Megjelent: 7 éve

Novák: A női kvóta veszélye, hogy nem a jó munkaerőt választják ki, hanem egy nőt

Azonos esélyeket kell teremteni a nőknek a munkerőpiacon is. A felülről meghatározott női kvótával a rendszer magában rejti a veszélyt, hogy ha csak egy nő jelentkezik, akkor fel kell venni, és nem a jó munkaerőt választják ki, hanem „egy nőt” - mondta el Novák Katalin család- és ifjúságügyért felelős államtitkár a HR Portalnak adott interjúban.

Novák Katalin mondta:

  • Az ingyenes gyermekétkeztetés bővítése és az ingyenes tankönyvellátás mostani kiterjesztése kvázi családi pótlék emelés.

  • Büszke arra, hogy az Orbán-kormányhoz kötődik számos olyan intézkedés, amely a nőknek valódi támogatást, lehetőséget ad. Abszurd, amikor a kormányt azzal támadják, hogy nem segíti a nőket.

  • Nem véletlenül szól úgy az egyik magyar mondás, hogy „már azt sem tudja, hogy fiú-e vagy lány”. Novák Katalin és a kormány úgy gondolja, hogy nem az értéksemlegesség az érték.

  • Carrot and stick (sárgarépa és bot - a szerk.) - vagyis jutalmat és büntetést is adnak egyszerre az önkormányzatoknak azért, hogy minél több bölcsődei hely legyen.

  • A Rogán-féle DNS-tesztekről: azt fontos tudni, hogy valóban kiskorúakról van-e szó olyan, papírok nélkül közlekedő migránsok esetében, akik azt állítják magukról, hogy kiskorúak.

  • Nem kívülről akarja a kormány betelepíteni idegeneket, hanem belső erőforrásból szeretnénk megoldani a demográfiai problémákat.

  • Novák Katalin nagyon jól érzi magam a családokért és a fiatalokért is felelős államtitkárként az Orbán-kormányban. Nem hiszi, hogy ha férfi lenne, akkor könnyebb lenne a dolga, mint most

  • Az a megoldás, hogy azonos esélyeket kell teremteni a nőknek. A felülről meghatározott női kvótával a rendszer magában rejti a veszélyt, hogy ha csak egy nő jelentkezik, akkor fel kell venni, és nem a jó munkaerőt választják ki, hanem „egy nőt” - mondta el lapunknak Novák Katalin államtitkár.


    A 2018-as költségvetési javaslat szerint nem emelkedik a családi pótlék, az anyasági támogatás, gyermekgondozást segítő ellátások, a gyermeknevelési támogatás összege. Miért?

    Ön most alanyi jogon járó juttatásokról kérdezett. A 35 éves demográfiai lejtmenet és a csökkenő gyermekszám miatt jön ki kisebb összeg, mint az előző évi, de semmilyen támogatási formát nem csökkentünk, és nem veszünk el a családoktól, erre a szocialista kormányok idején volt példa. A családtámogatások összege 2010-hez képest a kétszeresére növekedett, jövőre 1900 milliárd forint jut a családok támogatására.

    2010-ben vezettük be a családi adókedvezményt, amit én valódi családi típusú adózásnak neveznék, mert tekintettel van a jövedelem szintjére, illetve a gyermekszámra is, és a szülők megoszthatják egymás között. Azóta folyamatosan bővítjük a kedvezményeket, kiterjesztettük a járulékokra is. A kétgyermekesek adókedvezménye 35 ezer forintra emelkedik 2018-tól, miközben 20 ezer forintról indultunk.


    A családi pótlék kényes kérdés, és szó volt nemrég az emeléséről, ami 2008 óta nem történt meg, akkor mégis gondolnak erre? Tud valami biztatót mondani azoknak, akik arra számítanak, hogy a családi pótlék emelkedni fog?



    Az ingyenes gyermekétkeztetés bővítése tulajdonképpen kvázi családi pótlék emelés. Az ingyenes tankönyvellátás mostani kiterjesztése is az, hiszen nem teszünk különbséget család és család között jövedelmi szint alapján és univerzális jelleggel, kifejezetten a gyermeket nevelő családok számára adunk olyan szolgáltatást, amiért korábban fizetniük kellett. Ez olyan, mint a családi pótlék, csak természetben adjuk oda. Aki emlékszik arra, hogy tanévkezdéskor meg kellett vennie az összes könyvet az adott esetben három vagy négy gyermekének, vagy havi szinten ki kellett fizetnie a gyermekétkezés utáni tízezer forintot havonta, tudja, mekkora könnyebbséget jelent, ha ezeket az államtól ingyenesen megkapja.

