Megjelent: 7 éve

Hogyan készítsük fel gyerekeinket a jövő munkahelyi kihívásaira?

Az oktatási rendszer nemcsak Magyarországon, de úgy néz ki, hogy a világon máshol sem készíti fel kellőképpen a következő generációkat a jövő munkaerőpiacának kihívásaira, a negyedik ipari forradalomra, derül ki a Világgazdasági Fórum új jelentéséből. 8 pontban foglalták össze a kormányok és a piaci szektor teendőit.

A technológia és a globalizáció folyamatosan formálja az üzleti modelleket és a munkaerőpiacot, új ás új munkákat létrehozva, ugyanakkor másokat megszüntetve. Ugyanakkor az általában alulfinanszírozott oktatási rendszerek nem képesek reagálni erre a problémára, ami egyben azt is jelenti, hogy a most általános iskolát kezdő diákok kétharmada nem lesz felkészülve a kihívásokra, amelyek a munka világában várnak rá.

A nők a korábbinál is hátrányosabb helyzetbe kerülnek, hiszen a gazdasági lehetőségeik eleve szűkebbek, a férfiak lehetőségeinek kétharmada. A jelentés, amelyet gazdasági, szakszervezeti vezetők, oktatási és tudományos szakemberek állítottak össze 8 területet irányoztak elő, ahol a kormányoknak és a privát szférának össze kellene fognia.


1. A korai fejlesztésre kell koncentrálni.

(Írás, olvasás készségeinek kialakítása, megfelelő gyermekellátás a dolgozó szülők részére.)

2. Az oktatásnak lépést kell tartania a változásokkal

- szinkronban az üzleti igényekkel, hogy milyen készségekre, képességekre van szükség. Fókuszban a problémamegoldással és projektmenedzsmenttel. A finn oktatást hozzák példának, ahol a tananyagot rendszeresen frissítik, helyet hagyva a helyi, iskolai egyéni adaptációnak.

3. Meg kell nyitni az oktatást az alternatív tanulási, képzési módszerek felé.

Kísérleteknek is helyet adva. Ghánában például amerikai és francia iskolák rövid kurzusokon tanítanak programozást kísérleti jelleggel, ahol a gyerekek egymást is tanítják. Projektalapon és játékosítva tanulnak.

4. A tanárokat kihozni az elefántcsonttoronyból.

Vagyis a tanárokat is elvinni a munkahelyekre "gyakornokoskodni", piaci mentorral kapcsolatba hozni, valamint a privát szférát bevonni a tanárképzésbe.

5. A diákok találkozzanak a munka való világával.

Korán hozzáférhetővé kellene tenni számukra a valódi munka világát, akár gyakornoki programokkal, hogy lássák a lehetséges karrierutakat, a hozzájuk szükséges készségeket.

6. A szakképzésre nem mint másodvonalbeli lehetőségre tekinteni.

fellépni az ezekkel a szakmákkal kapcsolatos előítéletek ellen, népszerűsíteni őket, valamint a képzések színvonalát emelni. (Tulajdonképpen a duális képzést népszerűsítenék, a német példát hozva, ahol a diákok megosztják a napjukat az iskola és a szakmai képzőhely között.)

7. Folyékony "digitális nyelvtudás"

- alapvető szükséglet lesz a digitális írástudás, de ehhez a tanárokat is képezni kell.

8. Oktatás, oktatás, oktatás

Ma már egy karriert nem lehet egy megtanult - esetleg szűk spektrumú - képességcsoportra alapítani, korlátozni. Motiválni kell a dolgozókat az élethosszig tartó tanulásra. Szingapúrban például éves képzési költségkeretet kapnak az emberek, akik ezt különböző tréningekre fordíthatják, amelyek a jövőben szükséges képességek elsajátítását támogatják.

World Economic Forum
  • 2024.04.04Six Sigma Black Belt képzés 9 napos gyakorlatorientált, intenzív képzési program, amely készségszintre fejleszti a résztvevőket a 6 Sigma ismeretek elsajátításában, alapoktól a Green Belt ismereteken át magas szintű hatékonyságjavító projektek megvalósításáig. info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.04.04Az Év Irodája Konferencia & Díjátadó Kíváncsi vagy, hogy kié lesz Az Év Irodája díj, érdekelnek a legmodernebb irodai megoldások, valamint a magyar és nemzetközi piacot meghatározó szakemberek tapasztalatai? Akkor ott a helyed! KIKET FOGUNK DÍJAZNI?info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.04.23Humán controlling mutatószámok a gyakorlatban A képzés célja: A HR munka modern személetének és mérésének, számításának gyakorlati ismerete. A humán controlling egyes eszközeit konkrét példákon mutatjuk be, a résztvevőkkel közösen értékeljük azok alkalmazását.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.04.30NewLeadership – Vezetői eszköztár bővítése Önmaguk fejlesztését is fontosnak tartó középvezetőknek, frissen kinevezett döntéshozóknak szóló komplex és intenzív vezetőfejlesztő program sok gyakorlattal. Különlegessége, hogy a résztvevők átgondolhatják és megoszthatják egymással aktuális kihívásaikat és még a kritikus vezetői helyzetek megoldásáról is tanulhatnak egymás jó gyakorlatából is!info button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
Megállítható-e a képzett munkaerő külföldre áramlása?

A brain drain, azaz „agyelszívás” a magasan képzett munkavállalók elvándorlását jelenti egy fejlettebb, magasabb életszínvonalat biztosító... Teljes cikk

Hányan vannak azok, akik munka nélkül egyáltalán nem engedhetnék meg maguknak a tanulást?

Az Eurostudent legfrissebb felmérése szerint hazánkban a felsőoktatásban tanuló hallgatók egynegyede (25%) közepes anyagi nehézségekkel küzd, míg a... Teljes cikk

Mi lesz a szakmád? Még fel sem találták? Így készülj a jövő munkaerőpiacára!

A feltörekvő technológiák, például a robotika, a mesterséges intelligencia, a gépi tanulás, a virtuális és kiterjesztett valóság, valamint az... Teljes cikk