Szép, új világ a HR-ben
Óriási lehetőségek állnak azok előtt a cégek előtt, akik ügyesen tudják összehangolni az emberek és szervezet világát az intelligens technológiák és algoritmusok világával. Ami még ennél is jobb hír, hogy a HR szakmának hatalmas szerepe van ebben a folyamatban. Szeptember 27-én tartotta a HVG az Online Toborzási Konferencia 2017 elnevezésű eseményét, amelyen a legújabb online és digitális megoldásokat továbbá sikeres hazai, illetve nemzetközi gyakorlatokat mutattak be.
A fent említett lehetőségek viszont nem jönnek ingyen, mert már nem elég jól beszélni az emberek nyelvén, hanem komplex rendszerekben és a technológiai világban is otthonosan kell mozogni. Frankó-Csuba Dea, a Spark Institute at IBS vezetője előadásában az alkalmazkodni képes szervezetek titkos összetevőiről és a HR szakemberek szerepéről mesélt, és mutatott néhány szempontot azoknak, akik szeretnének ennek a digitális transzformáció élére állni.
Az utóbbi két évszázadban rendkívüli módon felgyorsultak a változások, egyre több innováció látott napvilágot; lásd személyi számítógép, internet, mobiltelefon, Google, Facebook, okostelefon, felhőrendszer, nanotechnológia, virtuális valóság, 3D-s chip és még sorolhatnánk. Ezáltal egyre inkább megváltozott, amit a világ akár munkaadóként, akár munkavállalóként, akár HR szakemberként elvár tőlünk, óriási kihívás ezekre a változásokra hatékonyan reagálni.
A jelenlegi iskolarendszer akkor alakult ki, amikor még azt várták el a későbbi munkavállalóktól, hogy jól betanult sémákat adjanak vissza és azokat alkalmazzák. A világ teljesen megváltozott, s az igényekhez nem alakult át az a rendszer, melyben gyermekeinket felkészítjük a munkára. Bizonyos képességeket, melyekre már ma szükségünk lenne, lásd kreativitás, önkifejezés, nem oktatnak jelenleg sem. A HR szerepe felértékelődik ebben az időszakban, hiszen segíteni kell a munkaadókat és a munkavállalókat is a változó világban.
Tom GruberTom Gruber, a Siri egyik megalkotója, "emberies mesterséges intelligenciát" akar létrehozni, amely kiegészít bennünket, és együttműködik velünk, nem pedig versenyez velünk, vagy helyettesít bennünket. Olyan jövő látomását osztja meg, amelyben a mesterséges intelligencia segít nekünk emberfeletti teljesítményt elérni a megértés, a kreativitás és a kognitív funkciók terén, tervezési képességeink felturbózásától kezdve egészen addig, hogy segít megjegyezni mindent, amit valaha olvastunk és mindenkinek a nevét, akivel valaha találkoztunk. "A mesterséges intelligencia reneszánszának közepén vagyunk - mondja Gruber. Ahogy a gépek okosodnak, okosabbak leszünk mi is"- hangzott el egy TED konferencián.
A változásokat nagyon fontos megtanulni kezelni, hiszen az ember alaptermészete olyan, hogy mindig fix pontokat keres, nem szeret kilépni a komfortzónából. Azt kell megtanítani az embereknek, hogy milyen módon nem fognak félni ettől, megismertethetjük velük, hogy rutinszerűen is lehet ezen a zónán kívül létezni.
A munkánkat megkönnyítik a robotok
Az emberek úgy akarnak cégekkel is kommunikálni, ahogy egymással: könnyen, gyorsan, ingyen - leginkább chaten. A chatbotok lehetőséget adnak arra, hogy cégek a vásárlóikkal, alkalmazottaikkal, vagy éppen leendő munkavállalóikkal automatizáltan beszélgessenek. A közösségi oldalakon elérhető chatbotok egy új kommunikációs és marketing csatornát teremtenek, ami a HR területen is változásokat hoz. Hogyan segítheti a toborzási folyamatot a mesterséges intelligencia? Hogyan automatizálható a munkavállalói kommunikáció nagy része? Ez milyen hatással van a céges HR folyamatokra és kultúrára - erről mesélt Istvánffy Zoltán, a Talk-a-bot Kft. kreatív igazgatója.
Jogos félelem, hogy a robotok elveszik a munkánkat. A szakember előadásában azt erősítette meg a hallgatóközönségben, hogy a robotok segítenek, főként az adminisztrációs, monoton területeken, de a kreatív, önkifejező része a feladatainknak a miénk marad.
Jól tudjuk, hogy ma már rengeteg chat alkalmazás létezik, melyet számos területen használunk már. Ilyen a Whatsapp, a Facebook Messenger, a Viber, a Skype, a Web Chat, a Whechat, az Instagramm, a Twitter, a LinkedIn. Ezeket az élet számos területein használjuk, mint az ételrendelés, a hírek, az ügyfélszolgálat, a shopping asszisztens, az e-banking, de még taxit is rendelhetünk így, a repülőjegyünket is lefoglalhatjuk, sőt még a gázóránkat is leolvashatjuk és bediktálhatjuk ezeknek az alkalmazásoknak a segítségével.
A chatbotok fő előnye a platformból ered. Eleve telepített, eleve megvan a belépés, állandó elérhetőséget biztosít, mindig velünk van. Közvetlen kommunikációt és személyreszabhatóságot biztosít; a cég úgy tud beszélgetni a felhasználóival, mint a barátaival. Korlátlanul visszakereshetőek az előzmények, s a beszélgetések alapján profilozni tudjuk a partnereket.
A HR területén toborzás, menedzsment és munkavállaló önkiszolgálót tudunk használni. A toborzásban automatikus előszűrést és CV feldolgozást végez el helyettünk a robot, fő előnye, hogy folyamatosan rendelkezésre áll. A menedzsment vállalati felmérésekre, belső PR-ra és tréningekre használhatja az önkiszolgálót. A munkavállalók pedig betegség, szabadság esetén jelezhetnek a főnöknek, a munkavédelem, az oktatás, a szakszervezet szolgáltatásait érhetik el, illetve a teljesítményértékelés is gyorsan rendelkezésükre állhat.
Cikkünk több oldalas! Lapozzon!
1. oldal - Szép, új világ a HR-ben
2. oldal - A Z generáció, a digitális nemzedék elérése egyre fontosabbá válik