Szerző: Barna Eszter
Megjelent: 7 éve

A vezető legyen egyszerre főnök, mentor és coach

Belső coachok a szervezetben? Elsőre furcsán hangzik, hogy saját kollégáinál próbáljon meg támogatást keresni munkahelyi problémáira, elakadásaira esetleg személyes konfliktusaira? Pedig a dolog nem lehetetlen, hiszen a belső coach maga is ismeri a szervezetet, a belső dinamikákat, kultúrát, ugyanakkor egy jól kialakított coach poolban nem a közvetlen főnökkel kell a gondjainkat megosztani. Ráadásul a coaching etika itt is érvényes, vagyis a beszélgetés bizalmas.

A Magyar Telekomnál másfél éves folyamat eredményeként hoztak létre egy tízfős coach poolt, akik a vállalat legjobban teljesítő top 5%-át és a középvezetőket támogatják a jövőben. Ez pedig hozzájárulhat a legtehetségesebb, vezetői utánpótlás szempontjából legfontosabb munkavállalók jóllétéhez, és ezen keresztül a szervezet eredményességéhez.

A coaching ismert és alkalmazott képzési forma volt eddig is a Magyar Telekomban, elsősorban vezetők számára. A cégeknek egyre inkább a dolgozók folyamatos képzésére és fejlesztésére kell helyezniük a hangsúlyt, ezen belül is a személyes felelősség az önfejlesztésben, és a peer to peer fejlesztés került előtérbe, melynek elősegítésére a coachingot alkalmas eszköznek tartották. Szerették volna kiterjeszteni az eddig csak a vezetők számára elérhető fejlesztési formát, hogy szélesebb rétegek élhessenek vele. Ezért döntöttek a belső coach pool kialakítása mellett. Sok olyan tudás van a szervezetben, amit jó belül hasznosítani, mondta Girhiny Ilona, a Telekom HR fejlesztési menedzsere.

A coach képzést középvezetőknek hirdették meg, akiknek a vezetői munkáját is segítheti a coaching szemlélet mélyebb elsajátítása, ugyanakkor találkoztak már vele saját fejlesztésük során. Kiválasztásukkor fontos volt, hogy mennyire motiváltak, nyitottak egy ilyen fejlesztésre, mennyire elfogadottak a szervezetben, milyen személyiségek. Utóbbit AC-vel mérték meg a jelentkezők kiválasztásakor. Cél volt, hogy minél több üzletágat lefedjenek, és így a kollégák az övéktől eltérő területről érkező coach-hoz tudjanak majd elmenni.

Bóka László, a Vezetékes hálózati terület ágazatvezetője azért jelentkezett a képzésre, mert már vett részt coachingon, ügyfélként, ami neki sokat segített abban, amiben fejlődni, változtatni akart. Valamint úgy érezte, hogy vezetői munkájában is jól tudja majd hasznosítani. Azt pedig, hogy többek számára elérhető lesz a szervezeten belül, emberileg is fontos előrelépésnek tartja. A képzés a nyár elején fejeződött be, de eddig akikkel dolgozott, azoktól azt a visszajelzést kapta, hogy örültek, hogy el tudták egyáltalán mondani azokat a munkájukat érintő emberi problémáikat, amiket eddig nem tudtak másokkal megosztani.

A vezető egyszerre főnök, mentor és coach kellene hogy legyen

A coachképzést Tegyi Enikő PCC és Szabó Gabi MCC coachok tartották, maguk fejlesztette komplex módszertannal, melyben a brief és a cselekvésorintált coaching erősségeit kombinálták. Mindketten régen dolgoznak együtt vezetőkkel, coach szerep tréningeket is tartanak. Tapasztalatuk szerint egyre nagyobb az igény erre a készségkészletre és kultúrára. A gyorsan változó világban és elvárások mellett a vezetőnek egyszerre több szerepet kell betölteniük. Egyszerre kell irányító szerepben döntéseket hozniuk, mentorként viselkedni, amikor tanítanak másokat, valamint coach szemléletű vezetőként megnyilvánulni, amikor probléma van a csapatban, esetleg a tagjai valami miatt nem tudnak egymással együtt dolgozni. Ezekre a helyzetekre is reagálniuk kell a vezetőknek, lehetőleg fejlesztő módon, segíteni az érintetteknek, hogy ők maguk találják meg a megoldást a felmerült problémára, mondta Szabó Gabi.

Ehhez azonban szükséges a vezető részéről empátia, visszahúzódás, jó kérdések feltétele mellett a másiknak teret adó magatartás, reflexió, hangsúlyozta Tegyi Enikő. Ezek a készségek minden vezető esetében fontosak kellene, hogy legyenek. Ha azonban kiépül egy szervezetben egy belső coach pool, egy kiképzett mag, akik ezt a kultúrát, ezeket a készségeket tudják a cégen belül nagyon erőteljesen képviselni, akkor ez a szervezet számára fontos kultúrafejlesztő eszköz is lehet egyben.


Cikkünk több oldalas! Lapozzon!
1. oldal - A vezető legyen egyszerre főnök, mentor és coach
2. oldal - Állandó tanulás, fejlesztés a jövő
  • 2024.04.04Six Sigma Black Belt képzés 9 napos gyakorlatorientált, intenzív képzési program, amely készségszintre fejleszti a résztvevőket a 6 Sigma ismeretek elsajátításában, alapoktól a Green Belt ismereteken át magas szintű hatékonyságjavító projektek megvalósításáig. info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.04.04Az Év Irodája Konferencia & Díjátadó Kíváncsi vagy, hogy kié lesz Az Év Irodája díj, érdekelnek a legmodernebb irodai megoldások, valamint a magyar és nemzetközi piacot meghatározó szakemberek tapasztalatai? Akkor ott a helyed! KIKET FOGUNK DÍJAZNI?info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.04.23Humán controlling mutatószámok a gyakorlatban A képzés célja: A HR munka modern személetének és mérésének, számításának gyakorlati ismerete. A humán controlling egyes eszközeit konkrét példákon mutatjuk be, a résztvevőkkel közösen értékeljük azok alkalmazását.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.04.30NewLeadership – Vezetői eszköztár bővítése Önmaguk fejlesztését is fontosnak tartó középvezetőknek, frissen kinevezett döntéshozóknak szóló komplex és intenzív vezetőfejlesztő program sok gyakorlattal. Különlegessége, hogy a résztvevők átgondolhatják és megoszthatják egymással aktuális kihívásaikat és még a kritikus vezetői helyzetek megoldásáról is tanulhatnak egymás jó gyakorlatából is!info button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
Milyen az igazi emberközpontú munkahely?

Bár sok cég vallja magáról, hogy emberközpontú, legyen szó, akár az ügyfelekről vagy a munkavállalókról, és valószínűleg bizonyos folyamataik... Teljes cikk

Mi leszel, ha nagy leszel? - miért céltalanok a mai fiatalok és mit tehetünk ellene?

Hogyan vált a fiatalkori céltalanság társadalmi jelenséggé és mit tehetünk ellene? Mennyiben hibás a közösségi média? Ez az cikk segíthet a... Teljes cikk

Így lehet sikeres a karrierváltás 40-en túl

Mely lépések kulcsfontosságúak ahhoz, hogy aki középkorúként karrierváltásra adja a fejét egy biztosan kifizetődő új irányt válasszon? A... Teljes cikk