kapubanner for mobile
Mészáros Etelka
Megjelent: 17 éve

Ma még inkább a multiknál divat az outplacement

Az outplacementről aránylag keveset hallunk, a vállalatok, ha a létszámleépítéseknél alkalmazzák is, nem nagyon beszélnek róla. A hazánkban működő több száz HR tanácsadó cég közül egy kezünkön megszámolhatjuk, hányan nyújtanak ilyen szolgáltatást. Cikksorozatunkban az outplacement módszereiről, tapasztalatairól kérdeztünk szakértőket.

Az 1990-es években, a privatizációs időszak kezdetén a vállalatok, a munkaügyi hálózat, a jogi szabályozó rendszer még nem készült fel a munkavállalók tömeges elküldésére. A vállalatvezetőknek még nem volt tapasztalata, hogy a cég számára szükséges leépítéseket hogyan tegyék elviselhetővé az elbocsátott dolgozók számára. A HR tanácsadó cégek ezt felismerve az outplacement szolgáltatással hatékony segítséget nyújtanak az elbocsátottaknak, a leépítésből eredő pszichológiai, szociális, jogi hatások feldolgozásában és az álláskeresésben. Cikksorozatunk első részében az outplacement folyamatáról, eszközeiről kérdeztük Miriam Hofstét a Hudson Talent Management vezetőjét és Wiesner Editet, a Hudson Talent Management coach, senior tanácsadóját.

- Hogyan történik, mi a folyamata az outplacementnek a Hudson Globalnál?

- Az ügyfél igényeinek megfelelően többféle outplacement folyamat létezik. Vannak az egyéni folyamatok, ahol egy-egy kulcspozícióban lévő munkavállaló vagy a gondoskodó céges kultúrák esetén menedzser vagy akár olyan szakértő munkatárs, akinél sejthető, hogy esetleg nehezebb számára a váltás, a folyamat alanya. Ilyenkor jellemzően egyéni helyzetfeldolgozó coaching és egyéni felkészítés, az életrajz átdolgozása, az önmegismerés folyamatát segítő kérdőívek és azok átbeszélése zajlik. A coachingot azzal a céllal alkalmazzuk, hogy a jelölt a helyzetét jól dolgozza fel, önértékelése ne sérüljön, sőt adott esetben megerősödjön a folyamatban. Párhuzamosan a Hudson szolgáltatási palettájából adódóan munkatársaink a jelölt számára alkalmas álláshirdetéseket néznek, érdekükben HR-es kollégákkal beszélgetnek a lehetőségekről.

A csoportos létszámleépítésekhez kapcsolódóan workshopokat és tréningeket tartunk, amelyek egyrészről a helyzetben való eligazodást, a piaci lehetőségeket és az álláspályázás aktuális trendjeit dolgozzák fel. A folyamatban mindenki elkészíti az önéletrajzát, motivációs levelek készülnek, és próbainterjúkon méretkezhetnek meg a résztvevők. Ennek a folyamatnak is az a célja, hogy az ügyfél megerősödjön a folyamatban, pozitívan tudjon a jövő elé tekinteni, és ne legyen benne a sorsával, a leépítéssel kapcsolatban szégyenérzet. A legutóbbi csoportos outplacement folyamat része volt, hogy a munkaügyi központot is bevontuk egy előadással a programba. Utókövetésként pedig egyéni coachingra és az egyéni folyamatokhoz hasonlóan állás-monitoroztatásra van lehetősége a résztvevőknek. Outplacement téma lehet a karrierváltás is, így - gyakorlatilag mindkét folyamathoz - a Hudson elkészített egy Karriertanácsadó című kézikönyvet, aktuális linkekkel és címekkel - amelyet a résztvevők szintén megkapnak.

Voltak a múltban olyan folyamatok, ahol a kezdetektől - azaz a program bevezetését és kialakítását is érintve - elindult a tanácsadásunk és a cég számára kialakított outplacement központban munkatársaink rendszeresen ott voltak és konzultáltak a programban résztvevő munkatársakkal életrajzokról, lehetséges állásokról, interjú technikákról, a piaci fizetésekről.