    Ha a cél azonos, akkor miért nem a családi pótlékot emelik, és akkor mindenki békén hagyná önöket ezzel a kérdéssel? Pluszforrás nincs erre?


    Mi 2010-ben azt mondtuk, hogy munkalehetőséget szeretnénk adni az embereknek, hogy minél több jövedelmet tudjanak a munkabérükből megtartani, a saját családjukat munkából eltartani. A munkához kötött támogatásokat nagyon jelentős mértékben emeltük. Erről szól többek között az adócsökkentés, az szja-csökkentés, és a családi adókedvezmény összegének növekedése.

    Jelenleg az ellenzék követeli rajtunk a családi pótlék emelését, ami megítélésem szerint egy demagóg követelés. Aki gyermeket nevel, nem azt nézi, hogy neki a családi pótlék 10 százalékos emelésével 1500 forinttal több lesz havonta , hanem az említett tankönyv és étkezési támogatást, vagy azt, hogy ezer forintért el tudja küldeni a gyermekét egy hétre Erzsébet-táborba. Ha munkája van, akkor jogosult családi adókedvezményre, ami háromgyermekes szülőként 100 ezer forint támogatást jelent havonta. Egy család azt fogja értékelni, hogy összességében hol tart: a korábbiakhoz képest jobban megengedheti-e magának, hogy gyermekeket neveljen. Ehhez hozzáveszem a minimálbér-emelést, a garantált bérminimum emelését, szja csökkentést, rezsicsökkentést és az áfa-csökkentést is, ezeket összességében kell nézni, nem úgy, hogy kiemelünk egyetlen elemet a rendszerből.
    Novák KatalinJelenleg az ellenzék követeli rajtunk a családi pótlék emelését, ami megítélésem szerint egy demagóg követelés

    Elhiszem, hogy az ellenzéki oldalról jön elsősorban kritika, beszélgetéseim során azonban kiderült, hogy azok, akik egy gyereket nevelnek, vagy egyedül nevelik a gyereküket, kisebb jövedelműek, ott fontos kérdés, hogy mennyi a családi pótlék. A lengyel példát is tanulmányozzák, ott jelentősen emelték a családi pótlékot?

    Figyelemmel kísérjük a nemzetközi családpolitikai döntéseket és azok hatásait. Lengyelország és Magyarország nem egyforma, különböző körülményekre kell tekintettel lennünk. Az említett lengyel példa egy izgalmas kísérlet volt, hiszen a kampányban tett fontos ígéretét hajtotta végre a lengyel kormány. Ez esetben is figyeljük, hogy milyen hatással lesz a komoly lengyel demográfiai krízisre, a családok jólétére.


    Jutalom és büntetés



    Hogyan fogja segíteni a kormány azokat a szülőket, akik 3 évesnél fiatalabb gyermekük mellett szeretnének dolgozni?

    2018 végére el fogjuk érni, hogy minden olyan családban, ahol mind a két szülő dolgozik, vagy egy szülő neveli a gyermeket, és dolgozna, meg tudják oldani a napközbeni ellátásukat. A családokat támogató különféle szolgáltatásokra - óvodai, bölcsődei, gyermekjóléti, védőnői szolgáltatás, ingyenes étkezés stb. -, a 2010. évi 183 milliárd forint több mint kétszeresét, és a 2017. évi forrásnál is 40-50 milliárd forinttal többet, 400 milliárd feletti összeget fordítunk. A bölcsődei dolgozók magasabb bért kapnak. Áttérünk a feladatalapú finanszírozásra. A 2017-től átalakuló bölcsődei ellátásra fordított összeg a 2017. évi 16,5 milliárd forinthoz képest - a feladatalapú finanszírozás bevezetésének köszönhetően - csaknem két és félszeresére, közel 37 milliárd forintra emelkedik jövőre. Sokkal nagyobb mozgásteret ad a fenntartóknak, és jobban megéri majd bölcsődét üzemeltetni egy önkormányzat számára.


    A kistelepülésen élők gyerekeinek is lesz bölcsődei hely?



    Mindenhol meg fogjuk tudni oldani, vagy az adott településen, vagy ahhoz közel.


