Megjelent: 5 éve

Ikrákkal motivál a reklámügynökség - jó gyakorlatok (1.)

Munkahelyi jó gyakorlatokról szóló sorozatunk első részben a Progressive Reklámügynökség „Lazac” nevű vállalati kultúra változtatási programját mutatjuk be, amely növelte a kollégák egymás iránti megbecsülését, motiváló munkahelyi légkört, és eredményes üzleti éveket  teremtett az apró szívességek elismerése által. Ha büszke munkahelyi jó gyakorlatára, és hasznos lehet más cégeknek is, jelezze az [email protected] címre egy néhány soros leírással.

Mi a Lazac lényege?
A Progressive-nél a kollégák minden hónapban 3 Ikrát (papír alapú tallérszerű fizetőeszköz) kiosztanak a kollégák között. Azoknak adják, akiknek szeretnének megköszönni valamit. Indokolni is kell. A kollégák az Ikrákat egy közösen összeállított katalógus alapján beválthatják: nem pénzre, hanem egyszeri apróbb ajándékra: például autóhasználatra, sörre, Duna-parti meetingre stb. A cég ezzel vezette be a „Köszönöm!” kultúrát és ezzel is pozitív érzelmeket hívott elő a csapatban.

Az idén 15 éves Progressive Reklámügynökség az utóbbi években dinamikusan, tízről közel negyven főre bővült, ami a vállalati kultúrában érzékelhető kihívásokkal is járt. Mint oly sok munkahelyen, a hatékonyság növelés, és a munkavállalói motiváció fenntartása egyszerre volt elérendő cél. A reklámügynökségi műfajra jellemző, hogy rendkívül szoros határidők között kreatív, érzelmeket felébresztő programokat tervezünk nap, mint nap. „Mindenki minden érzelmét beletette kreatív reklámprojektjeinkbe, de házon belül nem ünnepeltük meg a lezárást, nem köszöntük meg egymásnak a segítséget. Mindig arról szóltak a beszélgetések, hogy mit kell még megcsinálni, mi lesz a következő feladat” – mondja a Lazac születésének előzményeiről Buzási Bence (a fenti képen), a reklámügynökség kreatív igazgatója és egyik tulajdonosa.

"Ha folyamatosan a következő feladatról beszélünk, egy idő után robotokká válunk"

Győri Ildikó Humán Menü

"A hatékonyság nőtt, a motivációnál azonban nem tapasztaltuk ugyanezt: kezdtek fáradni, és fásulni az emberek. Azelőtt akartunk lépni valamit, mielőtt a kreativitás és a jó munkahelyi hangulat rovására menne a fáradtság. A probléma orvoslására a Humán Menüt kértük fel" - mondja Buzási Bence. A szót átvéve Győri Ildikó projektvezető megjegyzi, ha folyamatosan arról beszélünk a munkahelyen, mi következik, akkor egy idő után robotokká válunk, a robotok pedig csak ugyanazt és ugyanúgy tudják csinálni, újítani kevéssé képesek. Sokkal könnyebb úgy dolgozni – különösen kreatív munkakörben – ha pozitív érzelmi töltöttségben van az ember. Ezt pedig úgy lehet legkönnyebben előidézni, ha tudatosítjuk a pozitív eredményeket, erről visszajelzést adunk egymásnak: azaz egészen egyszerűen rendszeresen megköszönik egymásnak a segítséget  a kollégák. Ha értékesnek érzed magad, az növeli a teljesítményt, elégedettséget teremt, és további eredmények elérésére, értékteremtésre inspirál.”

A tavaly év elején bevezetett, vállalati kultúrát támogató, új motivációs rendszer kiépítésénél a legfontosabb alapelv az volt, hogy legyen kézzel fogható (ez erősebben hat és tovább fennmarad, mint egy email), rendszeres, mindenki profitáljon belőle és motiváló értékekről, ne a pénzről szóljon. „Sok cégnél elkövetik azt a hibát, hogy csak a legjobbat díjazzák. Ez viszont a közös sikerélmény helyett versenyszellemet kelt és irigységet szül, tehát a kívánt eredmény ellenkezőjét érjük el vele” – magyarázza Győri Ildikó.

Laza arcok, cool életérzés, napi pörgés

Miért lett a rendszer neve „Lazac”? „Ügynökségünk vizuális kommunikációjában fontos szerepet játszott türkizkék, a (tenger)víz színe, így a „halas” irány adta magát”. A lazac pedig a „laza arcokból” jön, és tükrözi a reklám szakmában elvárt „cool” életérzést, attitűdöt, napi pörgést" - magyarázza Buzási Bence.

Így néz ki egy Ikra. Aki adja, annak a neve szerepel rajta. A kollégák az asztalukon gyűjtik.

A „Lazac”-ot, mint minden halat, az ikrák tartják életben, így a rendszer fizetőeszköze, természetesen, az Ikra lett, ráadásul névre szóló ikra. Kezdetben minden munkatársnak havonta 1 Ikrát (mára hármat) kellett odaadnia  annak a kollégájának, akinek valamit megköszön. Ezt bármikor odaadhatja az adott hónapban, és a havi Ikra mennyiséget kötelező osztani. Elmondja neki, mit köszön, az Ikra címzettje ezt a vállalatirányítási rendszerben rögzíti.

Amire váltható az Ikra: autóhasználat, sörözés, meeting a Duna-parton...