-Melyek az outplacement folyamat konkrét lépései a Hudsonnál?

- A folyamattól függően szerepel a programban a folyamat belső kommunikációjára vonatkozó tanácsadás, személyiség kérdőív és az ahhoz kapcsolódó visszajelzés. Készségteszteket készítünk (terület és kihívás szerint) és együtt elemezzük a jelöltekkel. Szervezünk helyzetfeldolgozó egyéni coaching üléseket vagy workshopokat, coaching vagy workshop keretében feltárjuk az álláskeresési lehetőségeket, trendeket, félelmeket, lehetőségeket. Kielemezzük, hogy milyen a fejvadász szemével a jó önéletrajz, meghatározzuk a trendeket, mi az ami működik, mire kell ügyelni és milyen visszajelzésekre kell figyelni. Kitérünk a motivációs levelek nyelvezetére, stílusára - "miben vagyok jó, melyek a hiányosságaim és ezt hogyan tudom eredményesen átfogalmazni." Próbainterjúkat tartunk - felhívjuk a figyelmet a testbeszédre, szóhasználatra, hogy melyek lehetnek a nehéz kérdések és "jó" válaszok. Coachingot alkalmazunk, ennek részei az egyéni helyzetfeldolgozás, felkészítés, önismeret, karrierutak mérlegelése. Végül fontos lépés az állásmonitorozás és az állásközvetítés.

- Alkalmaznak-e tesztet az outplacement szolgáltatásnál, ha igen, milyen pontokból tevődik össze egy ilyen teszt?

- Személyiség kérdőívet és az esetleges karrier-irányultsághoz iránymutatást nyújtó képességteszteket alkalmazunk. Mindkettőnek az a célja, hogy a résztvevők önmagukról megtudjanak valamit és megerősödjenek abban, hogy jók a továbblépési- és karrier lehetőségeik.

- Miben nyújt segítséget az outplacement a dolgozóknak?

- Megerősíti a jelöltet a keresés folyamatában. Jobban érzi magát a bőrében - mert foglalkoznak vele, és eszközöket kap önmaga jobb megismerésére, a lehetőségeinek feltérképezésére és a sikeres, eredményesebb pályázáshoz, információt az álláspiaci trendekről illetve az aktuális lehetőségekről. Később megpályázható állások listáját kapja, és átbeszéljük vele az állásinterjúk tapasztalatát, iránymutatásokat, tanácsokat kap a fellépésére vonatkozóan. Természetesen az interjúkon már egyedül kell bizonyítania a jelöltnek.

- A fentiekből kiderül, hogy az outplacement mindenféleképpen hasznos a dolgozóknak és ebből következően jó fényt vet a szolgáltatást igénybevevő vállalatokra is. Mégis miért nem olyan népszerű még Magyarországon ez a szolgáltatás?

- A gondoskodó elbocsátás Magyarországon még nem tartozik a természetes szolgáltatások közé. Arányaiban a szolgáltatás költsége kevesebb, és nem mérhető sem a fizetett végkielégítésekhez, sem az esetleges munkaügyi perköltségekhez. Ott, ahol alapvetően a nemzetközi céges kultúra része, hogy a szervezet foglalkozik a munkatársaival, azután is, hogy eldöntötte, megválik tőlük, ott az outplacement szolgáltatást a magyarországi vállalatnál is igénybe veszik. A Hudson outplacement ügyfelei folyamatosan veszik igénybe munkatársaik számára az egyéni és a csoportos outplacement szolgáltatást is.