    Hogy lehet ennek érdekében pressziót alkalmazni az önkormányzatra?



    Carrot and stick (sárgarépa és bot - a szerk.) - jutalmat és büntetést is adunk egyszerre. 2017-től törvény írja elő, hogy ahol legalább negyven három év alatti gyermek van, vagy öt olyan család, amelyik igényli, ott az önkormányzatnak kötelező feladata bölcsődét fenntartani. Ennek a kötelezettségnek 2018 végéig kell megfelelniük férőhellyel és ellátással. Ösztönzést jelent, hogy januártól működtetni lehet családi, mini és munkahelyi bölcsődéket is, ezek közül választhat a település. Ha például a faluban az egyik anyuka úgy dönt, hogy a házában családi bölcsődét nyit, csupán egy százórás tanfolyamot kell elvégeznie. Minimális követelményeknek kell megfelelni, ám ezeknek a követelményeknek egy kisgyermeket nevelő édesanya egyébként is megfelel. A település pedig ezzel vonzóbbá válik a befektetőknek, mert könnyebben jutnak munkaerőhöz.


    Száz óra után pedagógus végzettség nélkül foglalkozhat valaki bölcsődés gyermekekkel. Ez elegendő lesz, nem jön be az a probléma, hogy képesítés nélkül került ebbe a pozícióba?



    Pici gyermekekről beszélünk, akiket alapvetően a bölcsődében még nem nevelni kell, hanem biztonságban kell tudni. Én azt hiszem, hogy a szülők érett gondolkodásúak. Hiszek abban, hogy jó élni egy olyan társadalomban, ahol felnőttnek tekintjük a partnereinket. Szülőként mindenki mérje fel azt, hogy kire bízza a saját gyermekét. A szülő elmegy, megnézi a személyt, és ha kialakul a bizalmi kapcsolat, rábízza a gyermekét nap közben. Ha nem, máshová viszi. Ebben a tekintetben is bízhatunk az emberek józan eszében. A kormánynak olyan szabályokat kell alkotnia, amelyek biztosítják, hogy amennyiben működési engedélyt kapott a bölcsőde, az jelentsen garanciát arra, hogy a gyermeket nem fenyegeti veszély.

    Mekkora bölcsődei férőhelybővülés várható?


    Legalább tízezer bölcsődei férőhely fog létrejönni 2020-ig. Én most úgy látom, hogy hamarabb is, akkora az érdeklődés. Jelenleg még nem érjük el az 50 ezret, és a 60 ezret céloztuk meg. Ehhez külön adunk forrásokat, a Nemzetgazdasági Minisztérium Terület- és Településfejlesztési Operatív Program (TOP) forrásából - amelynek az EMMI határozza meg a szakmai prioritásait - 100 milliárd forintot fordítunk bölcsőde- és óvodafejlesztésre. Ezen felül közel 30 milliárd forint jut fejlesztési forrásokból a család-, és ifjúságpolitikai támogatásra 2020-ig.


    Nőnek lenni jó az Orbán-kormányban



    Hogy érzi magát a kormányban? A kormány és a nők közös megjelenési pontjai sok esetben negatívak. Orbán Viktor megjegyzése Szemerkényi Réka washingtoni nagykövet visszahívásakor az volt, hogy „Nőügyekkel nem foglalkozom”.

    Köszönöm kérdését, nagyon jól érzem magam a családokért és a fiatalokért is felelős államtitkárként! Büszke vagyok arra, hogy az Orbán-kormányhoz kötődik számos olyan intézkedés, amely a nőknek valódi támogatást, lehetőséget ad. A baloldal elvette a GYES harmadik évét, mi visszaállítottuk, a GYED extra bevezetése előtt büntették azt, aki visszament a munkahelyére pici gyermeke mellett, mi ezt is támogatjuk. A családi adókedvezmény, a bölcsődeépítések, - fejlesztések a Nők 40 vagy a részmunkaidőt támogató lépések és a Munkahelyvédelmi Akció mind-mind a nőket támogatják. Ezért érzem abszurdnak, amikor a mi kormányunkat azzal támadják, hogy nem segíti a nőket. Ez nem igaz.

    Novák KatalinNem hiszem, hogy ha férfi lennék, akkor könnyebb lenne a dolgom, mint most



    Az Ön munkájában jelent valamilyen hátrányt, hogy nő? Nem próbálják jobban lenyomni, mint hogyha férfi lenne?nt hogyha férfi lenne?



