Megjelent: 6 éve

Megfelelő alapdiplomával elég csak a fél év az informatikai átképzésre

Tavaly nagy sikerrel zárult az első Országos IT Megmérettetés - idén újabb verseny indul, új feladatokkal, új IT-kihívásokkal. A versenyen a programozók krémje indul, akiknek az is céljuk lehet a megmérettetéssel, hogy felértékeltessék magukat a munkaerőpiacon, mondta Tóth Mária. A DXC Technology szoftverfejlesztési igazgatója emellett beszélt a hazai IT-képzésről, arról, hogy hisz-e a tömeges átképzésben és hogyan látja a hozzájuk jelentkező IT-s pályakezdőket. A cég az idén is részt vesz a versenyfeladatok megalkotásában.

images

Miért fontos a DXC-nek, hogy idén is részt vegyen a verseny feladatainak kidolgozásában, mi volt a tavalyi verseny hozadéka?

Nagyon sok területen tudunk profitálni abból, ha egy ilyen kezdeményezés mellé állunk. Kezdjük a saját oldalunkkal, hogy a feladatokat alkotók számára miért előnyös. Annak a csapatnak, aki nálunk elkészíti ezt a feladatot, kidolgozza a kerettörténetet, olyan ez az alkotómunka mint egy kis csapatépítő tréning. Összeülnek, sorjáznak az ötletek, nagy nevetések a különböző elképzeléseken, együtt létrehoznak valamit és ez nagyon jó.

A másik oldalról, a versenyen résztvevők oldaláról nézve azért érdekes nekünk, mert a beérkezett megoldásokat látva fel tudjuk mérni, hogy milyen nívója van a piacon a feladatunk megoldásához szükséges tudással rendelkező programozóknak, méghozzá azoknak, akik jónak értékelik magukat a piacon, hiszen nyilván ezért indulnak el egy ilyen megmérettetésen. Tehát ez a másik nagy előny, hogy fel lehet mérni a munkavállalók tudásának minőségét. Magán a versenyen aztán láthatóvá válik, hogy milyen körökből lehet munkaerőt szerezni, hiszen valljuk be ez is lehet egy célja a versenyben résztvevő programozóknak - felértékeltetni magukat a munkaerőpiacon.

És milyennek látta tavaly a résztvevőket, hogyan alakult ez a felértékelés?

Ez egy verseny, a programozók krémje jön el. Én úgy gondolom, hogy egy ilyen verseny nem csak képességet mér, hanem jól megmutatja, hogy ki az, aki veszi a fáradságot és jelentkezik, kinek ez a hivatása és ki érzi úgy saját, belső indíttatásból, hogy neki ezen el kell indulnia. Ez egy belső ambíció arra, hogy megmutassa a világnak a tudását, márpedig egy ambiciózus emberből jobb kolléga lesz. Ha neki azt mondom, hogy lépjél balra kettőt, akkor megkérdezi, hogy de „miért? dehogy lépek, szerintem jobbra kell”. Ez az attitűd az IT fejlesztési világban sokkal hasznosabb, mint a robot üzemmódra beállítható kolléga. Pedig érdekes módon azt mondják, hogy a programozói verseny az éppen az ilyen „robotokat” válogatja ki, de szerintem inkább azok indulnak el, akikben van versenyszellem, érdeklik a kihívások.

Az IThon célja az IT-szakma megismertetése, népszerűsítése. Ön hogy látja, merre induljon, aki IT-s pályára készül?

Nagyon sok egyetemről, főiskoláról kikerülve lehet ma erre a pályára lépni. A természettudományos oktatásból, a műszaki felsőoktatásból, valamint a közgazdasági egyetemről az informatika más-más területeire alkalmas emberek érkeznek. Például a műszaki egyetemen inkább hardver, kódolás, infrastruktúra, platform szerint specializálódnak a fiatalok. Az, hogy végül ki hol köt ki, merre tendál már inkább a munkahelyen kristályosodik ki igazán. Ugyanabból a képzésből kikerülhet olyan, aki teszteléssel, programozással, infrastruktúrával foglalkozik vagy épp business analyst. A közgazdász irányból érkezők inkább tervezési és tesztelési oldalon vannak, ők lesznek később a projektvezetők. De én találkoztam már programozónak átképzett angoltanárral, filozófussal vagy épp énektanárral.

