kapubanner for mobile
Megjelent: 7 éve

Negatív reakciók kezelése teljesítményértékeléskor

Legtöbbször a vezetők képtelenek megfejteni, hogyan fognak reagálni egyes dolgozók a teljesítményértékeléskor. Fontos, hogy egyértelmű legyen a visszajelzés, és az is,hogy ösztönző hatású legyen. A munkavállalók sokszor számonkérésnek érzik a teljesítményértékelést, ami stresszforrás lehet. A leggyakoribb lehetséges válaszreakciók ismeretében talán könnyebben fel tudunk készülni egy ilyen beszélgetésre: akár visszajelzők, akár visszajelzést fogadók vagyunk.

A tagadó

Ő az, aki rögtön a teljesítményértékelés hitelességében kételkedik, beleköt mindenbe, de semmiképp nem gondol arra, hogy bármi az ő hibája lenne. Ez egyáltalán nem az ő problémája és úgy gondolja, semmi köze hozzá. A többiek hibája a sikertelenség.

Ez egyébként teljesen természetes reakció, először könnyebb azt megnézni, hogy kívül milyen hibák vannak. A kritikus észrevételek a többiekkel és a folyamatokkal egyébként igazak szoktak lenni, de azért az is igaz, hogy maga az értékelt is tud még fejlődni, új viselkedésmintákat kipróbálni.


A közömbös



Az effajta reakciónál a dolgozó úgy reagál, mintha valami nemkívánatos személlyel konzultálna éppen. Szeretne ebbe a beszélgetésbe nem belevonódni. Egyből észrevehető érdektelensége a téma iránt. Nem ismeri fel a helyzet/értékelés fontosságát, igen gyakran az értékelő személy kompetenciáit is megkérdőjelezi. Nehéz hozzá „kulcsot” találni, sokféle dologgal/motivációs faktorral érdemes próbálkozni abban a reményben, hogy az egyikkel célba érünk.


Az önbizalomhiányos



Ez a reakció olyan alkalmazottra jellemző, aki attól retteg, hogy mindig sikertelen a munkájában, nincsenek képességei, vagy egyszerűen csak nem mer kockázatot vállalni. Általában meghunyászkodik és sajnáltatja magát. Hasonlít „Füles”-re a Micimackóból. Azért nehéz vele dolgozni, mert a hibákat felnagyítja és a pozitív visszajelzést elengedi a füle mellett, nem merít belőle erőt. Sikerre akkor számíthatunk, ha rendszeresen és következetesen dolgozunk annyira kitartóan, mint ahogy azt egy fejlesztő pedagógus vagy egy terapeuta teszi a munkájában.


A dühös



Ő tipikusan az a beosztott, aki egyből begurul, természete iszonyúan lobbanékony és könnyen dobálódzik meggondolatlan szavakkal. Szeret érzelmileg zsarolni, viszont a saját érzelmeit nem tudja kordában tartani. Ha nem kezd rögtön kiabálni és/vagy veszekedni, minden pontosan leolvasható az arckifejezéséről. Itt az jelentheti a megoldást, ha a negatív érzelmeket sikerül pozitív érzelmekbe átfordítani. Ez biztos, hogy hosszú beszélgetés lesz.


A felelősségkerülő



Az ilyen személyiség jellemzője, hogy rögtön másokra mutogat, másra tolja a felelősséget. Szerinte ő mindent tökéletesen végez, az ő munkájában nem lehet hiba. Hosszútávon az ilyen helyzetekben azt kéne elérnünk, hogy az egyéni munka sikerén túl felkeltsük a vágyat a csoport munkájának sikere iránt.

A korrekt, tényeket tartalmazó visszajelzések a jó munkavégzés alapkövei. Érdemes megtanulni mindenkinek a hatékony visszajelzés csínját-bínját. A visszajelzést adónak nem szabad elfelejtenie, hogy a negatív reakciók nem feltétlenül neki szólnak, hanem annak a helyzetnek, hogy egy hibáról beszélgetünk. A negatív érzések a nehéz helyzetek velejárói, a pszichológiai immunrendszer részei, jó tudni róluk és még jobb, ha energiájukat át tudjuk fordítani pozitív, alkotó energiákká. Nem véletlenül helyezünk olyan nagy hangsúlyt a képzéseinken a visszajelzés/értékelés megtanulására.

Kiss Julianna
az SHL ügyvezető igazgatója

  • 2024.04.30NewLeadership – Vezetői eszköztár bővítése Önmaguk fejlesztését is fontosnak tartó középvezetőknek, frissen kinevezett döntéshozóknak szóló komplex és intenzív vezetőfejlesztő program sok gyakorlattal. Különlegessége, hogy a résztvevők átgondolhatják és megoszthatják egymással aktuális kihívásaikat és még a kritikus vezetői helyzetek megoldásáról is tanulhatnak egymás jó gyakorlatából is!info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.02Munkaviszony létesítése és megszűntetése – Dr. Berke Gyula Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerni.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.09Egy jól működő csapat titka – Vezetői reziliencia fejlesztése A vezetői reziliencia fejlesztése képzésünk arra világít rá, hogyan lehet úgy tekinteni a tényekre, hogy relativizáljuk őket, kezelhető megvilágításba helyezzük a nehézségeket és igyekezzünk megőrizni a racionalitásunkat, hogy ebben a nehéz helyzetben is fejlődni tudjon a csapatunk. Segítve a csapattagoknak abban, hogy a problémalátásukat a megoldás keresés fókusza váltsa fel és megváltozzon az interakcióik minősége.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.09Munkaidő, pihenőidő – Dr. Takács Gábor Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerniinfo button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
Az X generációsok tudják: ha nem tanulsz, véged - avagy miért jó megtartani a középkorú munkavállalót?

Nincsenek könnyű helyzetben manapság az X generációs (jellemzően 1960 és 1979 között született) munkavállalók. Könnyen kerülhetnek... Teljes cikk

Az év eleje a felmondások ideje?

Az év elején történő felmondások aránya bár változó lehet, azonban sok cégnél ebben az időszakban, az év végi bónuszok kifizetését követően... Teljes cikk

Menni vagy maradni? Váltási dilemmák év elején

Hiába gondolkodik a munkavállalók közel fele munkahelyváltáson, Szemán Zoltán karrier-tanácsadó szerint ez inkább a vágyat fejezi ki, nem a... Teljes cikk