A jó vezető a csapatra összpontosít
Több vállalati vezetőnek tartott előadást a vezetői teljesítményről, a vezetői siker elérésének vágyáról, a szervezeti légkör fontosságáról Mary H. Fontaine, a Hay Group egyik alelnöke, a globális menedzsment tanácsadócég Talent and Leadership szolgáltatásainak igazgatója. A hazánkban vendégeskedő szakember a HR Portalnak is interjút adott.
- Jelenleg a Hay Group egyik alelnöke, s a Global Talent and Leadership Services igazgatója vagyok. Nagyon régóta mozgom ezen a pályán, idestova 30 éve. A kezdeti években különböző gazdasági tárgyakat oktattam több amerikai egyetemen, majd néhány évig vállalati HR vonalon is kipróbáltam magam. 21 éve már a Hay Group-nál dolgozom. Nálunk a menedzsment tanácsadói munka családi vonás, mert a férjem szintén ezen a területen tevékenykedik.
Pályafutása során bizonyára volt alkalma összehasonlítani a különböző országok és kontinensek vezetőinek stílusait. Mit tapasztalt?
- Valóban volt alkalmam, hiszen ez kapcsolódik a munkánkhoz. A vezetők magatartása függ a társadalom, a gazdaság és a kultúra fejlettségétől. Azt tapasztaljuk, hogy a nyugat-európai, skandináv, holland és német vezetők igen hasonlóképpen végzik a munkájukat. Sokkal individualistábbak, mint a közép- és kelet-európai vezetők. Az utóbbiak stílusa egy kicsit ugyan hasonlít az előbbiekéhez, azonban itt a vezetők gyakrabban versenyeznek egymással, sokkal jobban figyelik egymás munkáját. Dél-Európában már családiasabb a vezetői stílus. Kínában nagyon erősen dominál a család. Sok esetben a vezetők csak a családtagokban bíznak.
A vezetői stílust, teljesítményt nézve milyen hatást gyakorol a vezető magatartása a munkatársakra?
- Amikor egy vállalati vezető túlzottan motivált, megronthatja a munkahelyi légkört, és a beosztottak ezáltal képtelenek lesznek a jó teljesítményre. Éveken keresztül kutattuk ezt a témát és végül hat olyan vezetési stílust ismertünk fel, amelyet a vezetők mások motiválására, irányítására, fejlesztésére alkalmaznak. Ilyen stílusok például a parancsnoki, ez egy akár erőszakhoz is folyamodó magatartásformával párosulhat. Előretekintő, amely előtérbe helyezi a kommunikációt. Példát állító, amely példamutatásával egyre erőltetettebb tempót diktál. De van coachingot alkalmazó, amely a munkatársak hosszú távú fejlesztésére összpontosít. A részvételt elősegítő vezető együttműködő és demokratikus. A látnoki stílus tekintélyelvű, de a vezető ahelyett, hogy megmondaná a beosztottaknak, mit tegyenek, világossá teszi a feladataikat, felelősségi és jogkörüket.
Meg kell azonban jegyezni, hogy ezeket a stílusokat nem lehet szigorúan elkülöníteni. Mindegyiknek megvan a maga erőssége és korlátja is. Például a kapcsolatépítő viselkedésmód megfelelő a nagy igénybevétellel járó szituációkban vagy a beosztott munkavállalók egyéni problémája esetén, de akkor a legeredményesebb, ha együttesen alkalmazzák a látnoki, részvételt elősegítő és coaching stílusokkal. A parancsnoki vezetési stílus visszaszorítja a kiemelkedő teljesítmény elérését elősegítő tulajdonságokat, így a rugalmasságot, felelősségérzetet és gyengíti a visszajelzések és a jutalmak összefüggését a teljesítménnyel.
A vezetőknek és a beosztottaknak egyaránt fontos, hogy milyen teljesítményre képesek a vállalatnál, mennyire sikeresek. Lehet-e ennek káros hatása a vállalatra?
- A kiindulást nézve, amikor valaki egy vezetői székbe kerül, belső indíttatás hajtja a teljesítésre. Nehéz ellenállni a teljesítés iránti belső kényszernek. A nyugati kultúrákban az embereket már kisgyermekkoruktól arra nevelik, hogy tartsák becsben a teljesítményt. Vannak, akiknél ez a fajta motiváció ösztönösnek tűnik, nemcsak tudhatja, hogy a teljesítmény fontos, hanem annak is érzi.
A siker elérésének vágya jelentős erőforrás a menedzsereknek és az általuk irányított szervezetek számára. Ez segít a vállalatoknak, hogy hosszú időn keresztül fenntartsák a teljesítőképességüket. Több tízéves kutatás eredménye azt mutatja, hogy jelentősen nő azoknak a menedzsereknek a száma, akiknek elsődleges szempont a kiemelkedő teljesítmény elérése. Rövidtávon a vállalkozó kedv és az eltökéltség révén sikeresek lehetnek a túlteljesítő maximalista vezetők, de a teljesítmény-centrikusságnak árnyoldala is van. A teljesítmény kárt szenvedhet, ha egy vállalatvezető csak a feladatokra koncentrál, például csak az értékesítési célkitűzésekre.
