Nemcsak vezetői eszköztár: A megértés javításának eszköze - az önreflexió
Saját viselkedésünkre, kapcsolatainkra és a világra adott reakcióink jobb megértése javíthat a működésünkön, a kapcsolataink minőségén, a környezet eseményeire adott válaszainkon. Mindez végső soron javulást jelent a teljesítményünkben, jobblétet az életünkben. Vezetőként, fejlesztőként, coachként, emberként mindannyian ezt szeretnénk, ugye?
A workshop délelőtti részében az önreflexió értelmét, hasznát ismerhettük meg a vezetői, fejlesztői mindennapokban is kiválóan használható modell a Gibbs féle reflexiós ciklus által. “Nem elég csak csinálni, és nem elég csak gondolkodni. A tapasztalatokból való tanulás magában foglalja a csinálni és gondolkodni rész egymáshoz kapcsolását.” (Graham Gibbs, 1988) E megállapítás az önreflexió lényegére mutat rá: A reflexióból nyert meglátások egyenesen a jövőbeni gyakorlathoz adnak információkat. Így ez pedig nem más, mint tanulás. Tehát az önreflexió a cselekedetek és gondolkodás összekapcsolásával ad lehetőséget a jövőbeni cselekvéseink, viselkedésünk, kapcsolódásunk és teljesítményünk javítására. Mi kell ahhoz, hogy ezt megvalósítsuk? Mi jellemzi ezt a tanulást? A reflektív tanulás 3 alapvető jellemzője:
● Elfogulatlan, nyitott gondolkodásmód - az alternatívák figyelembe vétele.
● Teljes odaadás (teljes szívvel csinálni) - belemerülés a folyamatba.
● Személyes felelősségvállalás - elfogadás.
A felnőttképzés (andragógia) alaptételeinek egy nagyon fontos eleme is szóba került: a felnőttek belülről motiváltak és önirányítók. (A Motivációs Térkép™ modell mögötti elmélet és teszteredményei is ezt igazolják.) Az önreflexió általi tanulás tehát nagymértékben az egyén saját motivációi által irányított folyamat. Nem hagyható ki azonban az sem, hogy a felnőttek cél és relevancia orientáltak, élettapasztalatokra alapoznak, gyakorlatiasak, illetve szeretik ha tiszteletet kapnak. (Malcolm Knowles)
Mark Bisson: Az önreflexió általi tanulás tehát nagymértékben az egyén saját motivációi által irányított folyamat. Az önreflektív tanulás tehát a felnőtt tanulási folyamat egy kiváló megvalósítása. A reflexió “kívánatos gyakorlat és annak megvalósítását gátló akadályok feltárásának lehetőségét nyitja meg és így tervezhetővé válik az akadályok leküzdésére egy cselekvés, bármi legyen is az akadályok forrása” (Johns, 2013). A workshop keretében ennek megfelelően több gyakorlatra is sor került, például a résztvevők megvizsgálták, mi akadályozza őket az önreflexióban. Ez egy reflexió volt az önreflexióról, vagyis a saját tanulási folyamataikról reflektáltak.
Az egyik legértékesebb eszköz, - amelyet Mark Bisson bemutatott, - az említett Gibbs féle reflexiós ciklus volt: [Leírás/megállapítás - Mi történt?] - [Érzelmek - Mit éreztünk és mit gondoltunk?] - [Értékelés - Mi volt jó és mi rossz ezzel a tapasztalattal kapcsolatban?] - [Elemzés - Milyen egyéb meglátásaim vannak a helyzetről?] - [Következtetés - Mi mást tudok még csinálni?] - [Cselekvési terv - Mit fogok legközelebb csinálni?] - [ a ciklus elejére lépés, ha szükséges ]
Ez a modell segít egy-egy tapasztalat rendszerszerű végiggondolásában. Természetesen egyes fázisok átugorhatóak, vagyis a modell intuitív, kreatív módon is használható.
