Megjelent: 6 éve

Az employer branding legerősebb alappillére: az outplacement

Ma már a cégek rengeteget költenek munkáltatói márkára, célirányosan toboroznak, kínosan ügyelnek a jelölt-élményre, teljesítményt értékelnek. Azaz igyekeznek a munkavállaló szervezetnél „leélt életciklusának” minden pontját tudatosan, startégiában kezelni. De egy életciklus szinte soha nincs fókuszban: a leépítés. Pedig ez az a kulcsterület, ami pozitív munkáltatói márkánk legerősebb alappillére lehet. Miért gondolkozzak előre gondoskodó leépítő programban? Mit keres az outplacement az employer branding stratégiában, és hogyan építsem bele?

Gondoljunk a saját életciklusunk különböző szakaszaira. Ahogy mi is tervezünk az előttünk álló kihívásokkal: iskola, függetlenedés, munka, családalapítás; úgy a szervezeteknek is tervezniük kell a dolgozói lét különböző szakaszaihoz kapcsolódó feladatokkal. Ma már nagyon ritka, hogy valaki több tíz évet dolgozzon ugyanannál a vállalatnál. A változás ma természetesebb, mint valaha. Pont ezért érdemes fókuszba emelni a leépítést is, mint a dolgozói életciklus egy természetes elemét, és tervezni vele, hogy békében, és mindkét fél számára a lehető legkevesebb sérüléssel mehessen végbe.

„Amit mondanak rólunk, amikor kilépünk a szobából…."



A működő Employer Branding stratégiák mélyén a munkavállalók iránti elköteleződés megmutatása, a bennük meglátott érték felszínre hozása, gondozása van - összhangban a szervezet céljaival. A munkavállalóink jövőjéről való gondoskodás tehát része ennek a stratégiának. Teljesítményértékelés, készségfejlesztő tréningek, coaching - ezek mind a dolgozó fejlődéséről, azaz jövőjéről szólnak. A gondoskodó leépítés ugyanennek a ciklusnak a része, csak épp lezárása a dolgozó nálunk eltöltött értékes idejének.

Ma egy vállalat számára elengedhetetlen, hogy leépítés esetén is átvezesse dolgozóját a változáson. Hogy miért? Nagyon egyszerű oka van: a márkánk hitelességét és alapját az adja, hogy szájról szájra mit terjesztenek jelenlegi, vagy volt dolgozóink. Még ennél is fontosabb lehet, hogy egy szervezet gondoskodik a saját céges dolgozói ciklusán túl is az emberről, és ez az, ami hosszú távon megkülönböztetheti a jó és a legjobb munkahelyet, megőrzi a cég márkáját.

Ezért fontos, hogy a dolgozó életciklus lezárása megfelelően történjen, és egyben a HR-és Employer Branding stratégia része legyen.

Semmi sem biztos, csak a változás



A munkaerő-piaci jelenlegi valósága az, hogy minden és mindenki folyamatosan mozgásban van. A munkavállalók is. Cégen beül-vagy kívül - ez szinte mindegy. Ha ebben a mozgásban konkrét terve, stratégiája van egy adott cégnek, akkor az biztonságot, statibilást ad a dolgozóknak - és mellékesen így növeli a cégmárkáját.

Ha a bent maradó állomány látja, hogy gondoskodó leépítéssel támogatja az elbocsátottakat is a munkahelye, akkor hamarabb tér vissza a mindennapi kerékvágásba, könnyebben fogadja el a változást. Az elbocsátás ilyen módon transzparens folyamata segíti egyéni, és szervezeti szinten is változásnak definiálni a dolgozói életciklus lezárását.

Gondoskodó leépítés az employer branding stratégiában - vágjunk bele!
Először tegyük fel magunknak az alábbi kérdéseket:


  • Előfordulhat, hogy a következő évben leépítés lesz cégünknél (akár egy, akár több fő)?
  • Volt már példa korábban leépítésre a cég életében? Ha igen, annak milyen visszhangjai voltak?
  • Alkalmaztunk valaha gondoskodó leépítő programot?
  • Tudjuk, hogy mire lenne szükségük dolgozóinknak, ha leépítésre kerülne a sor?


Kommunikáljuk már az első pillanattól!