    Nem hiszem, hogy ha férfi lennék, akkor könnyebb lenne a dolgom, mint most. Ez egy gyönyörű szakma, mert társadalmi problémákra igyekszünk a tudásunk szerinti legjobb választ adni. A magyar emberek jobb életéért tudunk nap mint nap tenni. Én orvos családból jövök, édesapám gyermekorvos, édesanyám fül-orr-gégész, bátyám nőgyógyász, nekem az volt a benchmark, a mérce, hogy életeket mentenek emberek. A saját munkámban is ezt keresem, hogy kézzel fogható változást érjünk el az emberek életében.

    Van valamilyen jelentősége annak, amikor egy nő politizál szakmaszerűen?


    Van jelentősége, hogy nőként végzem ezt a munkát, mert van különbség nő és férfi gondolkodása között, illetve a probléma felvetése és megoldásának keresése között. Örülök, hogy meg tudom ezeket a kérdéseket vitatni férfiakkal is. Politikusként, csak azért mert nő vagyok, sosem éreztem magam hátrányban vagy akadályoztatva. Azt viszont nem tagadom, hogy ez kemény terep. A felsővezetői szerep az élet más területén sem sétagalopp, konfrontációt jelent férfinak és nőnek egyaránt.

    Önt még nem érte személyében politikai támadás. A személyisége ilyen vagy nem ad felületet ennek?

    Mind a kettő igaz. És az is, hogy magasabban, miniszteri, miniszterelnöki szinten jelennek meg a komolyabb személyeket érő támadások. Ilyen szempontból nem hiszem, hogy az én személyem olyan izgalmas lenne. A szakmai viták elé odaálltam és állok a jövőben is. Állok elébe, ha olyan vádak ellen kell küzdeni, mint például az említett családi pótlék esetében. Magamtól azonban nem keresem a konfliktusokat, csak azért, hogy kötekedjek, de meggyőződésem szerint akár a végsőkig elmegyek a konfliktusok vállalásában.


    Az is család, ha az apa egyedül neveli a gyerekét



    Milyen ügyben van konfliktusa?

    Kiemelek egyet. A kapcsolati erőszak, a nők elleni erőszak ügye. Sajnálatosnak tartom, hogy azt próbálják elhitetni pártpolitikai okokból, hogy a kormány nem tesz semmit az áldozatokért. Ez veszélyes, mert kiszolgáltatott emberekről van szó, és ártalmas azt a benyomást kelteni, hogy nem segít nekik senki és nincs rá forrás. Ezen a területen sokat szoktam konfrontálódni az ellenzékkel.


    Ideológiai harcokba is belemegy?



    Igen, az ideológiai harcok közül is mondok példát. Mi hiszünk abban, hogy a hagyományos családmodell Magyarországon, aminek van létjogosultsága, múltja, jelene és megítélésem szerint jövője, olyan, ami mellett ki lehet állni. Ezért szívesen és határozottan tettem eddig is, és harcolok a jövőben is azokkal szemben, akik azt gondolják, hogy ez valami elavult dolog, amit jó lenne felülírni valami egészen mással.


    A szakgimnáziumokban érettségi tételként előkerült családdefiníció jut eszembe. Azzal egyetért, hogy ha egy apa egyedül neveli a gyermekét, az nem család?



    Ebben nagyon egyértelmű az Alaptörvényünk. A család a szülő-gyermek kapcsolatot is jelenti. Akkor is, ha egy szülő egyedül neveli a gyermeket.

    Azt is tartalmazta a szakgimnazistáknak írott szöveg, hogy vérszerinti kötelék kell, hogy legyen, akkor család a család.

    A nevelt, örökbefogadott gyermekes családokat természetesen szintén családnak tekintjük. A mozaikcsaládokat is. Téves elképzelés, hogy azért, mert ez a kormány konzervatív értékeket vall, ne tekintene értékként egy olyan családra, ahol második, harmadik házasságban élő szülők nevelnek közösen gyermekeket. A gyermekeknek persze jó lenne, ha stabil, szerető családokban nőnének fel. Ez egy vágy a legtöbb ember részéről, de az élet nem ennyire egyszerű. A megválasztott francia elnök által megfogalmazott család-definíció nem váltott ki felháborodást a sajtóban, pedig szerinte nem léteznek családmodellek, és mindenkinek joga van eldönteni, hogy fiú-e vagy lány. Ezt a biztonságérzetet meg kell hagynunk gyermekeinknek. Nem véletlenül szól úgy az egyik magyar mondás, hogy „már azt sem tudja, hogy fiú-e vagy lány”. Mi úgy gondoljuk, hogy nem az értéksemlegesség az érték.