A maximális teljesítményre törekvő vezetők inkább parancsolgatnak, kényszerítenek, így elnyomják a beosztottakat. Gyakran eltekintenek a formaságoktól, elfelejtik közölni a fontos információkat. A hozzájuk tartozó osztályok teljesítménye kezd kárt szenvedni és a vezetők pontosan azoknak a céloknak a szem elől tévesztését kockáztatják, melyeknek a kitűzését eredetileg a teljesítményorientált magatartásforma váltotta ki belőlük.
Mit mondhatunk, ha összehasonlítjuk a 10 évvel ezelőtti és a jelenlegi vezetőket? Ön szerint milyen a jó vezető?
- Amennyiben összehasonlítást végzünk a 10 évvel korábbi és jelenlegi vezetők között, elmondhatjuk, hogy korábban a parancsoló stílus volt a domináns. Mára ez megváltozott. A tapasztalat azt mutatja, hogy a jó vezető inkább a csapatra összpontosít, mint saját magára, coachingot alkalmaz, nevel, meggyőzi a kollegákat, inkább másokat tesz alkalmassá a feladat elvégzésére, ahelyett, hogy maga oldana meg mindent.
Milyen tanácsot adna a maximalista vezetőknek?
- Ne legyenek erőszakosak inkább együttműködőek, tanácsot vagy támogatást adjanak, ne utasítsanak és ne feltétlenül csak az eredményekre koncentráljanak, hanem a kollégákra is.
Mészáros Etelka, HR Portal
- 2024.04.04Six Sigma Black Belt képzés 9 napos gyakorlatorientált, intenzív képzési program, amely készségszintre fejleszti a résztvevőket a 6 Sigma ismeretek elsajátításában, alapoktól a Green Belt ismereteken át magas szintű hatékonyságjavító projektek megvalósításáig. Részletek Jegyek
- 2024.04.04Az Év Irodája Konferencia & Díjátadó Kíváncsi vagy, hogy kié lesz Az Év Irodája díj, érdekelnek a legmodernebb irodai megoldások, valamint a magyar és nemzetközi piacot meghatározó szakemberek tapasztalatai? Akkor ott a helyed! KIKET FOGUNK DÍJAZNI? Részletek Jegyek
- 2024.04.23Humán controlling mutatószámok a gyakorlatban A képzés célja: A HR munka modern személetének és mérésének, számításának gyakorlati ismerete. A humán controlling egyes eszközeit konkrét példákon mutatjuk be, a résztvevőkkel közösen értékeljük azok alkalmazását. Részletek Jegyek
- 2024.04.30NewLeadership – Vezetői eszköztár bővítése Önmaguk fejlesztését is fontosnak tartó középvezetőknek, frissen kinevezett döntéshozóknak szóló komplex és intenzív vezetőfejlesztő program sok gyakorlattal. Különlegessége, hogy a résztvevők átgondolhatják és megoszthatják egymással aktuális kihívásaikat és még a kritikus vezetői helyzetek megoldásáról is tanulhatnak egymás jó gyakorlatából is! Részletek Jegyek
Megtalálni a módot a megélhetés biztosítására úgy, hogy közben a társadalmi elvárásoknak is megfeleljenek a magánéletükben – ez motiválja... Teljes cikk
Szóbeli vagy akár fizikai bántalmazás, cikizés, beilleszkedési gondok, tanári és szülői elvárások, családi viták, anyu és apu válik - rengeteg... Teljes cikk
Az UniSpace program keretében három minisztérium - a Külgazdasági és Külügyminisztérium, a Kulturális és Innovációs Minisztérium és a... Teljes cikk
- Kiábrándítóan lassan növekszik a női vezetők száma - mutatjuk, hogy befolyásolja ezt a rugalmas munkavégzés 3 hete
- Az empatikus munkahelyi vezetés sokkal hasznosabb, mint egy szál nőnapi virág! 3 hete
- 19 vezérigazgató halt meg tavaly munka közben - jobb "vállalati atlétává" kell válni 3 hete
- Ön tudja, hogy kinek hasznos a tengelysúlymérő platform? 1 hónapja
- Új HR igazgató a Lidlnél 1 hónapja
- Új fogalom a HR-ben: a határfelületi vezetők 1 hónapja
- Jobb vezetők, jobb világ! - pályázat felsővezetőknek 1 hónapja
- Sok vezetőt hozhat nehéz helyzetbe az új bevándorlási törvény 1 hónapja
- Csökkentek a női kinevezések az igazgatótanácsokban 2023-ban 2 hónapja
- Új HR igazgató csatlakozott a Decathlon csapatához 2 hónapja
- Szinte még el sem kezdődött az év, a brit nagyvállalati vezetők már megkeresték alkalmazottaik idei éves bérét 3 hónapja