A beillesztő program egyik részeként érdemes részletesen bemutatni a munkavállaló számára, hogy pontosan mire számíthat a cégnél töltött idő alatt. A legnagyobb cégek már az első pillanatban transzparensen kommunikálják, miben kap támogatást esetleges egyéni, vagy csoportos leépítés esetén. A leépítés az itthoni cégek nagy részénél tabu, pedig a lojalitást növeli, ha valaki érzékeli a törődést a cég oldaláról.

Az elbocsátás nem a HR egyszemélyes feladata - vonjuk be a vezetőket!



Nem kell, hogy a leépítés terhét csak és kizárólag a HR cipelje - a vezetőknek legalább ugyanolyan fontos szerepükben van a témában és az egységes kommunikációban. Az, hogy ők milyen viselkedést tanúsítanak az elbocsátás kérdésével kapcsolatban, megpecsételi a folyamatot. HR-esként gyűjtsünk szövetséges vezetőket, mert nélkülük nem működik a tudatos, törődő leépítés folyamat.

Képezzük magunkat a témában!



Ugyanúgy, ahogy elmegyünk például egy munkajogi képzésre, vagy egy interjútechnika tréningre, az outplacementtel kapcsolatban is fontos, hogy tudásra tegyünk szert. Tárazzuk be előre a tudást magunknak, hogy legyen mire támaszkodnunk, amikor szükség van rá a gyakorlatban.

Kérjünk segítséget!



Sok esetben nagyon hatékonyan működik, ha külső tanácsadó cég támogatja a leépítést. Specifikus és személyre szabott segítséget nyújthatnak az érintett dolgozóknak - ám itt is nagyon fontos az előre tervezés. Ne akkor nyúljunk a gondoskodás eszközeihez, amikor már késő! Ne várjuk meg, hogy elinduljon a pletyka - gondolkozzunk előre!

Fontos, hogy a munkavállaló szervezetnél „leélt életciklusának” minden pontja kidolgozott és transzparens legyen, hiszen a pozitív munkáltatói márkának ez is egy fontos területe. Az elbocsátás kezelésének témaköre kulcskérdés. A leépítéssel járó romboló hatás elkerülhető, ha egy cég előre megtervezi, hogyan építi be a törődést a leépítésbe.

Csikós-Nagy Katalin fluktuációkezelő-szakértő
Tóth Nikolett HR tanácsadó, pszichológus

  • 2024.04.04Six Sigma Black Belt képzés 9 napos gyakorlatorientált, intenzív képzési program, amely készségszintre fejleszti a résztvevőket a 6 Sigma ismeretek elsajátításában, alapoktól a Green Belt ismereteken át magas szintű hatékonyságjavító projektek megvalósításáig. info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.04.04Az Év Irodája Konferencia & Díjátadó Kíváncsi vagy, hogy kié lesz Az Év Irodája díj, érdekelnek a legmodernebb irodai megoldások, valamint a magyar és nemzetközi piacot meghatározó szakemberek tapasztalatai? Akkor ott a helyed! KIKET FOGUNK DÍJAZNI?info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.04.23Humán controlling mutatószámok a gyakorlatban A képzés célja: A HR munka modern személetének és mérésének, számításának gyakorlati ismerete. A humán controlling egyes eszközeit konkrét példákon mutatjuk be, a résztvevőkkel közösen értékeljük azok alkalmazását.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.04.30NewLeadership – Vezetői eszköztár bővítése Önmaguk fejlesztését is fontosnak tartó középvezetőknek, frissen kinevezett döntéshozóknak szóló komplex és intenzív vezetőfejlesztő program sok gyakorlattal. Különlegessége, hogy a résztvevők átgondolhatják és megoszthatják egymással aktuális kihívásaikat és még a kritikus vezetői helyzetek megoldásáról is tanulhatnak egymás jó gyakorlatából is!info button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
Felpörgött a monori akkugyártó, átrendeződés a MÁV Csoportnál - létszámtrendek

Egy hónap alatt 160, egy év alatt több mint ezer fővel növelte létszámát a dél-koreai akkugyártó, a Shinheung Sec EU Kft. Monoron. A MÁV Csoport... Teljes cikk

Több mint 60 ezer befektetési banki állás szűnt meg idén

Több mint 60 ezer állás szűnt meg az idén a globális befektetési banki szektorban a Financial Times szerdán ismertetett ágazati felmérése szerint. Teljes cikk

Vendégmunkásokra cserélheti dolgozóit a makói Continental?

Novemberben és decemberben 25-25 munkavállalót küldenek el a makói ContiTech Fluid Automotive Hungária Kft.-től. Az érintettek nem ismerik az... Teljes cikk