    Belső erőforrásból szeretnénk megoldani a demográfiai problémákat



    A demográfiai helyzet olyan kritikus. A demográfiai problémákkal kell megküzdenie a kormánynak, mondta nemrég a miniszterelnök, és ki lenne ebben a főszereplő, ha nem a családpolitika?

    A kormányzati gondolkodás homlokterében van a demográfiai kérdés, hiszen hosszú távon a magyar nemzet jövőjét alapvetően meghatározó kérdés. A demográfia nem kizárólag családpolitikai kérdés, de igaz, hogy a kapcsolódó munkának a motorja a családügy is. Letettünk a kormány asztalára egy jelentést, ami rávilágít arra, hogy hol látunk problémákat, tettünk megoldási javaslatokat is. Komoly és magas szintű gondolkodás zajlik, bevontunk olyan partnereket, akiktől muníciót várunk, például olyan civil szervezeteket, mint a Nagycsaládosok Országos Egyesülete. Együttműködünk a Népesedési Kerekasztallal, a KSH Népességkutató Intézetével vagy Demény Pál világhírű demográfussal is. Olyan műhelyek működnek ma Magyarországon, ahol önszorgalomból foglalkoznak a demográfiai kérdésekkel. Ezekkel is egyeztettünk.

    A körmünkre ég a gyertya.

    Nem is késlekedünk. A népesség mutatói szempontjából pozitív változások történtek az elmúlt években. A csecsemőhalandóság még sosem volt ilyen alacsony, húsz éve nem volt ilyen magas a gyermekvállalási kedv, és bár még mindig fogy a népesség, már kisebb mértékben, mint korábban. 100 családban átlagosan 149 gyermek születik, ez a mutató 20 százalékot meghaladó emelkedést mutat 2011-hez képest. A modern kori népvándorlás, a migráció miatt is fontos ez a kérdés. Nyugat-Európa számos országának a demográfiai krízisre adott megoldást jelenti a bevándorlás, így még inkább felértékelődik a magyar kormány megközelítése. Nem kívülről akarunk betelepíteni idegeneket, hanem belső erőforrásból szeretnénk megoldani a demográfiai problémákat. Mi azt nézzük, hogy mi az oka annak, hogy egy magyar fiatal két gyermeket szeretne vállalni, de a végén ennél sokan kevesebbet vállalnak.

    A bizonytalanság az oka, amint arra az EMMI által készített Magyar Ifjúság Kutatás program rámutat. A kérdéssel összefügg, hogy azt mondta Brüsszelben Rogán Antal, hogy a 14 és 18 év közötti menekültek beengedését DNS-teszthez kötné Magyarország. Ez is egy megoldás lehet a népességfogyás csökkentésére? Mit tud erről?

    Ismerem az ezzel kapcsolatos elképzeléseket. Egyáltalán nem gondolkodunk azon, hogy demográfiai megfontolásból ilyen típusú külső erőforrásokat mozgósítsunk. Főképp nem, ha illegális bevándorlókról beszélünk, vagy a kötelező betelepítési kvótáról, mert tőlünk teljesen eltérő kulturális és vallási gyökerű emberekről van szó, akik ellenőrizetlenül érkeztek Európába. Azt kell megnéznünk, miért nem vállalnak annyi gyermeket a magyarok, amennyit jó lenne. Ami a DNS-teszteket illeti: azt fontos tudni, hogy valóban kiskorúakról van-e szó olyan, papírok nélkül közlekedő migránsok esetében, akik azt állítják magukról, hogy kiskorúak.


    Azonos esélyek megteremtése a női kvóta helyett



    Önnek mi jelentett hajtóerőt, mi tehet vezetővé egy nőt?

