Szerző: Barna Eszter
Megjelent: 6 éve

Akkor elkötelezett a dolgozó, ha nem csak munkahelynek érzi a munkahelyét

Vajon hogyan fog működni hatékonyan a képzés-fejlesztés a közeljövőben? Magyarország legnagyobb tréningcégei és vállalati HR szakemberek próbáltak erre választ találni a Tréning Kerekasztal konferencián, melynek címe nem véletlenül volt: „Megtartás és fejlesztés a digitális korban”. Hiszen a munkaerő-megtartás egyik legfontosabb eszközének a fejlődés lehetőségének biztosítása tűnik a munkavállalók számára. Online, virtuális, interaktív, gyors, rövid és blended - záporoztak a kulcsszavak a konferencia interaktív nyitánya folyamán.

Hogyan lehet másképp oktatni? Élményszerűbben, interaktívabban, mélyebb tanulást elősegítve? - tette fel a kérdést megnyitójában Szabó Csaba, a Tréning Kerekasztal Egyesület ügyvezetője, a Develor Tanácsadó Zrt. vezérigazgatója.

A szekciókban aztán különböző válaszok érkeztek a felvetésre. Ezek közül villantunk fel néhányat ebben a cikkben.

Részint a fiatalabb generációknak szokták tulajdonítani, hogy élményt kell adni nekik a munkahelyen is, mert hamar tovább lépnek, ha nem érzik kielégítőnek és értelmesnek a munkájukat. A tekintélyt sem önmagáért vagy a pozícióért tisztelik, visszajelzést igényelnek és rugalmasságot várnak el a munkáltatóktól. Így nem feltétlenül könnyű őket a cégnél tartani. Bár a fiatalokról sem szerencsés (ahogy más korosztályokról sem) sztereotípiák mentén gondolkodni, vannak hasonló tulajdonságok, viselkedésjegyek, amelyek mentén a vezetők tájékozódhatnak, megérthetik a másik működését, ennek tudatában motiválhatnak, ha a cégnél szeretnék tartani ezeket a munkavállalókat - erről szólt a Grow csoportot képviselő Kővágó Kata és Fáy Viktória előadása.
Kővágó Kata és Fáy ViktóriaKővágó Kata és Fáy Viktória: Sokan fiatalkorukban azt hallották, hogy ne adják fel az álmaikat, ám a hétköznapi realitás nem mindig felel meg ezeknek az elvárásoknak

Mint a két előadó elmondta az új generációk, az Y, de főleg a Z más családi-nevelési háttérrel érkezik a munkaerőpiacra, mint a korábbi generációk. Részükről igény van a partnerségre, kevéssé tartják fontosnak illetve gyakorolják a formális kommunikációt, a munkájuk az élet részét képezi számukra, de nem céljuk, hogy átvegye fölötte a hatalmat. Részben irreális elvárásokkal érkeznek a munka világába, hiszen sokan gyermek- és fiatalkorukban azt hallották, hogy merjenek nagyot álmodni, ne adják fel az álmaikat, próbálják magukat megvalósítani, ám a hétköznapi realitás nem mindig felel meg ezeknek az elvárásoknak. Nem egyszer nem rendelkeznek reális információkkal arról, hogy mennyit érhet a tudásuk, mennyit kérhetnek a munkaerőpiacon pályakezdőként. Minél hamarabb szeretnének vezetők lenni, és ehhez állandóan igénylik a fejlődéshez szükséges visszajelzést. Esetükben más eszközökre, más megközelítésre van szükség, sőt az sem egyértelmű, hogy ki adja a tudást, kinek. A folyamat nem feltétlenül egyirányú, ami persze nem biztos, hogy baj.

„Tanuljunk együtt érezni?”



Minden cég elégedettebb ügyfeleket, hatékonyabb szervezetet és elkötelezettebb munkatársakat szeretne. A három tényező, akárhogy nézzük, szorosan összefonódik, és ha jobban belegondolunk, mindegyiknek köze van az érzelmekhez, amelyeket azonban nem könnyű tréningezni, hiszen nem kompetenciákról van szó, vetette fel Stremeny Gábor, a Develor senior trénere.