Tóth MáriaTóth Mária: Abban tudok hinni, hogy van egy alapdiplomája az embernek, aminek azért valami minimális köze van ehhez a területhez: fizikus, matektanár, közgazdász.
Át lehet képződni pár hét, hónap alatt? Valós az elképzelés, hogy tömegével képzik majd át a kismamákat programozóvá?

Rengeteg kódolóiskola indul, melyek 6 hét és 6 hónap között határozzák meg a képzéseik időtartamát. Ha ez így van, nem értem, hogy nekem miért kellett 5 évig tanulnom. Komolyra fordítva a szót, érzem a munkaerőhiányt, érzem, hogy hiányzik az a 22 ezer informatikus, de én akkor sem adnám lejjebb, mert nem ez a módja a hiány betöltésének.

Abban tudok hinni, hogy van egy alapdiplomája az embernek, aminek azért valami minimális köze van ehhez a területhez: fizikus, matektanár, közgazdász. A főiskolai képzés ad egy képet arról, hogy vannak matematikai modellek, vannak üzleti folyamatok, vannak fizikai modellek, melyek azután leprogramozhatók, így és így lehet leírni ebben a kódban. Na erre 6 hónap elég lehet, de 6 hét semmire. Nem tudom elképzelni, hogy kertészmérnök, énektanár és hasonló végzettségű emberek, akik autodidakta módon mellé nem tanulnak, azokat át lehetne képezni pár hét, hónap alatt.

A programozáshoz kell egy olyan problémamegoldó képesség, melyet ha valaki nem tanult meg, mert olyan szakmát tanult, ahol erre nem volt szüksége, akkor nem fog tudni programozni. Az egyetem éppen abban segít, hogy ezt készségszinten megtanítja a diákoknak: senki nem fogja a kezüket, hanem maguknak kell megoldania mindent.

És ha ez megvan, akkor már kopogtathat is programozói állásért?

Igen, kezdőként elindulhat. Érdemes megnéznünk, mert ha az alap megvan, ha érdeklődő, ambiciózus, akkor abból lehet építkezni.

Ön szerint mi hiányzik ma az IT-oktatásból?

A most kikerülő Y-nak és Z-nek is vannak hiányosságai, de én ezeket nem az oktatásban látom feltétlenül. Az Y-é az, hogy van hiányossága és nem tud erről, és ez benne maga a hiányosság. Azt hiszi, hogy mindent tud. Nehéz a beilleszkedése, nehezen veszi fel a ritmust, nincs bennük türelem és kitartás - persze nem mindenkire igaz ez.

A Z azt sem tudja mit akar. Ide be kell járni? na nem. Neki van otthon mindene, majd becsatlakozik. És sajnos ez nem így működik. Őket meg kell tanítani arra, hogy rendszerben működjenek.

Hogy alaptudásban mit ad az egyetem nem tudom. Aki idekerül és nagy a tudása, nem tudom hol szerezte: egyetemen vagy gyakorlaton vagy egyedül?

Milyen egyetemmel, egyetemi programokkal működnek együtt?

Éppen most indult el a Budapesti Műszaki Egyetemmel együttműködésben a Paripa (Partnerségben az Iparral) program. Ez egy cégekkel közös kezdeményezés, melynek során a cég hoz egy témát, egy problémát és delegál hozzá egy témavezetőt. Az egyetem ad egy mentort és a jelentkezők, az egyetemisták pedig jelentkezhetnek, hogy melyik projektben szeretnének részt venni. Ekképpen három fős csapatok állnak fel, és a mentorált diák ezután a cégnél fog részben dolgozni. A program végén a projekt három szereplője bemutatja, hogy mire jutottak. Mi AI chatbot fejlesztést vittük be problémaként, már a mi témafelelősünk és az egyetemi mentor megvan, most indul a jelentkezés az egyetemisták részéről.

Nyilván egy ilyen program már egy leendő munkahellyel köti össze az egyetemistákat, ezzel is elkötelezve őt. Ön szerint mi tarthatná itthon az IT-sokat egyetem után, mitől lennének lojálisak?

Amit várnának az a jó fizetés, a belátható karrierút, a korszerű technológiák, platformok használata, azaz szeretnének blockchain-en vagy épp AI-val dolgozni. Ezek ismeretével a saját értékük is növekszik és ez fontos a számukra annyira, hogy képesek legyenek megmaradni itthon.

