Munkavállalói élménnyel a fluktuáció ellen
Napjainkban a munkaerőpiacon egyre élesebb a verseny a munkaadók között, a megfelelő végzettséggel, szaktudással és tapasztalattal rendelkező munkavállalók megszerzéséért, illetve egyre kiemeltebb szerepe van, a már a munkáltatók alkalmazásában lévő tehetségek megtartásának is.
De mi is az a munkavállalói élmény?
Fontos tisztázni, hogy a munkavállalói élmény túlmutat mind a jólét, mind a munkáltatói márkaépítés, sőt még a motiváció fogalmán is. Ezeket ugyan mind magába foglalja, ám egy sokkal átfogóbb koncepciót képez.
A fő különbségek:
1. A munkavállalói élmény a HR minden egyes területére kiterjed, és a teljes munkavállalói életciklust végigköveti. Ez azt jelenti, hogy a potenciális munkavállalók megszólításától a szervezetből való távozásukig tart, sőt még a kilépő munkavállalók munkáltatóról alkotott véleményének formálását is magába foglalja. Ebben az esetben, tehát nem csak a potenciális, a meglévő és a távozó munkavállalók felé irányulnak a tevékenységek, hanem gyakorlatilag mindenki érintetté válik, aki bármilyen formában kapcsolatba kerül a munkaadóval.
2. A munkavállalói élmény megteremtése számos párhuzamos célt szolgál. A célok közé tartozik a munkáltató köztudatba való beintegrálása, a pozitív megítélés kialakítása, a potenciális munkavállalók figyelmének felkeltése és bevonzása, valamint a motiváltság, elégedettség és munkáltató felé való elköteleződés megteremtése.
3. A munkavállalói élmény megteremtésének igen gazdag eszköztára van. Ami minden eszközére általánosan elmondható, hogy mindegyik konkrét munkavégzéshez, vagy munkahelyhez kapcsolódik. Míg a jólét megteremtésének eszközei első sorban a jóléti- és juttatási csomag elemeit érintik, a munkáltatói márkaépítéshez pedig leginkább a különböző kommunikációs felületek kapcsolódnak, a munkavállalói élmény eszközei a munkához kapcsolódó munkavállalói igények minél jobb kiszolgálását igyekszenek elősegíteni.
A munkavállalói jólét biztosítása érdekében, tehát a következő eszközöket lehet alkalmazni:
- Egészségmegőrzés (pl.: szűrővizsgálatok, életmód tanácsadás)
- Közösségépítés munkahelytől elkülönülten (pl.: csapatépítő
programok, tréningek, sportnapok, melyek 1-2 napos elvonulást
igényelnek)
- Cafeteria elemek, melyek az egészségmegőrzést, és a jó közérzetet
támogatják (pl.: SZÉP-kártya)
A munkáltató márkaépítés eszközei közé az alábbiakat sorolhatjuk:
- Közösségi média felületek aktív használata
- Médiában való megjelenés, az elért eredményekhez, szakmai
eseményekhez, elismerésekhez kapcsolódóan
- Jótékony, közhasznú, tehetséggondozó tevékenységekben való
részvétel, vagy ezek szponzorációja
- Vallott és követett értékek közti összhang
A munkavállalói élmény megteremtéséhez pedig az alább felsoroltakat érdemes alkalmazni:
- Munkavállalói igények felmérés és a sokak által igényelt változtatások
tényleges megvalósítás
- Modern, ergonomikus, inspiráló munkakörnyezet
- Fejlődési, önmegvalósítási célok támogatása (hard-skill fejlesztő,
szakmai témájú képzések, tudásmegosztás a munkacsoporton, vagy
a teljes szervezeten belül)
- Önfejlesztési, önismereti célok támogatása (soft-skill fejlesztő
tréningek)
- Tapasztalati tanulás (saját működési minták felismerése, erősségek
és fejlesztendő területek azonosítása, munkacsoport és egyén
szintjén)
- Közösségépítés támogatása a munkahelyhez kapcsolódóan (pl.:
munkahelyi közösségi terek kialakítása /ebédlő, kávézó,
pihenőszoba/, különböző területek szakemberi közti kommunikáció
támogatása)
- Testi-lelki egészségmegőrzés (pl.: előadások, workshopok egészséges
táplálkozásról, sportról, relaxációs technikákról, munkahelyi masszőr,
pszichológus biztosítása)
- Munka és magánélet közti egyensúly megteremtése
- Tehetségmenedzsment minden munkavállalónak
- Érdekes, változatos feladatok (hasznosság érzésének megteremtése)
- Empowerment (felhatalmazás, önirányítás, döntési jogosultság)
- Fejlett technológia alkalmazása a munkavégzés során (pl.:virtuális
valóság a feladatok végrehajtásában, Gamification a kiválasztásban)
- Team alapú munkavégzés (közösségi élmény erősítése)
- Rendszeres, közvetlen visszajelzés, és a megfelelő teljesítmény
elismerése (pl.: teljesítmény alapú bérezés)
- Előre lépési, karrierépítési lehetőség (önmegvalósításra vonatkozó
célok támogatása)
- Vallott és követett értékek közti összhang (azonosulás a szervezeti
kultúrával)
- Közösségi média felületek aktív használata közösségépítésre (pl.:
munkavállalók számára rendezett események létrehozása, csoportok
létrehozása, párbeszéd elindítása
Miért éri meg a munkáltatóknak élményt nyújtani?
