kapubanner for mobile
Megjelent: 6 éve

Kérdések, amiket fel kell tenni leépítéskor

Egy csoportos létszámleépítésnek vannak előjelei, a bejelentés már kevés embert szokott meglepni. A cég méretétől, gazdasági lehetőségeitől, a vezetőség jövőbeni céljaitól és érzékenységétől erősen függ, hogy miként készülnek rá a leépítésre. Én egy olyan esetről tudok beszámolni, ahol már a kezdetektől jogi segítséget vett igénybe a munkáltató, ami minden fél helyzetét megkönnyítette. Labancz Norbert, HR közgazdász és üt elnök írása.

Hogy mikor értesül az üzemi tanács a leépítésről? Informálisan akár már a döntés előkészítésekor. Ez függ a tagok szervezetben betöltött pozíciójától, kapcsolati tőkéjétől. Formálisan pedig az számít, hogy a nehéz helyzetet megelőzően a tanács milyen kapcsolatot alakított ki a vezetőséggel. Jó viszony esetén már a bejelentési kötelezettség előtt is értesülhet a tanács az átszervezésről.

A jelenleg hatályos munka törvénykönyve szerint az alábbi lépései vannak a kapcsolatfelvételnek:

1. A hivatalos tárgyalások megkezdése előtt legalább 7 nappal, írásban értesítenie kell a munkáltatónak a tanácsot a létszámcsökkentés tényéről, okairól és a várható lebonyolítás forgatókönyvéről.

2. Az első tárgyalási naptól számítva 15 napja van a munkáltatónak és az üzemi tanácsnak a megállapodásra. A 15 nap elteltével a tárgyalások befejezhetők, függetlenül attól, hogy született-e megállapodás a munkáltató és a tanács között.

Amikor megtudtuk, hogy várható egy ilyen lépés a munkáltató részéről, akkor minden tanácstag azon dolgozott, hogy összeszedje a szükséges információkat, melyek ahhoz szükségesek, hogy a munkáltatót a gondoskodó attitűd felé tudjuk terelni. Átnéztük a vonatkozó jogszabályokat, információt gyűjtöttünk az outplacement programok tartalmi elemeiről, és a belső csatornákon tájékozódtunk, hogy a munkáltató hogyan áll a csoportos létszámleépítés levezényléséhez.

Adatgyűjtésünk után időpontkérés formájában továbbítottuk összeállításunkat a vezetőség részére.

A kérdésbank elemei tetszőlegesen felhasználhatóak. Az adott helyzettől függően ennél kevesebb is elég lehet, de akár egyéb témákat is ki lehet nyitni. Még annyit elöljáróban, hogy a célunk az volt, hogy ahol csak lehet, nyitott kérdéseket fogalmazzunk meg, hogy a válaszadó ne szorítkozhasson az igen/nem válaszokra.

Kérdések:
1) A gondoskodó elbocsátás eszköztára széles. Mi az, amivel humánussá kívánja tenni a munkáltató ezt a helyzetet?
2) Milyen módon fog megtörténni a munkajogi/munkaügyi tájékoztatás? Munkaügyi hivatalból szakelőadó hívása: régióra vonatkozó lehetőségek ismertetése;
3) Pályatanácsadás külsős szakértővel:

  • Pályatervezés - azok számára is fontos a támogatás, akik a cégnél maradnak;
  • Pályamódosítási tanácsadás - nagyon fontos a munkaerőpiac és így a lehetőségek ismerete;
  • Életvezetési tanácsadás - ez egy nagyon fontos változás, amiben szükség lehet az életvitel felülvizsgálata szakember által;
  • Pszichológiai tanácsadás - segítség a saját, meglévő erőforrások mozgósításához.

4) Hogy történik a vezetők felkészítése?
5) A nem elbocsátottakról miként kíván gondoskodni a munkáltató? Például: változásmenedzsment-tréning;
6) Milyen szolgáltatásokkal készül a munkáltató a következők közül: önéletrajzíró tanfolyam/tanácsadás; álláskereséshez módszertani tippek; belső fórumok HR és Munkaügy lebonyolításával?
7) Belső kommunikáció: legyen rendszeres és folyamatos központi kommunikáció.

A levél megküldése tekinthető 0. lépésnek, ezt követően kezdődött meg a vezetőségi egyeztetések megszervezése.

