Szerző: Filius Ágnes
Megjelent: 5 éve

A Service Design sikerei és kudarcai az üzleti életben

Az ügyfélélmény biztosítása mára elsődlegessé vált. Az egyik legújabb és legsikeresebb szolgáltatás-szervezési módszer, a service design is ezt a hatást tűzi ki legfontosabb céljául. Ahhoz azonban, hogy egy szervezet átálljon erre a működésmódra, nagyon sok változáson kell magának is átesnie. A változást azonban nehezen viseli minden élő szövet. Halácsy Péter szerint ez a változással szembeni ellenállás természetes, amit csak kapcsolódással, megértéssel lehet lebontani. Erővel, erőszakkal, hatalommal semmiképpen.

„Minél inkább nyomok valamit, annál erősebben nyom az is vissza” - ezzel a példával kezdte előadását Halácsy Péter a Brandbook által szervezett, Service Design Day 2018-as konferencián. A Prezi és a Budapest School alapítója arról beszélt, hogy sok esetben megtapasztalják service designnal foglalkozó tanácsadók, hogy hiába a felsővezetői döntés és akarat, a szakmaiság teljes spektruma, ha a középvezetők és az alattuk dolgozó beosztottak teljes mellszélességgel ellenállnak.
A service design szolgáltatástervezés design működési modell felhasználásával. A központban az ügyfélélmény elérése áll, ezt szolgálja minden eleme a szolgáltatásnak. Korábban írtunk erről, részletes leírás itt.


Az ember természetének része az ellenállás


Örök természeti törvény, hogy az emberek, országok, nagyvállalatok nem akarnak változni. „Azért, hogy élhess, rezisztensnek kell lenned! A túléléshez szükség van arra, hogy ami már kialakult, azon ne változtass. Minden élő szervezetre igaz ez, és ha egy szamarat meg akarsz tanítani énekelni, akkor a rengeteg erőfeszítés hatására teljesen értelmetlen lesz a munkád. A szamár nem fog tudni énekelni, de nagyon ideges lesz. Tehát, aki rezisztens dolgokat akar élő szervezetben megváltoztatni, az gyakorlatilag fölösleges dologgal izzad”- kezdte vitaindítójában Halácsy Péter.

Mivel mostanában leginkább iskola alapítással és működtetéssel, illetve aktív szülőséggel foglalkozik, a legújabb példáit e területekről hozta. A szülő, mint „change-agent” is ugyanezt a változás-nyomást gyakorolja. Ugyanakkor sok az elvárása is: legyen a gyerek kreatív, tevékeny, legyenek vágyai, amiket ki tud fejezni. Azonban, ha a gyerek a reggeli rohanásban önállóan akarja a kabátja cipzárját felhúzni, akkor már rögtön nem az előbb felsorolt viselkedési mintákat szeretnénk náluk megtapasztalni. Inkább csak csinálja azt, amit mondunk neki. Képzeljük el azt a helyzetet, amikor a gyerek a legnagyobb, legkezelhetetlenebb formájú tárgyat akarja reggel, busszal-villamossal elvinni magával az óvodába. Tehetetlenek leszünk és borzasztóan haragszunk az értetlen gyerekre. Pedig ez az a változási, fejlődési lépcsőfok, amire vágytunk. Az idegeskedés helyett azonban Halácsy egy sokaknak új módszert ajánl erre az esetre: kezdjenek el beszélgetni a gyerekkel. Kérdezgessék, miért fontos neki ennek a hatalmas dömpernek az elcipelése az óvodába. Mit szeretne vele csinálni, kiknek szeretné megmutatni, és mit szeretne érezni akkor, amikor ezt csinálja? Közben szépen el is lehet indulni az óvodába, igazából a dömper nélkül. Hiszen kiderül, hogy az élményről beszélni, azt ezen a módon megélni sokkal érdekesebb, mint a valóság. „Sok esetben átélni az élményt fontosabb, minta tényleges helyzet.”

Ez a példa a munkavállalókra és a multikra vetítve is igaz. Sok esetben nem biztos, hogy az emberek vágyaival érdemes menni. A beleképzelés azonban mindig segíthet. Az empátia, amely azt jelenti, hogy megpróbáljuk megérteni a motivációkat, elmozdíthat a holtpontról vitás helyzeteket, ellenállásokat. Segíti annak a tudatnak a kialakulását, amely szerint őket elfogadják olyannak, amilyenek. És ebbe az is beleférhet, hogy nem is kell a service design.

Alakíts ki normát



Halácsy Péter szerint a motiválás gyakorlatilag egyenlő egyfajta identitásképzéssel. Amit elvárnak az embertől, azt az egyén igenis meg szokta csinálni. Ezért az a vezető, aki motiválni akar, mást sem tesz, mint arra apellál, hogy mindenki szereti, ha szeretik. Ha a szelektív hulladékgyűjtés felé szeretné tolni a dolgozókat a vezetőjük, elég arra rámutatni, hogy mindenki ezt csinálja. Azaz, kialakít egyfajta normát ezzel a tevékenységgel kapcsolatban, és mindenki önkéntelenül is használni kezdi ezt a normát.

