Tanulópénz nélkül a diákmunkáról
Mel Gibsontól tudjuk, hogy „Mi kell a nőnek?”. Vajon munkaadóként - különös tekintettel arra, ha nyári munkában fiatalokat is szeretnénk foglalkoztatni - azzal is tisztában vagyunk, hogy mi kell a diáknak?
Pedig a Z-generáció sajátosságait ismerve növelhetjük hatékonyságunkat e téren.
Érdemes megfontolni azt, hogy milyen csatornákon keresztül szólítjuk meg ezt a célcsoportot, vagyis az 1996-2007 között születetteket. Nem véletlenül nevezi őket úgy a szakirodalom, hogy digitális nemzedék, hiszen ez az a generáció, amelynek az internet épp olyan természetes, mint a levegő.
Éppen ezért a közösségi médiában, illetve általánosságban az online térben elhelyezett felhívások lényegesen könnyebben eljutnak hozzájuk, mint a hagyományos, printhirdetések.
A csoportélmény kiemelkedően fontos
Az euDIÁKOK Iskolaszövetkezet korábbi kutatási is kimutatták, hogy a fiatalok a social médiát egy virtuális játszótérként használják
. A Z-generáció tagjainak 92%-a használ social médiát, 91%-a posztol fotókat, 92%-a használja valódi adatait és 84%-a oszt meg személyes információkat.Magyarországon a 15-25 éves korcsoport közösségi média használata az alábbi arányok szerint oszlik meg: Facebook: 87%, Instagram: 75%, Snapchat 49%, Pinterest: 27%, Tumblr: 24%, Twitter 14%.
Az Instagram a következő években várhatóan átveszi majd az uralmat a Facebook felett, mivel a Facebookon egyre inkább jelennek meg a Z-generáció szülei, nagyszülei.
Azoknál az állásoknál, ahol a munkavégzést betanulási időszak előzi meg, komoly vonzerőt jelenthet, ha a képzés részben vagy teljes egészében számítógépen történik. Mivel ezek a diákok az előző generációknál magabiztosabban beszélnek idegen nyelveket, a betanítás akár más országból is megvalósítható.
A mai tizen-huszonévesek monotónia tűrése a jelek szerint elmarad a korábbi korosztályokétól, viszont a rövid ideig tartó, kihívást jelentő projektmunkákban kimagaslóan teljesítenek. Ez akár még előnyt is jelenthet a munkaadó számára, hiszen a kisebb részegységekre tagolt munkafolyamatok, különösen, ha a különböző tevékenységek rotációban is végezhetők, nagyobb vonzerőt jelentenek.
A Z-k generációs jellegzetességeit ismerve a versenytársaknál sikeresebben kiaknázhatjuk a bennük rejlő lehetőségeket
. Így például azt, hogy az idősebb nemzedékeknél jóval hatékonyabban képesek megosztani a figyelmüket.Ezen tulajdonságuk alkalmassá teszi őket arra, hogy két vagy több különböző tevékenységet szimultán végezhessenek - természetesen a megfelelő kontroll mellett.
Életkorukból adódóan a csoportélmény kiemelkedően fontos a mai fiatalok számára. Bár az önmegvalósítás lehetőségét hordozó egyéni feladat komoly motiváló erőként hat rájuk, legalább ilyen népszerű körükben a csapatban, jó hangulatban végezhető fizikai vagy szellemi munka.
Az iskolapadot épp csak a vakáció idejére elhagyó diákoktól nem érdemes ugyanazt a munkamorált és elkötelezettséget elvárni, mint a hosszútávra tervező munkavállalóktól. Számukra elsősorban kaland, mintsem pénzkereső tevékenység a nyári munka - bár, sok esetben ez utóbbi sem elhanyagolható tényező egy diák munkavállalásakor.
Ha ismerjük, hogy miben mások a mostani fiatalok és képesek vagyunk túllépni a „bezzeg a mi időnkben!” típusú hozzáálláson, és igyekszünk elfogadni vagy legalább megismerni az általuk hozott újfajta értékrendet, munkaadóként előnyt kovácsolhatunk. Mert bár a diákmunka egy nyárra szól, azért nem szabad szem elől téveszteni, hogy ezek a fiatalok lesznek a holnap munkavállalói.
Rumpf Nikoletta
marketing és kommunikációs vezető
euDIÁKOK Iskolaszövetkezet
- 2024.04.30NewLeadership – Vezetői eszköztár bővítése Önmaguk fejlesztését is fontosnak tartó középvezetőknek, frissen kinevezett döntéshozóknak szóló komplex és intenzív vezetőfejlesztő program sok gyakorlattal. Különlegessége, hogy a résztvevők átgondolhatják és megoszthatják egymással aktuális kihívásaikat és még a kritikus vezetői helyzetek megoldásáról is tanulhatnak egymás jó gyakorlatából is! Részletek Jegyek
- 2024.05.02Munkaviszony létesítése és megszűntetése – Dr. Berke Gyula Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerni. Részletek Jegyek
- 2024.05.09Egy jól működő csapat titka – Vezetői reziliencia fejlesztése A vezetői reziliencia fejlesztése képzésünk arra világít rá, hogyan lehet úgy tekinteni a tényekre, hogy relativizáljuk őket, kezelhető megvilágításba helyezzük a nehézségeket és igyekezzünk megőrizni a racionalitásunkat, hogy ebben a nehéz helyzetben is fejlődni tudjon a csapatunk. Segítve a csapattagoknak abban, hogy a problémalátásukat a megoldás keresés fókusza váltsa fel és megváltozzon az interakcióik minősége. Részletek Jegyek
- 2024.05.09Munkaidő, pihenőidő – Dr. Takács Gábor Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerni Részletek Jegyek
Hiánypótló kezdeményezést indított el tavaly az UniYou digitális iskolaszövetkezet, amely a diákmunkában dolgozó fiatalok számára hirdetett... Teljes cikk
A tanulás melletti munkavégzés leginkább a nem nappali munkarendben tanuló hallgatókat jellemzi. Teljes cikk
60 ezer látogatóval minden rekordot megdöntött a januári Educatio oktatási kiállításon résztvevők száma. A vágyott diploma azonban rengetegbe... Teljes cikk
- TOP 3 kihívás a HR szakmában - Kérdések és válaszok: 2. rész 1 hónapja
- Van véleményük és felvállalják a céljaikat: így rúgja be az ajtót a Z generáció 1 hónapja
- Munkaerőpiaci fordulatok: Innováció és alkalmazkodás a HR-ben 1 hónapja
- Itt a legnagyobb diákmunka-közvetítők listája 2 hónapja
- Így tudják megszólítani a Z generációs munkavállalókat a vállalatok 3 hónapja
- Melyek a legnépszerűbb diákmunkák és mennyit lehet keresni? 3 hónapja
- A Z generáció sajátosságai, avagy lehet-e óriás hamburgert enni a mítingeken? 3 hónapja
- Mit akar a Z generációs munkavállaló? 4 hónapja
- Mi leszel, ha nagy leszel? - miért céltalanok a mai fiatalok és mit tehetünk ellene? 4 hónapja
- Mit ér a vezető, ha nő? 5 hónapja
- Milyen a tökéletes munkahely a Z-generáció szerint? 5 hónapja