A hivatalos értesítés után megfogalmaztuk céljainkat, és listába szedtük a tárgyi eszközöket, melyekről azt gondoltuk, hogy szükségesek lehetnek a tárgyalássorozat folyamán. Az Üzemi Tanács célja az volt, hogy a vezetőséggel együttműködve, olyan körülményeket alakítsunk ki, melyek méltányos kárenyhítést jelentenek az érintettek számára, és nem jelentenek reputációs veszteséget a cégnek.

Optimális működésünkhöz az alábbiakat kértük:

  • Dedikált ÜT tárgyaló, amit az IT felszerel 3 számítógéppel és 3 laptopdokkolóval. Erre azért volt szükség, mert több olyan ÜT-tag is van, aki nem a központi épületben végzi a mindennapi tevékenységét. Így kívántuk biztosítani minden tag számára a normál munkavégzéshez szükséges feltételeket.
  • Kértük megjelölni azt a személyt, aki a menedzsmenttel folyamatosan tartja a kapcsolatot, és aki soron kívül rendelkezésünkre bocsátja az általunk kért releváns adatokat.
  • Kértünk véleményezési jogot a leépítéssel kapcsolatos dolgozói tájékoztatókhoz.
  • Kértük, hogy mi magunk is kommunikálhassunk a dolgozókkal, hogy folyamatosan tájékoztathassuk őket az eseményekről, a mi szemszögünkből.

Az eddigiek rövid összegzése:

I. Felkészülés megkezdése a csoportos létszámleépítésre már az első „hiteles” pletyka alapján.
II. Időpontkérés a vezetőségtől, ahol a tárgyalás témájaként a létszámcsökkentést jelöltük meg, és témavázlatként irányított kérdéseket fogalmaztunk meg.
III. A munkáltató hivatalosan is megküldte a létszámcsökkentésről szóló értesítőt az üzemi tanács részére. (Még a kért megbeszélésünk előtt.)
IV. A munkáltató értesítője után megfogalmaztunk
• egy levelet a vezetőségnek, amelyben a céljainkat és az infrastruktúrára vonatkozó igényeinket írtuk le,
• és egy levelet a dolgozóknak, amelyben tájékoztatjuk őket, hogy megkezdjük a tárgyalásokat a vezetőséggel. A levélben leírtuk, hogy minden lehetőséget meg fogunk ragadni a kárenyhítés érdekében.


Cikkünk több oldalas! Lapozzon!
1. oldal - Kérdések, amiket fel kell tenni leépítéskor
2. oldal - A 15 napos tárgyalási időszak
  • 2024.04.30NewLeadership – Vezetői eszköztár bővítése Önmaguk fejlesztését is fontosnak tartó középvezetőknek, frissen kinevezett döntéshozóknak szóló komplex és intenzív vezetőfejlesztő program sok gyakorlattal. Különlegessége, hogy a résztvevők átgondolhatják és megoszthatják egymással aktuális kihívásaikat és még a kritikus vezetői helyzetek megoldásáról is tanulhatnak egymás jó gyakorlatából is!info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.02Munkaviszony létesítése és megszűntetése – Dr. Berke Gyula Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerni.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.09Egy jól működő csapat titka – Vezetői reziliencia fejlesztése A vezetői reziliencia fejlesztése képzésünk arra világít rá, hogyan lehet úgy tekinteni a tényekre, hogy relativizáljuk őket, kezelhető megvilágításba helyezzük a nehézségeket és igyekezzünk megőrizni a racionalitásunkat, hogy ebben a nehéz helyzetben is fejlődni tudjon a csapatunk. Segítve a csapattagoknak abban, hogy a problémalátásukat a megoldás keresés fókusza váltsa fel és megváltozzon az interakcióik minősége.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.09Munkaidő, pihenőidő – Dr. Takács Gábor Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerniinfo button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
Jelentősen visszaesett az állásvesztéstől rettegő magyarok aránya

A magyar munkavállalók bizalmi attitűdje 2023-ban kiegyensúlyozott és stabil volt, emellett bizakodásra adhat okot, hogy idén akár már javuló... Teljes cikk

Felpörgött a monori akkugyártó, átrendeződés a MÁV Csoportnál - létszámtrendek

Egy hónap alatt 160, egy év alatt több mint ezer fővel növelte létszámát a dél-koreai akkugyártó, a Shinheung Sec EU Kft. Monoron. A MÁV Csoport... Teljes cikk

Több mint 60 ezer befektetési banki állás szűnt meg idén

Több mint 60 ezer állás szűnt meg az idén a globális befektetési banki szektorban a Financial Times szerdán ismertetett ágazati felmérése szerint. Teljes cikk