Az Ikrákat  a kollégák beválthatják. Egy közösen kidolgozott virtuális katalógusból választhatják ki, hogy mire is pontosan. Ez lehet céges autóhasználat, fényképezőgép-kölcsönzés, kihelyezett meeting a Duna-parton, csapattal közös sörözés vagy egyetlen pohár bor is. „Főleg a céges erőforrásokra támaszkodik a katalógus” – mondja Buzási Bence.
Győri Ildikó fontosnak tartja, hogy személyesen adják át az Ikrákat a kollégák, ne emailben. Mindenki a munkahelyi asztalán gyűjti őket. „Az ikraadás üzenete: Valakinek értékes vagyok, valakivel jót tettem. Az asztalon gyűjtött Ikra, minden alkalommal, amikor az asztal mellett elmegyek, jelzi nekem, közvetíti és erősíti az érzést, hogy elismernek.”
Buzási Bence szerint a sikeres bevezetés kulcsa, hogy a cégvezetés is maximálisan mögötte álljon. „Mindig adok ikrákat és rendszeresen emlékeztetem a csapatot,  hogy ne felejtse el odaadni valakinek a havi Ikráit.”

Így néz ki a kollégák által összeállított katalógus.

Miért adnak Ikrát? A legkülönbözőbb szívességekért. „Valaki az új irodát köszönte meg, másvalaki azt, hogy egy slide-dal segítettem a prezentáció összeállításában” – mondja a neki adott Ikrákról a cégvezető. Sokszor előfordul hatékony munkaszervezés is az Ikra által:  „el kell mennem kicsit korábban, ezt a mailt kérlek, válaszold meg helyettem, és Te kapod meg az Ikrát.” A munkatársak megtanulták a hozzáadott értéket kifejezni ezzel – ami a projektnek egy fontos célja volt, hiszen, mi az ügynökség folyamatosan azon dolgozunk, hogy ügyfeleink által teremtett hozzáadott értéket bemutassuk, kommunikáljuk – ugyanezt szerettük volna elérni, megtapasztalni házon belül is, a mi értékteremtő folyamataink esetében.

Az ikraadás indoklása remek alapanyagot jelent a cégvezetőnek a belső kommunikációban. Idézetként jól lehet ezeket használni, és az egész csapatra motiválóan hat.
Milyen hatással van ez arra, aki egyáltalán nem kap Ikrát? – kérdezem Buzási Bencétől. „Mindenképpen segítenie kell őt a közvetlen főnökének. Aki kicsit zárkózottabb, nem látszik a kedvessége,  megérti egy idő után a rendszer lényegét és igyekszik. Ezen kívül bátorításul a vezető is adhat neki ikrát, ő ugyanis bármennyi Ikrát kioszthat.”

Működik-e ez minden cégnél?

„Az alapelv mindenhol működik, a Lazacot a Progressive-re szabtuk. Néhány fős cégnél ez a viselkedés sokszor magától értetődik, több száz fős szervezetekben pedig elképzelhető, hogy más eszközökkel kell élni, ahogyan ezt, most már közösen, a Lazac alapjaira építve alkalmazzuk is más vállalatoknál, hasonló cél elérése érdekében. Az ottani tapasztalatok is azt mutatják, hogy ha tudatosan és folyamatosan visszajelezzük a kollégáknak, hogy értéket teremtenek, és ezt meg is köszönjük nekik, csodákra képesek, és egyik napról a másikra indulnak el a vállalatoknál régóta áhított változások.” – jegyzi meg Győri Ildikó.

Megmozgatta a Lazac az egyébként is kreatív kollégák fantáziáját. Ilyen plakátok születtek.

A Progressive-nél bejött a Lazac, belső értékké vált. Ennek egyik jele, hogy a munkatársak elkezdtek maguktól posztereket gyártani. Az egyik felirata: „Lazac. Álmaid valóra válthatók”.

  • 2024.04.04Six Sigma Black Belt képzés 9 napos gyakorlatorientált, intenzív képzési program, amely készségszintre fejleszti a résztvevőket a 6 Sigma ismeretek elsajátításában, alapoktól a Green Belt ismereteken át magas szintű hatékonyságjavító projektek megvalósításáig. info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.04.04Az Év Irodája Konferencia & Díjátadó Kíváncsi vagy, hogy kié lesz Az Év Irodája díj, érdekelnek a legmodernebb irodai megoldások, valamint a magyar és nemzetközi piacot meghatározó szakemberek tapasztalatai? Akkor ott a helyed! KIKET FOGUNK DÍJAZNI?info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.04.23Humán controlling mutatószámok a gyakorlatban A képzés célja: A HR munka modern személetének és mérésének, számításának gyakorlati ismerete. A humán controlling egyes eszközeit konkrét példákon mutatjuk be, a résztvevőkkel közösen értékeljük azok alkalmazását.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.04.30NewLeadership – Vezetői eszköztár bővítése Önmaguk fejlesztését is fontosnak tartó középvezetőknek, frissen kinevezett döntéshozóknak szóló komplex és intenzív vezetőfejlesztő program sok gyakorlattal. Különlegessége, hogy a résztvevők átgondolhatják és megoszthatják egymással aktuális kihívásaikat és még a kritikus vezetői helyzetek megoldásáról is tanulhatnak egymás jó gyakorlatából is!info button Részletek ticket button Jegyek