésbé alkalmaznak. Ilyenkor az igazgató coachingolja a vezetőket, akik pedig a beosztottakat. A módszer azért kockázatos, mert a coachnak mindig rendelkezésre kell állnia, a középvezetők pedig gyakran félnek ettől a feladattól, mert úgy érzik, nen rendelkeznek az ehhez szükséges kompetenciákkal. A piramis coaching előnye ugyanakkor, hogy a vállalaton belül javul az együttműködés a szintek között, a dolgozók problémái a vezetőkhöz is eljutnak, javul a kommunikáció, a bizalom, ezáltal pedig nő a csoportos munkák hatékonysága.

Az oldalirányú coaching
Oldalirányú coachingról akkor beszélünk, ha az igazgató egy külső coachot fogad. Itt arra kell vigyázni, hogy a külső szakértő ne kerüljön szereptévesztésbe, és egy idő után ne ő irányítson. A módszer előnye, hogy a coach bármikor rendelkezésre áll, nagyobb a szakmai hozzáértése, és új szempontokat adhat, hátulütője viszont, hogy gyengülhet az igazgató kapcsolata a vezetőkkel - magyarázta a szakember.

A horizontális coaching
Petuhov Erzsébet szerint érdemes alkalmazni azt a módszert is, amikor a két vezető egymást segíti, például két divízió esetében. A horizontális coachingnál minimális a hierarchikus ellenőrzés, problémás a rendelkezésre állás és a személyes viszonyok befolyásolhatják a folyamatot, vagyis egy komoly ellentét esetén nem várható eredmény - mondta a szakértő. Ha viszont tud működni a két fél között, jobb együttműködés, bizalmi légkör alakulhat ki, az egyéni tudás kollektív tudássá válhat, ami pedig már a tudásmenedzsment alapja lehet.

Szilágyi Katalin
  • 2024.04.30NewLeadership – Vezetői eszköztár bővítése Önmaguk fejlesztését is fontosnak tartó középvezetőknek, frissen kinevezett döntéshozóknak szóló komplex és intenzív vezetőfejlesztő program sok gyakorlattal. Különlegessége, hogy a résztvevők átgondolhatják és megoszthatják egymással aktuális kihívásaikat és még a kritikus vezetői helyzetek megoldásáról is tanulhatnak egymás jó gyakorlatából is!info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.02Munkaviszony létesítése és megszűntetése – Dr. Berke Gyula Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerni.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.09Egy jól működő csapat titka – Vezetői reziliencia fejlesztése A vezetői reziliencia fejlesztése képzésünk arra világít rá, hogyan lehet úgy tekinteni a tényekre, hogy relativizáljuk őket, kezelhető megvilágításba helyezzük a nehézségeket és igyekezzünk megőrizni a racionalitásunkat, hogy ebben a nehéz helyzetben is fejlődni tudjon a csapatunk. Segítve a csapattagoknak abban, hogy a problémalátásukat a megoldás keresés fókusza váltsa fel és megváltozzon az interakcióik minősége.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.09Munkaidő, pihenőidő – Dr. Takács Gábor Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerniinfo button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
Mindenki coach, aki coachol? - avagy a life coaching sötét oldala

2019 és 2022 között 54 százalékkal nőtt a life coachok száma, így ez az egyik leggyorsabban növekvő szakma az Egyesült Államokban. Népszerűsége... Teljes cikk

Milyen az igazi emberközpontú munkahely?

Bár sok cég vallja magáról, hogy emberközpontú, legyen szó, akár az ügyfelekről vagy a munkavállalókról, és valószínűleg bizonyos folyamataik... Teljes cikk

Mi leszel, ha nagy leszel? - miért céltalanok a mai fiatalok és mit tehetünk ellene?

Hogyan vált a fiatalkori céltalanság társadalmi jelenséggé és mit tehetünk ellene? Mennyiben hibás a közösségi média? Ez az cikk segíthet a... Teljes cikk