Jogosan merülhet fel a kérdés, hogy a munkáltatóknak mi hasznuk származhat a munkavállalói élmény megteremtéséből. Nos, azok a vállalatok, melyek a fentieket elkezdik beépíteni a működésükbe, és tudatosan figyelnek a munkavállalóik aktuális igényeire, a következő előnyökre számíthatnak:
- A munkáltató pozitív megítélése, vonzerejének növekedése
- A tehetségek nagyobb arányú bevonzása
- A vállalat megtartó erejének növekedése
- A fluktuációból adódó költségek csökkentése
- Jobb jelöltélmény megteremtése
- Motivált, elkötelezett, és nagy hatékonysággal dolgozó munkaerő-
állomány megteremtése
- Nagymennyiségű szaktudás felhalmozása
- Innovatív, piacvezető ötletek megszületése
Kovács Tímea, a BDO Magyarország Recruitment munkatársa
- 2024.04.30NewLeadership – Vezetői eszköztár bővítése Önmaguk fejlesztését is fontosnak tartó középvezetőknek, frissen kinevezett döntéshozóknak szóló komplex és intenzív vezetőfejlesztő program sok gyakorlattal. Különlegessége, hogy a résztvevők átgondolhatják és megoszthatják egymással aktuális kihívásaikat és még a kritikus vezetői helyzetek megoldásáról is tanulhatnak egymás jó gyakorlatából is! Részletek Jegyek
- 2024.05.02Munkaviszony létesítése és megszűntetése – Dr. Berke Gyula Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerni. Részletek Jegyek
- 2024.05.09Egy jól működő csapat titka – Vezetői reziliencia fejlesztése A vezetői reziliencia fejlesztése képzésünk arra világít rá, hogyan lehet úgy tekinteni a tényekre, hogy relativizáljuk őket, kezelhető megvilágításba helyezzük a nehézségeket és igyekezzünk megőrizni a racionalitásunkat, hogy ebben a nehéz helyzetben is fejlődni tudjon a csapatunk. Segítve a csapattagoknak abban, hogy a problémalátásukat a megoldás keresés fókusza váltsa fel és megváltozzon az interakcióik minősége. Részletek Jegyek
- 2024.05.09Munkaidő, pihenőidő – Dr. Takács Gábor Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerni Részletek Jegyek
A magyar munkavállalók bizalmi attitűdje 2023-ban kiegyensúlyozott és stabil volt, emellett bizakodásra adhat okot, hogy idén akár már javuló... Teljes cikk
Egy hónap alatt 160, egy év alatt több mint ezer fővel növelte létszámát a dél-koreai akkugyártó, a Shinheung Sec EU Kft. Monoron. A MÁV Csoport... Teljes cikk
Több mint 60 ezer állás szűnt meg az idén a globális befektetési banki szektorban a Financial Times szerdán ismertetett ágazati felmérése szerint. Teljes cikk
- Az új valuta a home office, Magyarország vonzó BSC-célpont 2 hónapja
- 19 vezérigazgató halt meg tavaly munka közben - jobb "vállalati atlétává" kell válni 2 hónapja
- Milyen az igazi emberközpontú munkahely? 3 hónapja
- Adatok végtelenjében 3 hónapja
- Menni vagy maradni? Váltási dilemmák év elején 3 hónapja
- Munkavállalói résztulajdonosi programot indít a Waberer’s 4 hónapja
- Itt az okos HR: Mit hoz az AI a HR digitalizációban? 5 hónapja
- Munkavállalói felmondás 5 hónapja
- Emberi erőforrás tervezés 2024-re, avagy "hass, alkoss, gyarapíts" 5 hónapja
- Munkavállalói motiváció: részesedés a cégben adómentesen 5 hónapja
- Extremitás és az intuíció 5 hónapja