Tanulópénz nélkül a diákmunkáról
Mel Gibsontól tudjuk, hogy „Mi kell a nőnek?”. Vajon munkaadóként - különös tekintettel arra, ha nyári munkában fiatalokat is szeretnénk foglalkoztatni - azzal is tisztában vagyunk, hogy mi kell a diáknak?
Pedig a Z-generáció sajátosságait ismerve növelhetjük hatékonyságunkat e téren.
Érdemes megfontolni azt, hogy milyen csatornákon keresztül szólítjuk meg ezt a célcsoportot, vagyis az 1996-2007 között születetteket. Nem véletlenül nevezi őket úgy a szakirodalom, hogy digitális nemzedék, hiszen ez az a generáció, amelynek az internet épp olyan természetes, mint a levegő.
Éppen ezért a közösségi médiában, illetve általánosságban az online térben elhelyezett felhívások lényegesen könnyebben eljutnak hozzájuk, mint a hagyományos, printhirdetések.
A csoportélmény kiemelkedően fontos
Az euDIÁKOK Iskolaszövetkezet korábbi kutatási is kimutatták, hogy a fiatalok a social médiát egy virtuális játszótérként használják
. A Z-generáció tagjainak 92%-a használ social médiát, 91%-a posztol fotókat, 92%-a használja valódi adatait és 84%-a oszt meg személyes információkat.Magyarországon a 15-25 éves korcsoport közösségi média használata az alábbi arányok szerint oszlik meg: Facebook: 87%, Instagram: 75%, Snapchat 49%, Pinterest: 27%, Tumblr: 24%, Twitter 14%.
Az Instagram a következő években várhatóan átveszi majd az uralmat a Facebook felett, mivel a Facebookon egyre inkább jelennek meg a Z-generáció szülei, nagyszülei.
Azoknál az állásoknál, ahol a munkavégzést betanulási időszak előzi meg, komoly vonzerőt jelenthet, ha a képzés részben vagy teljes egészében számítógépen történik. Mivel ezek a diákok az előző generációknál magabiztosabban beszélnek idegen nyelveket, a betanítás akár más országból is megvalósítható.
A mai tizen-huszonévesek monotónia tűrése a jelek szerint elmarad a korábbi korosztályokétól, viszont a rövid ideig tartó, kihívást jelentő projektmunkákban kimagaslóan teljesítenek. Ez akár még előnyt is jelenthet a munkaadó számára, hiszen a kisebb részegységekre tagolt munkafolyamatok, különösen, ha a különböző tevékenységek rotációban is végezhetők, nagyobb vonzerőt jelentenek.
A Z-k generációs jellegzetességeit ismerve a versenytársaknál sikeresebben kiaknázhatjuk a bennük rejlő lehetőségeket
. Így például azt, hogy az idősebb nemzedékeknél jóval hatékonyabban képesek megosztani a figyelmüket.Ezen tulajdonságuk alkalmassá teszi őket arra, hogy két vagy több különböző tevékenységet szimultán végezhessenek - természetesen a megfelelő kontroll mellett.
Életkorukból adódóan a csoportélmény kiemelkedően fontos a mai fiatalok számára. Bár az önmegvalósítás lehetőségét hordozó egyéni feladat komoly motiváló erőként hat rájuk, legalább ilyen népszerű körükben a csapatban, jó hangulatban végezhető fizikai vagy szellemi munka.
Az iskolapadot épp csak a vakáció idejére elhagyó diákoktól nem érdemes ugyanazt a munkamorált és elkötelezettséget elvárni, mint a hosszútávra tervező munkavállalóktól. Számukra elsősorban kaland, mintsem pénzkereső tevékenység a nyári munka - bár, sok esetben ez utóbbi sem elhanyagolható tényező egy diák munkavállalásakor.
Ha ismerjük, hogy miben mások a mostani fiatalok és képesek vagyunk túllépni a „bezzeg a mi időnkben!” típusú hozzáálláson, és igyekszünk elfogadni vagy legalább megismerni az általuk hozott újfajta értékrendet, munkaadóként előnyt kovácsolhatunk. Mert bár a diákmunka egy nyárra szól, azért nem szabad szem elől téveszteni, hogy ezek a fiatalok lesznek a holnap munkavállalói.
Rumpf Nikoletta
marketing és kommunikációs vezető
euDIÁKOK Iskolaszövetkezet
- 2024.04.04Six Sigma Black Belt képzés 9 napos gyakorlatorientált, intenzív képzési program, amely készségszintre fejleszti a résztvevőket a 6 Sigma ismeretek elsajátításában, alapoktól a Green Belt ismereteken át magas szintű hatékonyságjavító projektek megvalósításáig. Részletek Jegyek
- 2024.04.04Az Év Irodája Konferencia & Díjátadó Kíváncsi vagy, hogy kié lesz Az Év Irodája díj, érdekelnek a legmodernebb irodai megoldások, valamint a magyar és nemzetközi piacot meghatározó szakemberek tapasztalatai? Akkor ott a helyed! KIKET FOGUNK DÍJAZNI? Részletek Jegyek
- 2024.04.23Humán controlling mutatószámok a gyakorlatban A képzés célja: A HR munka modern személetének és mérésének, számításának gyakorlati ismerete. A humán controlling egyes eszközeit konkrét példákon mutatjuk be, a résztvevőkkel közösen értékeljük azok alkalmazását. Részletek Jegyek
- 2024.04.30NewLeadership – Vezetői eszköztár bővítése Önmaguk fejlesztését is fontosnak tartó középvezetőknek, frissen kinevezett döntéshozóknak szóló komplex és intenzív vezetőfejlesztő program sok gyakorlattal. Különlegessége, hogy a résztvevők átgondolhatják és megoszthatják egymással aktuális kihívásaikat és még a kritikus vezetői helyzetek megoldásáról is tanulhatnak egymás jó gyakorlatából is! Részletek Jegyek
60 ezer látogatóval minden rekordot megdöntött a januári Educatio oktatási kiállításon résztvevők száma. A vágyott diploma azonban rengetegbe... Teljes cikk
Négyből három 16 és 24 év közötti magyar fiatal gondolja úgy, hogy pályakezdőként nem könnyű manapság elhelyezkedni – derül ki az OTP Fáy... Teljes cikk
A Z-generáció az első olyan nemzedék, amelyik nem ismeri az internet előtti világot. A korszakváltó korosztály világlátása, és életcéljai is sok... Teljes cikk
- Van véleményük és felvállalják a céljaikat: így rúgja be az ajtót a Z generáció 2 hete
- Munkaerőpiaci fordulatok: Innováció és alkalmazkodás a HR-ben 2 hete
- Itt a legnagyobb diákmunka-közvetítők listája 3 hete
- Így tudják megszólítani a Z generációs munkavállalókat a vállalatok 2 hónapja
- Melyek a legnépszerűbb diákmunkák és mennyit lehet keresni? 2 hónapja
- A Z generáció sajátosságai, avagy lehet-e óriás hamburgert enni a mítingeken? 3 hónapja
- Mit akar a Z generációs munkavállaló? 3 hónapja
- Mi leszel, ha nagy leszel? - miért céltalanok a mai fiatalok és mit tehetünk ellene? 3 hónapja
- Mit ér a vezető, ha nő? 4 hónapja
- Milyen a tökéletes munkahely a Z-generáció szerint? 5 hónapja
- Az X generációs munkavállalók speciális juttatásokra vágynak, és egyre több helyen meg is kapják azokat 5 hónapja