A magyar sajtóban több szélsőséges eset volt már arra, hogy a vállalati társadalmi felelősségvállalás bármilyen megnyilvánulását hirdetésként, olcsó reklámfogásként értelmezték újságíró kollégák, ill. a médiahatóságok. Innentől óvatosabbak a vállalatok és gyakorlatilag nagyon kevés gondoskodó akcióról jelenik meg publikáció. Így nem kapnak nyilvánosságot az outplacement projektek sem. Talán csak a nagy port felkavaró elbocsátási hullámokhoz kapcsolódóan hangzik el néha-néha, hogy a vállalat legalábbis munkatársainak egy részéről outplacement keretében gondoskodik.

Más kérdés, hogy azok a vállalatok, akik pl. a Hudson szolgáltatásait rendszeresen igénybe veszik, a fontos munkatársaik outplacement-kísérését természetesnek érzik és annyira része a kultúrájuknak, hogy talán fel sem merül, hogy mint "nagy dolgot" publikálják.

- Kik veszik igénybe általában az otplacement szolgáltatást és miért jó ez a szervezeteknek?

- Jellemzően multinacionális cégek veszik igénybe. Angolszász nyelvterületen a vállalati társadalmi felelősségvállalás és ezen belül a munkatársakról való gondoskodás is talán jobban elterjedt és mélyebben beívódott a szervezeti kultúrába. Nemcsak nagyobb cégek, de kisebb szervezetek is igénybe vették már a szolgáltatásunkat. A KKV szektor azonban jellemzően (főleg a magyar tulajdonú) nem tartozott eddig a Hudson outplacement megbízói közé. A szervezeteknek azért jó az outplacement, amiért a vállalati társadalmi felelősségvállalás is. Azaz a gondoskodás a vállalat belső ügyfelei iránt emeli a céges morált, jobb a munkahelyi légkör, nyugodtabb a közösség, az egyén jobban szeret az adott munkahelyen dolgozni (még akkor is, ha az ő munkahelye nincs veszélyben) és hosszútávon a vállalkozás külső megítélése is javulhat.

- Milyen a munkatársak visszajelzése?

- Az outplacement folyamat nem jutalom. Aki igénybe veheti, attól elköszöntek. Innentől fogva bár a szolgáltatás korrekt és gondoskodó - ténylegesen az állásmonitorozást végző kollégáim személyes elkötelezettségének köszönhetően az esetek legnagyobb százalékában eredményes is - mégis egy negatív élményhez kapcsolódik. Sok a sértett ember, de a többség igyekszik kihasználni a lehetőséget és minden ajánlott programban aktívan résztvenni. A folyamatok hasznosak és az odafigyelés végső soron jóleső. A visszajelzések az outplacement programokhoz kapcsolódóan nagyon jók, ebben szerepet játszik az is, hogy a munkavállalók érzik (minden fájdalmuk és helyenként komoly elkeseredésük ellenére is), hogy a vállalat gondoskodni akar róluk, ami jól esik. Másrészt a Hudson munkatársai nagyon szívükön viselik az outplacement projektek munkatársainak sorsát és a programértékelő ívek tanulsága szerint is ez nagyon jól érezhető a résztvevők számára. A coaching és workshop folyamatok visszajelzései ténylegesen megerősítik a résztvevőket önmagukban, törekvéseikben, lehetőségeikben. Az önéletrajzok és a próbainterjúk is nagyon erős pozitív visszhangot kapnak. Külön öröm, amikor még később is kapjuk a leveleket arról, hogy hova pályáznak még, mit próbálnak meg és hogyan tudták alkalmazni a tanultakat.

- Hogyan látják, szükségét érzik a dolgozók az ilyen támogatásnak, ha ezt nyújtja a cég nekik?

- Embere válogatja, a csoportos folyamatokban jellemzően technikai segítséget tudunk nyújtani és a gondoskodó légkört, ami lelki segítségnyújtásnak is felfogható. Jellemzően a megbízó külön kérésére is a gondoskodás határait szigorúan betartjuk, a felkészítés, továbblépés és nem valamifajta terápiás munka a célunk. A Hudson munkatársainak tapasztalatai a gazdasági élet igényeit tükrözik, HR-es szemszögből közelítjük meg az outplacement kérdését.