Az emberek megváltoztatására is egyfajta kapcsolódási lehetőségként érdemes ránézni. Azt kell ebben a helyzetben meglátni, hogyan tudja az egyén a környezetét boldogabbá tenni. Ebben pedig nem segít az, ha - például a service design-erek - elkezdik „anyázni” az ügyfeleket, mert azok ragaszkodnak a megszokotthoz. Semmilyen esetben sem. Még akkor sem, ha ez a szokásos viselkedés.

Amiben segített a service design: egymás problémájának megértése
A service design bevezetése egyéni elköteleződés erősítésével lett sikeres az IT Services Hungarynál, kezdte a kerekasztal beszélgetést Kanizsai Krisztina, a Service Management egyik vezetője, és arról számolt be, hogy az egész design-folyamat egy elégedetlen ügyféllel való kommunikáció megindulásával kezdődött. A beszélgetés során kiderült, hogy mi is az igazi gond, és rögtön össze is állítottak egy workshopot erről a problémáról. A service design lett a módszere a probléma-kibontásnak. Ennek a segítségével értették meg egymás kihívásait, azonosították be az ezeket okozó területeket, és ki is iktatták azokat. Azt vették észre, hogy ezek a kis lépések nagy győzelmekhez vezettek.

A design gondolkodás segít abban, hogy a célok felé haladjunk, kezdte a hozzászólását Dobó Mátyás, az Invitech stratégiai és üzleti támogatások igazgatóhelyettese. Ugyanakkor azt is látni kell, hogy sok a szuperkomplex helyzet, ahol nem lehet „megdizájnolni” a választ. Sok a paradoxon, amelynek a feloldásához nem a design, hanem a projektek során a vezetők mély megértésére volt szükség.

Ha nagyon nagy a vita egyik-másik iskolában, akkor mindig oda viszi vissza a témát Halácsy Péter, hogy ha egy gyerek ott ülne a vitatkozók közt, akkor mi lenne az az irány, amerre a gyerek elvinné ezt a nézeteltérést. Ez az úgynevezett „empty seat” módszer mindig segít. Ha elképzeljük az ügyfelet, és megpróbáljuk a felépített személyiséget elfogadni, a megértés elmozdulást hoz. És ez is design-alapú megoldás.

Svéda Dóra, a service design módszerével felépített Coachingcentrum alapítója, aki a panel moderátoraként működött közre, külön felhívta a figyelmet arra az időszakra, amikor a kezdeti ellenállás multiplikálódik. Ebben, a projektelőkészítési időszakban Kanizsai Krisztina a service design eszközök közül az empátiát emelte ki. A kinyerhető értékek megmutatásával támogatókat kell keresni, és fontos szempont az is, hogy találjanak olyan közös pontokat, amely segítik ezeknek az embereknek a bevonását.

Cikkünk több oldalas! Lapozzon!
1. oldal - A Service Design sikerei és kudarcai az üzleti életben
2. oldal - Olyan projekteket kell keresni, amelyek meg akarnak történni
  • 2024.04.04Six Sigma Black Belt képzés 9 napos gyakorlatorientált, intenzív képzési program, amely készségszintre fejleszti a résztvevőket a 6 Sigma ismeretek elsajátításában, alapoktól a Green Belt ismereteken át magas szintű hatékonyságjavító projektek megvalósításáig. info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.04.04Az Év Irodája Konferencia & Díjátadó Kíváncsi vagy, hogy kié lesz Az Év Irodája díj, érdekelnek a legmodernebb irodai megoldások, valamint a magyar és nemzetközi piacot meghatározó szakemberek tapasztalatai? Akkor ott a helyed! KIKET FOGUNK DÍJAZNI?info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.04.23Humán controlling mutatószámok a gyakorlatban A képzés célja: A HR munka modern személetének és mérésének, számításának gyakorlati ismerete. A humán controlling egyes eszközeit konkrét példákon mutatjuk be, a résztvevőkkel közösen értékeljük azok alkalmazását.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.04.30NewLeadership – Vezetői eszköztár bővítése Önmaguk fejlesztését is fontosnak tartó középvezetőknek, frissen kinevezett döntéshozóknak szóló komplex és intenzív vezetőfejlesztő program sok gyakorlattal. Különlegessége, hogy a résztvevők átgondolhatják és megoszthatják egymással aktuális kihívásaikat és még a kritikus vezetői helyzetek megoldásáról is tanulhatnak egymás jó gyakorlatából is!info button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
Közel 30 ezer üres állás a weben: itt a friss statisztika

Egy év alatt 13 százalékkal kevesebb a magyar weboldalakon az álláshirdetés az Állásportál.hu friss statisztikája szerint. Január közepén 29 172... Teljes cikk

Kilőtt egy munkaerő-kölcsönző cég, többen lettek a postások: létszámtrendek

Szeptemberről októberre egy munkaerő-kölcsönző cég, a HR Direkt Kft. 70 százalékkal, 1400 fővel növelte alkalmazotti létszámát. Hosszú idő... Teljes cikk

Munkáltatói igazolás

A munkaviszony során a munkavállaló több esetben kerülhet olyan élethelyzetbe, amikor a munkaviszony meglétét, jövedelmét valamilyen hatóság,... Teljes cikk