    Ma már több nő végez a magyar egyetemeken, mint férfi. Én nem féltem a nőket. Mi nők nem vagyunk sem butábbak, sem alkalmatlanabbak a férfiaknál. A nők támogatásánál két megközelítés van: az egyik, hogy fölülről lefelé, kvótával határozzuk meg, hogy mennyi nőt kell felvenni, csak mert nő. Lehet, hogy egy idő után ez kontraszelekcióhoz vezet. A másik a nők támogatása abban, hogy ők is ugyanahhoz a rajtvonalhoz álljanak, mint a férfiak. Utána pedig abban, hogy kvalifikálhassanak ugyanazokra a versenyekre, mint a férfiak. Ez egy alulról építkező folyamatként szépen be fog indulni. Ez történik most Magyarországon, ezt támogatom én is.
    Novák KatalinA felülről meghatározott kvóta veszélyt rejt
    vóta pedig jó lenne a nőknek. Nem? A megfelelő helyekre kerülnének azok, akik a megfelelő egyetemet a megfelelő színvonalon elvégezték és tehetségesek.

    Szerintem nem. Pont nem akkor fog valaki a megfelelő helyre kerülni. Az a cél, hogy ha a HR-es embert keres egy pozícióra, arra ugyanolyan jól kvalifikált nők és férfiak jelentkezzenek. Olyanok, akiknél tudja, hogy ha nőt választ, akkor tőle ugyanolyan minőségi munkára számíthat. Ezt sokan felismerik már a cégvezetők körében. A családpolitikának abban kell segítenie, hogy legyen rugalmas munka, bölcsődei hely, kell a „Nők 40”-nel, hogy legyenek otthon nagymamák, akik vigyáznak a gyermekre. Segíteni szükséges a nőket az átképzésben, képzésben. És itt van a lényeg, hogy ott legyen a merítésben a nő és a férfi egyaránt. Ezzel szemben a felülről meghatározott kvótával a rendszer magában rejti a veszélyt, hogy ha csak egy nő jelentkezik, akkor fel kell venni, és nem a jó munkaerőt választják ki, hanem „egy nőt”.

    Fotó: Szilágyi Ádám
    • 2024.04.04Six Sigma Black Belt képzés 9 napos gyakorlatorientált, intenzív képzési program, amely készségszintre fejleszti a résztvevőket a 6 Sigma ismeretek elsajátításában, alapoktól a Green Belt ismereteken át magas szintű hatékonyságjavító projektek megvalósításáig. info button Részletek ticket button Jegyek
    • 2024.04.04Az Év Irodája Konferencia & Díjátadó Kíváncsi vagy, hogy kié lesz Az Év Irodája díj, érdekelnek a legmodernebb irodai megoldások, valamint a magyar és nemzetközi piacot meghatározó szakemberek tapasztalatai? Akkor ott a helyed! KIKET FOGUNK DÍJAZNI?info button Részletek ticket button Jegyek
    • 2024.04.23Humán controlling mutatószámok a gyakorlatban A képzés célja: A HR munka modern személetének és mérésének, számításának gyakorlati ismerete. A humán controlling egyes eszközeit konkrét példákon mutatjuk be, a résztvevőkkel közösen értékeljük azok alkalmazását.info button Részletek ticket button Jegyek
    • 2024.04.30NewLeadership – Vezetői eszköztár bővítése Önmaguk fejlesztését is fontosnak tartó középvezetőknek, frissen kinevezett döntéshozóknak szóló komplex és intenzív vezetőfejlesztő program sok gyakorlattal. Különlegessége, hogy a résztvevők átgondolhatják és megoszthatják egymással aktuális kihívásaikat és még a kritikus vezetői helyzetek megoldásáról is tanulhatnak egymás jó gyakorlatából is!info button Részletek ticket button Jegyek
    További cikkek
    Menni vagy maradni? Váltási dilemmák év elején

    Hiába gondolkodik a munkavállalók közel fele munkahelyváltáson, Szemán Zoltán karrier-tanácsadó szerint ez inkább a vágyat fejezi ki, nem a... Teljes cikk

    Kitüntetett autóbusz-vezetők: 9 ezerszer kerülték meg a Földet baleset nélkül

    Közel 460 munkavállaló teljesítményét jutalmazta idén a Volánbusz kitüntetéssel, illetve elismeréssel – közülük mintegy 300 autóbusz-vezető... Teljes cikk

    TÉR típushibák, avagy mit ne kövessünk el

    Jártamban-keltemben a minap, megkérdezték tőlem, hogy tudnék-e valami jótanáccsal szolgálni egy bevezetés előtt álló, egészen friss... Teljes cikk