- Vannak-e olyan kapcsolataik, akik segíthetnek az elhelyezkedésben?

- A Hudson a személyzeti tanácsadáson belül munkaerő közvetítéssel is foglalkozik, ismeri a piacot és együtt dolgozik más fejvadász- és munkaerő közvetítő céggel is. Ilyenformán mind az állásmonitorozás megoldott, mind pedig az, hogy a céges saját kapcsolati tőkét is be tudjuk mozgatni a jelöltek elhelyezése érdekében.

- Mennyire hatékony az outplacement szolgáltatás, a résztvevők hány százaléka talál újra állást?

- A Hudson céltudatossága az outplacement folyamatok során az eddigiekben nagyon eredményesnek bizonyult. A csoportos outplacement sikerstatisztikája 70-91 százalékos eredményt, az egyéni outplacement 95-100 százalékos hatékonyságot mutat, azaz a folyamatban résztvevők döntő többsége számára a folyamat eredményesen zárul. A kérdőíves visszajelzések alapján is az outplacement folyamatokat rendkívül hasznosnak találják a résztvevők.

- Néhány vállalat már működtet saját alapítványt, amely outplacementtel foglalkozik, Önök szerint mennyire fog ez elterjedni?

- Nagyon okos és jó dolognak tartjuk az ilyenek létrehozását azoknál a szervezeteknél, ahol számottevő a mozgás és olyan szakembereket alkalmaznak, akiknek a későbbi elhelyezkedése nem egyértelműen könnyű a piacon. Nyilván csak a legnagyobbaknak éri meg (és náluk oldható meg szervezetileg is) ilyen külön szervezeti egység létrehozása. A többieknek marad, hogy professzionális külső tanácsadót vegyenek igénybe. Fontos eleme ez a vállalati társadalmi felelősségvállalásnak.

Mészáros Etelka, HR Portal
  • 2024.04.30NewLeadership – Vezetői eszköztár bővítése Önmaguk fejlesztését is fontosnak tartó középvezetőknek, frissen kinevezett döntéshozóknak szóló komplex és intenzív vezetőfejlesztő program sok gyakorlattal. Különlegessége, hogy a résztvevők átgondolhatják és megoszthatják egymással aktuális kihívásaikat és még a kritikus vezetői helyzetek megoldásáról is tanulhatnak egymás jó gyakorlatából is!info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.02Munkaviszony létesítése és megszűntetése – Dr. Berke Gyula Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerni.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.09Egy jól működő csapat titka – Vezetői reziliencia fejlesztése A vezetői reziliencia fejlesztése képzésünk arra világít rá, hogyan lehet úgy tekinteni a tényekre, hogy relativizáljuk őket, kezelhető megvilágításba helyezzük a nehézségeket és igyekezzünk megőrizni a racionalitásunkat, hogy ebben a nehéz helyzetben is fejlődni tudjon a csapatunk. Segítve a csapattagoknak abban, hogy a problémalátásukat a megoldás keresés fókusza váltsa fel és megváltozzon az interakcióik minősége.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.09Munkaidő, pihenőidő – Dr. Takács Gábor Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerniinfo button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
Jelentősen visszaesett az állásvesztéstől rettegő magyarok aránya

A magyar munkavállalók bizalmi attitűdje 2023-ban kiegyensúlyozott és stabil volt, emellett bizakodásra adhat okot, hogy idén akár már javuló... Teljes cikk

Felpörgött a monori akkugyártó, átrendeződés a MÁV Csoportnál - létszámtrendek

Egy hónap alatt 160, egy év alatt több mint ezer fővel növelte létszámát a dél-koreai akkugyártó, a Shinheung Sec EU Kft. Monoron. A MÁV Csoport... Teljes cikk

Több mint 60 ezer befektetési banki állás szűnt meg idén

Több mint 60 ezer állás szűnt meg az idén a globális befektetési banki szektorban a Financial Times szerdán ismertetett ágazati felmérése szerint. Teljes cikk