kapubanner for mobile
Szerző: Barna Eszter
Megjelent: 8 éve

Hülye vagy fiam, a fa nem kék - a megfojtott kreativitást nem könnyű visszakapni

A gyerek még elsősorban az érzelmein keresztül alkot, amikor piros, kék fákat és lovakat rajzol. A felnőtt már el van rontva, pedig a munkaerőpiacon is egyre nagyobb szükség van a szabad asszociációkra, a szokványostól eltérő megoldásokra. Az oktatási rendszer (tisztelet a kivételnek) már gyerekkortól arra kondicionál, hogy kérdezni, tévedni, hibázni rossz, azért büntetés jár, pedig a dolgokat ezek a tapasztalatok viszik előre. Ezekről és még sok minden másról beszél majd a 4. HR Pikniken Vekerdy Tamás, író, pszichológus.

Mitől kreatívabb egy gyerek a felnőttnél?

Röviden: sokkal közelebb van a saját tudattalanjához. Kreativitáshoz fontos, hogy teljes személyiségünkkel részt vegyünk a tevékenységben. Egy gyereknél könnyebb az átjárás a tudatos és a tudattalan között, így nincs gátja a kreatív energia felszabadulásának. Jung szerint a mű, amely a tudattalanban jön létre, tőlünk független, autonóm komplexum. Egyszerűen létre akar jönni. Gyerekeknél, ha nincsenek még elrontva az óvoda, iskola által, akkor az alkotás könnyebben jön át, könnyebben megnyilvánul. Babitsot idézve: „Nem az énekes szüli a dalt: a dal szüli énekesét.”

Eszünkbe juthat az a tipikus, a kisgyerekhez szóló felnőtt kérdés, hogy „Miért rajzolsz kék fát, piros elefántot? Ilyen nincs a valóságban”. A felnőtt azt nem érti, hogy a gyerek érzelmi preferenciával dolgozik. Vagyis más összefüggés van a színek és az állatok között, amikor alkot. A spontán érzelmek vezérlik, amelyek egy gyereknél még sokkal bővebb teret kapnak, mint egy felnőttnél. Ez nem racionális. Ezt a felnőtt agy nem tudja kitalálni.

A játéknak milyen szerepe van a kreativitásban?

A játék szabadsághoz kötött tevékenység, mint a művészet. A fejlesztő játék nem játék, az irányított játék nem játék. A játék mindig belső képekből, szabad asszociációkból indul ki. Amikor egy kisgyerek azt mondja a szőnyegre lépni akaró felnőttnek, hogy „Vigyázz, ne lépj a szőnyegre, az tenger!”. Vizsgálatokból tudható, hogy a gyerek ilyenkor valóban tengert lát, de kettős tudata van. Tudja, hogy valójában egy szőnyeg szélén áll, de az számára az adott pillanatban, a játékban tenger.

A gyerek belső képekkel „dolgozik”, így dolgozza fel az indulatokat, érzelmeket. A kreatív ember is ezeket engedi el, mondjuk egy brainstorming alkalmával.

Mivel öljük meg a gyerekeink kreativitását?

Vekerdy TamásAhogy előbb is említettem, amikor azt mondjuk „Hülye vagy kisfiam, hol láttál te kék fát? A fa barna.” Miközben valójában nem létezik barna fatörzs, sokféle árnyalata van, pirosas, szürkés, de egynemű barna nincs. Nem reális, az érzelmi világnak pedig pláne nem felel meg. Ezzel eltereljük a gyereket a spontaneitástól, nem hagyjuk a belső indíttatást érvényesülni, hanem konvenciókra, sablonokra szoktatjuk.

Miközben a munkaerőpiacon a jövőben az elsődlegesen szükséges készségek közé tartozik a kreativitás (pl. World Economic Forum listája), a magyar oktatás mintha erre fittyet hányna?

Bünteti az oktatás a kreativitást. A kreatív gondolkodás szétfutó, divergens. A kreatív ember „agyrobbanást” él át, amikor feladatot kap. Ezer dolog jut róla eszébe, ebből jönne ki az innovatív megoldás, ha hagynánk. De amikor a gyerek ezt hallja: „Ne hadoválj...” - feltettem egy egyenes kérdést, ezen az egyetlen úton küldd vissza az egyetlen lehetséges megoldást. Pedig ilyen nincs, nem egyetlen megoldási út van a legtöbb dologra, de ezt a magyar iskola nem ismeri el.

Ha jó eredményt ír le egy matekdolgozatnál, de a levezetés nem a tanultak szerint szerepel, akkor jön a megjegyzés, hogy „Kisfiam csaltál...” - mert a tanár nem ismerte fel az egyéni, eredeti levezetést. Egy 2001-es Pisa-vizsgálatban az volt a feladat, hogy határozd meg az Antarktisz területét. Adva volt egy mértékegység, mondjuk 100 km. Az Antarktisz partvonala tagolt, csipkés. A magyar gyerek neki sem kezdett, mert nem tudta valamilyen tanult sablonba beletenni a feladatot. A finn gyerek bekockázta a területet, tele és félig tele kockákra bontotta, és megsaccolta a méretét. Vagyis alkalmazott egy kreatív elvet.

A magyar gyerekeknek tévedni, hibázni tilos, ezért nem tudnak idegen nyelveken sem beszélni. A feléjük irányuló elvárások szerint csak nyelvtanilag tökéletesen lehet megszólalni. Míg más országokban a hozzáállás a hibázz ahogy bírsz, csak értsenek meg, próbáld meg kifejezni magad.

