Megjelent: 4 éve

Nem startupoknál képzelik el a jövőt a fiatalok

Vajon mi motiválja leginkább a pályakezdőket és a fiatal dolgozókat? A kihívásokat keresik vagy az anyagi juttatások a mérvadók? Tényleg a home office a jövő irodája? A Brain Bar széleskörű kutatást végzett az Y és Z generáció körében, amelynek eredményei megcáfolják, amit eddig a fiatal munkavállalók preferenciáiról gondoltunk.

Minél nagyobb a munkahely, annál jobb?

Ami a felmérést kitöltők elhelyezkedési preferenciáit illeti: 34% középvállalatoknál, 31% pedig nagyvállalatoknál tudja elképzelni a jövőjét. Mindössze egyharmad az aránya azoknak, akik 50 munkavállaló alatti, kisebb cégnél szeretnének dolgozni. A kisvállalkozásokat 27% választaná, míg mikrovállalkozásokkal csak 8% tervezne.

Csakis előre!

A leendő munkavállalókat nem csupán a biztos jövedelem motiválja, leginkább a kihívásokat és az izgalmas lehetőségeket keresik. Jobb pozíció esetén egyértelműen váltanának, ám a magasabb fizetés helyett két másik indok is hangsúlyosabbnak tűnik. A kitöltők 89%-a váltana, ha a munka és magénélet közti egyensúlyt ezzel kedvezőbbé tehetné; és 90% mondta azt, hogy szakmai előrelépés esetén azonnal váltana. A teljes munkaidős foglalkoztatottság ennek ellenére általánosan kedvelt elképzelés, az áhított munkahelyen azonban a rugalmasság, az otthoni munkavégzés és a versenyképes fizetés egyaránt megtalálhatók. A home office lehetőségét például a kitöltők 74%-a támogatja.

A főnök legyen mentor

Az Y és Z generáció fiataljainak ugyanis nem mindegy, hogy munkahelyükön engedelmeskedni kell, vagy kollégáknak tekintik őket. A „főnökösködő” felettes helyett inkább egy mentorfigurát képzelnek el a megkérdezettek: egy segítőkész, tapasztalt és motiváló vezetőt, aki a hatékony ösztönzés mellett empátiával közelít a kollégák felé. A Z generáció tagjai a megértő és barátságos attitűdöt sokkal fontosabbnak tartják, mint idősebb társaik - utóbbiak a vezetői képességeket és a közvetlenséget tartják előbbre valónak.

Megfogalmazott félelmek

A jövő azonban nem csupán a lehetőségeket jelenti a kitöltők számára: mindkét nemzedék jelentősnek találja a környezeti kihívásokat, egész emberiséget érintő kérdéseket. Az Y generáció tagjai inkább a „klímaváltozás” kifejezést használják, míg a Z-k többnyire „globális felmelegedésként” hivatkoznak a problémára. A túlnépesedés (6-7%) és a mesterséges intelligencia térnyerése (6-7%) szintén megjelent a válaszok között, de alig hasonlítható a környezetvédelmi aggályokhoz, amely veszélyforrások összesen több, mint 40%-ot tesznek ki.

A közösségi média a mindennapok része

A közösségi média továbbra is meghatározó része a fiatalok életének, a különböző applikációk nélkül ma már nehezen elképzelhető a munka, tanulás vagy akár egy szabadidős program. Ez a megkérdezett fiatalok körében sincs máshogy: 90 százalékuk használja a különböző közösségi média alkalmazásokat. Az Instagramot intenzívebben használja a Z generáció, az Y-ok pedig a LinkedIn-re pillantanak többet. A Snapchat és Twitter használata itthon elenyésző számot mutat.

A személyes küldetések jelentik a fiatalok jövőjét

Adam Smiley Poswolsky amerikai bestsellerszerző, coach és generációs szakértő a Brain Bar Career Night rendezvényen beszélt az aktuális karrierkérdésekről. Előadásából kiderült, hogy globális szinten a munkavállalók 80 százaléka elégedetlen jelenlegi munkájával, ami a pályakezdőket és az egyetemistákat egyaránt érinti. A szakember tanácsai alapján a sikeres karrier jövőjét a személyes küldetés kialakítása és az egyéni értékek megteremtése jelenti. Ebben a Z generáció előnnyel indul, hiszen, ahogy a szakember elmondta, ez a korosztály már leginkább célokkal motiválható, és sokkal sikeresebben képviselik saját érdekeiket, mint az előző generációk tagjai. Az ismert coach felhívta a figyelmet arra, hogy - korosztálytól függetlenül - az értelmes, saját céljainak leginkább megfelelő, értékteremtő pozíciókban teljesedhetnek ki a munkavállalók.

Fotó: Pixabay
  • 2024.04.04Six Sigma Black Belt képzés 9 napos gyakorlatorientált, intenzív képzési program, amely készségszintre fejleszti a résztvevőket a 6 Sigma ismeretek elsajátításában, alapoktól a Green Belt ismereteken át magas szintű hatékonyságjavító projektek megvalósításáig. info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.04.04Az Év Irodája Konferencia & Díjátadó Kíváncsi vagy, hogy kié lesz Az Év Irodája díj, érdekelnek a legmodernebb irodai megoldások, valamint a magyar és nemzetközi piacot meghatározó szakemberek tapasztalatai? Akkor ott a helyed! KIKET FOGUNK DÍJAZNI?info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.04.23Humán controlling mutatószámok a gyakorlatban A képzés célja: A HR munka modern személetének és mérésének, számításának gyakorlati ismerete. A humán controlling egyes eszközeit konkrét példákon mutatjuk be, a résztvevőkkel közösen értékeljük azok alkalmazását.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.04.30NewLeadership – Vezetői eszköztár bővítése Önmaguk fejlesztését is fontosnak tartó középvezetőknek, frissen kinevezett döntéshozóknak szóló komplex és intenzív vezetőfejlesztő program sok gyakorlattal. Különlegessége, hogy a résztvevők átgondolhatják és megoszthatják egymással aktuális kihívásaikat és még a kritikus vezetői helyzetek megoldásáról is tanulhatnak egymás jó gyakorlatából is!info button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
Miért emelkedtek Magyarországon a munkaerőköltségek kevésbé, mint a régió többi országában?

Közel 20 éve csatlakozott Magyarország az Európai Unióhoz - ennek kapcsán a GKI Gazdaságkutató Zrt. cikksorozatában egy-egy mutató segítségével... Teljes cikk

Kiemelten fontos a magyar munkavállalók megtalálása és felvétele

Közel négyéves csúcson a munkanélküliség, miközben a vezérigazgatók relatív többsége létszámbővülést vár. Kiemelt tényező a magyar... Teljes cikk

Hogy lehet bevonni még 300 ezer embert a munka világába?

A 2023-as extra nehéz évből sikerült "ép bőrrel kikecmeregni" - jelentette ki Orbán Viktor miniszterelnök szombaton a budapesti Várkert Bazárban... Teljes cikk