kapubanner for mobile
Megjelent: 5 éve

Komolyabban kéne vennünk a diákmunkában rejlő potenciált

Lassan belefáradtunk a munkaerőhiány miatti panaszkodásba, miközben az orrunk előtt hevernek olyan alternatívák is, amelyekhez még mindig nincs elég bizalom a munkáltatók részéről. Fiatal, gyors, nyelvet beszélő munkaerőre vágyunk, de nem használjuk ki eléggé a diákmunkában rejlő potenciált, pedig ez mindhárom félnek megéri: diákoknak, munkáltatóknak és iskolaszövetkezeteknek egyaránt. Míg nyugaton ez a foglalkoztatási forma már a 80-as években komoly munkaerő-piaci tényező volt, Magyarországon még meg kell tanulnunk bízni a diákokban ahhoz, hogy stratégiai partnerekként tekinthessünk rájuk a munka világában.

images

images

Gazdasági és adminisztratív előnyök munkáltatóknak

Hogyan lehet legális foglalkoztatásba bevonni munkaerőt úgy, hogy az se a létszámkeretet, se a bérkeretet ne terhelje és státusokat se vegyen el a jelenlegi állománytól? Pontosan ezt nyújtja a diákmunka minden olyan vállalkozás számára, amely megbízik a fiatal munkaerőben. Mivel a diákok jellemzően iskolaszövetkezeten keresztül vállalnak munkát, a cégek a diákmunka közvetítővel vannak kapcsolatban és minden, a foglalkoztatással kapcsolatban felmerülő költséget elszámolhatnak. Nem munkabérnek számít ugyanis az iskolaszövetkezetnek fizetett összeg, ezért nem terheli a bérkeretet.

Külön előnye a diákszövetkezeten keresztül történő foglalkoztatásnak, hogy ilyen formában a cégek megspórolják a toborzás, kiválasztás költségeit, sőt: ha egy munkakörre nem megfelelő munkaerőt kapnak, kérhetnek cserét. Ilyenkor a diákmunka-közvetítő küld másik diákot, anélkül, hogy ez a termelésben fennakadást okozna. Valójában tehát a vállalkozások többsége csak profitálhat a diákmunkából, ha megtanulja előnyére fordítani ezt a lehetőséget.

Milyen munkákat érdemes diákokra bízni?

A munka típusa szerint nem nagyon van korlát, hiszen itt szinte már diplomás munkavállalókat kap a cég. Inkább időbeosztás kérdése, hogy milyen jellegű feladatokra alkalmasak a nappali tagozatos diákok. Nagyszerűen kihasználható például a diákmunka szabadságolások, hosszabb betegeskedés vagy az időszakos, szezonális vagy kampányszerű forgalomnövekedés idején. Ez a hallgatóknak is megfelel, hiszen a legtöbben nem végleges állást keresnek, csak jövedelem-kiegészítést vagy éppen el szeretnének indulni valamilyen gyakorlattal a pályán.

Sok cég egész területeket is rábízhat diákokra, amennyiben komolyan veszi az így kapott munkaerőt: nem egy példát látunk arra, hogyan kedvelik meg a munkahelyet a fiatalok, akik megtapasztalják a bizalmat és felelősség-teljes beosztásban teljesedhetnek ki. A munkáltató számára sem mellékes, hogy a fokozatosan betanuló fiatal munkaerő lojális, hosszabb távon is számíthat rá. Nyilván, azokon a munkahelyeken működik ez a legjobban, ahol a diákmunkára folyamatos igény mutatkozik és a cég vezetése tudatosan teremt helyet a diákoknak a vállalti kultúrában is. Ők azok, akik szánnak rá energiáét, hogy a meglévő munkaerő is befogadja és elfogadja az így érkező fiatal segítséget és ne vetélytársakat lássanak a diákokban. Jogilag természetesen nincs ütközés, hiszen a diákmunkások nem kerülnek munkavállalói jogviszonyba a vállalattal.

Társadalmi és munkaerő-piaci felelősségünk, hol kötnek ki fiataljaink

Könnyű moralizálni azzal kapcsolatban, hogy a diplomás fiatalság elhagyja az országot és külföldön debütál pályakezdőként, de vegyük észre, hogy mindannyian olyan célpontokat választanak, ahol a munkaerőpiac már egészen korán, diákkorukban megbecsüli az ifjabbik nemzedéket. Itthon sem kevesebb a munkáltatók felelőssége: ha nem bízunk a diákmunkában, hogyan szeretnénk később megtartani a frissdiplomás munkaerőt? Vajon, mi alapján várunk el gyakorlatot a pályakezdőktől, ha még diákmunkára sem merjük alkalmazni őket? Megfontolandó kérdések, különösen azért, mert ez a felelősség közös, mindannyiunké: a diáknak legjobb tudása szerint kell teljesítenie, a munkaadóknak pedig reális alternatívákat kell kínálniuk, még mielőtt elszivárogna a felnövekvő hazai tehetség-állomány.

Majoros Katalin diákmunka szakértő
Diák Center Iskolaszövetkezet

  • 2024.04.30NewLeadership – Vezetői eszköztár bővítése Önmaguk fejlesztését is fontosnak tartó középvezetőknek, frissen kinevezett döntéshozóknak szóló komplex és intenzív vezetőfejlesztő program sok gyakorlattal. Különlegessége, hogy a résztvevők átgondolhatják és megoszthatják egymással aktuális kihívásaikat és még a kritikus vezetői helyzetek megoldásáról is tanulhatnak egymás jó gyakorlatából is!info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.02Munkaviszony létesítése és megszűntetése – Dr. Berke Gyula Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerni.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.09Egy jól működő csapat titka – Vezetői reziliencia fejlesztése A vezetői reziliencia fejlesztése képzésünk arra világít rá, hogyan lehet úgy tekinteni a tényekre, hogy relativizáljuk őket, kezelhető megvilágításba helyezzük a nehézségeket és igyekezzünk megőrizni a racionalitásunkat, hogy ebben a nehéz helyzetben is fejlődni tudjon a csapatunk. Segítve a csapattagoknak abban, hogy a problémalátásukat a megoldás keresés fókusza váltsa fel és megváltozzon az interakcióik minősége.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.09Munkaidő, pihenőidő – Dr. Takács Gábor Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerniinfo button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
Íme az UniYou Év Diákmunkahelye pályázatának győztesei

Hiánypótló kezdeményezést indított el tavaly az UniYou digitális iskolaszövetkezet, amely a diákmunkában dolgozó fiatalok számára hirdetett... Teljes cikk

A friss diplomások 78 százaléka már egyetemi tanulmányai alatt is dolgozott, sokan mennének külföldre

A tanulás melletti munkavégzés leginkább a nem nappali munkarendben tanuló hallgatókat jellemzi. Teljes cikk

Melyek a legnépszerűbb diákmunkák és mennyit lehet keresni?

60 ezer látogatóval minden rekordot megdöntött a januári Educatio oktatási kiállításon résztvevők száma. A vágyott diploma azonban rengetegbe... Teljes cikk