kapubanner for mobile
Megjelent: 6 éve

Miért válaszolunk rosszul az állásinterjú-kérdésekre?

A HR-es állásinterjús szokásokat sokszor éri az a kritika, hogy színház az egész, és nincs is értelme. Munkaerőhiány idején nem jó ötlet ragaszkodni a rébuszos kérdésekhez, mert a világ változik, így az állásinterjúknak is változni kell. Mostantól üzleti tárgyalásként érdemes felfogni egy állásinterjút, nem „meghallgatásként”, írja Jobangel a HR Blogon.

images

Arra vállalkoztam most, hogy álláskeresői szemmel megmutassam, miért is nem lehet jól válaszolni ezekre a kérdésekre

- tehát miért is nincs értelme feltenni őket ebben a megfogalmazásban. Nagy kedvencem a szabadkozás, hogy „nincs jó válasz, azt akarom tudni, hogy ….” Akkor azt kell megkérdezni, amit tudni akarsz. Sajnos, magas szintű HR-vezetők sem értik, miért is nem tud mit kezdeni az álláskereső egyik-másik kérdésükkel, hátha most segítek egy kicsit ezen is, kedves HR-esek (no offense, tényleg). Nem azért nem tud rá válaszolni, mert felkészületlen és lusta. Egészen más okai vannak!

Miért akar cégünknél dolgozni?

Pénzért. És mert épp ti hirdetettek állást. Ideális lenne, mert közel van a gyerek ovijához. A szomszéd cégnél dolgozik a férje, tudnának együtt járni dolgozni reggelente. Pont háztól házig vinné az 1234-es busz. Ilyen válaszok lennének az őszinte és értelmes válaszok, és én ezt is tudni akarnám egy leendő munkavállalómról, mert fontos tudni, miért lenne jó neki az én cégem. De tudom, hogy nem ezt akarjátok megtudni ebből a kérdésből, hanem a motivációját. De akkor miért nem azt kérdezed, hogy “Miért lett Ön cápapásztor? Mit szeret ebben a szakmában?” Erre fog tudni válaszolni.

A HR-es magyarázat szerint az elkötelezettséget, elhivatottságot keresik ezzel a kérdéssel. Hogy érdekli-e az iparág, a cég fejlődése stb. És akkor most vissza az álláskeresői nézethez: hirdettétek az állást valamelyik állásportálon, meg volt adva egy [email protected] cím, ahová küldhette az önéletrajzát, vagy egy “Jelentkezem” gomb. A hirdetésben “iparágában piacvezető, nagymúltú” hipiszupi cég vagytok, szerencsés esetben talán kiderül az iparág (kedvencem: “műszaki területre keresünk villamosmérnököt” - ami a mezőgazdaságtól az építőiparon át az IT-ig bármi lehet). Küldött egy CV-t, hívtátok állásinterjúra, ha okos jelölt, megnézte a honlapotokat - amiről tudjuk, hogy érdemi kutatásra alkalmatlan, mert csak egy marketingeszköz. Lehet, hogy pontosan megadtátok az iparágat, de még így is előfordulhat, hogy sosem hallott rólatok ezelőtt. Mégis, milyen elköteleződést vársz a cég iránt ez alapján?

Ráadásul a legtöbb munkakörben nem is érzik úgy, hogy a cég fejlődéséért bármit is tudnának tenni (ez a cég hibája). Fogaskerekek egy gépezetben, betartják a szabályokat és kész. Ha ilyen tapasztalatokkal érkezik, az nem az ő hibája, de nem is fog arra gondolni, hogy esetleg tehetne a cég fejlődéséért egy akármilyen operatív pozícióban. Fejlesztő, alkotó, vezető vagy egyéb stratégiai területen viszont egy ilyen interjúkérdés a komolytalan kategória.

Képesnek érzi magát arra, hogy helyt álljon ebben a munkakörben?

A kérdésre a válasz és a folytatás a HR Blogon.
  • 2024.04.30NewLeadership – Vezetői eszköztár bővítése Önmaguk fejlesztését is fontosnak tartó középvezetőknek, frissen kinevezett döntéshozóknak szóló komplex és intenzív vezetőfejlesztő program sok gyakorlattal. Különlegessége, hogy a résztvevők átgondolhatják és megoszthatják egymással aktuális kihívásaikat és még a kritikus vezetői helyzetek megoldásáról is tanulhatnak egymás jó gyakorlatából is!info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.02Munkaviszony létesítése és megszűntetése – Dr. Berke Gyula Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerni.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.09Egy jól működő csapat titka – Vezetői reziliencia fejlesztése A vezetői reziliencia fejlesztése képzésünk arra világít rá, hogyan lehet úgy tekinteni a tényekre, hogy relativizáljuk őket, kezelhető megvilágításba helyezzük a nehézségeket és igyekezzünk megőrizni a racionalitásunkat, hogy ebben a nehéz helyzetben is fejlődni tudjon a csapatunk. Segítve a csapattagoknak abban, hogy a problémalátásukat a megoldás keresés fókusza váltsa fel és megváltozzon az interakcióik minősége.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.09Munkaidő, pihenőidő – Dr. Takács Gábor Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerniinfo button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
Agresszivitás kezelése a munkahelyen és azon kívül

Sok esetben a stressz, a kezeletlen problémák agresszív viselkedésben csúcsosodnak ki az emberek mindennapjai során. Sok félreértés melegágya, ha nem... Teljes cikk

Hogyan érvelj a felsővezetésnél a mentális jóllét mellett?

Sok HR-es és EHS munkatárs küzd azzal, hogy meggyőzzék a felsővezetést arról, hogy a vállalati pszichológus szolgáltatásokra szükség lenne a... Teljes cikk

Én is oké, te is oké, ők nem oké

Milyen helyzetekre lehet jó egy életbiztosítás a közép- és kisvállalati (SME) szektor cégvezetőinek, tulajdonosainak? Kurdi Ferenc posztja a HR Blogon. Teljes cikk