Mekkora hátránnyal indul egy gyerek, ha a környezet nem támogatja a kreatív energiákat, gyerekkori törekvéseket?

Döntő szerepe a családnak van, persze az iskola óriási lemaradást tud okozni. Míg másutt a gyerekek közötti társadalmi különbség csökken az évekkel, addig Magyarországon növekszik. A hátrányos helyzetű gyerekek pedig eleve hendikeppel indulnak. Ez pedig az egész társadalom számára hátrány.

A gyerekek nem mernek kérdezni, tévedni, hibázni. Pedig tévedni, hibázni jó, mert abból jövünk rá, merre menjünk tovább. A magyar oktatási rendszer nem azt kérdezi „Mit tudsz, kisfiam?”, hanem addig nyomja a gyereket, amíg ki nem derül, hogy mit nem tud. Karácsony Sándor mondta, hogy a magyar iskolában az kérdez, aki tudja a válaszokat és annak kell válaszolnia, aki nem tudja. Ez a helyzet pedig lebénítja a kreatív erőket. Pedig Széchenyi is a maga korában azt képviselte az oktatási miniszterrel folytatott vitájában, hogy a gyerek 18 éves koráig nem kell túl sok mindent „fejbe kelepcézni, a diszkusszióval fejlődik a karakter”, hanem utána kell sokat tanulni. Vagyis előbb a jellemképzésre és a személyiségfejlődésre kellene helyezni a hangsúlyt.

Mit tehetünk felnőttkorban, hogy megfordítsuk magunkban, visszataláljunk a kreativitáshoz?

Vannak önfejlesztő körök, amelyek megpróbálnak visszatérni a kreatív, szabadabb gondolkodás felé, a tévedés lehetősége felé. Egyik nagyon kedves főnököm mondta egyszer, hogy „Engem nem érdekel, ki mikor jön be, mikor megy el, mit csinál. Év végén megnézem, van-e elvégzett munka? Ha nincs, akkor az illető ki van rúgva.” Sok helyen ezzel ellentétben a legyél bent minél többet, légy szem előtt elve uralkodik még mindig. A tanárokat is erre készteti a jelenlegi rendszer. Így nem lehet eredményt, kreativitást elérni. De ezek a rendszerek előbb-utóbb összeomlanak, elpusztulnak.

Érdemes-e, és ha igen, miként a gyereket egy-egy pálya felé terelni?

Nem érdemes. Mára a kamaszkor nagyon megnyúlt. A 19. században 17-18 éves korra befejeződött. 14-15 évesen kezdtek a lányok menstruálni, 17 évesen már tömegesen házasságra léptek, 18 évesen gyereket szültek. Mára az előbbi korábbra csúszott: az első menstruáció 11-13 évesen bekövetkezik, viszont a gyerekvállalás ideje későbbre került, a húszas évek második felére, 30 éves kor környékére. A pályaválasztás is kitolódott, a fiatalok gyakran nagy vargabetűkkel jutnak el ahhoz, hogy mit szeretnének csinálni. A 20. század elején a személyiség kiteljesülését jelentette, ha valaki önállóvá vált, szakmája lett. Mára nem akarják felvenni a foglalkozás „maszkját” az emberek, mert úgy érzik, rájuk fagy és megáll a személyiség fejlődése. Ezt nem akarják.

Hogy meddig támogassuk a gyereket? Úgy gondolom, amíg valaki tudja és kedve van hozzá. „Hagyd békén a gyereket, hogy megtalálja, mit szeretne csinálni. Ha békén hagyod, támogatod, meg fogja találni.”

A HR Piknikre ITT jelentkezhet, a programról és az előadókról részleteket is ITT talál.
  • 2024.04.30NewLeadership – Vezetői eszköztár bővítése Önmaguk fejlesztését is fontosnak tartó középvezetőknek, frissen kinevezett döntéshozóknak szóló komplex és intenzív vezetőfejlesztő program sok gyakorlattal. Különlegessége, hogy a résztvevők átgondolhatják és megoszthatják egymással aktuális kihívásaikat és még a kritikus vezetői helyzetek megoldásáról is tanulhatnak egymás jó gyakorlatából is!info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.02Munkaviszony létesítése és megszűntetése – Dr. Berke Gyula Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerni.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.09Egy jól működő csapat titka – Vezetői reziliencia fejlesztése A vezetői reziliencia fejlesztése képzésünk arra világít rá, hogyan lehet úgy tekinteni a tényekre, hogy relativizáljuk őket, kezelhető megvilágításba helyezzük a nehézségeket és igyekezzünk megőrizni a racionalitásunkat, hogy ebben a nehéz helyzetben is fejlődni tudjon a csapatunk. Segítve a csapattagoknak abban, hogy a problémalátásukat a megoldás keresés fókusza váltsa fel és megváltozzon az interakcióik minősége.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.09Munkaidő, pihenőidő – Dr. Takács Gábor Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerniinfo button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
Az X generációsok tudják: ha nem tanulsz, véged - avagy miért jó megtartani a középkorú munkavállalót?

Nincsenek könnyű helyzetben manapság az X generációs (jellemzően 1960 és 1979 között született) munkavállalók. Könnyen kerülhetnek... Teljes cikk

Az év eleje a felmondások ideje?

Az év elején történő felmondások aránya bár változó lehet, azonban sok cégnél ebben az időszakban, az év végi bónuszok kifizetését követően... Teljes cikk

Menni vagy maradni? Váltási dilemmák év elején

Hiába gondolkodik a munkavállalók közel fele munkahelyváltáson, Szemán Zoltán karrier-tanácsadó szerint ez inkább a vágyat fejezi ki, nem a... Teljes cikk