Az elkötelezettséget nagyon sok tényező befolyásolja, többek között, hogy a vállalat és a munkavállaló értékrendje összhangban van-e, a munkavállaló érzi-e, hogy megbecsülik (ebben benne foglaltatik a javadalmazás igazságossága is), kap-e visszajelzést, milyenek a munkakörülmények, van-e lehetőség fejlődésre, előmenetelre (nem feltétlenül csak felfelé, hanem akár oldalirányba is), és mennyire vonják be, érzi-e, hogy hatása van a vállalat működésére.
Stremeny Gábor 18 04 09Stremeny Gábor: A vezetői rutinokat össze lehet dolgozni egy modellé, amely összefoglalja mindazokat a viselkedéseket, amelyeket egy vezetői szinttől rendszeresen elvárunk

A közösség is meghatározó, akkor igazán elkötelezett egy dolgozó, ha nem csak munkahelynek érzi a munkahelyét, hanem egyszerre ismerősei, barátai vannak ott, értékközösséget is jelent. Mindez persze nem meglepő, hiszen az ember aktív élete jelentős részét tölti a munkahelyén.

Ezeket a munkamódszereket különböző rendszerekkel lehet támogatni, de hogy igazán működjenek, ahhoz a vezető elkötelezettsége is szükséges, akinek a céges munkavállalói út minden pontján „jelen kell lennie”. Az on-boardingnál, hogy a lelkesedés ne vesszen el három hét alatt, a tehetségmenedzsment folyamatban, a visszajelzéseknél, amit sok cég még mindig nem vár el a vezetőitől. Ahogy a teljesítményértékelés sem egy önmagáért való cél kellene, hogy legyen, hanem egy eszköz, amely lehetőséget ad a visszajelzésre, és nem egy éves fenyegető eseményt jelent a dolgozó életében, hanem ha jól csinálják, akár elkötelezettebbé is teheti a munkavállalót.

A vezetői rutinokat össze lehet dolgozni egy modellé, amely összefoglalja mindazokat a viselkedéseket, amelyeket egy vezetői szinttől rendszeresen elvárunk - hangsúlyozta Stremeny Gábor. A részleteket pedig, hogy milyen tartalommal és gyakorisággal töltjük meg, ki kell dolgozni. Tiszta, egyértelmű válaszokat kell adni például arra a kérdésre, hogy mi a feladat, ehhez mit kell tennem és ki támogat ebben.

A senior tréner három fontos pontot emelt ki:



1. belső ügyfélélmény fejlesztése
2. értékrendszer kialakítása
3. külső megjelenés felépítése

Ehhez pedig folyamatok, attitűdök és képességek kellenek.

Cikkünk több oldalas! Lapozzon!
1. oldal - Akkor elkötelezett a dolgozó, ha nem csak munkahelynek érzi a munkahelyét
2. oldal - Munkaerő-megtartás termelő vállalatoknál
  • 2024.04.04Six Sigma Black Belt képzés 9 napos gyakorlatorientált, intenzív képzési program, amely készségszintre fejleszti a résztvevőket a 6 Sigma ismeretek elsajátításában, alapoktól a Green Belt ismereteken át magas szintű hatékonyságjavító projektek megvalósításáig. info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.04.04Az Év Irodája Konferencia & Díjátadó Kíváncsi vagy, hogy kié lesz Az Év Irodája díj, érdekelnek a legmodernebb irodai megoldások, valamint a magyar és nemzetközi piacot meghatározó szakemberek tapasztalatai? Akkor ott a helyed! KIKET FOGUNK DÍJAZNI?info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.04.23Humán controlling mutatószámok a gyakorlatban A képzés célja: A HR munka modern személetének és mérésének, számításának gyakorlati ismerete. A humán controlling egyes eszközeit konkrét példákon mutatjuk be, a résztvevőkkel közösen értékeljük azok alkalmazását.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.04.30NewLeadership – Vezetői eszköztár bővítése Önmaguk fejlesztését is fontosnak tartó középvezetőknek, frissen kinevezett döntéshozóknak szóló komplex és intenzív vezetőfejlesztő program sok gyakorlattal. Különlegessége, hogy a résztvevők átgondolhatják és megoszthatják egymással aktuális kihívásaikat és még a kritikus vezetői helyzetek megoldásáról is tanulhatnak egymás jó gyakorlatából is!info button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
Az üzleti gondolkodás fejlesztése a HR-ben

Az HR és az üzleti gondolkodás összekapcsolása kiemelkedő fontosságú a vállalatok sikere szempontjából. A humán erőforrás szakembernek ugyanakkor... Teljes cikk

Net-Coach ösztöndíjas felnőttképzést indít tavasztól az NMHH

Új felnőttképzési program indul tavasztól a váci Apor Vilmos Katolikus Főiskola és a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) együttműködésében. Teljes cikk

Több mint 50 ezer "akkumulátor szakembert" képeztek ki

Több mint 50.000 munkavállaló számára fejeződött be az a szakképzés, amelyen a résztvevők a gyorsan fejlődő akkumulátoripari értékláncban... Teljes cikk