Idén mely kategória feladatait adja a DXC az IT Megmérettetésben?

A tavalyihoz hasonlóan idén is egy kategóriát vállaltunk, a .NET-es fejlesztéseket C# nyelven. Elkészült egy kerettörténet, mely szerint egy fiatalember hibernálás után felébred, nem tudja hol van, nem tud kijutni, aztán kiderül, hogy neki kell megmenteni a világot, mert mindenki más is le van fagyasztva. A 10 forduló feladataira 10-10 perce van, ezalatt programrészleteket kell írnia, lefuttatni és megnézni mi az eredmény.

Pulay Gellért, az IThon.info platform egyik alapítója

Mely kategóriák a legnépszerűbbek az Országos IT Megmérettetésen?
A játékosok eloszlása nagyjából megegyezik a valódi piaci arányokkal. Mobilfejlesztésben játszanak a legkevesebben, hálózati területen és IT biztonságban a legtöbben.

Jellemzően pályakezdők vesznek részt a versenyen?
Tavaly 25 százalék körül voltak a pályakezdők vagy juniorok (1 évnél nem több tapasztalattal). 60 százalékuk tapasztalt, de 40 év alatti, és 15 százalék 40 év feletti.

Próbálták levadászni cégek a nyerteseket?
Finom érdeklődés volt a díjátadón, de hozzánk nem jutott vissza. Olyan annál inkább, hogy aki egy interjún elmondta, hogy megnyerte a saját kategóriáját 3 év tapasztalattal, ő még az interjún ajánlatot kapott.

Egyre nehezebb a magyar IT-munkaerőpiacon embert találni vagy javulóban a helyzet a sok képzésnek, átképzésnek köszönhetően?
Nagyobb arányban nő a hiány, mint amennyien érkeznek a piacra, és többen keresnek tapasztalt szakembert. De már sokkal nagyobb a nyitottság arra, hogy kidolgozzanak a cégek junior képzési és mentorprogramot, így jobban át tudják venni már a frissen végzetteket. Ez várhatóan még hosszú évekig így lesz, mert a hiány nem országos, hanem globális.

  • 2024.04.04Six Sigma Black Belt képzés 9 napos gyakorlatorientált, intenzív képzési program, amely készségszintre fejleszti a résztvevőket a 6 Sigma ismeretek elsajátításában, alapoktól a Green Belt ismereteken át magas szintű hatékonyságjavító projektek megvalósításáig. info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.04.04Az Év Irodája Konferencia & Díjátadó Kíváncsi vagy, hogy kié lesz Az Év Irodája díj, érdekelnek a legmodernebb irodai megoldások, valamint a magyar és nemzetközi piacot meghatározó szakemberek tapasztalatai? Akkor ott a helyed! KIKET FOGUNK DÍJAZNI?info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.04.23Humán controlling mutatószámok a gyakorlatban A képzés célja: A HR munka modern személetének és mérésének, számításának gyakorlati ismerete. A humán controlling egyes eszközeit konkrét példákon mutatjuk be, a résztvevőkkel közösen értékeljük azok alkalmazását.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.04.30NewLeadership – Vezetői eszköztár bővítése Önmaguk fejlesztését is fontosnak tartó középvezetőknek, frissen kinevezett döntéshozóknak szóló komplex és intenzív vezetőfejlesztő program sok gyakorlattal. Különlegessége, hogy a résztvevők átgondolhatják és megoszthatják egymással aktuális kihívásaikat és még a kritikus vezetői helyzetek megoldásáról is tanulhatnak egymás jó gyakorlatából is!info button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
Megállítható-e a képzett munkaerő külföldre áramlása?

A brain drain, azaz „agyelszívás” a magasan képzett munkavállalók elvándorlását jelenti egy fejlettebb, magasabb életszínvonalat biztosító... Teljes cikk

Hányan vannak azok, akik munka nélkül egyáltalán nem engedhetnék meg maguknak a tanulást?

Az Eurostudent legfrissebb felmérése szerint hazánkban a felsőoktatásban tanuló hallgatók egynegyede (25%) közepes anyagi nehézségekkel küzd, míg a... Teljes cikk

Mi lesz a szakmád? Még fel sem találták? Így készülj a jövő munkaerőpiacára!

A feltörekvő technológiák, például a robotika, a mesterséges intelligencia, a gépi tanulás, a virtuális és kiterjesztett valóság, valamint az... Teljes cikk