kapubanner for mobile
Szerző: Bánosi Eszter
Megjelent: 5 éve

Így maradj fókuszált egy zajos munkahelyen

Az irodák, különösen az open office maga lehet a rémálom, különösen akkor, ha olyan feladaton kell dolgoznunk, amely megkülönböztetett figyelmet igényel. A kollégák jelenléte zavaró lehet, ha hangosan beszélgetnek egymással, vagy folyamatosan cseng a mobiltelefonjuk. Hogyan tudunk tehát békét teremteni egy open office-ban? Hogyan kezeljük a hangos munkatársakat, akik zavarják a munkánkat? Mi a legjobb módja annak, hogy megbirkózzunk a zajjal és egyéb zavaró dolgokkal az irodában anélkül, hogy antiszociálissá, netán durvává válnánk?

Amit a szakértők mondanak

Az open office előnyeiről és hátrányairól folyamatos vita folyik. Egyes kutatások azt mutatják, hogy a nyitott irodák kreativitást és bajtársiasságot váltanak ki a dolgozókból, míg újabb tanulmányok szerint az open office-ok arra ösztönzik a munkavállalókat, hogy elkerüljék egymást. Ha jól tervezik meg ezeket a tereket, akkor segíthetik az együttműködést azzal, hogy „lehetőséget kínálnak más munkakörű emberekkel való interakciókra az egész szervezeten belül” - véli David Burkus, az Oral Roberts Egyetem docense, azonban ezek az interakciók nagyon zavaróak lehetnek a munkavégzés közben. Ám mivel a vállalatok egyre inkább előnyben részesítik a nyitott közösségi tereket, nagyon fontos, hogy az alkalmazottak megtanulják a nemkívánatos zajt megfelelően kezelni. Szükségünk van tehát saját „túlélési stratégiára”, valamint olyan szabályokra, amelyeket mi és a csapatunk is el tud fogadni.

Lássuk a pozitívumokat is

Mindannyian vágyunk egy kis magányra a munkahelyen. Karen Dillon a Harvard Business Review irodai politikákról szóló útmutatójának szerzője szerint bizonyos szintű pszichológiai biztonságot nyújt az, ha az irodának ajtaja is van. A magánélet ilyesfajta védelme biztosítja, hogy a kollégák ne hallják egymás telefonhívásait, vagy ne lássák, milyen weboldalakat böngészik a másik. A szerző mégis azt mondja, hogy nagyon sok előny is származhat a kollégák ilyen fokú „intim” megismeréséből. A közös térben való munka lehetőséget ad a humorra, a nevetésre, a másik munkaritmusának megismerésére. Dillon azt javasolja, hogy próbáljuk meg elfogadni a nyitott irodák koncepcióját úgy, hogy annak pozitívumaira koncentrálunk, és lecsillapítjuk negatív érzéseinket. Szerinte az is elég, ha ellenállunk az impulzusnak, hogy folyamatosan a zaj miatt morogjunk, hiszen mi sem akarhatjuk, hogy kollégáink finnyásnak tartsanak minket.

Igazodjunk a csapat elvárásaihoz

Burkus azt javasolja, hogy beszélgessünk a csapatunkkal arról, hogyan tudnánk mindannyian optimálisan együtt dolgozni a nyitott irodában. „Először beszéljünk a menedzserrel, mivel az a legjobb, ha ezt a „vitát” a vezetés kezdeményezi” - mondja Burkus. Csapatként a célunk olyan elfogadott normák kialakítása kell, hogy legyen, amelyek mindannyiunk számára működőképesek. Azt javasolja, hogy kérjünk explicit és implicit támogatást, illetve válasszunk egy szövetségest, aki például udvariasan megkérheti a többieket arra, hogy legyenek csendesebbek, ha épp fontos telefonhívásban vagyunk, és természetesen ez legyen kölcsönösen is igaz.

Invesztáljunk fejhallgatókba

Dillon azt ajánlja, hogy vásároljunk zajcsökkentő fejhallgatókat, ha olyan feladatokon dolgozunk, amelyek intenzív koncentrációt igényelnek. A klasszikus zene növeli a teljesítményt is. A fejhallgatók egyben vizuális jelzést is adnak a többieknek arra, hogy most ne zavarjanak. „Mérlegeljük, milyen gyakran használjuk a fejhallgatót” - figyelmeztet Dillon, és hozzáteszi, akár különféle közös kódokat is kitalálhatunk, amelyek jelzik fókuszunk szintjét. „Két fülhallgató például jelezheti azt, hogy hagyj egyedül, koncentrálok, egy fülhallgató pedig azt, kérdezz rá, megszakíthatsz-e” - javasolja.


Cikkünk több oldalas! Lapozzon!
1. oldal - Így maradj fókuszált egy zajos munkahelyen
2. oldal - Mozogjunk az irodában
  • 2024.04.30NewLeadership – Vezetői eszköztár bővítése Önmaguk fejlesztését is fontosnak tartó középvezetőknek, frissen kinevezett döntéshozóknak szóló komplex és intenzív vezetőfejlesztő program sok gyakorlattal. Különlegessége, hogy a résztvevők átgondolhatják és megoszthatják egymással aktuális kihívásaikat és még a kritikus vezetői helyzetek megoldásáról is tanulhatnak egymás jó gyakorlatából is!info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.02Munkaviszony létesítése és megszűntetése – Dr. Berke Gyula Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerni.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.09Egy jól működő csapat titka – Vezetői reziliencia fejlesztése A vezetői reziliencia fejlesztése képzésünk arra világít rá, hogyan lehet úgy tekinteni a tényekre, hogy relativizáljuk őket, kezelhető megvilágításba helyezzük a nehézségeket és igyekezzünk megőrizni a racionalitásunkat, hogy ebben a nehéz helyzetben is fejlődni tudjon a csapatunk. Segítve a csapattagoknak abban, hogy a problémalátásukat a megoldás keresés fókusza váltsa fel és megváltozzon az interakcióik minősége.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.09Munkaidő, pihenőidő – Dr. Takács Gábor Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerniinfo button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
Honnan tudhatjuk, hogy már nem egészséges az, amennyit dolgozunk?

"Ha elfelejtjük, hogy kell feltöltődni. Elfelejtjük, hogy az este nem arra való, hogy hazavigyük a munkát és otthon folytassuk, hanem arra, hogy... Teljes cikk

Hogyan támogassuk a stresszel küzdő kollégát? - Ezt tanácsolja a mentálhigiénés szakértő

Egy friss felmérés szerint az Egyesült Királyság tízből kilenc dolgozó érzett magas vagy extrém mértékű nyomást és stresszt az elmúlt egy... Teljes cikk

Rekordmennyiségű ember hagyja el hosszan tartó betegség miatt a munkahelyét

Egy jelentés szerint az 1990-es évek óta most emelkedett az eddigi legmagasabb szintre a munkaerőpiacot hosszú távú betegség miatt elhagyó emberek... Teljes cikk