“Először coachold magad!” Kreativitás és intuitivitás. Ez volt a workshop második részének két kulcsszava. Ekkor inkább a gyakorlatokon volt a hangsúly. Pl. a résztvevők kimentek a “terepre” és a környezetet használták egy saját témával kapcsolatos önreflexiós eszközként. Volt, aki sétálva szemlélődött és így kapott ötleteket a reflexiójához, volt olyan is, aki fotókat csinált. Egy másik, hatásos önreflexiós eszközt is kipróbáltak, a kreatív írást. Ez lehet blog, lehet vers, lehet próza, lehet direkt reflexió, vagy éppen metafora. A kreatív írás egy, a nézőpontok megváltoztatására is alkalmas kiegészítéseként Bisson megismertette a 9 szó technikát, amely egy spontán folyamatban megírt szövegből “csatornázással” 9 szóból álló “sűrítményt” alkot és ezt használja a tudatos reflexióhoz. Ez nagyszerűen kapcsolja össze az intuitív meglátásokat a tudatos megoldásokkal és akcióterv készítéssel.
Mark Bisson szerint fontos, hogy először magunkkal foglalkozzunk, akár vezetőként, akár fejlesztőként, coachként. A workshop mottója: “Először coachold magad!” Az önreflexióval pedig ezt valósíthatjuk meg.
Vezetőként a vezetés, a munkatársakhoz kapcsolódás egy véget nem érő tanulási folyamat. Ezt a tanulást teszi hatékonyabbá az önreflexió. Természetesen ez is “mértékkel fogyasztandó”, nem feltétlenül kell túl analizálni a cselekvéseinket, viselkedésünket, ám elhanyagolni sem érdemes.
Kinek kinek a vérmérséklete szerint, de valamennyi önreflexió mindenkinek ajánlott!
Dr. Gogolák Zoltán
coach, szervezetfejlesztő, Motivációs Térkép™ tanácsadó
Fotók: Peredi Ágnes
- 2024.04.30NewLeadership – Vezetői eszköztár bővítése Önmaguk fejlesztését is fontosnak tartó középvezetőknek, frissen kinevezett döntéshozóknak szóló komplex és intenzív vezetőfejlesztő program sok gyakorlattal. Különlegessége, hogy a résztvevők átgondolhatják és megoszthatják egymással aktuális kihívásaikat és még a kritikus vezetői helyzetek megoldásáról is tanulhatnak egymás jó gyakorlatából is! Részletek Jegyek
- 2024.05.02Munkaviszony létesítése és megszűntetése – Dr. Berke Gyula Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerni. Részletek Jegyek
- 2024.05.09Egy jól működő csapat titka – Vezetői reziliencia fejlesztése A vezetői reziliencia fejlesztése képzésünk arra világít rá, hogyan lehet úgy tekinteni a tényekre, hogy relativizáljuk őket, kezelhető megvilágításba helyezzük a nehézségeket és igyekezzünk megőrizni a racionalitásunkat, hogy ebben a nehéz helyzetben is fejlődni tudjon a csapatunk. Segítve a csapattagoknak abban, hogy a problémalátásukat a megoldás keresés fókusza váltsa fel és megváltozzon az interakcióik minősége. Részletek Jegyek
- 2024.05.09Munkaidő, pihenőidő – Dr. Takács Gábor Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerni Részletek Jegyek
2019 és 2022 között 54 százalékkal nőtt a life coachok száma, így ez az egyik leggyorsabban növekvő szakma az Egyesült Államokban. Népszerűsége... Teljes cikk
Bár sok cég vallja magáról, hogy emberközpontú, legyen szó, akár az ügyfelekről vagy a munkavállalókról, és valószínűleg bizonyos folyamataik... Teljes cikk
Hogyan vált a fiatalkori céltalanság társadalmi jelenséggé és mit tehetünk ellene? Mennyiben hibás a közösségi média? Ez az cikk segíthet a... Teljes cikk
- Nem pörög a világgazdaság, de a cégvezetők optimisták 1 hónapja
- Ittasan dolgozó buszsofőr ellen mondták ki az ítéletet 2 hónapja
- Mindenki coach, aki coachol? - avagy a life coaching sötét oldala 3 hónapja
- Csökkentek a női kinevezések az igazgatótanácsokban 2023-ban 3 hónapja
- A vezetők majdnem fele aggódik vállalkozása hosszú távú fennmaradása miatt 4 hónapja
- Melyek a legnagyobb vezetési tanácsadó cégek? 5 hónapja
- A kiemelkedő karrier 7 titka 5 hónapja
- Ezektől a kockázatoktól tartanak leginkább az üzleti vezetők 5 hónapja
- Ők kapták a legjobb cégvezetőknek járó díjat 5 hónapja
- Így lehet sikeres a karrierváltás 40-en túl 5 hónapja
- Kedvesség a munkahelyen: versenyelőny vagy gyengeség? 5 hónapja