Ahol kockadobás dönt a bónuszról
Milyen újszerű módszerekkel lehet a munkatársak közötti kommunikációt erősíteni és az elégedettséget javítani? A kompenzációs rendszerekről szóló Benefits 2020 konferencia egyik panelbeszélgetésében három céges jó gyakorlat került terítékre. Az egyik munkahelyen kockadobás dönt a bónuszról, a másiknál kártyajátékkal lehet egymást megviccelni illetve egy kis egyéni luxushoz jutni, a harmadiknál pedig telefonos segítség kérhető.
Kockadobás dönt a bónuszról
Erőss Anna, az üzleti operációs csapat vezetője mutatta be rendszerüket. “Minden munkatárs kap egy hónapban 100 pontot, amit saját belátása szerint eloszthat kollégái között. Szabadon választhatja meg, hogy kinek mennyi pontot ad és miért. Ha vannak olyan kollégák, akik elérnek egy bizonyos előre meghatározott pontszámot, akkor a hónap végén kockadobást tartunk. Három telephelyen dolgozunk és ez a kockadobás egy havi rituálé, ami a különböző telephelyek között felváltva történik. Ha hatost sikerül dobni, akkor a limit felett levő kollégák pontjai után bónuszt fizet a cég. Ha nincs hatos, akkor folytatódik a játék. Ez folyamatos motivációt jelent, hogy ha szeretnél elismerést kapni, akkor dolgozz a kollégáidért” - mondta Erőss Anna.
A pontozás online, egy egyszerűen kezelhető felületen történik. Csak azt kell bejelölni a munkatársnak, melyik kollégájának mennyi pontot ad és egy rövid indoklással, hogy miért. Teljesen transzparens a rendszer, látszik az, hogy ki, kinek és miért adott pontot. A vezetők ebben csak megfigyelőként vesznek részt illetve statisztikákat, szociometriai vizualizáció elemzéseket is tudnak készíteni a csapatok között.
A cég munkatársa szerint nagyobb az egymásra figyelés, jobban tudnak együttműködni a kollégák. A rendszer egyenlőséget biztosít, mindenkinek szabad keze van, akár egyetlen kollégát is jutalmazhat. Abban is segít, hogy megértik a munkatársak hogy ki, hogyan segít. Jól kiegészíti a teljesítményértékelést, a közösség visszajelzései pedig a fejlődés indikátorai is. Kiderül az is, hol tart az új kollégák integrációja. Erőss Anna elmondta, hogy a vezetők nem törölnek értékeléseket, pontszámokat. “Csak az elején kellett időnként irányítani őket, hogy kinézettel vagy öltözködéssel ne indokolják a pontok osztását.”
A “Rövid nap” és a “Helycsere” kártya
Egy érdekes kártyajátékot (Prank néven fut) mutatott be Palocsay Géza a Jófogás.hu, a Használtautó.hu és az Autonavigator.hu oldalak mögött álló norvég hátterű Adevinta Classified Media Hungary Kft. ügyvezető igazgatója.
Minden játékos kap egy-egy pakli kártyát, amelyek lapjait egyesével bizonyos időközönként kiosztja, és ő is kaphat lapokat mástól. A lapokon vagy valamilyen apró irodai luxus szerepel vagy olyasvalami, amiért a másnak kell erőfeszítést tennie. Néhány példa: a “Jó reggelt” kártyával elég a hivatalos munkakezdés után 2 órával beérni, a “Rövid nap” kártyával délután 3 órakor elmehet az irodából. Ám ha “No lift” kártyát kap, akkor egy napra nem használhatja a liftet. A “Helycsere” kártyával két általa megnevezett kollégának kell egy napra helyet cserélnie. Még néhány szabály:
- A részvétel önkéntes.
- Egy nap csak egy kártya használható.
- Ha ugyanazt a típusú kártyát 20 munkanapon belül másodszor dobják rá ugyanarra a személyre, akkor megtagadhatja a teljesítést.
- Ha valakire rátesznek egy kártyát, viszont ő megtagadja vagy nem teljesíti, akkor az egész paklit vissza kell adnia (számára véget ért a játék).
- A kártyák nem átruházhatóak és nem cserélhetőek.
- Mi ennek a hozadéka? Erősödik a csapatkohézió, jobban megismerik egymást a munkatársak, kimozdulnak a komfortzónájukból és jó eséllyel valamikor mindenki egy kis irodai luxushoz jut.
Cikkünk több oldalas! Lapozzon!
1. oldal - Ahol kockadobás dönt a bónuszról
2. oldal - A munkavállaló nem ügyfél, hanem partner